• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Kielce -Zalesie. Na linii 568. Bariera została wykonana z szyn typu S49, które zostały wyprodukowane w lutym 1978 roiku w Hucie Pokój. Z daty produkcji szyn można wysnuć wniosek, że bariera została wykonana w czasie oddania linii kolejowej do eksploatacji (1979), ale czy tak rzeczywiście było? Użyto nowych, niejeżdżonych szyn! Na bogato!
Szyny vel Relsy

szyna_hp_1.jpg

szyna_hp_5.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Pora na nudną i długa prezentację cech znalezionych podczas naszej ostatniej wycieczki.
http://forum.modelarstwo.info/threa...a-i-pawła-kolejowe-peregrynacje.32705/page-58

Kilka sztuk na zachętę, czekam na zdjęcia Piotrka aby wszystko miało jakiś sens i logiczną ciągłość.

Karczmiska, okolice przejazdu.

Kercz 1934.

DSC_0016-crop.JPG


Донецкое ОбществоО. 1903

DSC_0019-crop.JPG


Friedenshütte -Huta Pokój 1926.

DSC_0021-crop.JPG


Cechy znalezione na szynach, na stacji.

Bochum 1888.

DSC_0025-crop.JPG


RSW-Rheinische Stahlwerke 1925

DSC_0026-crop.JPG


EISENWERK KRAEMER 1912.

DSC_0029-crop.JPG


CDN.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Dalszy ciąg "stacyjnych" cech, niektóre mimo upływu lat wyglądają jak dopiero co przywiezione z huty, inne sa w gorszym stanie, sprawdziliśmy może 10 % a może nawet i nie, cóż niebawem tam wrócimy.:)

Dillingen 1914

DSC_0031-crop.JPG


Dwa polskie akcenty Huta Pokój 1937 i Huta Kościuszko 1947 lub 57.

DSC_0032-crop.JPG


DSC_0085-crop.JPG


Jeszcze raz EK tym razem o rok starsza.

DSC_0063-crop.JPG


H.Wendel 1883

DSC_0035-crop.JPG


- О.П.3. - Объединенных Путиловских заводов dla К.Ж.Д czyli Kазённые Железные Дороги. 1897

DSC_0037-crop.JPG


I teraz Panowie odrobina polityki i pretensji i mam gdzieś czy mnie zbanujecie, mam do Was administratorzy i moderatorzy olbrzymi żal że w chwili nagonki ze strony pewnego oszołoma na osoby Jarząbka i Prezesa TS nie reagowaliście choć macie do tego odpowiednie instrumenty, spowodowaliśmy wszyscy, ich odejście a co za tym idzie podcięliśmy gałaź wiedzy na której siedzieliśmy gościnnie, szkoda bo dziś dzięki temu ja jestem w czarnej d...e, bo brak mi wiedzy, której nie można zdobyć na yotubie, szkoda, wielka szkoda.

Wiem że gdzieś widziałem taką cechę, ale nie pamiętam gdzie, być może była na forum, ale odnoszę wrażenie że nie została odczytana, cóż może kiedyś.

PV 1886 dla WUKŻD :mad:

DSC_0047-crop.JPG


Po cechach na szynach w torach stacyjnych pora na "płotowe", kilka moich i zabieram się za nadesłane przez Piotra, potrwa to chwilę, ale są ciekawostki delikatnie mówiąc.

Huta Pokój 1925

DSC_0039-crop.JPG


Phonix 1876

DSC_0059-crop.JPG


OSNABRUECK 1917

DSC_0069-crop.JPG


Teschen 1911

DSC_0083-crop.JPG


Węgierska OZD rok ?

DSC_0077-crop.JPG


А.Ю.Р.З.Б.О.-Александровский Южно-Российский Завод Брянского Общества 1913

DSC_0075-crop.JPG


Nadwiślańska Kolej Żelazna ?:niepewny: 1892 PV

DSC_0074-crop.JPG



ОБ. Р. ПР.-143. - Общество "Русский Провиданс"-Мариуполь. 1903

DSC_0070-crop.JPG


Biorę się za zdjęcia Piotrka, miłego oglądania.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Przed snem porcja zdjęć Piotrka.

