• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
22 0 0
Cześć wszystkim.
Przez ostatnie kilka miesięcy byłem trochę niewidoczny i byłem na długim urlopie. W związku z tym nie dawałem znaku życia na forum. Nie mogłem też w tym czasie kontynuować pracy nad stroną www.walzzeichen.de. Ale teraz wróciłem :)

Widzę skrót „R.S.W. A.H.” oznaczający dwa młyny:

RSW (często również R.S.W.) = Rheinische Stahlwerke, Duisburg (Niemcy)
https://walzzeichen.de/walzzeichen-rsw/
Firma została założona w 1870 roku i przeniesiona do Meidedrich w 1872 roku. oraz

A.H. = Königliche Alvenslebenhütte; Śląsk
https://walzzeichen.de/a-h/
Alvenslebenhütte zostało otwarte w 1844 roku. Zwinięta szyna na zdjęciu powyżej pochodzi z 1881 roku.


Wizyta w rodzinnych stronach, spacerek na rynek zaowocował takim znaleziskiem. Od tylu lat tu się przyjeżdża, a nigdy nie zwróciłem uwagi.
Miasteczko Nowe, jak ktoś nie zna tejże miejscowości, to tu kończyła się linia 242 Twarda Góra-Nowe (na północ od Warlubia), ostoja ostatnich SN52 w ruchu liniowym z Laskowickiej szopy. Do dworca jest około 500 metrów w linii prostej.
 

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
22 0 0
Nie jest to znalezisko z Polski ani z Europy.
Podczas wędrówki po USA natknąłem się na ten kawałek szyny, używany do budowy zapory dla bydła.

Znak na tokarce brzmi: KRUPP 1887 ST. P.M. & MR.

Na początku myślałem, że te skróty po nazwie Krupp i roku produkcji będą prawdziwą zagadką, ale dzięki Google:
St. Paul, Minneapolis & Manitoba Railway Company.

Szyna, zwinięta przez firmę Kruppe w Niemczech, została oznakowana zgodnie ze specyfikacją kupującego i wysłana do USA.

WhatsApp Image 2025-08-16 at 04.14.45.jpeg 20250815_184848.jpg 20250815_184846.jpg 20250815_184445.jpg
 

JakubR

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.922 7 0
Wizyta u południowych sąsiadów, niestety cel obfotografowania motoraków legł w gruzach (3 miesiące ZKA). W efekcie połaziłem po stacji Chuchelná, która niegdyś była końcem linii Racibórz Studzienna-Chuchelná (docelowo pociągi dalej jechały do Opavy), która została otwarta w 1895 roku. Widok w stronę Krzanowic...
IMG_1248_copy_4925x3283.jpg

Po kucnięciu, usunięciu liści i przetarciem boku szyny kamieniem ukazuje się napis "FH. 1917."
IMG_1252_copy_5184x3456.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.834 34 0
A tutaj ostatnie moje znalezisko i taka ciekawostka odnośnie ostatniej szyny szyna wyprodukowana przez Rusko- Belgijskie przedsiębiorstwo metalurgiczne w roku 1894 aczkolwiek dla jakich dróg żelaznych była ta szyna nie mam zielonego pojęcia
Grigorij tylko, że na fotografii jaką zamieściłeś nie ma rzeczonej szyny o której wspominasz, a w związku z tym co napisałeś ("wyprodukowana przez Rusko- Belgijskie przedsiębiorstwo metalurgiczne w roku 1894") chętnie zobaczyłbym zdjęcie takiej szyny, ponieważ wszelka literatura tematu, czyli rosyjskojęzyczna z epoki, informuje, że spółkę Р. Б. М. О. (R. B. M. O.) czyli Русско-Бельгийское Металлургическое Общество (Russko-Belgijskoje Metalurgiczeskoje Obszcziestwo) powołano rok później, w 1895 r., a w 1897 ukończono budowę zakładu i uruchomiono pierwszy z dwóch wielkich pieców i dwa konwertory Bessemera, co umożliwiło rozpoczęcie produkcji szyn kolejowych.

