• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor 1:35

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#62
Bardzo trafne przykłady. Widać na nich, że większość z wagonów ma dwignię blokującą ścianę czołową. Z dużym prawdopodobieństwem są to więc węglarki przekształcone w platformy poprzez demontaż ścian czołowych i burt.
Jednak to, co rzuca się jeszcze w oczy, to kompletny brak barierek. Tak jak pisałem - w przypadku węglarek barierki nie mają sensu. Ale barierki nie ma nawet na wagonie widocznym na zdjęciu 3, choć powinna tam być, bo był to wagon węglarka z pomostem hamulcowym. Świadczy o tym dodatkowe "uszko" na cofnięty słupek narożny oraz stopień wejściowy na pomost. Wyraźnie barierka tam też jest zdemontowana.

Gdyby @old_jawa zechciał jeszcze urealnić wygląd swoich wagonów dwuosiowych, to powinien także usunąć z nich te barierki. Szczególonie, że ich sens był już poddawany w wątpliwość na pierwszych stronach tego wątku. ;)
 

Greif1

Znany użytkownik
club 0
Reakcje
826 1 0
#63
barierki był składane czasem są czasem nie, w trakcie załadunku jeśli odbywa się od czoła na bank składano w 4 osiowych i 6 były
zdjęcie z netu tylko do celów dyskusji
tiger 6.jpg

2 osiowe z węglarek nie powinny mieć
sl1600_5_copy27.jpg
sl1600_53.jpg
 
OP
OP
O

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#64
Dziękuję wszystkim za zdjęcia i merytoryczną dyskusję. Wrzucam poniżej jedno ciekawe zdjęcie na którym, o ile dobrze widzę - na wagonie platformie (pierwszym od lewej) znajduje się rygiel do burt oraz barierki - czyli tak samo jak zrobił producent modelu.

kadr.jpg

Zdjęcie pochodzi stąd. Wykorzystane też zostało jako tło na opakowaniu modelu platformy Ommr.

Pytanie na ile to była typowa sytuacja a na ile wyjątek takiej konstrukcji (połączeniu rygla i barierek) ale tego chyba się nie dowiemy.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#65
...na wagonie platformie (pierwszym od lewej) znajduje się rygiel do burt oraz barierki - czyli tak samo jak zrobił producent modelu...
No właśnie nie. ;) Na zdjęciu jest wagon z pomostem hamulcowym. Widać stopnie prowadzące na ten pomost. Więc ta barierka jest tam logicznie uzasadniona. Tu masz widok, jak to wyglądało przed demontażem burt: https://cdn.webshopapp.com/shops/28703/files/154717553/ommr-32-linz-drb-10-204.jpg
Natomiast twoje wagony to platformy BEZ wyodrębnionego pomostu (jak tu: https://www.km-1.de/Galerie/Ommr32Linz/modellohnebremserbhne.jpg). I w nich te barierki są trochę od czapy...

Platformy 4- i 6-osiowe to inna bajka.

P.S.
A czy to nie jest tak, że producent umieścił na wyprasce wszystkie elementy, jakie mogą być przydatne przy budowie różnych odmian modeli, a trzeba sobie samodzielnie dobrać te właściwe... ? :niepewny:
 
OP
OP
O

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#66
Faktycznie, to nie ten sam wagon, mój błąd :X3: Czyli podsumowując, w tym moim wagonie, żeby był zgodny z rzeczywistością należałoby:
- usunąć barierki i traktować go jako ex węglarkę lub
- usunąć rygle i traktować go jak stricte platformę od początku?

Pomimo malowania obie rzeczy są jeszcze możliwe do zrobienia tylko pytanie co będzie bardziej prawdopodobne?

A czy to nie jest tak, że producent umieścił na wyprasce wszystkie elementy, jakie mogą być przydatne przy budowie różnych odmian modeli, a trzeba sobie samodzielnie dobrać te właściwe... ? :niepewny:
Dobre pytanie, jak tylko znajdę instrukcję to sprawdzę jeszcze raz krok po kroku, może to ja faktycznie dałem za dużo elementów :niepewny:

Edycja:

Popatrzyłem przed chwilą na instrukcję (jest trochę zagmatwana i nie tłumaczy dobrze różnych wersji) ale wygląda na to, że faktycznie można było wybrać na każdej stronie czy będzie wersja z ryglem/bez rygla/z barierką. Tylko jak dobrze rozumiem w wersji ex węglarka rygle były po obu stronach wagonu? Jeżeli tak to prościej będzie usunąć rygiel z jednej strony i zostawić barierki niż usuwać barierki i zostawić czołownicę bez rygla.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
O

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#67
Ostatni post na temat domysłów jak ten wagon powinien wyglądać żeby Was już nie zanudzać. Udało mi się w końcu rozgryźć instrukcję (super, że dopiero po złożeniu modelu :X3:). Producent podaje dwa warianty modelu.

