Wczoraj postanowiłem obmierzyć ten wagon kryty Märklina, nr artykułu 5886, w celu sprawdzenia moich opcji modelowania tego na odpowiednik polski. Wagon jest za długi na wersje UNRRA:
Rysunek z książki pt. "CHARAKTERYSTYKI NORMALNOTOROWYCH WAGONÓW PKP" z 1960r.
Okazuje się że wagon jest za krótki aby dokładnie modelować mój docelowy 23K:
W tym wypadku wagon jest tu za krótki o prawie 3 cm. Rysunek z tej samej książki. Podobnie wypada ze starszym wagonem 14K:
Nieznaczna różnica to wysokość podłogi i wysokość całkowita w porównaniu do 32K, rysunek z książki pt. "Normalnotorowe wagony PKP" wydanej w 1974r.
Myślałem za tym odwzorować wagon niemiecki Gls205, który to faktycznie model Märklina ma naśladować. Nic z tego:
> DB AG > Güterwagen > Gattungsbuchstabe G
Technische Daten
Gls-w 208
LüP mit Handbremse:
11.080
mm
LüP ohne Handbremse:
10.580
mm
Radsatzstand:
5.840
mm
Ladelänge:
9.290
mm
Ladebreite:
2.660
mm
Ladehöhe:
2.1001) / 2.6802)
mm
Ladefläche:
25,0
m²
Laderaum:
63,0
m³
Türöffnung (B × H):
1.800 × 2.010
mm
Wagenhöhe:
3.940
mm
Wagenbreite:
__________
mm
Fußbodenhöhe über SO:
1.222
mm
Höchstgeschwindigkeit leer/beladen:
100 / 100
km/h
Lademasse:
27,53) / 28,04)
t
Durchschnittliche Eigenmasse:
12.2003) / 12.0004)
kg
Maximaler Laufkreisdurchmesser:
__________
mm
Kleinster bef. Gleisbogenradius:
35
m
Bauart der Bremse:
KE-GP
Handbremse:
tlw. Hbr
Wagenbegrenzungslinie:
__________
Austauschverfahren:
01
Intern. Verwendungsfähigkeit:
RIV
Farbgebung:
Braun
Beschriftung:
- - -
Erstes Umbaujahr:
1972
Umbau aus:
Gls 205
Vollständige Ausmusterung:
1999
1) bis Oberkante Seitenwand
2) bis Unterkante Dachspriegel
3) mit Handbremse
4) ohne Handbremse
© dybas
[/FONT]
Jak widać model nie odwzorowuje nawet i tego
> DB AG > Güterwagen > Gattungsbuchstabe G
Technische DatenGls-w 208
LüP mit Handbremse:11.080mm
LüP ohne Handbremse:10.580mm
Radsatzstand:5.840mm
Ladelänge:9.290mm
Ladebreite:2.660mm
Ladehöhe:2.1001) / 2.6802)mm
Ladefläche:25,0m²
Laderaum:63,0m³
Türöffnung (B × H):1.800 × 2.010mm
Wagenhöhe:3.940mm
Wagenbreite:__________mm
Fußbodenhöhe über SO:1.222mm
Höchstgeschwindigkeit leer/beladen:100 / 100km/h
Lademasse:27,53) / 28,04)t
Durchschnittliche Eigenmasse:12.2003) / 12.0004)kg
Maximaler Laufkreisdurchmesser:__________mm
Kleinster bef. Gleisbogenradius:35m
Bauart der Bremse:KE-GP
Handbremse:tlw. Hbr
Wagenbegrenzungslinie:__________
Austauschverfahren:01
Intern. Verwendungsfähigkeit:RIV
Farbgebung:Braun
Beschriftung:- - -
Erstes Umbaujahr:1972
Umbau aus:Gls 205
Vollständige Ausmusterung:1999
1) bis Oberkante Seitenwand
2) bis Unterkante Dachspriegel
3) mit Handbremse
4) ohne Handbremse
© dybas
Drucken Schließen
Dane Gls205 znalezione na:
https://www.dybas.de/dybas/gw/gw_g_2/g208.html
Dla przykładu odległość pomiędzy osiami naszego 23K jest bliższa modelowi. Na modelu jest 169,5mm, model 23K w skali 1:32 powinien mieć 178mm. Długość od ramy do ramy wagonu Gls205 jest co prawda mniejsza niż w 23K, ale w skali 1:32 powinno być 290mm. Wagon Märklina ma ok. 274mm. Wagon 23K przy długości pierwowzoru 9340mm wypada jeszcze gożej. Za tem wagon chyba przerobie na "23K", oczywiście w cudzysłowiu.