• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Poniatowa najbardziej internacjonalna stacja jaką spotkaliśmy podczas tego wyjazdu, a nasz Kolega Piotr podczas tej eskapady ustanowił trudny, a w zasadzie niemożliwy do pobicia rekord znalezionych rzadko spotykanych szyn, chwała mu.

Resicza 1916

DSC_0200-crop.JPG


Kercz 1916

DSC_0204-crop.JPG


Bochum 1921 wydaje mi się że nie spotkałem się jeszcze w przypadku tego producenta z pełną nazwą miesiąca.

DSC_0207-crop.JPG


О.П.3. - Объединенных Путиловских заводов, przepraszam za zamieszanie.

DSC_0208-crop.JPG


W.I.T 1904

DSC_0209-crop.JPG


Diosgyor 1914

DSC_0210-crop.JPG


Teschen 1903

DSC_0211-crop.JPG


Ta już dzisiaj była pokazywana А.Ю.Р.З.Б.О.-Александровский Южно-Российский Завод Брянского Общества 1913

DSC_0225-crop.JPG


Zakłady im. Demidowa 1916 mam wrażenie że kiedyś juz była na forum.

DSC_0214-crop.JPG


I trzy ostatnie najważniejsze zidentyfikowane przy pomocy Kolegi Jarząbka, za co mu serdecznie dziękujemy całą nasza brygadą.

Р.Г.З.-Рыковский государственный завод. 1929

DSC_0213-crop.JPG


I dwie amerykańskie, pierwsza to MARYLAND Steel Co. z roku 1917

DSC_0219-crop.JPG


Druga zaś to Lackawanna z Pennsylvani z roku 1917

Tu więcej informacji o tej wytwórni.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lackawanna_Steel_Company

DSC_0205-crop.JPG


Ekscytujące, powiadam Wam że takiej radości nie czułem od czasu odnalezienia szyny z 1861 w Kutnie.

Na zakończenie małe sprostowanie cytuję fragment wpisu Kolegi Stanisława dotyczącego cechy "PV"

Po raz pierwszy cecha ta pojawiła się w temacie we wpisie #379 z 10 sierpnia 2018 r. w którym zamieściłem kilka zdjęć szyn z płotu w Cerkiewniku

Nie jest to prawdą po raz pierwszy taką cechę znaleźliśmy z Piotrkiem podczas wycieczki z Wykna do Koluszek 18 listopada 2017 roku, co nie zmienia faktu że do dziś jej znaczenie jest nieznane.

Jest jeszcze Nałęczów ale tam było tylko kilka cech i to trudnych do odczytania z powodu padajacego gęstego śniegu, jutro na zakończenie kilka zdjęć i przez jakiś czas odpoczniecie od naszych znalezisk, ale nie rozleniwiajcie się, szukajcie cech.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
3.616 30 0
Na pierwszy rzut oka to rocznik 1922, z tym że "9" jest wadliwie nacechowana, bo jest odwrócona i przybrała postać "6"
natomiast szyna z cechą OZD jest z roku 1916 typ 22.
... a ja nie wiedzieć czemu widziałem tam 1922 :LOL::LOL::LOL: a wystarczyło zerknąć do przepastnego archiwum gdzie mam zdjęcia szyn OZD i spojrzeć, że producent ten cechował rok produkcji w bardzo charakterystyczny sposób (rzadko spotykany) bez "1" na przedzie, czyli np. 915, 916 itd. Niestety na zdjęciu Kolegi Pawła na owej "9" nawiercono otwór, stąd nie widać tego dokładnie. A tak a pro po szyn typ 22. może coś więcej wiadomo na ten temat (podstawowe wymiary, waga) bo jakoś nie mogę namierzyć parametrów (zarówno u siebie w notatkach, jak i w necie). Czy szyna ta, to typowo węgierska szyna opracowana w czasie I w. św. ??? Czy może jednak to typ z czasów wcześniejszych, określany w Monarchii Austro-Wegierskiej jako typ XXII, a na potrzeby cechowania przyjmujący postać zapisu cyframi arabskimi, czyli 22 (aby nie mylić z miesiącem produkcji) ???

...a to niby zwykła cecha, jednak kryjąca w sobie niezwykle interesującą informacje, przynajmniej dla mnie. Zwróćcie uwagę na te 22 po zapisie miesiąca produkcji. To zapewne pierwszy, pierwotny sposób zapisu nr fabrycznego producenta (w tym wypadku Huty Pokój), który bardziej znany jest jako 22 w kole (przykłady również z 1930 r. na zdjęciach poniżej). Tu 22 jest samodzielne, bez wpisania w koło i szczerze mówiąc pierwszy raz widzę takie cechowanie.

