• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki

Reakcje
3.623 30 0
Jednak kontenerów PKPC tego typu nigdy jeszcze nie widziałem. Te z filmu wyglądają na dosyć nowe. Nie znalazłem w internecie innych zdjęć ani filmów z udziałem tych kontenerów, jak i żadnych informacji o nich. Mogą to być więc jakieś prototypy, które dopiero za jakiś czas ujrzymy w większej liczbie na torach. Z góry dziękuję za wszelkie informacje o tych kontenerach i pozdrawiam.
Mam - podobnie jak pan Andrzej, wątpliwości, czy to co widać na platformie można uznać za kontenery. Prędzej są to jakieś nakładki (w liczbie 3 szt.), być może zamontowane na stałe, lub nadające się do demontażu. W składzie widać tylko jeden wagon tego typu, reszta to węglarki, tak więc prawdopodobnie dobrze podejrzewasz, że to może być pojedynczy prototyp. Podejrzewam, że testowana jest zabudowa, dzięki której - tak jak w opisie w linku który podałeś, o ČD Cargo - będzie znacznie ułatwiony załadunek i rozładunek drewna, a może takie wagony można już spotkać w większej ilości (?).

Sam wagon znam od 8 miesięcy. Wspomniałem o nim w temacie Kolejowe klimaty... we wpisie #4.139 zamieszczonym 12 listopada 2021 r. Załapał się on na zdjęciu nr 1, które tam zamieściłem. Fotografię wykonałem na stacji Stare Juchy w dniu 23.10.2021 o godz. 18.35 czyli niestety w warunkach nie sprzyjających jakiejkolwiek dokumentacji fotograficznej ("Widzę ciemność. Ciemność widzę..." ;)). Wówczas napisałem:

O godz. 18.28, również od strony Ełku, pojawiła się ST44-1206 z równie długim składem załadowanym "do pełna", tym razem platform do przewozu drewna (436Z serii Roos / Roos-xx, i interesujący, pojedynczy 412ZGn serii Sgs ze specjalną "nakładką" (?) umożliwiającą przewóz dłużycy, upodobniającą go do 436Z).
... bo wagon od razu "rzucił mi się w oczy", był m.in. nieco wyższy od standardowych Roos-ów typu 436Z. Co ciekawe filmik na yt, do którego link podałeś, zatytułowany "ST44-1206 ze zdawką" (zrządzeniem losu to ta sama lokomotywa co w Starych Juchach :LOL:), zamieszczony przez użytkownika o nicku "Żelaźniak", został nakręcony w płn.-wsch. Polsce. Pociąg opuszcza Wasilków na szlaku z Czarnej Białostockiej do Białegostoku. Może to np. świadczyć o tym, że wagon ten testowany jest w tym rejonie Polski.

Na filmiku, w 1.10 - 1.11 widać numer wagonu 31 51 4541 733-5, jest to więc ten sam wagon, który spotkałem 23 października 2021 r. w Starych Juchach. Mogę dodać, że widziałem go także w Ełku, jednak z daleka. Podejrzewam, że był to ten sam wagon (i skład), który następnego dnia wracał pusty, do docelowego miejsca załadunku drewna (wyróżniający się wagon był jedynym w składzie, zarówno w Starych Juchach jak i w Ełku)

1. Screen stopklatki z filmiku z yt., z widocznym nr wagonu.

Analiza.jpg


Wracając do Starych Juch. Pomimo ciemności, wykonałem wówczas kilka zdjęć omawianego wagonu (skład zatrzymał się na krótki postój), niestety są one niezbyt dobrej jakości (słabe oświetlenie peronu pierwszego i okolic dworca, oraz lampa błyskowa aparatu, trochę pomogły). Poniżej zamieszczam kilka fotek, aby przybliżyć zainteresowanym budowę, tego - wydaje się - prototypowego wagonu. Proszę zwrócić uwagę na to, że zabudowa do przewozu drewna składa się z trzech modułów - dwóch skrajnych (z pięcioma, "stałymi kłonicami" na każdym z boków) i jednego środkowego (z czterema, "stałymi kłonicami" na każdym z boków).