Pierwszy z nich:
wag1.png


I tu wyraźnie jest zaznaczone w instrukcji, że na jednej czołownicy mają być barierki z pokrętłem hamulca a na drugiej czołownicy rygiel do blokowania, czyli tak jak zrobiłem. Jest to faktycznie dziwne połączenie skoro rygle mają zastosowanie typowo w węglarkach a nie platformach. Myślę, że bez zdjęcia oryginału na którym wzorował się producent modelu nie dowiemy się dlaczego w modelu jest takie połączenie. Może to była ex węglarka której dorobiono z jednej strony barierki a z drugiej zostawiono rygle? Ale to już chyba nieco naciągane teorie.

Oraz drugi wariant:
wag2.png

W nim producent zaleca na obu czołownicach założenie rygli więc w tym przypadku chyba nie mam wątpliwości, że chodzi o ex węglarkę.

Podsumowując: jeżeli mam jeszcze 2 szt. rygli to w obydwu węglarkach usunę barierki z pokrętłem hamulcowym i dokleję brakujące rygle co będzie odpowiadać ex węglarce, jeżeli rygli nie znajdę to zostawiam barierki jak są a z drugiej strony usuwam dźwignie do ryglowania i wagon będzie "od początku" wagonem platformą. Uff, to chyba tyle.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#68
Wersja A (poręcz + dźwignia ryglująca) jest prawidłowa tylko dla ex-węglarki z pomostem hamulcowym. Ale ta wersja nie zgadza się z pozostałym wyposażeniem wagonu - powinien on mieć w takim wypadku stopnie wejściowe i przesunięte asymetrycznie "uszka" na ostoi.
Wersja B jest prawidłowa dla ex-węglarki. I tu się wszystko zgadza z modelem.

Myślę, że to jakieś uproszczenie producenta, który traktuje takie modele wagonów tylko jako "tło" dla zasadniczych modeli, czyli pancerki. :niepewny:
Musisz sam podjąć decyzję, na ile będzie ci to przeszkadzać.

Teraz zauważyłem też inną nieprawidłowość (niedopatrzenie? błąd?). Wersja A modelu jest opisana jako wagon typu Villach Ommru, zaś wersja B jako Linz Ommr. Problem w tym, że Villach to zupełnie inny typ wagonu, który na dodatek nie miał demontowalnych ścian bocznych (zdjęcie z 1941r.: https://sachsen.museum-digital.de/object/14570 ). Więc oznaczenia wagonów też powinny zostać dobrze zweryfikowane przed położeniem na model, bo zalatują fikcją... ;)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
O

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#69
Dzięki za odpowiedź. A powiedz mi, czy istniała wersja wagonu Ommr taka jak z grafiki A czyli platforma z barierkami ale bez rygli na drugiej czołownicy? Jeszcze taką wersję wagonu brałem pod uwagę ale nie wiem czy coś takiego jeździło. Czy oznaczenia Linz Ommr by wtedy pasowały? I ostatnie pytanie: czy ten kolor co mam pomalowane wagony (miał być tlenkowy a wyszedł bardziej brązowy) będzie pasował do wagonu ex węglarki? Modele jakie widziałem do tej pory miały burty tlenkowe a boki ramy pomalowane na czarno ale to chyba były powojenne schematy malowania. Kurcze, myślałem, że firma która zajęła się produkcją modeli taboru kolejowego (tylko taki ma w ofercie) z II Wojny wie co robi :(
 

