Z daty produkcji szyn można wysnuć wniosek, że bariera została wykonana w czasie oddania linii kolejowej do eksploatacji (1979), ale czy tak rzeczywiście było? Użyto nowych, niejeżdżonych szyn! Na bogato!
Należy też pamiętać, że w trakcie budowy linii kolejowej mogą powstawać iluś tam metrowe "odpady" całkiem nowych szyn z których ta linia jest budowana. Nie wszędzie można wykorzystać w całości np. 30 m. szyny, przybyłe z huty. Na łukach, rozjazdach, dodatkowych torach stacyjnych, torach kończących się kozłem oporowym itp. trzeba szyny przycinać, dopasowywać itd. aby w efekcie końcowym powstał odcinek toru o określonej długości, nie wynikającej przecież z długości dostępnych u producenta szyn. Tak więc może nieużywane, całkiem nowe szyny w barierce, są efektem wykorzystania właśnie takich "odpadów".
Dostałem miesiąc temu od wujka taką lokomotywkę z szyny wąskotorowej, śrub i innych części.
Bardzo fajna. A może wujek ma wiedzę z terenu jakiej "wąskotorówki" pochodził materiał z którego powstał ten parowozik ???
A to niezwykle ciekawa cecha, bardzo interesującego producenta, którym były Kerczeńskie Zakłady Metalurgiczne zlokalizowane na wschodzie Półwyspu Krymskiego nad Cieśniną Kerczeńską łączącą Morze Czarne z Morzem Azowskim (formalnie ukraińskie miasto Kercz jest obecnie miastem zajętym przez Rosję po aneksie Krymu w 2014). Kerczeńskie Zakłady Metalurgiczne mają niezwykle ciekawą i burzliwą historię.
Prace nad dużym kompleksem zakładowym ruszyły wiosną 1897 r. na polecenie cara Mikołaja II. W maju 1900 r. uruchomiono pierwszy wielki piec i dokonano pierwszego spustu surówki. W przedsiębiorstwie pracowało wówczas ok. 2000 osób. Niestety kryzys gospodarczy, który ogarnął całą Rosję, spowodował, że produkcja okazała się nierentowna i zakład zawiesił działalność na 10 lat, w 1902 r. W 1912 r. zarząd nad zakładem przejęło Taganrogdzkie Towarzystwo Metalurgiczne (Таганрогское Mеталлургическое Oбщество). Zakład został zmodernizowany i rozbudowany (w 1915 uruchomiono drugi wielki piec). Zatrudnienie osiągnęło stan ok. 3500 osób. W 1912 ponownie ruszyła produkcja, a z tego okresu znane są mi m.in. szyny cechowane
КЕРЧ З. VI. 1916. К.Ж.Д. III.А. [szyna typu IIIa (38a) czyli o wadze 33,48 kg/mb] gdzie cecha
КЕРЧ З. oznacza
Керченский Завод (Kierczienskij Zawod - Zakład Kerczeński). Latem 1917 roku zakład ponownie zawiesił działalności. Okupacja niemiecka w czasie I w. św. i wojna domowa w Rosji doprowadziły do niemal całkowitego zniszczenia zakładów.
Kerczeńskie Zakłady Metalurgiczne odrodziły się dopiero w czasach ZSRR. W 1925 r. Biuro Polityczne Komitetu Centralnego podjęło decyzję o odbudowie zakładu. W kwietniu 1930 r. uruchomiono pierwszy wielki piec. W krótkim czasie uruchomiono dwa kolejne wielkie piece, a zatrudnienie osiągnęło liczbę ok. 12 tysięcy osób. Ponownie, jako jedna z pierwszych, pracę podjęła walcownia szyn, a na zdjęciu Kolegi Pawła widnieje szyna właśnie z tego okresu. Szyna ta cechowana jest (jak mnie wzrok nie myli co do końcówki cechowania),
КЕРЧБ. Г.М.З. 1934. IX T. IIIA T. [czyli typu IIIa (38a)] gdzie cecha
КЕРЧБ. Г.М.З. oznacza
Керченский Государственный Металлургический Завод (Kierczienskij Gosudarstwiennyj Mietallurgiczeskij Zawod - Kerczeńskie Państwowe Zakłady Metalurgiczne), przy czym warto zwrócić uwagę na zapis nazwy miasta Kercz, w okresie carskim było to Керч czyli w formie występującej w j. ukraińskim, w czasach Związku Radzieckiego było to Керчь czyli forma rosyjskojęzyczna. O dalszych losach, istniejącego po dziś dzień zakładu, zainteresowani mogą przeczytać na poniższej stronie internetowej:
http://kmz-k.com/page2.html
Dwa polskie akcenty Huta Pokój 1937 i Huta Kościuszko 1947 lub 57.
