• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Reakcje
3.609 30 0
Na linii 61 była prowadzona wymiana szyn na jednym torze. Na jednej z szyn zauważałem taki napis. Co oznacza ten napis? Czy napis wykonano jeszcze w Hucie, czy też przez służby drogowe? Może to numer zamówienia?
Spotkałem się z podobnymi napisami, nanoszonymi farbą, w tym sprzed kilkunastu laty jak i całkiem współcześnie.... z hutą to one raczej nie mają nic wspólnego, to napisy malowane prawdopodobnie przez kolejowe służby drogowe lub tym podobne, zajmujące się np. logistyką, składowaniem (magazynowaniem) i transportem szyn. Podejrzewam, że mają coś wspólnego z oznaczaniem danej partii szyn, dzięki czemu wiadomo w które miejsce w Polsce mają trafić, na jaką linię i na jaki jej odcinek. Ale to tylko domysły...

Wygląda na Ж. (Железная)
Wydaje mi się, że widzę tam skrót K.Ж.Д o którym było już kilka wpisów w temacie....

Analiza (1).jpg


Postaram się podać wymiary, ale pewnie najwcześniej będę tam na wiosnę
Dzięki zdjęciu Kolegi, dobrze obrazującego profil szyny można pokusić się o przypisanie konkretnego typu. Kiedyś opracowałem sobie taki prosty sposób - opart na czystej matematyce. Najpierw sprawdzam wymiary w pikselach (np w programie graficznym Paint), w przypadku zdjęcia kolegi zamieszczonego w nieco mniejszej skali poniżej, są to następujące parametry (oczywiście wiem, że są obarczone jakimś tam błędem):
Wsz (wysokość szyny) = 529 pikseli
SzG (szerokość główki) = 239 pikseli
SzS (szerokość stopki) = 445 pikseli

Analiza (2).jpg


...a później obliczam stosunek wysokości do szerokości główki: 529 : 239 = 2,213 (~2,2), i stosunek wysokości do szerokości stopki: 529 : 445 = 1,188 (~1,9). Następnie sprawdzam czy wyniki pasują mi do któregokolwiek typu szyny, w tym wypadku rosyjskiego. Można też obliczyć np. stosunek obu szerokości stopki do główki, ale w tym wypadku, po dwóch pierwszych wynikach, z dużym prawdopodobieństwem można już ocenić, że jest to rosyjska szyna typu IVa (31a) lub IVb (31b), bo ma ona niemal identyczny stosunek - wysokości do szerokości główki: 119,25 mm : 53,5 mm = 2,228 (~2,2) oraz wysokości do szerokości stopki: 119,25 mm : 100 mm = 1,192 (~1,9). Zakładam więc, że to szyna typu IVa/b (31a/b).

Czy typu "a" lub "b" tu trzeba by ocenić ilość otworów na śruby łubkowe, bo IVa (31a) miała trzy otwory, a typu IVb (31b) dwa otwory. Wprawdzie na zdjęciu Kolegi widać dwa otwory, ale nie wiem czy nie było tam też trzeciego.... Dodam, że szyna tego typu miała ciężar 30,11 kg/mb. a więc była dość lekka jak na dzisiejsze standardy...

Czy moja dedukcja na podstawie zdjęcia i wymiarów w pikselach jest słuszna, można tylko ocenić w "naturze", kiedy będzie miał Kolega możliwość zmierzenia podstawowych wymiarów uwidocznionej na zdjęciu szyny. Jednak jeżeli jej wysokość to 119,25 mm, a odpowiednie szerokości stopki i główki to 100 mm i 53,5 mm to analiza jest słuszna. Dodam może, że stosunki analizowanych wyżej parametrów w innych typach szyn rosyjskich np. typu Ia (40a), typu IIa/b (39a/b), typu IIIa/b (38a/b), typu 26, typu 28, czy typów Nr 41, lub Nr 42 znanych z linii leżących na terenie Polski pod zaborem rosyjskim, są jednak inne i różnią się od tych wynikających z pomiaru zdjęcia, do których najbardziej pasują wyniki uzyskane z analizy parametrów szyny typu IVa/b (31a/b). Ale to oczywiście bardziej zabawa, niż jakaś "matematyczna analiza" :LOL:, tak więc tylko pomiar "w naturze" może rozwiać wszelkie wątpliwości z tym związane i pozwolić ustalić na 100% typ szyny.
 

