Donges - Francja. Szyny użyte jako słupki przy wejściu na peron
Bardzo ciekawa szyna, tzw. dwugłowa (siodełkowa, stołeczkowa), a biorąc pod uwagę lokalizację (Donges), być może pochodzi z Francuskiej Kolei Zachodniej,
https://fr.wikipedia.org/wiki/Compagnie_des_chemins_de_fer_de_l'Ouest gdzie tego typu szyny były m.in. stosowane. Praktyka wykazała, że stosowanie takich szyn (odwracanie ich) dawało niewielkie korzyści. Stosowano je głównie w Anglii, rzadziej we Francji, Belgii, Holandii i we Włoszech, sporadycznie np. w Cesarstwie Austro-Węgierskim, a najchętniej układano je w tunelach z powodu redukcji nakładów pracy i kosztów przy utrzymaniu nawierzchni. Ciekawe czy szyny dwugłowe, są jeszcze w użyciu, gdzieś na świecie....
Poniżej
P.E.I.G. KLADNO 1883 B. ST. - czyli produkt Prager Eisenindustrie-Gesellschaft w Kladno, najstarsza szyna dotychczas zlokalizowana w Skansenie Kolejowym w Chabówce. Stelaż kozła oporowego, kończącego ślepy tor położony przy "peronie" Skansenu. Druga szyna w koźle, na której mozna dostrzec jakieś cechowanie to szyna z Witkowic,
Wit ... M.St. Niestety rocznika (pisanego w postaci dwucyfrowej końcówki) nie można rozczytać, jest to jednak szyna "martenowska", co może sugerować, że jest prawdopodobnie nieco młodsza od tej z P.E.I.G. bo w latch 80-tych XIX wieku Witkowice stosowały raczej proces Bessemera, bo na szynach widniała cecha B.St.
Ku przypomnieniu, rocznik 1883 w Chabówce reprezentuje też szyna
TEPLITZ 83. B. .... - stary słupek obok sklepu, nieopodal dworca PKP, zaprezentowana przeze mnie we wpisie
#1.153 jak widać czeskie szyny z czasów CK to najstarsze szyny w Chabówce, co oczywiście nie powinno dziwić.