Greif1

Znany użytkownik
club 0
Reakcje
826 1 0
#70
haha dobry dowcip @old_jawa bez urazy ale ludzie projektujący modele to graficy a nie modelarze, dla nich projekt jest projektem, a czy to będzie wagon, samolot czy okręt czy obudowa ekspresu do kawy czy cokolwiek innego - ma to w nosie i ostatnią rzeczą jest merytoryka czy poprawność danego projektu, do tego dochodzi "zamykanie brył" w wielu wypadkach plany są niespójne i po narysowaniu bryły zgodnie z "planami" okazuje się że brakuje kilku mm do zamknięcia owej więc wtedy "wesoły projektant" dociąga sobie to i owo aby się wszystko zamknęło - nie koniecznie zgodnie z wymiarami oryginału... efekt- można kupić obecnie 7 czy więcej modeli Tygrysa I i grill na górnej płycie silnika- był jeden jego wymiar- jest stały nie zmieniał się wymiarami w czasie produkcji a w modelach różnica sięga 1,2mm ... każdy model ma inne wymiary. A takich błędów jest znacznie więcej, btw nawet kalkomanie do tych wagonów nie są poprawne ;) i kompletny brak cięgien układu hamulcowego i całkowicie spaprana rama wagonu... itd
ad wagonu jeśli miał pomost miał wydłużoną ramę co też nie jest możliwe do poprawienia...łatwym sposobem.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
585 1 0
#71
Ludzie projektujący modele nie zawsze pracują w komfortowych warunkach. Być może dlatego w tym widocznym na zdjęciu Invaderze umieścili silnik 14-sto cylindrowy zamiast 18-cylindrowego a może odwrotnie było, w każdym razie silnik inny niż stosowany w oryginale. Różne "kwiatki" się zdarzają. A w przypadku modeli kolejowych w 1:35 to wydaje mi się że mają one być tylko dodatkiem do pancerki.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#72
A powiedz mi, czy istniała wersja wagonu Ommr taka jak z grafiki A czyli platforma z barierkami ale bez rygli na drugiej czołownicy?
OIDP, nie budowano fabrycznie wagonów platform na takim podwoziu. A gdyby tak było, to zapewne nie nosiłyby one oznaczeń Ommr ("O" oznacza węglarkę, z niem. offenen Güterwagen) lecz R... (z niem. Rungenwagen), ewentualnie S... Więc tak czy siak - będzie źle.

A co do malowania, to zobacz na zdjęcie, które podlinkowałem 2 posty wcześniej. Tam rama podwozia jest wyraźnie czarna. To malowanie na czerwony tlenkowy jest zdecydowanie późniejsze. Nie rozumiem, dlaczego producent wskazał je jako właściwe dla wagonu z okresu wojny?
Zwróć też uwagę, że niemieckie wagony z tego okresu miały malowane na biało pochwy zderzaków. Widać to na tym podlinkowanym przeze mnie zdjęciu, a także na zdjęciach załączonych przez @MariuszB (#1 i #4).
 
OP
OP
O

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#73
Ok, teraz mam pojęcie jak ten wagon powinien wyglądać. Na szczęście nie jest za późno żeby go przerobić. W takim razie pomaluję całą ramę na czarno i przerobię na wersję z ryglami - jak w drugiej wersji prezentowanej na grafice parę postów wyżej. Najlepsze jest to, że model podoba mi się w takiej formie jak jest ale nie chcę tworzyć całkowitej fikcji więc przeróbki będą konieczne. Myślę, że kolejny wpis będzie już prezentował gotowy model.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
#74
Tak jak kolega Greif 1 napisał, te szkice, a szczególnie ten pierwszy jest niepoprawny, jeżeli wagon posiadał barierkę z pokrętłem hamulca to jego długość była większa, ale prześwit pomiędzy osiami był taki sam w wagonie z pomostem jak i bez pomostu. Na tym pierwszym zdjęciu wstawionym w środę o 15.26 o którym piszesz to właśnie bardzo dobrze widać różnicę odległości pomiędzy osią z ryglami do czoła wagonu a odległością pomiędzy osią a czołem wagonu z barierką. Różnica wynosiła w zależności od typu wagonu 600-800mm, o tyle wagon z pomostem był dłuższy od tego bez pomostu.
 

MariuszB

Użytkownik
Reakcje
113 0 0
#75
Kurcze, myślałem, że firma która zajęła się produkcją modeli taboru kolejowego (tylko taki ma w ofercie) z II Wojny wie co robi
Tak szczególnie, że używa koła tego samego rozmiaru do wagonów dwu osiowych i platform 4 i 6 osiowych (choć powinny być różne). Kuriozalnych przewodów powietrznych oraz niekompletny układ hamulcowy.
np: Tak wygląda węglarka Ommr z pomostem hamulcowym. Na rysunku rozmiar koła 1000mm.
W platformach rozmiar koła to 940mm.
Rys Weglarka Ommr wagon rys_01.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
O

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#76
Skoro mój wagon okazał się ex węglarką to i dostał malowanie adekwatne do węglarek i obecnie wygląda tak:

ommr.jpg


Zostało jeszcze do pomalowania kilka szczegółów i okalkowanie. Usunąłem niepasującą barierkę oraz poszperałem w pudełku i nie mam już niestety dźwigni ryglującej na drugą czołownicę a nie mam takich umiejętności żeby ją dorobić. No trudno, będzie to trochę wagon hobby.