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.155 135 15
Dawno temu wrzucałem cechy z Parysa - przystanka osobowego położonego niedaleko Korsz...

Będąc u babci na wakacjach postanowiłem jeszcze raz poszukać cech, a co tam zobaczyłem, aż nie uwierzyłem :) :

- najstarsza dotąd przeze mnie znaleziona - Osnabruck 1878
67281419_391631418153682_1752551264715014144_o.jpg


- wąskotorowa szyna z cechą "Krupp 1901" - służy dzielnie jako wskaźnik W13

67309940_392069194776571_6861612418917728256_o.jpg


i na koniec coś innego ;)

67377933_392893271360830_8336760915739279360_o.jpg


Jak uda mi się coś jeszcze w czeluściach dysku znaleźć - wrzucę to tutaj.
 

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.155 135 15
Udało mi się jeszcze znaleźć:

- DK 1910 - również Parys
IMG_20191222_103105.jpg

- Trzynietz 1940 - Węgorzewo
FB_IMG_1577006883963.jpg

- Osnabruck 1906(?)
FB_IMG_1577006889372.jpg

- wydaje mi się, że HBSH 1898... ale jaka to kreatura to nie wiem... Bocznica wojskowa Bolszewo
IMG_20191222_103706.jpg

- jakaś wąskotorowa szyna o nieznanych mi cechach - słupek płotu w Lipuszu
IMG_20191222_104051.jpg

Wątpie że coś jeszcze znajdę, ale grunt że właśnie jadę do Korsz to i cech się poszuka :)
 
Reakcje
3.609 30 0
jakaś wąskotorowa szyna o nieznanych mi cechach
Jeżeli początek cechowania to litery GT, gdzie "G" i "T" mają ten charakterystyczny wzór, jak na zdjęciu, to być może jest to trafienie w szynę wyprodukowaną w Wielkiej Brytanii, przez firmę Guest, Lewis & Со., Dowlais - Works in South-Wales. Producent, mający swoją siedzibę w południowej Walii, w Dowlais, w okresie późniejszym (prawdopodobnie już od lat 80-tych XIX wieku) cechował swoje szyny pełną nazwą DOWLAIS, tak więc zaprezentowana szyna (jeżeli to GT :niepewny:) może być bardzo leciwa (lata 70/80-te XIX w. ?). Szkoda, że nie widać pełnej cechy, zwłaszcza jakichkolwiek cyfr (GT cechował rok produkcji prawdopodobnie w postaci dwucyfrowej końcówki), w dodatku siatka ogrodzenia jak i nawiercony otwór nie pozwoliły na lepsze ujęcie. A może Kolega posiada inne zdjęcia tej cechy, być może ujawniające dalsze szczegóły ? bo niestety jedyne co widać to początek cechowania GT (CT ?) i końcówka z B (prawdopodobnie od cechy B. ST/B.St.)?
 
Reakcje
3.609 30 0
jakaś wąskotorowa szyna o nieznanych mi cechach - słupek płotu w Lipuszu
eżeli początek cechowania to litery GT, gdzie "G" i "T" mają ten charakterystyczny wzór, jak na zdjęciu, to być może jest to trafienie w szynę wyprodukowaną w Wielkiej Brytanii, przez firmę Guest, Lewis & Со., Dowlais - Works in South-Wales.
Nie dawała mi spokoju ta cecha (...bo coś mi dzwoniło, że takie "T" gdzieś już widziałem na Naszym Forum) :LOL:, i dziś mimochodem znalazłem je w "przepastnym zbiorze zdjęć forumowych" zapisanych na moim komputerze..... i wszystko stało się proste i nastała jasność ;).

