Kilka słów o torach i szynach stacji
Pieniężno (linia nr 221).
Do 1945 r. Pieniężno (ówczesne Mehlsack) było stacją węzłową, stąd do dziś są widoczne w terenie pozostałości linii w stronę Zinten (pol. Cynty, obecnie ros. Корнево / Korniewo) i dalej do Królewca. Lata świetności, stacja ma już dawno za sobą, tym niemniej można jeszcze podziwiać dość rozbudowany układ torów. Link do schematu stacji
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Pieni%C4%99%C5%BCno
....przy czym można dodać (odnośnie powyższego schematu stacji), że nie ma już
toru nr 13 (został rozebrany niemal do
rozjazdu nr 14), a relikty
toru nr 4 (brak na schemacie, zapewne prowadzącego do zniszczonej w 1945 parowozowni), biorącego swój początek od
rozjazdu nr 10, sięgają o wiele dalej, bo szyny można dostrzec jeszcze na wysokości mniej więcej środka peronów (w sporym oddaleniu od
toru nr 2). Poniżej, link do kolejnego, tym razem nieco uproszczonego schematu stacji Pieniężno (bez bocznicy elewatora), obrazującego to o czym napisałem
http://galeria.krb.com.pl/main.php?cmd=imageview&var1=Skany/plany/Pieniezno.jpg&var2=0
Co do szyn położonych na stacji.
Tor główny nr 1, to niemal w całości szyny
S49 Huty Pokój (
HP) z
1968 r. Najstarsze szyny - z początku XX w. (np.
KÖNIGSHÜTTE 1902 B. ST.,
FH. 1907,
D.K. 1908,
König Albert W. 1909,
KRUPP z lat
1905,
1908,
1910 i
1912,
HB & HV 1908 i
1913,
HOESCH 1912 czy
UNION 1909), można zlokalizować głównie na nieczynnym
torze nr 2.
Zdjęcie nr 1. Zachodnia krawędź peronu nr 2, tor nr 2 oraz jedna z jego szyn:
UNION 1909. w obecnych czasach wykorzystywana nie przez kolej tylko przez ślimaka winniczka
Nieco młodsze szyny leżą w północnej części
toru nr 3 gdzie można dostrzec m.in. poniemieckie szyny głównie lat 30-tych (np.
KRUPP 1930,
B.V.G. BOCHUM 1932,
x S.G.F. 1934 czy
x GMW OSNABRUECK 1936-7 te ostatnie z przekreśloną 6 i dodaną siódemką (zmiana rocznika z 1936 na 1937), choć można tu znaleźć także starsze szyny np.
HB & HV 1908. Interesując jest także kierownica rozjazdu nr 16, gdzie kończy się tor nr 3.
Zdjęcia nr 2 i 3.
B.V.G. BOCHUM. 1929. kierownica rozjazdu nr 16 i sam rozjazd, obrazujący niezwykłą długość wspomnianej kierownicy.
Na
torze nr 5 (od rozjazdu nr 7 na południe, aż do zbudowanej w latach 1972-1974 bocznicy elewatora) leżą głównie szyny z II w. św. (np
KÖNIGSHÜTTE z
1941 i
1942,
TRZYNIETZ 1942 SM,
M.H.U. 1941 czy
THYSSEN 1942). W północnej części stacji tor nr 5 kończy się na
rozjeździe nr 13, krzyżowym podwójnym, gdzie można dostrzec chyba najstarszy "szynowy obiekt" - kierownicę rozjazdu z roku 1882.
Zdjęcia nr 4 i 5.
KRUPP 82 jedna z kierownic rozjazdu nr 13, oraz sam rozjazd, od paru lat wyłączony z eksploatacji.
Na prowadzącym do kozła oporowego
torze nr 9 leżą szyny
HB & HV 1908. Same kozły oporowe to np. strasznie skorodowane szyny, prawdopodobnie
AH z nieczytelnym rocznikiem (kozioł kończący tor nr 9) oraz szyny
D.K. 1908 i luksemburskie
DÜDELLINGEN (na koźle kończącym
tor nr 15).
