• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.734 12 2
Coś takiego znalezione w Blumberg(Niemcy) w Muzeum Kolei Świńskiego Ogona. Zobacz załącznik 708199
Jest to system z tzw. szyna dwustronna. W Wielkiej Brytanii byl popularny. Mozna bylo odwrocic szyne gdy jej glowka sie zuzyla. Nie wiem czy nadal jest uzuwany, ale milosnicy mojej skali modelarskiej, czyli "jedynki" nadal uzywaja takiego typu szyn w modelu na wyspach. Przynajmniej taki maja wyglad.
Kto ma dzieci i oglada z nimi "Tomka i Przyjaciol", to moze dostrzec tam ten system. ;)
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Widzi mi się że takiej jeszcze nie było, ale też nie ma specjalisty od rosyjskich szyn, na forum oczywiście.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.271 504 30
Mozna bylo odwrocic szyne gdy jej glowka sie zuzyla. Nie wiem czy nadal jest uzuwany
Teoretycznie takie były założenia, ale szybko się okazało, że dolna główka zużywała się równie szybko: od nacisku na siodełka dolna główka traciła równą powierzchnię i nie dało się jej wykorzystać po odwróceniu. Ale mimo to szyny dwugłówkowe były w użyciu bardzo długo, jeszcze w latach 1990. widziałem takie w Wlk. Brytanii na wielu bocznych torach i liniach. Nie wiem, jak wygląda to dziś.
 
Reakcje
3.609 30 0
Na wczorajszej przejażdżce rowerowej po okolicy wypatrzona w krzakach jako słupek narożny. Niestety roku produkcji nie wyczytałem...
Co ciekawsze, nosi dziwny ślad po uderzeniu czymś ( na główce ...)...
Zobacz załącznik 708649
Lokalizacja:
(mniej więcej tu... pogranicze Marianki ) https://www.google.pl/maps/@52.1520593,21.5997766,63m/data=!3m1!1e3
Pozdrawaim,...
Jeżeli mnie wzrok nie myli widoczna na zdjęciu cecha to С.З.V .86.В.У.К.Ж.Д.
I tak po kolei:
С.З. według mojej wiedzy to Сормовские Заводы – Zakłady Sormowskie (ewentualnie Сормовский Завод - Fabryka Sormowska), ale zapis w liczbie mnogiej dominował w XIX w. Oczywiście jeżeli nazwa producenta to С.З.V moje przypuszczenie zapewne jest błędne.

Zakłady Sormowskie to wielki ośrodek przemysłowy powstały w 1849 r. w mieście Niżny Nowogród (Нижний Новгород), położonym ponad 300 km. na wschód od Moskwy, obok wioski Sormowo, od której wziął swoją nazwę. Sama wioska została wchłonięta przez rozrastający się kompleks, od 1922 uzyskała status miasta, a od 1929 jest dzielnicą Niżnego Nowogrodu. Już w 1873 r. Zakłady Sormowskie były największym ośrodkiem przemysłowym w Imperium Rosyjskim. Rozwijał się tam głównie przemysł stoczniowy (stocznię zlokalizowano nad rzeką Wołgą), maszynowy oraz metalurgiczny. Powstały m.in. stalownie, huta, zakłady produkujące akcesoria kolejowe oraz fabryka parowozów. W latach 70-tych XIX w. produkcja "kolejowa" zdominowała Zakłady Sormowskie, powoli wypierając przemysł stoczniowy. M.in. w 1870 r. w tamtejszej hucie uruchomiono pierwszy w Rosji wielki piec w systemie Siemensa-Martina. Może warto też dodać, że w czasach ZSRR ośrodek zmienił nazwę na Krasnoje Sormowo, a samo miasto nazwano Gorki (w 1990 przywrócono nazwę Niżnyj Nowgorod). Ten przemysłowy gigant produkował m.in. czołgi T-34, czy pełnomorskie okręty wojenne (w tym atomowe okręty podwodne), transportowane wielkimi rosyjskimi rzekami i systemami kanałów nad Bałtyk, Morze Białe czy Morze Czarne.

V .86 to najprawdopodobniej może oznaczać maj 1886 r. czyli datę produkcji.

В.У.К.Ж.Д. to zapewne nazwa drogi żelaznej dla której szynę wyprodukowano. I tu jest ciekawa rzecz, bo według mojej wiedzy litera У („U”) w takich nazwach bywa, że oznacza Узкоколейная czyli wąskotorowa. To tylko dywagacja, ale biorąc pod uwagę miejsce gdzie Kolega Przemek (Harry Potter) zrobił zdjęcie szyny-słupka (blisko Warszawy), przyszło mi do głowy, że В.У.К.Ж.Д. być może oznacza Вилановская Узкоколейная Конная Железная Дорога (Wilanowskaja Uzkokoliejnaja Konnaja Żelieznaja Daroga) czyli Wilanowska Konna Droga Żelazna – bo przecież w początkowym okresie kolejka ta miała w swojej nazwie właśnie ten dodatek (Konna), jednoznacznie wskazujący, jaka „trakcja” na niej obowiązuje. Pojawia się tu jednak problem, odnoszący się do roku produkcji na szynie: 1886 (jeżeli te 86 to 1886 ??) i czy szyna ze zdjęcia to faktycznie szyna wąskotorowa / lekka. Kolejkę Wilanowską otwarto w maju 1891, a dopiero w 1894 pojawiła się na niej trakcja parowa wypierająca konie, ale według niektórych źródeł „ojcowie” założyciele, już w 1886 utworzyli spółkę, stąd być może już w 1886 zakupili partię szyn i poczynili pierwsze starania dotyczące budowy kolejki (wówczas ten rok produkcji nie koliduje tak bardzo). Z drugiej strony wg. innych źródeł, spółka powstała dopiero w 1890 r.... może jakiś ekspert od Kolejki Wilanowskiej wypowiedział by się w tej kwestii. Tym niemniej, skrót В.У.К.Ж.Д. pasuje mi do Wilanowskiej Wąskotorowej Konnej Drogi Żelaznej (Вилановская Узкоколейная Конная Железная Дорога - a może po prostu fantazja mnie ponosi :LOL:). Gdyby w jakiś sposób to potwierdzić, szyna ta, byłaby niezwykłym zabytkiem z okresu kiedy Kolejkę Wilanowską obsługiwały konie...

Stąd prośba do Kolegi Przemka, może odbył byś ponownie wycieczkę rowerową do tej szyny :) i zmierzył jej podstawowe wymiary (szerokość stopy, wysokość, szerokość główki), bo gdyby pomiar wskazał, że jest to jednoznacznie szyna wąskotorowa, to bylibyśmy mały kroczek do przodu w rozszyfrowaniu tej cechy.

Natomiast ślad na główce, moim zdaniem jest śladem od uderzenia w szynę pocisku wystrzelonego z jakiejś broni (karabin, pistolet, pistolet maszynowy itp.). Może jest to ślad z czasów II w. św.... zachodzi pytanie, czy pocisk trafił w szyną już stojącą jako słupek :niepewny:, czy trafił ją na torowisku, dzięki czemu stała się słupkiem....
 
Ostatnio edytowane:

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Na wczorajszej przejażdżce rowerowej po okolicy wypatrzona w krzakach jako słupek narożny. Niestety roku produkcji nie wyczytałem...
Co ciekawsze, nosi dziwny ślad po uderzeniu czymś ( na główce ...)...
Zobacz załącznik 708649

Lokalizacja:
(mniej więcej tu... pogranicze Marianki ) https://www.google.pl/maps/@52.1520593,21.5997766,63m/data=!3m1!1e3

Pozdrawaim,...
Ślad na główce wygląda jak po trafieniu pociskiem. Szyna ciekawa w dwójnasób! (y)
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Były magazyn kolejowy na ul. Wodnej w Łodzi, kilka szyn w budynku na jednej cecha, muszę tam wrócić po raz trzeci, z drabiną i spróbować zrobić zdjęcie z bliska.

Phonix 187(0 lub 6)

P1270117-crop.JPG
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Jeżeli czegoś nie przekręciłem to jest szyna HUTA KOŚCIUSZKO 1978 VIII typ S60. Zdjęcie pochodzi z przystanku Grabów nad Pilicą (szyna na torze szlakowym linii 8). Obecnie to już historia. Szyny z tego miejsca zostały już zdemontowane.

... czy na forum publikował ktoś zdjęcia szyn S60 z H.K.?

hp.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
... czy na forum publikował ktoś zdjęcia szyn S60 z H.K.?
Oj były, były i to nie raz :)

W ostatnich miesiącach m.in. we wpisie #1.359 z 26.01.2020 Kolegi Macieja (ZNTK WWO) (co ciekawe szyna z 1970 r. na przystanku Parys, a więc jeden z pierwszych roczników, bo szyny S60 po raz pierwszy ułożono w Polsce w 1969 r. na szlaku Łowicz - Kutno) oraz np. we wpisie #1.253 z 8.10.2019 gdzie są szyny z 1972 i 1973 r. z Dziembówka (Wielkopolska).

G.H.H. 1916