Moje wcześniejsze domysły, domniemania i kombinowanie mogę zakopać w małym dołku i przyklepać szpadelkiem :LOL: Ale po kolei. Najpierw pozwolę sobie zamieścić ponownie zdjęcie Kolegi Macieja, nieco przekręcone, ku lepszej widoczności cechy:

Analizowana szyna (1).jpg


...a teraz seria zdjęć z mojego komputera, a właściwie jedno zdjęcie z kilku, które skompilowałem aby zachować je na swoim komputerze :)
Z opisu zdjęcia wynika, że fotografie owej szyny wykonał i zamieścił kiedyś Kolega Szwed1978. Mam zapisane, że zrobił je w Darłowie, przed magazynem, gdzie na trawniku stał szpaler kilku identycznie cechowanych szyn wąskotorowych. Niech mi Kolega wybaczy, że jego zdjęcia połączyłem w jedną całość, i nie podaję tu odnośnika do jego wpisu, ale temat rozrósł się na tyle, że przeszukiwanie go w celu znalezienia odpowiedniego wpisu i zdjęć jest już na tyle czasochłonne, że od pewnego czasu wszystkie zdjęcia szyn zapisuję na swoim komputerze, oczywiście z podaniem autora i odpowiednim opisem w nazwie pliku.

Poniżej zdjęcia Kolegi Szwed1978

ST.  I.  B.  1905. Darłowo, kilka szyn-słupków na trawniku przed magazynem. Autor Szwed1978.jpg


...i ponownie zdjęcie Kolegi Macieja z naniesionym na cechę czerwonym napisem identyfikującym ją w 100%

Analizowana szyna (2).jpg


Widać, że tajemnicza szyna wąskotorowa to bez wątpienia ST. I. B. czyli produkt Stahlindustrie, Bochum (Niemcy)
Mylne było więc identyfikowanie pierwszej litery jako "G" lub "C". Niestety drut siatki z płotu zasłonił ważną rzecz, pierwszą literę, którą bez wątpienia jest "S"

...stąd warto, robiąc zdjęcia "nierozpoznanych z góry" szyn, będących za siatką, zrobić im kilka ujęć, pod różnym kątem. Tak więc Maćku, tajemnicą pozostał tylko rok produkcji, który jak wynika ze zdjęć zamieszczonych powyżej powinien znajdować się za literą "B" ... i wcale bym się nie zdziwił jakby był to rok 1905 ;) czyli taki sam jak na zdjęciach wyżej, bo mam również zapisane zdjęcie szyny ST. I. B. 1905 pokolorowanej na niebiesko, które zrobił również Kolega Szwed1978, tym razem na stacji Karwice... A od Darłowa i Karwic do Lipusza ok. 60 km. ... a w pobliżu była Schlawer Kreisbahn czyli Sławieńska Kolej Powiatowa, ale to oczywiście takie moje fantazjowanie skąd mogą pochodzić omawiane szyny wąskotorowe :LOL:
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3
Dzisiaj "dobrałem" się do kilku szyna w "Muzeum Szyn Kusfelskich" po rwaniu krzaczorów i pomocy syna zrobiłem kilka zdjęć szyn których jeszcze nie fotografowałem z uwagi na krzaki. Tylko niestety kredy w domu nie mam i będę musiał tam powrócić. Bo pod krzakami trochę jeszcze jest do sprawdzenia.:)

1. PHONIX 1868 na razie najstarsza w Kuźnicy wcześniej był PHONIX 1877 (tutaj organoleptycznie sprawdzałem szynę ;))
20200105_135111.jpg


2. B C 3 VIII 81 ale jeszcze sprawdzę chyba rosyjska ?
20200105_135225.jpg


3. KRUPP 1889?
20200105_135337.jpg


4. Staruszka bez cech
20200105_140109.jpg


5. Tu wiadomo
20200105_140130.jpg


6. Friedenshütte 1886 ? (chociaż widzę F. HEDENSHUTTE) pomocy
20200105_140146.jpg

7. KONINGSHUTTE
20200105_140253.jpg

8a. Szyna w różach będę musiał wziąć cięższy sprzęt;)
20200105_141631.jpg

8b. BVB ?
20200105_141647.jpg

8c.
20200105_141653.jpg


9a. To też jest do sprawdzenia
20200105_141913.jpg

9b.
20200105_141920.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
Jest tam także "R" czyli PHONIX R 1868, interesujące znalezisko...

Ciekawostka. Pierwsze litery wyglądają na cyrylicę BC3 / BO3 / HC3 / HO3 ...ta cecha na pewno wymaga ponownego "zbadania", bo może to być coś "nowego" (i nie chodzi o rocznik :D) , co nie było jeszcze prezentowane w temacie.