FH. S. 1930 # (22) P.K.P..jpg


Drugą ciekawostką jest "krój" cyfry "2" z tym zamknięciem u góry, tworzącym kółeczko. To wersja czcionki znanej jako Clarendon, niezwykle charakterystyczna, bo tworząca tzw. zamkniętą cyfrę dwa. W dodatku jest to jakaś odmiana wersji zwanej czcionką warszawską. Czcionka ta miała swoje początki jeszcze pod zaborem rosyjskim, w 1908 r. Przyjęto ją do malowania numeru taborowego na taborze komunikacji miejskiej w Warszawie i początkowo nanoszono ją na tramwaje, później także na autobusy miejskie i trolejbusy. Czcionka ta przetrwała I w. św., 20-lecie międzywojenne, okupację podczas II w. św., okres PRL i lata nastepujące po nim... i w swojej praktycznie nie zmienionej formie przetrwała niemal do czasów obecnych. Od 1919 była malowana kolorem złotym (póżniej także żółtym) i obok tramwajowej syrenki, była drugim, najważniejszym wyróżnikiem tego, że tramwaj jest warszawski (a nie np. krakowski, poznański czy lwowski). Taka czcionka, zwłaszcza ta zamknięta cyfra dwa, to prawdziwa historia warszawskiej komunikacji miejskiej. Miała nawet swoją nazwę - warszawska czcionka taborowa wz. 1919. Można dodać, że współcześnie, ten jeden z symboli warszawskiej komunikacji miejskiej powoli odchodzi do historii. M.in. po zmianie ustroju "dwójka" "otworzyła się" na taborze autobusowym, a ostatnimi czasy także na tramwajach (od 2013) przybiera nico inną postać - w myśl zasady pozbycia się w cyfrach tzw. szeryfu, który zaśmieca przejrzysty obraz liczby. Współczesni reformatorzy logotypów wprawdzie zachowali "zamkniętą dwójkę", nieco zmieniając jej wygląd, ale numer taborowy warszawskich tramwajów odbiega już od "starej" wersji czcionki na tyle, że można już otwarcie powiedzieć o zniknięciu jednego z symboli warszawskiej tradycji komunikacyjnej. Bardzo więc ciekawe jest to, że takie zamknięte, "warszawskie dwójki", pojawiły się jako cecha na szynie kolejowej.

Słabo widać ale to Huta Częstochowa 1934.
A czy można prosić o informację, jaki dokładnie typ widnieje na szynie ? Czy da się go odczytać z oryginalnego zdjęcia ? Słabo widać, ale uważam, że prawdopodobnie jest tam L., tak więc była by to kolejna ciekawostka - bo jeszcze nigdy nie widziałem zdjęć szyn Huty Częstochowa tego typu (L. = Lekkie). Cecha typu znajduje się pomiędzy miesiącem produkcji (czyli X lub IX na omawianym zdjęciu), a literą H z napisu HUTA. Może zdjęcie w większej rozdzielczości tego fragmentu cechowania pozwoliłoby na doprecyzowanie tego szczegółu.

Wspaniałe i ekscytujące znalezisko. Którz by przypuszczał, że można takie szyny znaleźć w Polsce.

Po raz pierwszy cecha ta pojawiła się w temacie we wpisie #379 z 10 sierpnia 2018 r. w którym zamieściłem kilka zdjęć szyn z płotu w Cerkiewniku
Nie jest to prawdą po raz pierwszy taką cechę znaleźliśmy z Piotrkiem podczas wycieczki z Wykna do Koluszek 18 listopada 2017 roku, co nie zmienia faktu że do dziś jej znaczenie jest nieznane.
...czyli w temacie było już zdjęcie szyny tak cechowanej (PV), zamieszczone przed moim wpisem ??? - Chyba je przeoczyłem, za co przepraszam. A można wiedzieć jaki to wpis (z którego dnia) bo trudno odszukać te zdjęcie tak naprędce....
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Jeszcze raz szyna z Huty Częstochowa, nienaturalnie wyostrzona być może przed literą H jest wspomniana litera L, tu gdzie maleńka pomarańczowa kropka, ale może to być także sugestia.

DSC_0162-crop.JPG
 
Reakcje
3.616 30 0
I trzy ostatnie najważniejsze zidentyfikowane przy pomocy Kolegi Jarząbka, za co mu serdecznie dziękujemy całą nasza brygadą.
Р.Г.З.-Рыковский государственный завод. 1929
...a cecha ta i producent (i historia zmian sposobu cechowania jego szyn: Р.Б.М.О. ---> P.Г.З. ---> О.Г.З. ---> E.Г.З.) była dość szczegółowo opisana we wpisie #1.219 ;)
 
Reakcje
3.616 30 0
Szyny Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej na stacji Białośliwie Wąskotorowe. cz. I


Krótki przegląd szyn, niestety zdjęcia robione w pochmurny dzień, stąd niektóre cechy bardzo słabo widoczne, pomimo użycia lampy błyskowej (co niestety często powoduje odwrotny efekt od zamierzonego). Stąd ku lepszej czytelności na niektórych zdjęciach cechy szyn poprawione na czerwono).