2 - 8. Wagon platforma do przewozu drewna PL-PKPC o nr 31 51 4541 733-5 serii Sgs (typ 412ZGn). Stare Juchy. 23.10.2021.

Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 733-5. Stare Juchy. 23.10.2021 (1).jpg


Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 733-5. Stare Juchy. 23.10.2021 (2).jpg


Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 733-5. Stare Juchy. 23.10.2021 (3).jpg


Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 733-5. Stare Juchy. 23.10.2021 (4).jpg


Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 733-5. Stare Juchy. 23.10.2021 (5).jpg


Czy tego typu zabudowę można nazwać kontenerami ? Raczej nie. Przy okazji zaprezentuję typowe, trzy kontenery (posiadające logo ECCO-Box), przewożone na platformie typu 412ZGn. Prawdopodobnie należą one do firmy ECCO Rail. Tego typu pociąg towarowy spotkałem w Jabłonowie Pomorskim, w dniu 16 czerwca 2022 r. Na czole była lokomotywa ET22-812. Zdjęcia zamieszczam jako ciekawostkę, odnośnie sposobu oznaczania przez PKP Cargo typu platformy oraz nanoszenia w różnych odstępach sekwencji numeru EVN i liter identyfikatora przewoźnika (jak widać panuje w tym temacie dość "swobodne" podejście ;), co przybliżyłem także w opisach do zdjęć - różnice barwą niebieską). Dodatkowo zaprezentowane są szczegóły budowy i oznaczeń przewożonych kontenerów.

1 - 3. Platforma nr 31 51 4541 967-9 PL-PKP C, Sgs, 412ZGn [C "odpłynęło" od PKP :)]

Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 967-9. Jabłonowo Pom. 16.06.2022 (1).jpg


Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 967-9. Jabłonowo Pom. 16.06.2022 (2).jpg


Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 967-9. Jabłonowo Pom. 16.06.2022 (3).jpg


4. Platforma nr 31 51 454 0877 - 1 PL-PKPC, Sgs, 412ZGn [cyfra zero przesunięta do grupy oznaczającej kolejny numer wagonu w serii, C bezpośrednio przy PKP (prawidłowo)]

Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4540 877-1. Jabłonowo Pom. 16.06.2022.jpg


5 - 6. Platforma nr 31 51 454 1680 - 8 PL-PKPC, Sgs, 412ZGN (ZGN !)

Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 680-8. Jabłonowo Pom. 16.06.2022 (1).jpg


Platforma typu 412ZGn serii Sgs nr 31 51 4541 680-8. Jabłonowo Pom. 16.06.2022 (2).jpg
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
599 0 0
Wtóruję za kolegami.

Z ciekawych lektur polecam instrukcje do wagonów Sggrrs Innofreightu:
https://www.innofreight.com/wp-cont...gon_Sggrrs_V4.0_00-00-4854-02-00_20180203.pdf

Innofreight dąży intensywnie do wagonu uniwersalnego, zdolnego przewieść właściwie wszystko, stosując jako bazę platformę kontenerową.
W powyższej instrukcji zaprezentowano paręnaście różnych konfiguracji wagonu z wykorzystaniem kontenerów.
Natomiast jasno w instrukcji moduły z kłonicami montowane w gniazda kontenerowe do transportu drewna
nie są określane mianem kontenerów tylko ~stelaży załadunkowych (loading frames).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.502 512 30
W tym przypadku możemy mówić o kontenerze, skoro producent Cargotabor Olsztyn podaje typ Sgs-473BX i pojemność 105 m3.
Ale nigdzie nie ma słowa "kontener", nawet na tabliczce znamionowej. Również osoba, która na FB odpowiedziała koledze @torowy nie użyła słowa "kontener", tylko napisała "To nic innego jak wstawki do przewozu drewna". Słowo "kontener" jest wyłącznie we wpisie kolegi @torowy - dla mnie to nie jest argument, a cała powyższa dyskusja utwierdza mnie w przekonaniu, że nie jest to kontener w ścisłym tego słowa znaczeniu. Inną sprawą jest to, że słowo "kontener" jest używane do określania bardzo różnych pojemników do przewozu i przechowywania najróżniejszych przedmiotów.
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Mamy więc w miarę jasność w temacie, są to prototypowe zabudowy oparte na mocowaniach kontenerowych, które PKPC produkuje na własne potrzeby w ZNT Olsztyn. Na zdjęciu kolegi @torowy widać dwa rodzaje, w tym ten omawiany tutaj. Data produkcji zabudowy typu Sgs-473BK widoczna na tabliczce znamionowej to kwiecień 2021 r. Pokrywa się to z datą przeglądu P3 wagonu z filmu i zdjęć kolegi @Stanisław1972 (jeśli dobrze widzę, 25.04.2021), podczas którego prawdopodobnie zamontowano tę zadbudowę. Na wspomnianej tabliczce znamionowej jest także niski nr fabryczny 0002/a, co utwierdza w przekonaniu o prototypie (może "a" to podtyp zabudowy, skoro są co najmniej dwa?). Pozostaje więc czekać, aż więcej tych wagonów (oby) pojawi się w pociągach. Dziękuję za pomoc i ciekawe zdjęcia ;-)
 
