Kontynuując wątek szyny określanej jako typ No 26 (syber. 18 funt.) znalazłem w Inżynierze Kolejowym nr 28 (12/1926) ciekawy artykuł autorstwa inż. A. Iżyckiego opisujący jak to w II RP wymieniało się nawierzchnię kolejową. Artykuł wart przeczytania, zwłaszcza tabelka, w której opisano poszczególne czynności przy takiej wymianie szyn.
Proszę zwróćcie uwagę, że artykuł mówi o wymianie, gdzieś na pograniczu byłych zaborów rosyjskiego i pruskiego, na 20 kilometrowym odcinku linii dwutorowej, nawierzchni właśnie typu No 26 (nie mylić z polską szyną typu S-26), na nawierzchnię opartą na typie 8b i po części na typie 6d. Widać, że już w 1925 r. nawierzchnia określana jako typ No 26 powoli znikała z krajobrazu kolejowej Polski.
Ciekawe czy jej potoczne określenie jako syber. 18 funt. (które można zapewne rozwinąć jako szyna syberyjska 18 funtowa), odnosi się do historii jakiejś drogi żelaznej, położonej na Syberii (gdzie była zastosowana po raz pierwszy), czy do tego, że był to typ szyny opracowany / wyprodukowany w Anglii / USA (na zamówienie kolei w Rosji), czy może nazwę wzięto od wspomnień byłych zesłańców, z czasów carskich, którzy opatrzyli się z takim typem nawierzchni kolejowej, pracując np. przy jej układaniu, gdzieś w dalekowschodniej części Imperium Rosyjskiego....
Proszę zwróćcie uwagę, że artykuł mówi o wymianie, gdzieś na pograniczu byłych zaborów rosyjskiego i pruskiego, na 20 kilometrowym odcinku linii dwutorowej, nawierzchni właśnie typu No 26 (nie mylić z polską szyną typu S-26), na nawierzchnię opartą na typie 8b i po części na typie 6d. Widać, że już w 1925 r. nawierzchnia określana jako typ No 26 powoli znikała z krajobrazu kolejowej Polski.
Ciekawe czy jej potoczne określenie jako syber. 18 funt. (które można zapewne rozwinąć jako szyna syberyjska 18 funtowa), odnosi się do historii jakiejś drogi żelaznej, położonej na Syberii (gdzie była zastosowana po raz pierwszy), czy do tego, że był to typ szyny opracowany / wyprodukowany w Anglii / USA (na zamówienie kolei w Rosji), czy może nazwę wzięto od wspomnień byłych zesłańców, z czasów carskich, którzy opatrzyli się z takim typem nawierzchni kolejowej, pracując np. przy jej układaniu, gdzieś w dalekowschodniej części Imperium Rosyjskiego....
- 1
- 2
- Pokaż wszystkie