Patrząc na profil szyny, można ocenić, że to szyna z okresu prawdopodobnie końca lat 1850-tych - góra 1866 r. i pomimo braku cechowania była by to najstarsza szyna w Kuźnicy, dotychczas zlokalizowana, starsza nawet od tej z cechą PHONIX R 1868. Niezwykłe, że takie szyny można jeszcze spotkać w XXI wieku.... tak po prostu w zwykłym ogrodzeniu.

6. Friedenshütte 1886 ? (chociaż widzę F. HEDENSHUTTE) pomocy
FRIEDENSHÜTTE bez wątpienia, te "F. HE..." to tylko złudzenie...

Analiza.jpg


8a. Szyna w różach będę musiał wziąć cięższy sprzęt
Na trzech zdjęciach (8a,8b,8c) jest szyna cechowana B.V.G. BOCHUM widać nawet te BOCHUM (na 8c), choć słabo ;)

9a. To też jest do sprawdzenia
Wydaje mi się, że na 9a i 9b jest szyna rosyjska cechowana O. П. 3. 86 XI., podobna do tej jaką znalazłem w Skansenie w Kościerzynie pod "rozprutym" TKt48-179 (zdjęcie poniżej). О. П. З. - Общество Путиловских Заводов czyli szyna z Zakładów Putiłowskich z Sankt Petersburga.
Proszę zajrzyj także na strony https://korolew.livejournal.com/16635.html oraz https://leonovvaleri.livejournal.com/277908.html

Skansen w Kościerzynie. Szyna О. П. З. 92 VIII ΓO pod TKt48-179.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Na trzecią stronę spadł wątek, wstydźcie się Koledzy.

Żartowałem, palców u rąk starego stolarza wystarczyłoby do policzenia tu piszących, ale dość złośliwości.

Kaliska Kujawskie relację z eksploracji terenu stacji i okolic, możecie przeczytać tu: http://forum.modelarstwo.info/threa...a-i-pawła-kolejowe-peregrynacje.32705/page-58

A ja Wam pokażę co z Piotrem znaleźliśmy.

Jeszcze po drodze czyli szyny nieodkryte na stacji Łódź Kaliska dwie z kilkudziesięciu szyn w płocie oddzielającym tory.
Zdjęcia robione przez szybę nie pierwszej czystości.

Burbach.

DSC_0434-crop.JPG


Ю.Р.Д.М.О.-Южно-Русское Днепровское Металлургическое Общество

DSC_0433-crop.JPG


Kaliska Kujawskie rampa (słupki zabezpieczające przed spadnięciem z rampy) obok przejazdu i nieczynnej nastawni.

Hoesch 1880

DSC_0452-crop.JPG


I rosyjska z 1901 roku

DSC_0453-crop.JPG


Cała rampa obwiedziona jest szyną ale pięknie i solidnie otynkowaną od drugiej strony w chaszczach Piotrek znalazł luźny kawałek tynku, oderwaliśmy go a Piotr pięknie uwidocznił napis swoją metodą "mokrego liścia" warto zapamiętać i wypróbować.

Huta Pokój 1894 i kolejna niepewność dla jakiej kolei :niepewny:

DSC_0497-crop.JPG


Skrajnik , łącznik na górze skrajnika.

Hoesch 1879 lu 77

DSC_0461-crop.JPG


Pionowe elementy skrajnika i tu zagadka, nie udało nam się do dziś jednoznacznie określić producenta tej szyny, ale nie ustajemy.

W.F.S 1884

DSC_0462-crop.JPG


Wzmocnienia wsporników skrajnika.

Myślę że to Hoesch 1879

DSC_0463-crop.JPG


Drugi to Union 1878

DSC_0464-crop.JPG


Rampa przy magazynie dwie takie same Król Huta 1937 rok.

DSC_0476-crop.JPG


DSC_0477-crop.JPG


W "mieście " jako podpora do schodów Huta Pokój 1929

DSC_0486-crop.JPG


Najwyraźniejsza z wąskotorowych w potach, kiepsko złapałem ostrość, nie przestawiłem na manualne ustawianie, no i kiepsko się robi zdjęcia spadając do rowu, ale nie tłumaczę się, mogłem się postarać bardziej.

Union ?

DSC_0449-crop.JPG


Trzy ostatnie z bramy jakiegoś zakładu produkcyjnego.

Dudelingen 19?8

DSC_0518-crop.JPG


Król Huta 1928

DSC_0517-crop.JPG


Ja widzę tu napis Krupp 192?