Reakcje
3.623 30 0
Odnośnie kontenera na drewno. W tym przypadku możemy mówić o kontenerze
Proszę zauważ, że chyba wszystkie kontenery, przewożone koleją – w sensie rozumienia słowa kontener jako środka do przewozu różnych towarów, bez pośredniego przeładunku w trakcie transportu – przeznaczone są do przewozów intermodalnych, czyli różnymi środkami transportu (transportem drogowym, kolejowym, morskim, a nawet lotniczym). W zaprezentowanych na zdjęciach modułach do przewozu drewna, nie widzę (ale może się mylę) możliwości zdjęcia całości konstrukcji, wraz z towarem. Czyli bardziej jest to rodzaj zabudowy, nadwozia wymiennego, stelaża, a nie kontenera. Na zdjęciach widać elementy znakowane na czerwono, zapewne są tam mechanizmy przytwierdzenia poszczególnych modułów do trzpieni platformy. Sądzę też, że moduły te, można demontować (aby np. wagon mógł być wykorzystany do przewozu typowych kontenerów), jednak myślę, że demontaż może odbywać się tylko w stanie próżnym. Zapewne służą do tego pomalowane na żółto „uszy”, z otworem w środku, w modułach skrajnych, przesunięte nawet w kierunku ściany czołowej, aby zrównoważyć jej ciężar i wyrównać środek ciężkości w trakcie montażu / demontażu. Zauważ też, że na zdjęciach widać m.in. to, że drewno zajmuje powierzchnię sąsiadujących ze sobą modułów, tak więc zdejmowanie wszystkiego „na raz” wydaje mi się jest niemożliwe. Jest to też otwarta przestrzeń transportowa, choć konstrukcję przystosowano zapewne do założenia np. plandeki. Gdyby taki moduł był przystosowany do zamontowania dodatkowych ścianek czy zadaszenia, wówczas faktycznie mógłby przybrać postać kontenera, jednak w wypadku tej konkretnej konstrukcji, wydaje mi się, że nie ma tu takiej możliwości. Z drugiej strony słowo kontener, ma także znaczenie ogólniejsze (pojemnik, przenośna konstrukcja do przewozu ładunków itp.), tak więc, jeżeli poszczególne moduły, po demontażu, można byłoby montować na innych wagonach serii Sgs, to określenie "kontener" ma jakiś sens. Oczywiście nie zmieniam zdania, że użycie takiej nomenklatury nazewniczej w stosunku do tej konstrukcji, jest – moim zdaniem – nie za bardzo trafione. Choć tak jak zauważył pan Andrzej, bardzo wiele rzeczy można nazwać kontenerem.

