Garść ciekawostek z linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo.
Kolega
ST43-288 zamieścił ostatnio zdjęcia ciekawych zwrotników, to ja wrzucę zdjęcie zwrotnika mojego ulubionego producenta
Zdjęcia nr 1 i 2. Zwrotnik
Königshütte 1914 - stacja Dobre Miasto nieczynny rozjazd nr 8.
Zdjęcia nr 3 i 4. I ponownie Huta Królewska, tym razem wykolejnica Wk3 na stacji Pieniężno, położona na torze łącznikowym pomiędzy rozjazdami nr 12 i nr 13 - ten drugi to rozjazd krzyżowy podwójny. Kiedyś wykolejnica zabezpieczała przed "niepożądanym" dostaniem się wagonu z toru nr 7 na rozjazd nr 13, jednak "siódemka" (tor przy rampie towarowej) od ładnych kilku lat jest wyłączona z eksploatacji - co można rozpoznać bo jakże gustownie zarośniętej wykolejnicy. Zwrotnik obsługujący wykolejnicę posiada cechowanie
Königshütte 1912.
Zdjęcia nr 5, 6 i 7. Skoro jesteśmy w Pieniężnie to można tu spotkać cechę niezwykle rzadko spotykanego producenta. Poniżej
rozjazd nr 14, a właściwie jego relikty. Tor istniejący to tor nr 7, ucięty kikut to początek rozebranego już toru nr 13. Kierownice rozjazdu, w tym konkretnym miejscu, noszą cechowanie
HN-Kn-49-86 czyli są produktem Huty im. Marcelego Nowotki z Ostrowca Świętokrzyskiego z 1986 r.
Zdjęcia nr 8, 9 i 10. Skoro jesteśmy przy kierownicach, od dłuższego już czasu zastanawiam się czy istniała jakaś "norma" w oznaczaniu tego elementu rozjazdu. Bo na jednych kierownicach można spotkać skrót
Kn, a na innych
KW bądź
Kw, a na wielu nie ma żadnego cechowania. Przykłady poniżej, na kierownicach Huty Pokój:
z 1968 r. cechowanej
PKP Kn 68 (HP) ze stacji Orneta, rozjazd nr 36 (stary sposób cechowania z cechą PKP i HP w kole),
z 1983 r. cechowanej
HP 83 Kn 49 ze stacji Orneta, rozjazd nr 1 (nowszy sposób, w tym bez cechy PKP)
z 1985 r. cechowanej
HP 85 KW 49 ze stacji Pieniężno, rozjazd nr 13 (z "KW" pomimo, że na zaprezentowanych na zdjęciu nr 7, kierownicach Huty Nowotki z 1986 r. jest "Kn", a żeby było ciekawiej są także kierownice HP z 1985 r. z "Kn")
Zdjęcia nr 11, 12 i 13. Teraz garść łubków z toru szlakowego linii nr 221. Łubek Huty Kościuszko cechowany
H.K. [20] 51. S. oraz niemiecki
GHH 33 to przykłady starych łubków (typu S. z 1951 r. oraz przedwojennego z 1933 r.), łączących na szlaku szyny typu S49 - ciekawe jak to się ma do "wpasowania" ich w profil szyn
bo wszędzie można wyczytać, że szyny typu S49 powinny być łączone łubkami typu Ł49, takimi jak na zdjęciu nr 12, gdzie są dwa przykłady łubków Huty Kościuszko z 1977 i 1987 r. na których można dostrzec różnicę w sposobie cechowania, w tym zwłaszcza symbolu Ł49 (inny krój litery i cyfr). Na zdjęciu nr 13 łubek o prostej cesze
(12) 48 chyba jeszcze nie prezentowanego producenta (choć sam producent znany, ale łubka chyba nie było). Cyfra 12 świadczy, że to produkt Huty im. Marcelego Nowotki z 1948 r., bo nr fabryczny 12 nadano przed wojną Spółce Akc. Wielkich pieców i Zakładów Ostrowieckich w Ostrowcu. Łubek zlokalizowany przed stacją Wysoka Braniewska.
Zdjęcia nr 14, 15 i 16. Na koniec trochę cech na szynach. Na początek
P.K.P. 22 # 1970 S49 (HP) na torze szlakowym w Pieniężnie, niby zwykłe HP, ale interesujące bo z kwietnia 1970, a więc dosłownie tuż przed zmianą sposobu cechowania, kiedy wg. nowej normy zlikwidowano w cechowaniu napisy PKP, numer fabryczny (dla HP było to 22) czy ten charakterystyczny dla Huty Pokój sposób cechowania miesiąca produkcji. Na kolejnym zdjęciu szyna
[K] S49 I 79 <-- zlokalizowana na szlaku pomiędzy przystankiem Żugienie i Wysoka Braniewska (w km. 67.2 linii nr 221) i znowu niby zwykła szyna Huty Katowice ale proszę zerknijcie na datę produkcji - styczeń 1979 r. W temacie nie ma chyba starszych szyn tego producenta (w sumie nigdzie w sieci nie widziałem jeszcze szyn Huty Katowice datowanych rocznikiem 1978). Kiedyś we wpisie
#1.243 przedstawiałem zdjęcia szyn z Pieniężna z cechą [K] S49 III 79 <-- warto porównać je ze zdjęciem poniższym, bo wynika z tego, że w styczniu 1979 sposób cechowania odbiegał nieco od tego z marca 1979. Na koniec szyna niemiecka cechowana
MH.T. 1927. z toru szlakowego przystanku Wysoka Braniewska. Produkt bawarskiej Maxhütte (MH) z Sulzbach-Rosenberg ale z dodatkowym "T" w cechowaniu. Opierając się na informacjach ze strony
http://www.walzzeichen.de/ takie cechowanie pojawiło się kiedy uruchomiono nowy wydział hutniczy w Rosenberg, a owe "T" prawdopodobnie oznacza proces Thomasa.