DSC_0519-crop.JPG


I to tyle, ja jestem z wizyty na tej stacji zadowolony.
Dziękuję za uwagę.
 
Reakcje
3.609 30 0
Na trzecią stronę spadł wątek, wstydźcie się Koledzy.
:X3::X3::X3:
... mi to było trochę głupio zamieszczać kolejny wpis, po swoim własnym... stąd trochę zwlekałem, a i czasu nieco brakowało :LOL:. Ale skoro pojawiły się kolejne, to jutro postaram się zamieścić serię zdjęć cech szyn, jakie udało mi się zlokalizować na stacji Białośliwie Wąskotorowe. "Nowości" nie będzie, ale kilka ciekawostek na pewno....

Ю.Р.Д.М.О. z tym, że na "P" i "O" nawiercono otwory. Charakterystyczne dla tego producenta są też sekwencja miesiąca i roku produkcji, jak i "krój" cyfr (proszę porównać z szyną Ю.Р.Д.М.О. IX 1912 ze zdjęcia nr 2).

Analiza 1.jpg


Huta Pokój 1894 i kolejna niepewność dla jakiej kolei
...a może BB. БC. to po prostu ВаршаBскоромбергCкая (Warszawsko-Bydgoska) lub, co mniej prawdopodobne, np. ВаршавскоВенскаяромбергская (ponieważ szyna jest z 1894 r., a w 1890 Kolej Warszawsko-Bydgoską na odcinku rosyjskim podporządkowano В.В.Ж.Д.) Myślę jednak, że skoro kropki są po BB i po БC. to być może, oznacza to w/w Варшавско-Бромбергская (Warszawsko-Brombiergskaja).

....myślę, że to 1879 ---> patrz zdjęcie nr 8 (wydaje mi się, że to identyczne cechy)

Jedyne co przychodzi mi do głowy to WESTFÄLISCHE STAHLWERKE.
Sugeruję się tym, że "krój" liter W, F i S jest identyczny (lub prawie identyczny:niepewny:) z tymi z cechy poniżej:

WESTF. STAHLW. BOCHUM.jpg


Myślę że to Hoesch 1879
... popieram w 100% ---> patrz zdjęcie nr 6 (wydaje mi się, że to identyczne cechy)

Rampa przy magazynie dwie takie same Król Huta 1937 rok.
...co ciekawe to szyny typu L. czyli lekkie.

...hmm, może UNION DH ?

Wydaje mi się, że 1918, bo tam tylko "1" wejdzie ;)

Analiza 2.jpg


Ja widzę tu napis Krupp 192?
... a ja KRÓL. HUTA 1928 M ;)

Analiza 3.jpg


Na koniec, aby odejść nieco od analizy niezwykle ciekawych zdjęć Kolegi Pawła, łapka mocująca szynę [20] 46. R1S. H.K. czyli produkt Huty Kościuszko ([20] H.K.) z 1946 roku (46), zlokalizowana...... w Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie (element ogólniejszej ekspozycji). Ciekawe co oznacza R1S (do szyn tramwajowych?). W ekspozycji, imitującej "dworcowy" klimat, przymocowano podobnymi łapkami szynę kolejową (cechy nie zauważyłem) do drewnianych podkładów....

Łapka [20] 46. R1S. H.K..jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Tak z tym Kruppem to mnie poniosło, nie zdarzyłem poprawić.:(
Cechy W.F.S nie znalazłem nigdzie, być może jest to jakaś odmiana znanej z forum W.S:niepewny:
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.155 135 15
Wrzucim parę cech z Parysa oraz Kętrzyna...

- Kolekcja "Sześćdziesiątek":
Lipiec 1979, Huta Królewska
100_7879.jpg


Wrzesień 1970, Huta Królewska
100_7874 (2).jpg


Maj 1979, Huta Królewska
100_7877.jpg


-RSW 1915
100_7868 (2).jpg


Teraz lecimy z Kętrzynem:

- Union 1893 (do ostatniej cyferki nie jestem pewien)
100_7849.jpg


- Huta Pokój 1975
100_7847.jpg


- Szyny o nieznanym mi cechowaniu..
100_7848.jpg

100_7860.jpg


I to byłoby na razie na tyle... W przygotowaniu bardziej obszerny materiał o po. Parys. Może się skuszę o... Wejherowskie Bocznice? :)

M