Innofreight dąży intensywnie do wagonu uniwersalnego, zdolnego przewieść właściwie wszystko, stosując jako bazę platformę kontenerową. W powyższej instrukcji zaprezentowano paręnaście różnych konfiguracji wagonu z wykorzystaniem kontenerów.
Transport kolejowy oparty na modułowej zabudowie nadwozia to koncepcja rozwijana od kilku lat (choć sama zabudowa modułowa w innych dziedzinach przemysłu i transportu znana jest od bardzo dawna). Uważam, że to nieunikniona przyszłość. Stosując różne zabudowy (moduły), można wykorzystać w pełni możliwości przewozowe platform budowy specjalnej (ale nie tylko). Daje to szerokie spektrum działania, co w przyszłości może skutkować np. tym, że znikną z produkcji specjalistyczne odmiany np. platform, przeznaczonych tylko i wyłącznie do przewozu danego typu towaru (takie jak np. platforma typu 436Z serii Roos). Taki moduł, jest tańszy w produkcji od większych, bądź całościowych konstrukcji, w razie uszkodzenia, można też wymienić go pojedynczo, bez wyłączenia z eksploatacji całego wagonu. Można dodać, że nowa na PKP Cargo zabudowa do transportu drewna ułatwia i przyspiesza załadunek i rozładunek. Nie trzeba dodatkowo spinać bali drewna (eliminacja stalowych lin napinających, które stosowane są w wagonach typu 436Z). Zaokrąglony od środka, kształt dołu kłonic, ułatwia np. chwytanie dolnych partii ładunku, a same kłonice wyglądają na bardziej wytrzymałe na wszelkie odkształcenia i uszkodzenia. Wpływa to m.in. na poprawę bezpieczeństwa pracy (i jej tempo). Dodatkowo wagon ma zapewne większą ładowność od typu 436Z.

Na Facebooku na grupie Wagony zdjęcie ze stacji Warszawa Praga, a w komentarzach tabliczka znamionowa producenta.
Co do zdjęcia zrobionego na stacji Warszawa Praga, do którego podałeś link, to wagon z opisywaną zabudową, jak dobrze rozpoznaję cyfry, ma numer ...733-5. Jest to więc ten sam wagon, widziany w Starych Juchach jak i na filmiku, na yt. Podany na tabliczce typ Sgs-473BK zawiera w sobie prawdopodobnie jakiś symbol np. standardu ISO lub coś w tym stylu, bo nie wiem do końca co może oznaczać. Zawiera w sobie także symbol serii platformy, a kolejna informacje (ZASTOSOWANIE), mówi, że konstrukcja przeznaczona jest tylko dla tego typu platform (412Z-Gn/412Za-Gn/412Zd, jak na tabliczce). Może symbol 473BK wyznacza jakiś standard :niepewny:, tak, aby moduł, cała zabudowa / stelaż / mogły być montowane np. na platformach identycznego standardu, obcych zarządów kolejowych. Tym niemniej, całość konstrukcji to trzy moduły, więc według mnie, trudno je nazwać kontenerami (pomimo przenośnego charakteru), skoro samodzielnie nie mogą funkcjonować. Jak zwał tak zwał, podsumowując przyłączam się do słów kolegi bochr68, pozostaje czekać, na to, że tak zabudowane wagony pojawią się w większych ilościach, wówczas może okaże się, czy zabudowa tego typu ma charakter bardziej stały, czy w zależności od potrzeb przewozowych, bardziej przenośny.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.502 512 30
chyba wszystkie kontenery, przewożone koleją – w sensie rozumienia słowa kontener jako środka do przewozu różnych towarów, bez pośredniego przeładunku w trakcie transportu – przeznaczone są do przewozów intermodalnych, czyli różnymi środkami transportu (transportem drogowym, kolejowym, morskim, a nawet lotniczym)
Nie chyba, a na pewno. Wprawdzie słusznie napisał kolega @Stanisław1972
Choć tak jak zauważył pan Andrzej, bardzo wiele rzeczy można nazwać kontenerem.
to jednak moja wypowiedź wymaga dopowiedzenia: kontenerami generalnie biorąc nazywano wszelkie pojemniki, w których można było przewozić różne towary wraz z takim pojemnikiem. Dawniej często były to pojemniki przystosowane do przewozu tylko jednym rodzajem transportu, np. tylko samochodem lub tylko wagonem kolejowym i zupełnie nie przypominały dzisiejszych standardowych kontenerów, ale istotą rzeczy było (i jest) zapakowanie przewożonego towaru do pojemnika u nadawcy, potem przewiezienie całego pojemnika (z towarem) i dostarczenie go do odbiorcy, gdzie dopiero towar był z pojemnika wyjmowany. Można więc spytać, czym to się różniło od zwykłej skrzyni drewnianej, czy nawet kartonu, który można było wstawić do wagonu krytego lub do ciężarówki? Różnica polegała na tym, że takie wczesne kontenery, podobnie jak współczesne, miały w pewien sposób ujednolicony system mocowania na wagonie (lub ciężarówce). Takich systemów było dawniej sporo, a w drodze ich ewolucji i standaryzacji powstało to, co obecnie (najczęściej) rozumiemy pod pojęciem "kontener": standardowy kontener, który może być przewożony różnymi środkami transportu i może być przeładowywany oraz składowany przy użyciu standardowych urządzeń przeładunkowych, dzięki znormalizowanym wymiarom i systemowi mocowań (w narożach). Zabudowa do przewozu drewna, o której tu mówimy, zainstalowana na wagonie kolejowej, nie spełnia tego kryterium, bo nie można jej w całości, wraz z ładunkiem, zdjąć z wagonu.
 