Najwcześniejsza data produkcji szyny z cechą Р. Б. М. О. jaką mam w zbiorach zdjęć, to kwiecień 1898, choć oczywiście można domniemywać, że były też szyny z wcześniejszych miesięcy 1898 r. jak i prawdopodobnie z rocznika 1897. Poniżej fotografia wspomnianej szyny.

1898 4 RBMO.jpg


Witam powyższa szyna pochodzi z huty w Trzyńcu nieopodal Cieszyna stąd nazwa niemiecko-języczna TESCHEN wyprodukowana w 1903r tj pod zaborem austro-węgierskim na końcu cechy powinno jeszcze znajdować się cecha M ST czyli opis metody wytopu stali w tym wypadku Martenowska. Zaś jeśli się tyczy wagi to szyna ta wagę w przedziale 28-36 kg/m , w tamtych czasach szyny te były układane na torach głównych normalnotorowych
A to zależy na jakich liniach i stacjach - lokalnych (znaczenia miejscowego), drugorzędnych czy pierwszorzędnych (magistralnych), ponieważ, jeżeli chodzi o rok 1903 r., można śmiało powiedzieć, że szyny układane na torach głównych normalnotorowych, na liniach pierwszorzędnych, miały już wagę oscylującą w granicach 42 kg/m. Tak było nie tylko na kolejach niemieckich [np. na Pruskich Kolejach Państwowych: różne wersje typu 8 (41 - 41,38 kg/m) w produkcji od 1890; Kolejach Badeńskich typ 140 o wadze 43,8 kg./m z 1893; Kolejach Bawarskich typ X z 1898 (1900) o wadze 43,5 kg./m; Kolejach Saksońskich typ VI o wadze 46,3 kg./m. z 1890 r.], jak i w CK Monarchii - na Węgrzech 42,8 kg/m typ l (J) w produkcji od 1894 i w Austrii - typ A, o wadze 44,35 kg/m, w produkcji właśnie od 1903 r. Tak więc szyna na zdjęciu z cechą TESCHEN 1903 może być cięższa niż przedział wag jaki podałeś.

Witam wrzucam 2 zdjęcia Anglików których tu jeszcze nie było 1 WILSON & CAMELL DRONFIELD STEEL 1878 2 …& HAMPTON LIMITED SHEFFIELD
Pełna cecha tej drugiej to STEEL, TOZER & HAMPTON LIMITED. SHEFFIELD, widać nawet końcowe "R" od TOZER przy uciętej krawędzi szyny. Przy czym Steel w przypadku tego producenta, nie tylko oznacza "STAL" ale także nazwisko jednego z właścicieli firmy, którym był Henry Steel (w przeciwieństwie do wielu innych cechowań różnych anglosaskich producentów, gdzie STEEL na szynie oznacza, że szynę wykonano ze stali zlewnej, pozyskanej w procesie wielkopiecowym).

Analiza 1.jpg


Szyna ...& HAMPTON LIMITED SHEFFIELD MAY 1877 najprawdopodobniej pochodzi z huty Steel, Peech i Hampton, Sheffield mieszczącej się w Rotterhamie położonym nieopodal Sheffield
Nie wchodząc już w zawiłości zmian nazwy spółki, zmieniającej się parę razy w ciągu zaledwie kilku lat, masz rację, to ten producent, przy czym, pomimo, że główne zakłady firmy: Phoenix Bessemer Steel Works były zlokalizowane w Ickles, na przedmieściach Rotherham, w cesze szyny figuruje nazwa Sheffield, ponieważ ta miejscowość była adresem pocztowym firmy.

