Ze względu na rok produkcji szyny –
1878 r. za dużo nie pomogę. Podany przez Kolegę wymiar (wysokość 130 mm / szer. stopy 100 mm) idealnie pasuje do szwajcarskich szyn typu VST36 (o masie 35,82 kg/mb) produkowanych m.in. dla Rhätische Bahn (RhB) czyli Kolei Retyckich (kolejka wąskotorowa o rozstawie szyn 1000 mm). Jednak
od razu można odrzucić ten typ ponieważ zaprezentowane przez Ciebie szyny KRUPPa są z 1878 r., a więc starsze od typu VST36.
Zobacz załącznik 721375
Zobacz załącznik 721376
Aby sobie uzmysłowić z jakiego „szynowego okresu" pochodzi zaprezentowana szyna, można dodać, że wówczas nie było jeszcze pruskich szyn o profilu typu 6 i typu 8, które zdominowały koniec XIX wieku, a które są jednymi z najczęściej występujących (w różnych odmianach / podtypach) typami szyn pochodzenia niemieckiego z lat 1885 – 1920-tych (obok szyn profili typu 10 i 15), jakie można spotkać na ziemiach polskich (a przynajmniej w woj. warmińsko-mazurskim, a więc w byłych Prusach Wschodnich). Warto może też dodać, że szyny typu 8 po odzyskaniu przez Polskę niepodległości (do czasu opracowania własnych typów szyn), zostały przyjęte jako standardowy typ dla sieci PKP oraz był produkowane przez polskie huty na zamówienie PKP, w tym w odmianie typ 8f.
Zobacz załącznik 721378
Zobacz załącznik 721379
Zobacz załącznik 721385
Zobacz załącznik 721386
Rok produkcji zaprezentowanej szyny pozwala też odrzucić inne, znane mi typy szyn mające ok. 130 mm wysokości i ok. 100 mm szer. stopy – w tym np. wspomniany wyżej pruski typ 10a (1894 r.) czy saksoński typ Va (z 1881 r.). Pruski typ 5 (o masie 24,43 kg/mb, później rozwinięty w standardowy typ S24), o którym wspominasz, też trzeba odrzucić, bo niestety szyna tego typu ma inne wymiary (wysokość 115 mm / szer. stopy 90 mm).
Zobacz załącznik 721395
Zobacz załącznik 721400
Natomiast w 1878 r. były produkowane pruskie szyny o profilu zwanym
typ 4 (
Fo.4,
Preußen Form 4), który to, według mnie, staje się „głównym podejrzanym“ co do szyny, którą zaprezentowałeś. Typ 4 charakteryzował się następującymi parametrami: waga 31,16 kg/mb, wymiary: wysokość 130,5 mm / szer. stopy 105 mm / szer. główki 58 mm / szer. szyjki 11 mm. Niestety nie dysponuję rysunkiem profilu tego typu szyny. Bliskie wymiarom, które podałeś są też np. wirtemberski typ D i badeński typ 129, ale nie znam roku kiedy typy te wprowadzono do produkcji, przypuszczam jednak, że było to jednak po 1878. Choć w/w typ badeński kształtem główki oraz szerszą szyjką (14 mm) przypomina nieco profil szyny którą zaprezentowałeś.
Zobacz załącznik 721436
Tak więc z uwagi na rok produkcji można tylko snuć domysły o typie zaprezentowanej szyny, tym bardziej, że w tamtym okresie istniało na terenie Niemiec wiele prywatnych linii kolejowych (zakładając, że szynę wyprodukowano dla kolei położonej na terenie Cesarstwa Niemieckiego), które zdarzało się, że zamawiały u producentów szyny podłóg własnych wymagań i projektów, tak więc zapewne nie jeden typ / profil szyn z lat 70-tych XIX w. miał zbliżone do podanych przez Ciebie wymiary. Poza tym, należy pamiętać, o czym wspomniałeś, że widoczne na zdjęciu szyny mogą mieć nieco odbiegające od standardowych wymiary z powodu zużycia / korozji / dopuszczalnego błędu w pomiarze itp.
Natomiast chciałbym zwrócić uwagę, że dużą ciekawostką (przynajmniej dla mnie) na zdjęciach zamieszczonych szyn jest dobrze widoczny ich przekrój, gdzie widać, że szyny prawdopodobnie nie są wykonana jednolicie ze stali
co w latach 70-tych XIX w. (a nawet 80-tych) było jeszcze spotykane w technologii produkcji szyn. Czy jest możliwe, że np. jej rdzeń stanowi, w wolnym tłumaczeniu, „granulowane żelazo” (jakkolwiek można przetłumaczyć z niemieckiego wyraz
körnigem eisen) a stopa wykonana jest z
sehnigem eisen czyli „żelaza płaskiego” (proszę wybaczyć jeżeli moje tłumaczenia odbiegają od słownictwa typowo technicznego), a jedynie górna część szyjki i główka wykonane są z najbardziej wytrzymałej stali prawdopodobnie bessemerowskiej ?? Kiedyś czytałem o szynach produkowanych w XIX w. z różnych gatunków żelaza i stali, tu jednak musiałby wypowiedzieć się ktoś bardziej obeznany z procesami hutniczymi i technologią produkcji szyn, bo są to tylko moje przypuszczenia oparte na wyglądzie przekroju szyn.
Zobacz załącznik 721438