Reakcje
3.623 30 0
Wg. mnie to czeskie Tcms:
... albo węgierskie serii Tcs.

Poniżej seria fotografii (z 2007 r.), ściągnięta dawno temu z węgierskojęzycznego forum o tematyce kolejowej. Autorem zdjęć był użytkownik o nicku Soldato (niestety zapisany do strony forum link nie działa - Error 404 - nie mogę więc podać bezpośredniego odnośnika). Forum umieszczone było (jest) na stronie https://index.hu

Wagony MAV serii Tcs w 2007 r. Autor Soldato.jpg


Oczywiście producentem wagonów z rozsuwanym dachem był zakład w Czeskiej Lipie (Vagónka Česká Lípa), w ówczesnej Czechosłowacji (dziś Republika Czeska), jednak - jak widać na zdjęciach - wagony były używane zarówno przez ČSD jak i MÁV. Na zdjęciach do których link podał tyg, wagony są z podciągiem lub bez niego. Musiały więc istnieć dwie wersje tego typu wagonu. Na fotografii zaprezentowanej przez bochr68 trudno jednak ocenić, czy widoczne wagony mają podciągi czy nie. Trudno też wyrokować, jakiego przewoźnika mogą to być wagony (czeskie, słowackie, węgierskie ?). Istnieje też możliwość, że Czechosłowacja eksportowała takie wagony do jeszcze innego kraju dawnego bloku wschodniego.

Wracając do wagonów MÁV serii Tcs. U góry są wagony z podciągiem, poniżej seria zdjęć (ze wspomnianego wyżej węgierskiego forum), wagonów bez podciągu. Fotografie przestawiają prezentację dwóch pierwszych wagonów tego typu na MÁV (określanych na Węgrzech jako seria 574), oznaczonych numerami 20 55 574 8 000-6 i 20 55 574 8 001-4, serii Tcs, na stacji kolejowej Nyugati w 1970 r. Poniżej cała seria zdjęć, ze wspomnianej prezentacji, pozwalająca na dokładniejsze zapoznanie się z budową tego typu wagonu, oraz np. sposobem rozsuwania dachu i załadunku. Na końcu rysunek, pochodzący również z w/w węgierskiego forum.

Wagony MAV serii Tcs, stacja Nyugati, 1970 r (1).jpg


Wagony MAV serii Tcs, stacja Nyugati, 1970 r (2).jpg


Wagony MAV serii Tcs, stacja Nyugati, 1970 r (3).jpg


Wagony MAV serii Tcs, stacja Nyugati, 1970 r (4).jpg


Wagony MAV serii Tcs, stacja Nyugati, 1970 r (5).jpg


Wagony MAV serii Tcs, stacja Nyugati, 1970 r (6).jpg


Wagony MAV serii Tcs, stacja Nyugati, 1970 r (7).jpg


Wagony MAV serii Tcs, stacja Nyugati, 1970 r (8).jpg


Wagony MÁV z rozsuwanym dachem typu 574 serii Tcs, budowy czechosłowackiej.jpg
 
Ostatnio edytowane:

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Dziękuję za rozwiązanie sprawy. Znalazłem również zdjęcie tego wagonu w wersji bez podciągu, ale z budką hamulcowego, używaną na ČSD do lat 80. Zdjęcie prawdopodobnie przedstawia nowy wagon wyprodukowany w Vagónce Česká Lípa, a więc pochodzi z lat 1968–1973. Co ciekawe, żaden z wagonów ČSD/ČD i MÁV przytoczonych w postach kolegów tyg i Stanisław1972 nie posiada ani budki (nowe wagony MÁV z 1970 r.), ani pomostu, na którym owa budka była umieszczona (zdjęcia wagonów ČD i MÁV z XXI w.). Wszystkie wagony raczej nie byłyby przebudowywane po rezygnacji z używania budek, mamy też zdjęcia fabrycznie nowych wagonów MÁV bez budek. Wszystko wskazuje na to, że również w tym aspekcie wagon oferowany był w dwóch wersjach.

1658423019310.png

źródło: https://www.parostroj.net/modely/jak_na_modely/jak_na_modely.htm
 

tyg

Nowy użytkownik
Reakcje
39 0 0
Tu masz zdjęcie wagonu z budką:
Tcms_404a.jpg

15.9.2001 DKV Přerov, Utz ČSD 572 541 2..1, foto Ing.P.Fiala

Czy na poniższym powiększeniu dobrze rozpoznaję haki promowe?
ST43-292_Baldrama.jpg

Poprzedniego postu nie mogę edytować więc wklejam zdjęcia z linków:
Tcms_10.jpg
Tcms_404_1a.jpg
Tcms.JPG
Tcms_11.gif
 
Reakcje
3.623 30 0
Wszystko wskazuje na to, że również w tym aspekcie wagon oferowany był w dwóch wersjach.
Z informacji o wagonach serii Utz / Tcms, zawartych na stronie, do której link podał już tyg, wynika, że wersja z budką była chyba pierwszą wersją produkcyjną - oznaczona jest jako typ 400. Wersja bez budki oznaczona jest jako typ 400.1, przy czym, zapewne obie wersje były opracowane i produkowane równocześnie. Była jeszcze trzecia wersja, bez budki, z drewnianą podłogą, oznaczona jako typ 400.5.
https://www.parostroj.net/katalog/nv/katalog.php3?odkud=80&obdobi=4&ktere=0&razeni=0
https://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=20&odkud=80&obdobi=4&ktere=0&razeni=0
https://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=21&odkud=80&obdobi=4&ktere=0&razeni=0
https://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=9&odkud=80&obdobi=4&ktere=0&razeni=0

Niestety zarówno zdjęcia jak i rysunki poglądowe zawarte na w/w stronie nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy podciąg posiadała np wersja z drewnianą podłogą (aby wzmocnić ramę podwozia), bo zarówno w typie 400.1 jak i 400.5 są rysunki bez podciągu, a zdjęcia obu wersji wagonów... z podciągami. Nie ma tam też żadnych informacji o tej, jakby nie patrzył, widocznej różnicy w konstrukcji wagonów.

Czy na poniższym powiększeniu dobrze rozpoznaję haki promowe?
Według mnie, na powiększonym zdjęciu trudno to ocenić, może tam są, choć równie dobrze może to być np. gra światła na boku wzmocnienia, umiejscowionego tuż pod drzwiami wagonu. Obecność haków promowych może wiązać się ze wzmocnieniem konstrukcji ramy podwozia, poprzez dodanie podciągów, jednak z drugiej strony, wagony węgierskie na zdjęciu kolorowym, zamieszczonym we wpisie #290, są konstrukcją z podciągami, ale nie mają haków promowych.

Co do wagonów serii Tcs MÁV, w folderze gdzie znalazłem zdjęcia, mam też zapisany link (na szczęście działa :)) do filmu na yt, prezentującego Węgierską Kronikę Filmową nr 18 z 1971 (jeżeli ukazywała się co tydzień, to nr 18 ukazał się w maju) gdzie od 2:23 do 4:23 minucie prezentowane są właśnie wagony tego typu. Bardzo ciekawe ujęcia, m.in. otwierania drzwi bocznych, uchylania czołowych burt czy rozsuwania dachu. Moim zdaniem, na filmie, bardzo fajnie zaprezentowano swoisty portret wagonu. Była to nowość na kolejach węgierskich, stąd zapewne pochwalono się nim w oficjalnej kronice państwowej. Szkoda, że w archiwach Polskiej Kroniki Filmowej, epoki PRL-u, tak mało tego typu prezentacji...