Idąc od przejazdu kolejowego na ul. Podgórnej (w jezdni której zachowały się relikty szyn kolejki, biegnące pod ukosem i urywające się już za ulicą Dworcową), ku stacji wąskotorowej, można zaobserwować niezwykle interesującą cechę pisaną cyrylicą, zlokalizowaną na szynach, tak po prawdzie normalnotorowych, jednak na Wyrzyskiej Kolejce Powiatowej ułożonych w rozstawie 600 mm.
https://www.google.pl/maps/@53.0971152,17.1178843,223m/data=!3m1!1e3
Może warto na początku dodać, że większość szyny na terenie stacji Białośliwie Wąskotorowe to typy znane z kolei normalnotorowych, w tym pruskie "6" (33,47 kg/mb) i "8" (41,38 kg/mb), można też spotkać np. powojenne polskie szyny typu S42, wszystkie ułożone w rozstawie 600 mm., a szyn typowo wąskotorowych, zwłaszcza na używanym torowisku, jest o wiele mniej, choć i wśród nich, na pierwszy rzut oka dominują typy, które można było by określić na co najmniej S18 - S24 (lub więcej), a więc o wiele "cięższe" od np. typów S10 - S14, które to zapewne na przełomie wieków dominowały na kolejkach 600 mm.

Zdjęcia nr 1 i 2. АЛЕК. СТАЛЬ. З. IIIIIIIII 1880 Г. szyna, która przywitała mnie na stacji Białośliwie Wąsk. oraz jej lokalizacja. Producentem szyny był Александровский Стальенный Завод (АЛЕК. СТАЛЬ. З.) z Sankt Petersburga. Można też dodać, że cecha ta, kiedyś podejrzewana była o to, że być może nanoszona była w Warszawskiej Stalowni na Pradze.

1. Białośliwie Wąsk. (1).jpg


2. Białośliwie Wąsk. АЛЕК. СТАЛЬ. З. IIIIIIIII 1880 Г..jpg


Zdjęcia nr 3 i 4. Budynek mieszkalny z napisem BIAŁOŚLIWIE - WĄSKOTOR. oraz szyny wieńczące schody. Po lewej wąskotorowy KRUPP 1943, po prawej normalnotorowy DÜDELINGEN z Luksemburga.

3. Białośliwie Wąsk. - budynek mieszkalny.jpg


4. Białośliwie Wąsk. DÜDELINGEN oraz KRUPP 1943.jpg


Zdjęcia nr 5 i 6. ISBERGUES - 88 - : ... Koło budynków stacji, stoją dwie samotne szyny - słupki, zapewne kiedyś był w nich umieszczony maszt na którym powiewała jakaś flaga. Szyny te, to belgijskie Isberguesy, producent, który całkiem niedawno gościł na Forum, niestety w tym wypadku miesiąc cechowany w postaci kropek (za rokiem produkcji), został ucięty...

5. Białośliwie Wąsk. (2).jpg


6. Białośliwie Wąsk. ISBERGUES - 88 -.jpg


Zdjęcia nr 7 i 8. Poniższe zdjęcia prezentują jeden z rozjazdów wąskotorowych - proszę zwróćcie uwagę na łubki (w tym prezentowany na zdjęciu H.K. 20 84 Ł42 czyli łubek typu Ł42 Huty Kościuszko z 1984 r.) łączące szyny różnych typów / wymiarów. Łubki przystosowano do tego celu zapewne lokalnie, "metodą warsztatową". Na kolejnym zdjęciu szyny HP 78 IV S42 --> czyli typu S42 Huty Pokój z 1978 r. m.in. zlokalizowane na rozjazdach.

7. Białośliwie Wąsk. - rozjazdy i przerobione łubki Ł42.jpg


8. Białośliwie Wąsk. HP 78 IV S42 --.jpg


Zdjęcia nr 9 i 10. W dniu kiedy odwiedziłem Białośliwie Wąskotorowe, przy torach leżało sporo szyn gotowych do wymiany / wymienionych (?). Na zdjęciu dolnym ogólna panorama torowiska z leżącymi obok szynami oraz OSNABRÜCK. 1882. VII. jedna z szyn leżących na ziemi.

9. Białośliwie Wąsk. - luźne szyny przy torach.jpg


10. Białośliwie Wąsk. OSNABRÜCK. 1882. VII..jpg


Zdjęcie nr 11. UNION 1898. jedne z tych szyn, które można spotkać zarówno w "części dolnej", jak i "części górnej" stacji.

11. Białośliwie Wąsk. UNION 1898..jpg


Zdjęcia nr 12, 13 i 14. Stara parowozownia wąskotorowa. Prowadzą do niej dwa tory. Ten po lewej składa się z normalnotorowych szyn położonych oczywiście w rozstawie 600 mm., cechowanych KÖNIGSHÜTTE o/s 1902 B.ST. Ten po prawej jest bardziej zróżnicowany, choć zbudowany też z szyn normalnotorowych. W lewym toku położone są szyny KLÖCKNER 1942, w prawym toku szyny B.V.G. BOCHUM 1898.