...Huta Kościuszko to bez wątpienia 1957 r., gdyby był to rok 1947 nazwa producenta była by cechowana pełną nazwą HUTA KOŚCIUSZKO, a nie widocznym na zdjęciu HK w kole, które to zastąpiło wspomnianą pełną nazwę w 1952 r. Po za tym typ szyny S42 pojawił się dopiero w 1953 r.
Wiem że gdzieś widziałem taką cechę, ale nie pamiętam gdzie, być może była na forum, ale odnoszę wrażenie że nie została odczytana, cóż może kiedyś.
PV 1886 dla WUKŻD
Po raz pierwszy cecha ta pojawiła się w temacie we wpisie
#379 z 10 sierpnia 2018 r. w którym zamieściłem kilka zdjęć szyn z płotu w Cerkiewniku, w tym właśnie tych z charakterystycznymi "pałeczkami" oznaczającymi miesiąc produkcji, z lat 1884 i 1885 (rok cechowany też w charakterystyczny sposób w postaci dwucyfrowej końcówki). Wówczas jeszcze źle odczytałem cechę jako BV, a nie PV. Później, zastanawialiśmy się na Forum (w tym Kolega Jarząbek) czy te PV to przypadkiem nie Praga Varsovia, odnośnie rozważań nad stalownią warszawską, jednak te domysły zostały ostatecznie odrzucone. Co ciekawe szyny PV w płocie w Cerkiewniku stoją w otoczeniu innych szyn, wyłącznie rosyjskich producentów: О.П.З., Д.О. i БЕРДЪ С. А. z podobnych roczników, co mogło by sugerować (choć nie musi), że PV to skrót oznaczający jakiegoś rosyjskiego producenta. Wprawdzie litera V (vał, jeżeli to litera z alfabetu łacińskiego) w nazwie, burzy nieco tą koncepcję, ale można też założyć, że litery PV mogą pochodzić z cyrylicy, wówczas należało by je odczytać jako RI, bo do 1917, w Rosji Carskiej była używana litera V zwana Iżycą, która była spotykana w zapisie niektórych słów.
https://ru.wikipedia.org/wiki/Ижица
Poniżej przypomnienie zdjęcia z cechą
PV IIIIIIIIII 84. z w/w wpisu.
Na pierwszy rzut oka to rocznik 1922, z tym że "9" jest wadliwie nacechowana, bo jest odwrócona i przybrała postać "6". Jednak takie rzeczy się zdarzają, czego przykładem jest np. kiedyś już prezentowana przeze mnie w temacie szyna typu S. HUTY CZĘSTOCHOWA z X 1931 roku, z odwróconym, wadliwym "Z". Zdjęcie tej szyny zamieszczam ponownie poniżej. Dla porównania prawidłowo cechowana, identyczna szyna typu S. z tego samego miesiąca i roku produkcji.
Ciekawe jak szybko zorientowano się w Hucie Częstochowa o "wadzie" i zmieniono sekwencję na walcmarce ???. Obie szyny położone są na stacji Dobre Miasto, ta z wadliwym "Z" na torze nr 1, w toku prawym, tuż przed semaforem wyjazdowym Gm, ta prawidłowo cechowana w kilku miejscach, w tym ta ze zdjęcia, na torze nr 2, w toku lewym, na wysokości końca peronów od strony Olsztyna. Być może szyna z wadliwie nacechowanym "Z" jest prawdziwym rarytasem, wkrótce jednak zapewne zniknie ze stacji, w trakcie obecnie prowadzonej modernizacji linii nr 221.
Poniżej szyny
P.K.P. 3. R. 1931 X "S" HUTA "CZĘSTOCHOWA" na stacji Dobre Miasto.
Koniec cechy, prosty, a przypomnieć sobie nie sposób, będziemy się starać.
....patrz zdjęcie ostatnie z tego samego wpisu, czyli belgijski
COUILLET - 1903 - 1.