Analiza 2.jpg


Wizyta u południowych sąsiadów, niestety cel obfotografowania motoraków legł w gruzach (3 miesiące ZKA). W efekcie połaziłem po stacji Chuchelná, która niegdyś była końcem linii Racibórz Studzienna-Chuchelná (docelowo pociągi dalej jechały do Opavy), która została otwarta w 1895 roku. Widok w stronę Krzanowic...
Bardzo fajna fotografia, rozwiewająca moje wątpliwości co do roku 1917, jako roku w którym Friedenshütte (przyszła Huta Pokój) produkowała / nie produkowała szyny kolejowe (w czasie Wielkiej Wojny różnie mogło być, są przykłady hut które przestawiały produkcję na potrzeby wojenne, przerywając na jakiś okres walcowanie szyn). Tego rocznika brakowało mi do "kolekcji" :). Podziękowania.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.625 60 3
Ponieważ Pan Andrzej Harassek wstawił zdjęcia z Karpacza nie ma sensu wstawiać kolejnych podobnych fotografii. Ale obszedłem stacje dookoła i na ul Kolejowej przy drzewie na zakręcie za bariera energochłonną wystawała szyna UNION
IMG_20251017_170405_002.jpg
IMG_20251017_170409_368.jpg


a na przeciw stacji na tej samej ulicy stoi metalowy płot ze słupkami z szyn jednak udało mi się znaleźć tylko jedna cechę i to słabo widoczną między otworami R.S.W ? Rury będące sztachetami znacznie utrudniały szukanie a na posesje to się nie pchałem.
IMG_20251017_170455_595.jpg
 
Reakcje
3.334 84 12
Cześć panowie, nie wiele mam z koleją wspolnego ale zaciekawilo mnie dzisiejsze znalezisko. Mogli byscie powiedziec o tym cos wiecej niz data 1870? Znalezione w gruzowisku po jakimś starym budynku. Zobacz załącznik 1149473
...Stockton... kojarzy mi się z miastem z którego zbudowano linię do Darlington, a przed oddaniem której zorganizowano zawody z których wyjechała zwycięsko "Rakieta" ...
Wiadomo, materiał torowy się wyeksploatowuje i kiedyś go trzeba wymienić, więc pewnie któraś z hut wykonała.zamówienie dedykowane... Rok realizacji zamówienia wiadomy w tym wypadku...
Takie tam moje dywagacje ...
Jedynie ciekawi mnie, gdzie było to znalezisko...

Pozdr,...

ps. mam nadzieje, że ktoś bardziej obeznany pociagnie wątek...
 

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
22 0 0
Cześć panowie, nie wiele mam z koleją wspolnego ale zaciekawilo mnie dzisiejsze znalezisko. Mogli byscie powiedziec o tym cos wiecej niz data 1870? Znalezione w gruzowisku po jakimś starym budynku. Zobacz załącznik 1149473

Czy może to być STOCKTON RMC⁰ ABERDARE 62 IIII M⁰ 1870?
W takim razie szyna mogłaby zostać wywalcowana w kwietniu 1862 r. (62 IIII) i posiada gwarancję do 1870 r.?
 

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
22 0 0
Przywiozłem ze sobą dwa zdjęcia z Francji.

Są to szyny krzesełkowe, które były bardzo popularne w Anglii i Francji. Stanowią one modyfikację starszych szyn dwugłowicowych lub szyn typu „bullhead”. Częściowo nazywane są również szynami DC (Double Champignon).
Pod koniec lat 30. oba kraje zdecydowały się zrezygnować z tego typu szyn i przejść na szyny Vignola. W starych dokumentach można było przeczytać, że zakładano wówczas pozostałą żywotność wynoszącą 20 lat, a zatem od lat 60. nie planowano już korzystać z takich szyn.
W rzeczywistości we Francji nadal istnieje wiele małych linii kolejowych, które nadal wykorzystują takie stare szyny.

Podczas moich podróży natknąłem się na dwie szyny, które zostały wyprodukowane wyraźnie po zakończeniu lat 30. Prawdopodobnie była to dostawa zastępcza / produkcja specjalna?

1)
20240408_1510511.jpg

70-H.WENDEL VIII-53-T-D.C. 42.540 ->
Walcowane w Hayingen / Hayange w sierpniu 1953 r. ze stali Thomas, typ DC o masie 42,540 kg na metr

2)
Kolejna taka szyna została również wyprodukowana przez H. Wendel, ale znacznie później, we wrześniu 1964 r.

DSC_1642.JPG

70- H.WENDEL - IX - 64 - D.C. 42 (lub 49?)