12. Białośliwie Wąsk. - parowozownia.jpg


13. Białośliwie Wąsk. KÖNIGSHÜTTE o-s 1902 B.ST..jpg


14. Białośliwie Wąsk. KLÖCKNER 1942 oraz B.V.G. BOCHUM 1898..jpg


Zdjęcia nr 15 i 16. Na lewo od parowozowni znajdują się stare zasieki węglowe. Pozostały z nich tylko szyny-slupki, stojące nadal na posterunku. Wśród zauważonych cech są GHH 1915, HOESCH 1912, UNION 1900., R.S.W. 1892 6b (pruski typ "6b", przy czym mam wrażenie, że szyna ta pierwotnie miała nacechowany rok produkcji 1891, a później "1" zmieniono na "2"), HOESCH 1891 VI oraz AH 90 (z roku 1890).

15. Białośliwie Wąsk. - zasieki węglowe.jpg


16. Białośliwie Wąsk. - szyny słupki w byłych zasiekach węglowych.jpg
 
Reakcje
3.616 30 0
Szyny Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej na stacji Białośliwie Wąskotorowe. cz. II

Zdjęcia nr 17, 18 i 19. Na tyłach parowozowni, na jej południowej ściany, znajdują się charakterystyczne wrota, oraz tor prowadzący do jednych z nich. Obok tego toru znajduje się niezwykle ciekawa obrotnica. Wszystko nie jest już używane, a na bocznej ścianie budynku parowozowni wiszą tabliczki ostrzegawcze, że budynek grozi zawaleniem. Jedną z szyn prowadzącą do "bocznych wrót parowozowni" jest rosyjska Ю.Р.Д.М.О. VI 19... (niestety rok ucięty).

17. Białośliwie Wąsk. (5a) - obrotnica (1).jpg


18. Białośliwie Wąsk. Ю.Р.Д.М.О.  VI  19...jpg


19. Białośliwie Wąsk. (5b).jpg


Zdjęcia nr 20, 21 i 22
. Wchodząc na "górną część" stacji można zaobserwować ciekawą cechę na szynach. Szyny te wyglądają na lekkie normalnotorowe lub ciężkie wąskotorowe (S27 ???). Naniesiona na nich cecha to KRUPP 1915 III 27 A. Na pierwszym "górnym" łuku i rozjeździe leżą szyny HOESCH. 1897.

20. Białośliwie Wąsk. (3).jpg


21. Białośliwie Wąsk. KRUPP 1915 III 27 A.jpg


22. Białośliwie Wąsk. HOESCH. 1897.jpg


Zdjęcia nr 23 i 24. Dwa tory prowadzące do wagonowni składają się m.in. z szyn cechowanych N.P. 80 KRUPP 1925 VII. Tak cechowane szyny można również spotkać w innych rejonach stacji. Są dość popularne. Ciekawe co może oznaczać cecha N. P. 80 ??

Może dodam, że w dniu mojej wizyty w wagonowni stały m.in. Lowa, stary, spalinowy Deutz, rumuńska Lyd2-56, małe Ld1-2, Ld1-3, Ld1-4, drezyna Wmc-017, kilka wagonów czy prywatna Wls-ka z napisem Wirsitzer Kreisbahn na drzwiach i okrągłym logiem K.P.E.V. odlanym z metalu, na boku kabiny, a we wspomnianej w pierwszej części parowozowni m.in. odnowiona Ld1-1 i wagony w tym Sh-101 czy K-110.

23. Białośliwie Wąsk. - wagonownia.jpg


24. Białośliwie Wąsk. N.P. 80 KRUPP 1925 VII.jpg


Zdjęcie nr 25. P.K.P. (22) 6 HP # 1936 jedna z szyn której cecha mnie zaskoczyła. Niby wszystko jasne, ale typ szyny to "6" (pruska "6"). Niestety szyna ta położona jest na rozjeździe i nieco przesłonięta przez drugą szynę. Wiadomo, że polskie huty walcowały dla PKP wczesne typy szyn (zarówno rosyjskie, pruskie jak i austriackie) ale odbywało się to głównie w latach 20-tych. Również w katalogu Wspólnoty Interesów Górniczo-Hutniczych S.A. na 1937/38 r. wśród produktów Huty Piłsudski ciągle figuruje np typ 8 dla PKP, ale nigdy nie widziałem takiej szyny z lat 30-tych "na żywo". Dodam może, ze tą "6" na szynie sprawdziłem "organoleptycznie" - czyli opuszkami palców :LOL:

25. Białośliwie Wąsk. P.K.P. (22) 6  HP # 1936.jpg


Zdjęcia nr 26 i 27. GHH 1895 oraz ST. I. BOCHUM 1888. X kolejne szyny jakie można spotkać w "górnej części" stacji. Wyglądają na normalnotorowe, jednak ułożone są w 600 mm. rozstawie.