Koniec cechy, prosty, a przypomnieć sobie nie sposób, będziemy się starać.

DSC_0470-crop.jpg


W kilku odsłonach jedna cecha.

BARROW STEEL 1877

DSC_0472-crop.jpg


DSC_0473-crop.jpg


DSC_0478-crop.jpg


DSC_0480-crop.jpg


Wąskotorowa Teschen bez daty.

DSC_0493-crop.JPG


P.E.I.G Kladno 1913

DSC_0500-crop.jpg


Dwie rosyjskie, choć pierwsza prawie nieczytelna, a z drugiej tylko końcówka.

DSC_0490-crop.jpg


DSC_0509-crop.JPG


Za to ta jest jak nowa.
Южно-Русское Днепровское металлургическое общество 1914

DSC_0508-crop.JPG


I taka jakiej jeszcze chyba nie było na forum.
Szyna z Belgii Couillet 1903

DSC_0517-crop.JPG


CDN.
 
Reakcje
3.609 30 0
Z daty produkcji szyn można wysnuć wniosek, że bariera została wykonana w czasie oddania linii kolejowej do eksploatacji (1979), ale czy tak rzeczywiście było? Użyto nowych, niejeżdżonych szyn! Na bogato!
Należy też pamiętać, że w trakcie budowy linii kolejowej mogą powstawać iluś tam metrowe "odpady" całkiem nowych szyn z których ta linia jest budowana. Nie wszędzie można wykorzystać w całości np. 30 m. szyny, przybyłe z huty. Na łukach, rozjazdach, dodatkowych torach stacyjnych, torach kończących się kozłem oporowym itp. trzeba szyny przycinać, dopasowywać itd. aby w efekcie końcowym powstał odcinek toru o określonej długości, nie wynikającej przecież z długości dostępnych u producenta szyn. Tak więc może nieużywane, całkiem nowe szyny w barierce, są efektem wykorzystania właśnie takich "odpadów".

Dostałem miesiąc temu od wujka taką lokomotywkę z szyny wąskotorowej, śrub i innych części.
Bardzo fajna. A może wujek ma wiedzę z terenu jakiej "wąskotorówki" pochodził materiał z którego powstał ten parowozik ???

A to niezwykle ciekawa cecha, bardzo interesującego producenta, którym były Kerczeńskie Zakłady Metalurgiczne zlokalizowane na wschodzie Półwyspu Krymskiego nad Cieśniną Kerczeńską łączącą Morze Czarne z Morzem Azowskim (formalnie ukraińskie miasto Kercz jest obecnie miastem zajętym przez Rosję po aneksie Krymu w 2014). Kerczeńskie Zakłady Metalurgiczne mają niezwykle ciekawą i burzliwą historię.

Prace nad dużym kompleksem zakładowym ruszyły wiosną 1897 r. na polecenie cara Mikołaja II. W maju 1900 r. uruchomiono pierwszy wielki piec i dokonano pierwszego spustu surówki. W przedsiębiorstwie pracowało wówczas ok. 2000 osób. Niestety kryzys gospodarczy, który ogarnął całą Rosję, spowodował, że produkcja okazała się nierentowna i zakład zawiesił działalność na 10 lat, w 1902 r. W 1912 r. zarząd nad zakładem przejęło Taganrogdzkie Towarzystwo Metalurgiczne (Таганрогское Mеталлургическое Oбщество). Zakład został zmodernizowany i rozbudowany (w 1915 uruchomiono drugi wielki piec). Zatrudnienie osiągnęło stan ok. 3500 osób. W 1912 ponownie ruszyła produkcja, a z tego okresu znane są mi m.in. szyny cechowane КЕРЧ З. VI. 1916. К.Ж.Д. III.А. [szyna typu IIIa (38a) czyli o wadze 33,48 kg/mb] gdzie cecha КЕРЧ З. oznacza Керченский Завод (Kierczienskij Zawod - Zakład Kerczeński). Latem 1917 roku zakład ponownie zawiesił działalności. Okupacja niemiecka w czasie I w. św. i wojna domowa w Rosji doprowadziły do niemal całkowitego zniszczenia zakładów.