Zdjęcia nr 6 i 7. Kozioł oporowy kończący tor nr 9 z dość czytelnym cechowaniem
AH - reszta nieczytelna, oraz kozioł oporowy kończący tor nr 15 (na zdjęciu po prawej) zbudowany z szyn
D.K. 1908 i
DÜDELLINGEN (cecha ucięta, bez rocznika).
Tak jak wspomniałem wyżej, tor główny nr 1 to przede wszystkim niemal w 100% szyny
S49 Huty Pokój (
HP) z
1968, tor nr 3 na wys. peronów to głównie
S49 Azowstal-u z lat
70-tych, a szyny toru nr 5 w kierunku północnym to w miarę nowoczesne
S49 w tym: Huty Katowice
[K] z 19
79, 19
85, 19
86 i 19
88, czechosłowackie
TŽ 19
66 czy ponownie
Azowstal z 19
85. Zaledwie ok. metrowy kikut toru nr 13 to
---> HK 86 IV S49 Π --. a
tor nr 7 w północnej części to np. Azowstal
A XII 75 S49.
Zdjęcie nr 8.
[K] S49 III 79 <-- Bardzo ciekawe szyny Huty Katowice, reprezentujące (wg moich obserwacji) pierwszy sposób cechowania szyn tego producenta. Informacje zawarte na szynie są typowy dla normy obowiązującej od maja / czerwca 1970 r. Pojedyncze szyny tak cechowane można dostrzec np. w północnej części
toru nr 1 (tuż przed przejazdem drogowym) oraz na
torze nr 5. Warto zwrócić uwagę na inny krój liter i cyfr, na nieco inne K w kwadracie (od typowego z lat późniejszych) oraz na sekwencję symboli w cechowaniu. Jeszcze tego samego roku Huta Katowice zmieniła sposób cechowania (o czym była mowa we wpisie
#1.222 gdzie na zdjęciu nr 14 są szyny Huty Katowice z XII 1979, leżące na stacji Biały Dunajec), a co zobrazuję kolejnym zdjęciem podobnie cechowanej szyny ze stacji Braniewo.
Zdjęcie nr 9.
[K] 80 II = S49 --> na torze nr 5 stacji Braniewo (na wysokości peronów tor ten chyba w całości zbudowany jest z szyn tak cechowanych). Szyna reprezentująca drugi sposób cechowania szyn Huty Katowice (z moich obserwacji), który pojawił się jeszcze w I połowie roku 1979 i nie przetrwał nawet do końca roku 1980.
Oczywiście tu i ówdzie na stacji Pieniężno można dostrzec (na torach nr 1, 3, 5, 7) pojedyncze szyny
S49 Huty Pokój (
HP) z
1949, z lat 50-tych (
1951,
1954,
1956) i 60-tych (
1969), czy Huty Kościuszko (
HK) z
1964. Wyjątkiem są nieco starsze szyny typu
S. Huty Pokój (
HP) z
1948, czy też kilkadziesiąt lat młodsze typu
S49 takich producentów jak Huty Kościuszko (
HK) z roczników 19
82, 19
86 i 19
98 i Huty Pokój (
HP) z
1982. W pojedynczych lokalizacjach można zobaczyć przedwojenne polskie
FH 1925 Π (tor nr 2) i niezwykle ciekawe
FH x 1939 (tor nr 1) (w przypadku tych ostatnich zastanawia mnie to, czy pochodzą z produkcji odbywającej się już pod okupacją niemiecką, czy jeszcze z produkcji eksportowej, sprzed września 1939 – bo na eksport, przynajmniej dla kolei niemieckich, Huta Pokój cechowała na szynach ciągle FH a nie HP). Dostrzeżone szyny typu
S42 leżą w części "elewatrowej" stacji - są to np.