26. Białośliwie Wąsk. GHH 1895.jpg


27. Białośliwie Wąsk. ST. I. BOCHUM 1888. X.jpg


Zdjęcia nr 28, 29 i 30. Lokalizacja w/w szyn oraz kolejnych, położonych na torach zbliżających się do bramy wjazdowej na teren stacji, od strony ulicy Strzeleckiej. Dominują tam szyny czeskie WIT. M.St. 17 oraz M.ST TESCHEN 11, ta ostatnia pod stojącymi na niej wagonami, tak więc nawet lampa błyskowa nie pomogła aby wyraźniej utrwalić cechę na zdjęciu.

28. Białośliwie Wąsk. (4).jpg


29. Białośliwie Wąsk. WIT. M.St. 17.jpg


30. Białośliwie Wąsk. M.ST TESCHEN 11.jpg


Zdjęcie nr 31. Tył wagonowni i widoczne, wychodzące spod bram szyny, tym razem jedyne jakie na pierwszy "rzut oka" można uznać za typowo lekkie, wąskotorowe. Niestety nie dostrzegłem na nich żadnych cech (nijako tradycyjnie dla szyn wąskotorowych).

31. Białośliwie Wąsk. - wagonownia, tył budynku.jpg


Zdjęcie nr 32. Na zakończenie prezentacji szyn ze stacji Białośliwie Wąskotorowe kanał techniczny i podnośniki. Taką to ciekawostką zakończony jest jeden z torów. Kanał zlokalizowany jest przy samym płocie z betonowych płyt, przy ulicy Strzeleckiej. Szyny kanału to wspomniane już wyżej N.P. 80 KRUPP 1925 VII.

32. Białośliwie Wąsk. - kanał.jpg


Zapadający zmrok nie pozwolił na bardziej szczegółową eksplorację szyn stacji. Mogę jednak napisać, że obiecałem sobie, że jeszcze tam wrócę, bo stacyjka ta posiada niesamowity klimat i kryje w sobie zapewne jeszcze nie jedną ciekawostkę dotyczącą infrastruktury torowej.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Najciekawsze że dużo ciekawych szyn nie znajduje się na "ziemi" tylko w płotach, bramach, wszelakich konstrukcjach itp.

Ja zwykle mimo wolnego dnia obudziłem się o 3.50 dokończę więc prezentację szyn naszej wycieczki.

W Nałęczowie Wąskotorowym opodal budynku stacji bariera na zakręcie przy drodze z szyn, wiekszość cech to Kladno jedna którą udało nam się odczytać rosyjska, reszta zabrudzona w takim stopniu że szczotka nic nie pomogła, a pogoda absolutnie nie była przyjazna takim poszukiwaniom.
Trzy sztuki i finał.

DSC_0251-crop.JPG


DSC_0255-crop.JPG


DSC_0256-crop.JPG
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.616 30 0
6 sierpnia opisana przez Piotrka, znaleziona na Helu .
Jest to bardzo ciekawa cecha (jak wszystkie rosyjskie:)), stąd podałem dla ogółu zainteresowanych odnośnik do wpisu gdzie mogą bardziej szczegółowo przeczytać o historii zakładu i sposobie cechowania jego szyn (daty, nazwy - i od czego się wzięły, nazwiska, linki do stron rosyjskojęzycznych itp).

Przecież nie twierdzę w moim wpisie, że nikt wcześniej nie zidentyfikował cechy P.Г.З., a odnoszę wrażenie, że Kolega odebrał mój wpis tak, że przypisałem sobie tym wpisem identyfikację tej cechy. Ja podałem tylko odnośnik gdzie można przeczytać o szczegółach bo przecież w opisie Kolegi Piotra z 6 sierpnia nie ma tych informacji. Gdybym podał odnośnik do wpisu z 6 sierpnia czy ktoś zainteresowany cechą P.Г.З. dowiedział by się czegoś więcej niż tylko to, co jest tam napisane ? Stąd mając w pamięci, że kiedyś szczegółowiej opisywałem tego producenta, podałem odnośnik do tego wpisu. Eh...

Odnoszę wrażenie, że Kolega "źle" odbiera moje wpisy. Podobnie jak cecha PV o której pisałem nieco wcześniej. Kolega napisał, że napisałem nieprawdę pisząc cytuję: "Po raz pierwszy cecha ta pojawiła się w temacie we wpisie #379 z 10 sierpnia 2018 r. w którym zamieściłem kilka zdjęć szyn z płotu w Cerkiewniku" i podaje informację cytuję: "po raz pierwszy taką cechę znaleźliśmy z Piotrkiem podczas wycieczki z Wykna do Koluszek 18 listopada 2017 roku".

Przejrzałem więc wszystkie wpisy w temacie od wskazanego 18 listopada 2017 do 10 sierpnia 2018 (czyli mojego wpisu) i NAPRAWDĘ nie znalazłem zdjęcia szyny z cechą PV. :niepewny: Może ja ślepy jestem, ale gdyby Kolega podał odnośnik do owego wpisu byłbym wdzięczny, bo zaczynam martwić się o mój wzrok....

