• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Tabor PKP, budowy i przebudowy

OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.688 112 11
Wczoraj postanowiłem obmierzyć ten wagon kryty Märklina, nr artykułu 5886, w celu sprawdzenia moich opcji modelowania tego na odpowiednik polski. Wagon jest za długi na wersje UNRRA:
20211003_083930.jpg

Rysunek z książki pt. "CHARAKTERYSTYKI NORMALNOTOROWYCH WAGONÓW PKP" z 1960r.
Okazuje się że wagon jest za krótki aby dokładnie modelować mój docelowy 23K:
20211003_084036.jpg

W tym wypadku wagon jest tu za krótki o prawie 3 cm. Rysunek z tej samej książki. Podobnie wypada ze starszym wagonem 14K:
20211003_084302.jpg

Nieznaczna różnica to wysokość podłogi i wysokość całkowita w porównaniu do 32K, rysunek z książki pt. "Normalnotorowe wagony PKP" wydanej w 1974r.
Myślałem za tym odwzorować wagon niemiecki Gls205, który to faktycznie model Märklina ma naśladować. Nic z tego:
> DB AG > Güterwagen > Gattungsbuchstabe G
Technische Daten
Gls-w 208
LüP mit Handbremse:
11.080​
mm
LüP ohne Handbremse:
10.580​
mm
Radsatzstand:
5.840​
mm
Ladelänge:
9.290​
mm
Ladebreite:
2.660​
mm
Ladehöhe:
2.1001) / 2.6802)​
mm
Ladefläche:
25,0​

Laderaum:
63,0​

Türöffnung (B × H):
1.800 × 2.010​
mm
Wagenhöhe:
3.940​
mm
Wagenbreite:
__________​
mm
Fußbodenhöhe über SO:
1.222​
mm
Höchstgeschwindigkeit leer/beladen:
100 / 100​
km/h
Lademasse:
27,53) / 28,04)​
t
Durchschnittliche Eigenmasse:
12.2003) / 12.0004)​
kg
Maximaler Laufkreisdurchmesser:
__________​
mm
Kleinster bef. Gleisbogenradius:
35​
m
Bauart der Bremse:
KE-GP​
Handbremse:
tlw. Hbr​
Wagenbegrenzungslinie:
__________​
Austauschverfahren:
01​
Intern. Verwendungsfähigkeit:
RIV​
Farbgebung:
Braun​
Beschriftung:
- - -​
Erstes Umbaujahr:
1972​
Umbau aus:
Gls 205​
Vollständige Ausmusterung:
1999​

1) bis Oberkante Seitenwand

2) bis Unterkante Dachspriegel

3) mit Handbremse

4) ohne Handbremse

© dybas
[FONT=VERDANA,ARIAL,HELVETICA] Drucken Schließen
[/FONT]
Jak widać model nie odwzorowuje nawet i tego
> DB AG > Güterwagen > Gattungsbuchstabe G
Technische DatenGls-w 208
LüP mit Handbremse:11.080mm
LüP ohne Handbremse:10.580mm
Radsatzstand:5.840mm
Ladelänge:9.290mm
Ladebreite:2.660mm
Ladehöhe:2.1001) / 2.6802)mm
Ladefläche:25,0m²
Laderaum:63,0m³
Türöffnung (B × H):1.800 × 2.010mm
Wagenhöhe:3.940mm
Wagenbreite:__________mm
Fußbodenhöhe über SO:1.222mm
Höchstgeschwindigkeit leer/beladen:100 / 100km/h
Lademasse:27,53) / 28,04)t
Durchschnittliche Eigenmasse:12.2003) / 12.0004)kg
Maximaler Laufkreisdurchmesser:__________mm
Kleinster bef. Gleisbogenradius:35m
Bauart der Bremse:KE-GP
Handbremse:tlw. Hbr
Wagenbegrenzungslinie:__________
Austauschverfahren:01
Intern. Verwendungsfähigkeit:RIV
Farbgebung:Braun
Beschriftung:- - -
Erstes Umbaujahr:1972
Umbau aus:Gls 205
Vollständige Ausmusterung:1999
1) bis Oberkante Seitenwand
2) bis Unterkante Dachspriegel
3) mit Handbremse
4) ohne Handbremse
© dybas
Drucken Schließen
Dane Gls205 znalezione na: https://www.dybas.de/dybas/gw/gw_g_2/g208.html
Dla przykładu odległość pomiędzy osiami naszego 23K jest bliższa modelowi. Na modelu jest 169,5mm, model 23K w skali 1:32 powinien mieć 178mm. Długość od ramy do ramy wagonu Gls205 jest co prawda mniejsza niż w 23K, ale w skali 1:32 powinno być 290mm. Wagon Märklina ma ok. 274mm. Wagon 23K przy długości pierwowzoru 9340mm wypada jeszcze gożej. Za tem wagon chyba przerobie na "23K", oczywiście w cudzysłowiu.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.782 12 2
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.688 112 11
Dlaczego Ty to wycinasz "z reki"? Szybciej byloby te graty wyciac laserem i tylko zlutowac.
1-Musiał bym szukać firmy która to robi.
2-nie posiadam komputera, za tem nie mogę sporządzić rysunku i dać ewentualnej firmie do wycięcia.
3-to wszystko trwało by tak długo że po prostu bym się wpienił i rzucił całą robotę. Wstając o 0300 rano do pracy i wracając po 12, 13 godzinach to raczej nie moja bajka.
4-sprawdzałem np. ceny za wytoczenie obręczy do kół parowozu (oczywiście sporządziłem rysunki z wymiarami) i kiedy podano mi cenę to po prostu odechciało mi się czyiś serwisów.
 