P.K.P. [20] 1957 # S 42 (HK) (z maja) i
P.K.P. 22 :I 1967 S42 (HP) (z lutego) (na
torze nr 17) czy
P.K.P. (22) S42 HP # 1956 (w okolicach
rozjazdu nr 24). Na stacji można też dostrzec ciekawe iglice rozjazdów czy też łubki.
Zdjęcie nr 10.
---> HK 90 VIII J 49 = iglica
rozjazdu nr 15.
Zdjęcia nr 11, 12 i 13. Kilka zdjęć interesujących łubków, chyba jeszcze nie prezentowanych w temacie.
Na dwóch pierwszych zdjęciach łubki
8 (1) - 1950 czyli Huty Bankowej (charakterystyczna "1" w kole) z 1950 r., co ciekawe oznaczone typem "8" (pruska "8"). W Pieniężnie łączą one szyny poniemieckie z początku XX wieku, położone na torze nr 2, właśnie pruskiego typu 8. Jak widać, po II w. św. (przynajmniej w HB), na doraźne potrzeby produkowano także łubki dostosowane parametrami do szyn tego typu. Dla lepszego zobrazowania cechowania, na drugim zdjęciu identyczne łubki, zlokalizowane na szynach chroniących tabor przed wykolejeniem, położonych w Ornecie na moście na Drwęcy Warmińskiej.
Kolejny łubek, tym razem leżący na końcówce szyn (od strony północnej), zabezpieczających tabor przed wykolejeniem, tym razem na moście na Wałszy w Pieniężnie. Łubek cechowany
P.K.P. [20] 33 K.H. to bardzo rzadkie w obecnych czasach "trafienie" w przedwojenny łubek Huty Królewskiej z 1933 wyprodukowany dla PKP. W 1933 huta ta cechowała swoje produkty nazwą
KRÓL. HUTA, stąd skrót w formie
K.H. a nie znany aż do czsów obecnych HK.
Ostatnie zdjęcie z serii łubków, to bardziej pytanie do Kolegów, bo łubek zupełnie współczesny, Huty Królewskiej z roku 2014. Co oznacza litera "S" w cechowaniu
Ł49W S HK 14 bo "W" to wiadomo, że wzmocniony, ale co to za "S" ????
Zdjęcia nr 15 i 16. Kończąc wpis na temat szyn na stacji Pieniężno, dwa zdjęcia prezentujące
rozjazd nr 7 oraz jego iglicę z 1984 r., której producentem jest stalownia jeszcze nie prezentowana w temacie. Iglica nosi cechowanie
B (wpisane w gwiazdkę)
1984 Zu49. Wyprodukował ją zakład leżący w ówczesnej Niemieckiej Republice Demokratycznej (NRD - DDR) w miejscowości
Brandenburg an der Havel (powszechnie stosowna jest nazwa skrócona Brandenburg). Co ciekawe Stahlwerk Brandenburg produkował prawdopodobnie tylko szyny - iglice rozjazdów, a zwykłych szyn nie walcował.
Zu w cechowaniu oznacza
Zungenschiene (co oznacza szynę-iglicę), a cyfra "49" to oczywiście typ iglicy, dedykowanej rozjazdowi zbudowanemu z szyn typu S49. Może dodam, że stacja Pieniężno, jest, jak dotychczas, jedyną stacją, na której zlokalizowałem iglice tego producenta. Dowód, że w czasach PRL, PKP kupowało, biorąc pod uwagę kraje RWPG, szyny nie tylko w Czechosłowacji, czy w ZSRR, ale także od Wschodnich Niemiec, sąsiada zza granicy na Odrze.... Poniżej link do Wiki, niestety tylko w j. niemieckim, gdzie można przeczytać co nieco o producencie iglicy
https://de.wikipedia.org/wiki/Industriemuseum_Brandenburg_an_der_Havel