Na marginesie można dodać, że film - według mnie - jest też zabawny na swój sposób. Bo ni chu chu, nic nie można zrozumieć z komentarza jaki wygłasza lektor (nie licząc RIV i MC :LOL:). Oglądając go, można poczuć się jak dyrektor "Pol-Pimu" Krzakoski (w tej roli, niezapomniany, ś.p. Krzysztof Kowalewski), będący w delegacji na Węgrzech [w komedii "Co mi zrobisz jak mnie złapiesz", z 1978 r., reż. Stanisław Bareja]. Nieśmiertelne scena z filmu, z dwoma węgierskimi sekretarkami poniżej :cool:

 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
oznaczona jest jako typ 400. Wersja bez budki oznaczona jest jako typ 400.1, przy czym, zapewne obie wersje były opracowane i produkowane równocześnie. Była jeszcze trzecia wersja, bez budki, z drewnianą podłogą, oznaczona jako typ 400.5
bo zarówno w typie 400.1 jak i 400.5 są rysunki bez podciągu
Oczywiście chodziło koledze Stanisław1972 o 404, 404.1 i 404.5 ;)

Oglądając materiał z Węgier i zdjęcia udostępnione w tym wątku, zwróciłem uwagę na oznaczenia dopuszczenia do komunikacji międzynarodowej tych wagonów. W przypadku wagonów ČSD/ČD mamy 21 RIV dopuszczone do ruchu międzynarodowego oraz nowy wagon z budką na zdjęciu z mojego poprzedniego postu niedopuszczony do ruchu poza Czechosłowacją (nie widać numeru, ale mamy napis Vůz nesmí opustit území ČSSR). Można domniemywać, że tylko do komunikacji krajowej były wagony z budką (typ 404). Przy wagonach węgierskich sprawa jest ciekawsza, bowiem na pozór identyczne, nowe wagony bez budek oznaczone są dwojako. Niektóre 22 RIV, a niektóre 20 i opatrzone napisem podobnym do czechosłowackiego o niekursowaniu poza Węgrami (takie wagony mamy na zdjęciach z 1970 r. oraz częściowo w kronice z 1971 r.). To mogłoby wskazywać, że wśród wagonów węgierskich bez budek cechą, która przesądzała o dopuszczeniu do ruchu międzynarodowego, była drewniana podłoga.

No i pozostaje jeszcze jedna kwestia. Wagony węgierskie (i być może również czechosłowackie) dopuszczone wyłącznie do komunikacji krajowej oznaczone są liczbą 20. Tymczasem, z tego co mi wiadomo, zakres 2x (np. 21, 22, 23, 25) to wagony osiowe dopuszczone do komunikacji międzynarodowej (np. RIV, TEN), zaś wagony osiowe dopuszczone wyłącznie do ruchu w kraju rejestracji mają zakres 4x (np. 42, 44). W latach 70. te zakresy były inne?
 
Reakcje
3.623 30 0
Oczywiście chodziło koledze Stanisław1972 o 404, 404.1 i 404.5 ;)
Oczywiście, że 404 a nie 400. Dziękuje za wyłapanie błędu... chyba muszę zacząć wcześniej kłaść się do łóżka i wysypiać, a nie pisać nocami... :LOL:

To mogłoby wskazywać, że wśród wagonów węgierskich bez budek cechą, która przesądzała o dopuszczeniu do ruchu międzynarodowego, była drewniana podłoga.
Proszę zauważ, że na filmiku z kroniki, oznaczenie 22 RIV ma - jeżeli dobrze widzę to co widzę - wagon ze stalową podłogą (chyba, że jest to np. drewniana podłoga obita blachą). Poniżej, nieco rozjaśnione kadry z filmu, gdzie widać podłogę.