M.A.feldbahn

Aktywny użytkownik
Reakcje
236 0 0
1-Musiał bym szukać firmy która to robi.
2-nie posiadam komputera, za tem nie mogę sporządzić rysunku i dać ewentualnej firmie do wycięcia.
3-to wszystko trwało by tak długo że po prostu bym się wpienił i rzucił całą robotę. Wstając o 0300 rano do pracy i wracając po 12, 13 godzinach to raczej nie moja bajka.
4-sprawdzałem np. ceny za wytoczenie obręczy do kół parowozu (oczywiście sporządziłem rysunki z wymiarami) i kiedy podano mi cenę to po prostu odechciało mi się czyiś serwisów.
eee - jesteś zdolny to i laser ogarniesz

1 - do firmy wysyłasz mailem projekt a oni ci wytną detale i wyślą paczką
2 - nauka programu CAD nie jest taka straszna... - bardzo polecam nauczyć się
4 - toczenie i frezowanie na zamówienie jest drogie ale laser już nie

PS. Trzymam kciuki za twoje projekty i pozdrawiam.
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.688 112 11
eee - jesteś zdolny to i laser ogarniesz

1 - do firmy wysyłasz mailem projekt a oni ci wytną detale i wyślą paczką
2 - nauka programu CAD nie jest taka straszna... - bardzo polecam nauczyć się
4 - toczenie i frezowanie na zamówienie jest drogie ale laser już nie

PS. Trzymam kciuki za twoje projekty i pozdrawiam.
Dzięki. Ale chyba sobie sporządze taki prezencik na święta: https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECBoQAQ&usg=AOvVaw02bbFDNoCzfBhmFTakl8Wj
Mini tokarka i nawet chwalona z tego co wyczytałem. Będę mógł sobie toczyć obręcze do kół parowozów. W dobie komputerów to raczej taka właśnie robota mnie ciągnie i fajnie by było takie coś ogarnąć. Pozdrawiam na wzajem.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.782 12 2

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
I bardzo dobrze bo modelarstwo to nie udręka ;) ale czerpanie radości z pracy własnej .
Zapewne cuda technik pomagają w budowie ,ale nie ma to jak wyrzeźbić detal własnoręcznie .
Tak ,że buduj na swoich zasadach a nad radami kolegów zastanów się w wolnej chwili .
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
Co do tokarki to stal potoczysz , tylko jak każde urządzenie ma swoje ograniczenia .
Toczyłem na podobnej obręcze do parowozu typu NORD 704 w skali 1:35 tam są koła o średnicy około 60mm i dało radę ,ale trzeba to zrobić z blachy o odpowiedniej grubości .
Po prostu cięcie z rury na tej tokarce raczej się nie uda .
Ośki , małe detale ,tak ,sam zresztą zobaczysz jak zaczniesz pracować na niej co wychodzi a co nie .
Można nawet po wykonaniu przyrządu próbować frezować np wiązary .
W każdym razie ja mam z niej dużą pociechę .:)
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.688 112 11
Praca na teigreku stanęła, ale nie dla tego że mi się nie chce. Po wprowadzeniu do domu trochę zajęło aby poradzić sobie z przeciekającą ścianą w garażu gdzie jest mój warsztat. Stary stół trzeba było wywalić:
20211017_110516.jpg

Jak widać wilgoć robiła swoje. Przez ostatni tydzień rozwałałem stary i jednocześnie budowałem nowy stół do roboty. Jest nie tylko sucho, ale i jaśniej:
20211017_104737.jpg
20211017_104729.jpg

Stół przestawię także przy innej nowo wykończonej ścianie gdzie jest jaśniej i mam więcej gniazdek do elektryki.
20211017_104845.jpg

Jak widać już jest przyjemniej.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.688 112 11
Nadal trwa robota nad stołem, ale można już działać. Jeszcze muszę założyć kilka półek. Te dwa wystające do góry kawałki to "szubienice" które będą połączone na górze deską. Z tej deski będzie wisiała świetlówka zaraz nad głową.
20211023_093339.jpg
20211023_093408.jpg
20211023_093652.jpg
20211023_093354.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
K
Skala 1:32 (1) 0

Podobne wątki