Poniżej takie sobie trzy, niepozorne kawałki szyn, stojące nieopodal dworca w Olsztynie, przy rogu budynku na ul Partyzantów 38, który należy do PKP PLK. Aby obejrzeć "konstrukcję" należy wejść w uliczkę pomiędzy wspomnianym budynkiem, a pocztą.
https://www.google.pl/maps/@53.7845...4!1s79fWeo1bp08PhHdq3oaqZg!2e0!7i13312!8i6656
Pytanie do szanownego grona Kolegów. Czy ktoś wie, jaki cel miało stawianie w jednym z rogów budynku kolejowego takich "wieńców" z szyn, niby "podpierających" róg budynku ??? Tego typu konstrukcje można zaobserwować właściwie w całej Polsce. Nie wiem do końca czemu służyły / służą (?). Czy to wytyczanie jakiejś granicy kolejowej ? Czy może zwykła "ozdoba" świadcząca o przynależności budynku do kolei ?. A może jest to zabezpieczenie rogu budynku przed np. pojazdem poruszającym się obok :niepewny:. Konstrukcje tego typu (w tym z jednej szyny, dwóch czy trzech, a nawet czterech) widziałem wielokrotnie, stoją przeważnie na samym rogu budynku kolejowego lub ex-kolejowego. Zawsze są pochylone w kierunku ścian. Czym tak naprawdę są i czemu służą ? Może ktoś ma na ten temat jakieś informacje. Dodam, że na jednej z przedstawionych na zdjęciu szyn widoczny jest fragment cechowania identyfikujący szynę jako produkt Huty Pokój z 1955 lub 1956 roku.

Olsztyn - budynek PKP PLK (1).jpg


Olsztyn - budynek PKP PLK (2).jpg


Olsztyn - budynek PKP PLK (3).jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Nie odebrałem tego tak, ponieważ ja tego nie robię w celu ścigania się i dominacji, jest to dla mnie nieistotne kto jest lepszy.
Ale mam zwyczaj gdy nie jestem pewny , używam określeń "chyba, tak mi się wydaje, jak mniemam i kilku innych" rzadko mam pewność, i dlatego zostawiam sobie furtkę na wypadek pomyłki lub luk w pamięci.

I to tyle w temacie wyścigu w wątku o szynach, robię to dla tych których to interesuje, a z jakiegoś względu nie mogą sami tego robić w terenie.

A tu wspominany artykuł w którym pojawia się przedmiot sporu, choć co to za spór w którym nie bierzemy udziału.

http://forum.modelarstwo.info/threa...lejowe-peregrynacje.32705/page-12#post-665103

Pamiętasz z jaką ręcz zajadłością udowadniałeś nam że szyna znaleziona w Krośniewicach nie może mieć takiej daty jak miała, mimo iz widziały ja trzy osoby, czasami rzeczywistość nas przerasta.

Pytanie do szanownego grona Kolegów. Czy ktoś wie, jaki cel miało stawianie w jednym z rogów budynku kolejowego takich "wieńców" z szyn, niby "podpierających" róg budynku ??? Tego typu konstrukcje można zaobserwować właściwie w całej Polsce. .
A nawet w Rumunii co pokazaliśmy z Piotrkiem po naszej wycieczce, myślę, ba mam prawie stuprocentową pewność że są to elementy mające chronić róg budynku przed uszkodzeniem przez wozy konne, czasami biorące ciaśniejszy zakręt niż powinny, ten wniosek wysnułem na podstawie obserwacji słupków ochronnych w bramach starych kamienic w moim ukochanym mieście, przybierających czasami formę małych dzieł sztuki.
Swego czasu jeżdżąc po Łodzi rowerem dokumentowałem te obsikane przez pieski dzieła sztuki odlewniczej, tylko gdzie ja mam te zdjęcia.:niepewny:
 
Reakcje
3.616 30 0
A tu wspominany artykuł w którym pojawia się przedmiot sporu, choć co to za spór w którym nie bierzemy udziału.
http://forum.modelarstwo.info/threa...lejowe-peregrynacje.32705/page-12#post-665103
...faktycznie trudno się zrozumieć, skoro piszemy o dwóch różnych rzeczach. Ja, że Po raz pierwszy cecha ta pojawiła się w temacie (czyli w temacie Szyneczki i..., a więc w tym w którym się wypowiadam), a Kolega podaje link do całkiem innego tematu, w dodatku nie będącego w dziale Prawdziwa Kolej (który to w 99,9 % przeglądam)., tylko w dziale Wycieczki i podróże kolejami, który jest mi niemal zupełnie obcy. Nawet nie wiedziałem, że jest tam zdjęcie takiej szyny..... :(

Pamiętasz z jaką ręcz zajadłością udowadniałeś nam że szyna znaleziona w Krośniewicach nie może mieć takiej daty jak miała, mimo iz widziały ja trzy osoby, czasami rzeczywistość nas przerasta.
Eh... Skoro Kolega wywołał temat..... Szanowny Pawle, znasz moją opinię na temat tej "spornej" cechy, i ja jej nie zmieniam (więc żadna rzeczywistość mnie nie przerasta). Pamiętam, że pisałem Ci na priv. dlaczego tak sądzę i dlaczego tak uważam (bo nie chciałem kontynuować czczej dyskusji tu w temacie, na Forum). Według Ciebie i dalszych trzech osób jest to FH. 1842, a według mnie FH. 1942. Na priv. napisałem Ci analizę, m.in. profilu szyny (typowy Vignoles z lat po 1868) , historii cechy FH (która pojawiła się dopiero w II połowie lat 90-tych XIX w.), czy analizę szczegółów tej "8" gdzie zaznaczyłem, że moim zdaniem dolne kółeczko, po lewej, nie dochodzi do górnego, a złudzenie zamknięcia powoduje jakieś wyżarcie rdzy - wklęśnięcie, a nie wypukłość. Podobnie po prawej, gdzie te wcięcie to raczej "wykruszony, przerdzewiały fragment cechowania", potęgujący wrażenie "wcięcia", bo widać tam nawet węższą linię cechowania wypukłego w porównaniu do analogicznych innych linii... ale nie będę się ponownie rozwodził.... Pytałeś się wówczas co sądzimy o tej cesze, odpisałem i spotkał mnie za to, nie do końca zrozumiały przeze mnie atak :(

A dla nie będących w temacie, poniżej sporna fotografia (u góry), dzięki której Kolega Paweł chyba ciągle ma do mojej osoby jakiś uraz :niepewny:, oraz według mnie identyczna cecha (u dołu) na jednej z szyn zlokalizowanych w Dobrym Mieście. Kolego Pawle potraktuj owe zdjęcia z przymrużeniem oka (dosłownie !) ;) I nie kontynuujmy tematu proszę, bo według Ciebie jest to 1842, a według mnie 1942 i pozostańmy przy swoim...

FH. 1942.jpg


ba mam prawie stuprocentową pewność że są to elementy mające chronić róg budynku przed uszkodzeniem przez wozy konne, czasami biorące ciaśniejszy zakręt niż powinny
....niby tak, sam uważam, że to jakaś forma ochrony rogu budynku, tylko czemu nie są w ten sposób zabezpieczone wszystkie rogi od strony drogi / zakrętu ??? a zazwyczaj tylko jeden, w dodatku nie zawsze położony na zakręcie drogi.... Myślę też, że burty niektórych wozów (np. przeworzących węgiel) miały o wiele większą "skrajnie" od rozstawu osi i kół, i najechanie kołami na takie szyny i tak nie uchroniło by w niektórych przypadkach od otarcia się burt o ścianę budynku, choć z drugiej strony zabezpieczyło by od wjechania całego wozu w budynek... Tak więc rola ochronna. Dzięki za odpowiedź.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Nie schlebiaj sobie aby mieć mnie za wroga czyli abym miał do kogoś uraz trzeba na to solidnie zapracować, obecnie lista moich wrogów jest pusta.
I to tyle w temacie animozji i sporów, Ci co mnie znają wiedzą że Ojciec Pio i św. Franciszek ten z Asyżu to przy mnie łobuzy są.

Trzy szyny z wschodniej części bocznic na Żabieńcu a i te dwie niezbyt imponujące, obie z Huty Kościuszko.

DSC_0262-crop.JPG


DSC_0263-crop.JPG


Natomiast trzecia jakkolwiek znaną pozostaje ja nie widziałem takiej na której jest skrót oznaczający spółkę akcyjną, lub widziałem ale nie pamiętam.

Huta Pokój 1936

DSC_0272-crop.JPG


To nie arena walki Stanisławie to wątek o cechach na szynach.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.394 58 3
Czy ktoś wie, jaki cel miało stawianie w jednym z rogów budynku kolejowego takich "wieńców" z szyn, niby "podpierających" róg budynku ??? Tego typu konstrukcje można zaobserwować właściwie w całej Polsce. Nie wiem do końca czemu służyły / służą (?). Czy to wytyczanie jakiejś granicy kolejowej ?
Jest to zabezpieczanie przed miedzy innymi przed samochodami takie "narozniki" to są nawet w Kuźnicy ale bez cech bo sprawdzałem.
Dodać mogę że w Kuźnicy te szyny są wysokie na ok 1,7 metra nad drogą
Budynek dworca w Bytowie też jest tak zabezpieczony
 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.394 58 3
Dzisiaj wyszedłem do "Kusfelskiego Muzeum" aby dokończyć dokumentowanie cech na szynach w płocie. Ku mojej wielkiej radości kolejarze wycieli wszystkie krzaki co ułatwiło mi robote(y). Zostało mi tylko usuwanie winobluszczu. Dwóch szyn nie obejrzałem ponieważ ilość winobluszczu była za duża aby go usunąć a siekiery ze sobą nie miałem, wyglądał bym przynajmniej dziwnie:ROFL:.
1. Hoesch 1894
20200202_133026.jpg

2. BOCHUM 1882 VII
20200202_133150.jpg

3. B.V.C.BOCHYM 1882 VII
20200202_133228.jpg

4. AH 82 I B St wcześniejsze szyny z tej huty nie miały tak długiej cechy
20200202_143220.jpg

5. Francuska szyna T.O. CREUSOT 76 4 częściowo wykopana cecha
20200202_143453.jpg

6. R.S.W. 1896
20200202_143616.jpg

7. UNION 1897
20200202_143759.jpg

8. Kolejny francuz w sumie znalazłem 4 cechy tego producenta to w tym poście są najbardziej skorodowane
20200202_143908.jpg

9. FRIEDENSHUTTE 1891
20200202_143955.jpg

c.d.n.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.394 58 3
c.d.
9a. Tu pomazałem kredą ale głównie po to aby upewnić się czy ostatnia cyfra to 1
20200202_144043.jpg

10. T. TESCHEN 86
20200202_144129.jpg

11. ROECHLING 1876 ?
20200202_144257.jpg

12. phonix 187...
20200202_144458.jpg

13. Bez cechy ale po kształcie widać że to stara szyna
20200202_144646.jpg

14 W poscie #1.349 nie wiedziałem co to za cecha a teraz to B.V.B BOCHUM rok ?
20200202_144927_001.jpg

15. HOESCH 1896
20200202_144946_001.jpg

16. Ta też niekompletna ... 86 B St
20200202_145025_001.jpg

17. I na koniec HOESCH 1891
20200202_145134.jpg
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 3 0
Jest to zabezpieczanie przed miedzy innymi przed samochodami takie "narozniki" to są nawet w Kuźnicy ale bez cech bo sprawdzałem.
Dodać mogę że w Kuźnicy te szyny są wysokie na ok 1,7 metra nad drogą
Budynek dworca w Bytowie też jest tak zabezpieczony
Ja potwierdzą przypuszczenia. Chroniło naroże budynku przed kołem wozu a potem samochodu lub wózka akumulatorowego często łączonego z przyczepą.

Znacznie zdobniejsze zabezpieczenie można obejrzeć w przejazdach bramnych starych kamienic. Zwykle w bramach stosowano elementy z żeliwa.
https://www.google.com/search?q=odb...CAoQCQ&biw=1858&bih=1080#imgrc=_CL-DekbSgqgPM:
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Zmienimy odrobinę sposób prezentacji cech na szynach, no może sposób nie ale ilość, będzie zdecydowanie mniej i nie dlatego że mniej znaleźliśmy, przeciwnie, było dużo jak na taką stację.
Nie mogę nawet napisać że tylko te ciekawsze bo nie wiem co dla kogoś jest ciekawe, niektóre tylko, wybór prawie przypadkowy, i mam nadzieję iż tą spadkową tendencję utrzymam.

Huta Pokój różne roczniki.

DSC_0399-crop.JPG


DSC_0408-crop.JPG


DSC_0430-crop.JPG


Pokazywana już H141 ?

DSC_0383-crop.JPG


Новороссийское Общество - НОВ. РОС. ОБЩ dla kolei Warszawsko- Wiedeńskiej rok 1902

DSC_0379-crop.JPG


Tylko rocznik 1902 i końcówka.

DSC_0370-crop.JPG


Podobne ale inna.

DSC_0368-crop.JPG


Т.М.О.-Таганрогское металлургическое общество

DSC_0391.JPG


РБМО-Русско-Бельгийское металлургическое общество

DSC_0374-crop.JPG


ЮДМО- Южно-Русское Днепровское металлургическое общество 1903

DSC_0445-crop.JPG


А.Ю.Р.З.Б.О.-Александровский Южно-Российский Завод Брянского Общества 1898 dla К.Ж.Д czyli Kазённые Железные Дороги

DSC_0465-crop.JPG


DSC_0466-crop.JPG


Na zakończenie jedna polska i inne nie rosyjskie.
Huta Królewska 189?

DSC_0436-crop.JPG


P.E.I.G Kladno 1892

DSC_0435-crop.JPG


B.V.G Bochum 1937

DSC_0406-crop.JPG


KRUPP 1895

DSC_0458-crop.JPG
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

ST43-288

Nowy użytkownik
Reakcje
36 0 0
Witam wszystkich serdecznie.Od dluższego czasu czytam ten bardzo ciekawy wątek.Chciałbym zwrócić uwagę że niektóre koziołki od zwrotnic i wykolejnic maja ciekawe odlane cechy i daty.Sam jestem w posiadaniu paru takich koziolkow które będą służyły jako oswietlenie w ogrodzie.