Ponieważ prace trwają równolegle nad kilkoma modelami mam jeszcze pytania odnośnie malowań. Pierwszą rzeczą jest kwiestia tego, jak były malowane wagony produkcji wojennej a konkretnie platformy podczołgowe SSys i SSyms. To jak producenci przedstawiają kolory na swoich schematach a jakie farby podają to dwie różne rzeczy. Podglądowo wygląda to tak:

sabre platforma.jpg


Jak widać na grafice wagon jest koloru szarego.I tak, niezależnie czy Sabre czy Trumpeter lub Dragon producenci ci przedstawiają tabor w takim kolorze. Natomiast zalecana farba to: RAL 7021, znana jako german grey, black grey itp. jest to szarość wpadająca w czerń. Tą farbą Niemcy malowali swoje czołgi do 1943 roku, Produkcja wagonów rozpoczęła się w 1942 roku, są to typowo wagony wojenne więc wydaje się całkiem prawdopodobne, że mogły zostać malowane tak jak czołgi. Natomiast w temacie modeli kartonowych 1:25 platforma SSyms z tego co widzę jest czarna. Dlatego wolę też dopytać teraz na jaki kolor mogły być malowane te wagony?

Drugie pytanie dotyczy lokomotywy BR52. Czy poniższy schemat cywilnego (czarno-czerwonego) malowania jest prawidłowy dla lat wojny? Jaki procent lokomotyw wojennych mógł być przeznaczony dla użytku cywilnego i pomalowane w te barwy? Ta BR52 ma strasznie dziwne wiatrownice, mój model planuję bez wiatrownic ale tu też pytanie, kiedy zaczęto montować wiatrownice seryjnej produkcji? Na filmach propagandowych witać te lokomotywy fabrycznie bez wiatrownic.

br52 schemat.jpg


Pozdrawiam
 

Greif1

Znany użytkownik
club 0
Reakcje
826 1 0
#77
Niestety model Trumpetera to kopia modelu CMK, mniej więcej i w skrócie- ma tyle błędów co części... ad malowania no niestety mam ten sam dylemat ale obstawiam że szare, czerwono czarne raczej już powojenne, a klasycznie "swobodna" interpretacja producenta, ad wiatrownic, ponoć testowano takie drewniane ale na większości zdjęć tylko metalowe, dodatkowo tender z dociepleniem na front wschodni...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#78
Czarno-czerwone malowanie parowozów to standard jeszcze sprzed wojny, stosowany również po wojnie na kolejach obu państw niemieckich. Oznaczenia z "gapą" sugerują późny okres wojenny. O ile wiem, "wojenne" malowanie (kamuflaż) nie było bardzo powszechne, więc moim zdaniem może i tu być. Natomiast pełna zgoda co do wiatrownic - ja nie pamiętam żebym widział jakiekolwiek zdjęcie z takimi, choć przyznaję, że technika militarna i pociągi wojenne to nie moja bajka i niewiele widziałem takich fotografii. Natomiast sporo parowozów serii 52 jeździło w ogóle bez wiatrownic.
 

Greif1

Znany użytkownik
club 0
Reakcje
826 1 0
#79
@Andrzej Harassek może ja nie potrafię się doszukać bo nie "szprecham" ale większość zdjęć jako lokomotywa dla wojska szare malowanie czy w tym samym czasie była dostarczana do użytku na terenie Rzeszy w klasycznym malowaniu nie znalazłem żadnego potwierdzenia... nawet sam kolor jest problematyczny bo kolej używała innego niż armia...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#80
Lokomotyw BR 52 zbudowano parę tysięcy sztuk, w fabrykach całej okupowanej Europy. Jeździły praktycznie wszędzie, nie tylko z pociągami wojskowymi. Jak pisałem nie jestem specem od spraw militarnych, ale nie słyszałem, żeby było w ogóle coś takiego jak "lokomotywy dla wojska". Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że pociągi z transportami wojskowymi obsługiwały koleje państwowe DR i ich "filie" w krajach okupowanych, jak Ostbahn w Polsce. Być może jakaś liczba lokomotyw była wyznaczona do obsługi wojska w rejonach przyfrontowych i te mogły być specjalnie do tego przygotowane, właśnie m.in. przez specjalne, kamuflażowe malowanie, ale nie znam szczegółów, to tylko moje domysły.