Analiza.jpg


No i pozostaje jeszcze jedna kwestia. Wagony węgierskie (i być może również czechosłowackie) dopuszczone wyłącznie do komunikacji krajowej oznaczone są liczbą 20. Tymczasem, z tego co mi wiadomo, zakres 2x (np. 21, 22, 23, 25) to wagony osiowe dopuszczone do komunikacji międzynarodowej (np. RIV, TEN), zaś wagony osiowe dopuszczone wyłącznie do ruchu w kraju rejestracji mają zakres 4x (np. 42, 44). W latach 70. te zakresy były inne?
Wprowadzony pod koniec 1968 r. ujednolicony system oznaczania wagonów UIC był do chwili obecnej kilkukrotnie modyfikowany i uzupełniany. Chyba "najbardziej znaną / dostrzegalną" zmianą było np. wprowadzenie w 1980 r. symbolu literowego Z dla wagonów cystern. Kod interoperacyjności także podlegał modyfikacjom, tak więc w początku lat 70-tych wyglądało to nieco inaczej niż teraz. Poniżej wybrane strony z książki: M. Janiak, A. Kalinkowski - "Normalnotorowe wagony PKP" (1974), gdzie znajdziesz odpowiedź m.in. na swoje pytanie (na str 72). Oprócz tego - skoro jesteśmy przy oznaczeniach wagonu węgierskiego z 1971 i na filmie widać takie symbole jak MC w kole i E w ramce (dziś już nieco zapomniane), kilka dodatkowych stron z informacjami o oznaczaniu wagonów towarowych w latach 70-tych XX w.

Poniżej (w kolejności) str. 57 - 58 oraz 66 - 72 z w/w książki.
M. Janiak, A. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP (1974) str 57.jpg


M. Janiak, A. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP (1974) str 58.jpg


M. Janiak, A. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP (1974) str 66.jpg


M. Janiak, A. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP (1974) str 67.jpg


M. Janiak, A. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP (1974) str 68.jpg


M. Janiak, A. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP (1974) str 69.jpg


M. Janiak, A. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP (1974) str 70.jpg


M. Janiak, A. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP (1974) str 71.jpg


M. Janiak, A. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP (1974) str 72.jpg
 
Reakcje
55 0 0
W ramach fotografowania wagonów na tekstury, znalazłem taki przypadek. 33 51 5338 576-0, oficjalnie wbity typ 1415A2, no ale nijak nie wygląda jak ten typ. Układ żeber jak w typie 408W, wózki Y25 o rozstawie 9m (wygląda tak jak pierwsze serie 412W, gdzie pierwsze żebra od czoła nie były cienkie). Nastawiacz i aparatura wygląda na zagraniczny sprzęt. Oprócz tego, w tym typie są 33 51 5338 579-4, 33 51 5333 455-2 oraz 33 51 5338 592-7 (link, portret).
 

Załączniki

OP
OP
torowy

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Pociąg IC - TLK 81114 POBRZEŻE na torze głównym zasadniczym nr 1 stacji kolejowej Warszawa Zachodnia - na słupie trakcyjnym, obok przejeżdżającego pociągu, tablica z oznaczeniem kilometrów i hektometrów linii kolejowej nr 2: -1,9 (+15,2).

Na końcu pociągu dwa wagony osobowe 2 klasy typu YB (Bautzen 84). Może ktoś zna dokładny skład wagonowy tego pociągu? | 17:44 26.09.2022

wagony.JPG
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
414 5 2
Znalazłem takie zdjęcie w necie wagonu 112A. Co to jest za modernizacja, a może jest to pierwotna wersja 140A? Ciekawe są uchylne okna w WC.
Seria wagonu Adu, albo Adnu ciężko ze zdjęcia odczytać,
Taki jest podpis pod zdjęciem
"[2004-09-19] Przedziałowy wagon pierwszej klasy typu 112A. Z zewnątrz nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale posiada całkowicie zmienione wnętrze. Takie wagony kursują w najbardziej prestiżowych pociągach pospiesznych. Ten egzemplarz został wystawiony na pokaz dla publiczności z okazji Dni Transportu Publicznego."
Może ktoś wie, co to za modernizacja i ile ich powstało?
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki