Jeżeli mnie wzrok nie myli widoczna na zdjęciu cecha to
С.З.V .86.В.У.К.Ж.Д.
I tak po kolei:
С.З. według mojej wiedzy to
Сормовские Заводы – Zakłady Sormowskie (ewentualnie Сормовский Завод - Fabryka Sormowska), ale zapis w liczbie mnogiej dominował w XIX w. Oczywiście jeżeli nazwa producenta to С.З.V moje przypuszczenie zapewne jest błędne.
Zakłady Sormowskie to wielki ośrodek przemysłowy powstały w 1849 r. w mieście Niżny Nowogród (Нижний Новгород), położonym ponad 300 km. na wschód od Moskwy, obok wioski Sormowo, od której wziął swoją nazwę. Sama wioska została wchłonięta przez rozrastający się kompleks, od 1922 uzyskała status miasta, a od 1929 jest dzielnicą Niżnego Nowogrodu. Już w 1873 r. Zakłady Sormowskie były największym ośrodkiem przemysłowym w Imperium Rosyjskim. Rozwijał się tam głównie przemysł stoczniowy (stocznię zlokalizowano nad rzeką Wołgą), maszynowy oraz metalurgiczny. Powstały m.in. stalownie, huta, zakłady produkujące akcesoria kolejowe oraz fabryka parowozów. W latach 70-tych XIX w. produkcja "kolejowa" zdominowała Zakłady Sormowskie, powoli wypierając przemysł stoczniowy. M.in. w 1870 r. w tamtejszej hucie uruchomiono pierwszy w Rosji wielki piec w systemie Siemensa-Martina. Może warto też dodać, że w czasach ZSRR ośrodek zmienił nazwę na Krasnoje Sormowo, a samo miasto nazwano Gorki (w 1990 przywrócono nazwę Niżnyj Nowgorod). Ten przemysłowy gigant produkował m.in. czołgi T-34, czy pełnomorskie okręty wojenne (w tym atomowe okręty podwodne), transportowane wielkimi rosyjskimi rzekami i systemami kanałów nad Bałtyk, Morze Białe czy Morze Czarne.
V .86 to najprawdopodobniej może oznaczać maj 1886 r. czyli datę produkcji.
В.У.К.Ж.Д. to zapewne nazwa drogi żelaznej dla której szynę wyprodukowano. I tu jest ciekawa rzecz, bo według mojej wiedzy litera У („U”) w takich nazwach bywa, że oznacza Узкоколейная czyli wąskotorowa. To tylko dywagacja, ale biorąc pod uwagę miejsce gdzie Kolega Przemek (
Harry Potter) zrobił zdjęcie szyny-słupka (blisko Warszawy), przyszło mi do głowy, że В.У.К.Ж.Д. być może oznacza
Вилановская
Узкоколейная
Конная
Железная
Дорога (Wilanowskaja Uzkokoliejnaja Konnaja Żelieznaja Daroga) czyli Wilanowska Konna Droga Żelazna – bo przecież w początkowym okresie kolejka ta miała w swojej nazwie właśnie ten dodatek (Konna), jednoznacznie wskazujący, jaka „trakcja” na niej obowiązuje. Pojawia się tu jednak problem, odnoszący się do roku produkcji na szynie: 1886 (jeżeli te 86 to 1886 ??) i czy szyna ze zdjęcia to faktycznie szyna wąskotorowa / lekka. Kolejkę Wilanowską otwarto w maju 1891, a dopiero w 1894 pojawiła się na niej trakcja parowa wypierająca konie, ale według niektórych źródeł „ojcowie” założyciele, już w 1886 utworzyli spółkę, stąd być może już w 1886 zakupili partię szyn i poczynili pierwsze starania dotyczące budowy kolejki (wówczas ten rok produkcji nie koliduje tak bardzo). Z drugiej strony wg. innych źródeł, spółka powstała dopiero w 1890 r.... może jakiś ekspert od Kolejki Wilanowskiej wypowiedział by się w tej kwestii. Tym niemniej, skrót В.У.К.Ж.Д. pasuje mi do Wilanowskiej Wąskotorowej Konnej Drogi Żelaznej (Вилановская Узкоколейная Конная Железная Дорога - a może po prostu fantazja mnie ponosi
). Gdyby w jakiś sposób to potwierdzić, szyna ta, byłaby niezwykłym zabytkiem z okresu kiedy Kolejkę Wilanowską obsługiwały konie...
Stąd prośba do Kolegi Przemka, może odbył byś ponownie wycieczkę rowerową do tej szyny
i zmierzył jej podstawowe wymiary (szerokość stopy, wysokość, szerokość główki), bo gdyby pomiar wskazał, że jest to jednoznacznie szyna wąskotorowa, to bylibyśmy mały kroczek do przodu w rozszyfrowaniu tej cechy.
Natomiast ślad na główce, moim zdaniem jest śladem od uderzenia w szynę pocisku wystrzelonego z jakiejś broni (karabin, pistolet, pistolet maszynowy itp.). Może jest to ślad z czasów II w. św.... zachodzi pytanie, czy pocisk trafił w szyną już stojącą jako słupek
, czy trafił ją na torowisku, dzięki czemu stała się słupkiem....