Kerczeńskie Zakłady Metalurgiczne odrodziły się dopiero w czasach ZSRR. W 1925 r. Biuro Polityczne Komitetu Centralnego podjęło decyzję o odbudowie zakładu. W kwietniu 1930 r. uruchomiono pierwszy wielki piec. W krótkim czasie uruchomiono dwa kolejne wielkie piece, a zatrudnienie osiągnęło liczbę ok. 12 tysięcy osób. Ponownie, jako jedna z pierwszych, pracę podjęła walcownia szyn, a na zdjęciu Kolegi Pawła widnieje szyna właśnie z tego okresu. Szyna ta cechowana jest (jak mnie wzrok nie myli co do końcówki cechowania), КЕРЧБ. Г.М.З. 1934. IX T. IIIA T. [czyli typu IIIa (38a)] gdzie cecha КЕРЧБ. Г.М.З. oznacza Керченский Государственный Металлургический Завод (Kierczienskij Gosudarstwiennyj Mietallurgiczeskij Zawod - Kerczeńskie Państwowe Zakłady Metalurgiczne), przy czym warto zwrócić uwagę na zapis nazwy miasta Kercz, w okresie carskim było to Керч czyli w formie występującej w j. ukraińskim, w czasach Związku Radzieckiego było to Керчь czyli forma rosyjskojęzyczna. O dalszych losach, istniejącego po dziś dzień zakładu, zainteresowani mogą przeczytać na poniższej stronie internetowej:
http://kmz-k.com/page2.html

Dwa polskie akcenty Huta Pokój 1937 i Huta Kościuszko 1947 lub 57.
...Huta Kościuszko to bez wątpienia 1957 r., gdyby był to rok 1947 nazwa producenta była by cechowana pełną nazwą HUTA KOŚCIUSZKO, a nie widocznym na zdjęciu HK w kole, które to zastąpiło wspomnianą pełną nazwę w 1952 r. Po za tym typ szyny S42 pojawił się dopiero w 1953 r.

Wiem że gdzieś widziałem taką cechę, ale nie pamiętam gdzie, być może była na forum, ale odnoszę wrażenie że nie została odczytana, cóż może kiedyś.
PV 1886 dla WUKŻD
Po raz pierwszy cecha ta pojawiła się w temacie we wpisie #379 z 10 sierpnia 2018 r. w którym zamieściłem kilka zdjęć szyn z płotu w Cerkiewniku, w tym właśnie tych z charakterystycznymi "pałeczkami" oznaczającymi miesiąc produkcji, z lat 1884 i 1885 (rok cechowany też w charakterystyczny sposób w postaci dwucyfrowej końcówki). Wówczas jeszcze źle odczytałem cechę jako BV, a nie PV. Później, zastanawialiśmy się na Forum (w tym Kolega Jarząbek) czy te PV to przypadkiem nie Praga Varsovia, odnośnie rozważań nad stalownią warszawską, jednak te domysły zostały ostatecznie odrzucone. Co ciekawe szyny PV w płocie w Cerkiewniku stoją w otoczeniu innych szyn, wyłącznie rosyjskich producentów: О.П.З., Д.О. i БЕРДЪ С. А. z podobnych roczników, co mogło by sugerować (choć nie musi), że PV to skrót oznaczający jakiegoś rosyjskiego producenta. Wprawdzie litera V (vał, jeżeli to litera z alfabetu łacińskiego) w nazwie, burzy nieco tą koncepcję, ale można też założyć, że litery PV mogą pochodzić z cyrylicy, wówczas należało by je odczytać jako RI, bo do 1917, w Rosji Carskiej była używana litera V zwana Iżycą, która była spotykana w zapisie niektórych słów.
https://ru.wikipedia.org/wiki/Ижица
Poniżej przypomnienie zdjęcia z cechą PV IIIIIIIIII 84. z w/w wpisu.

Cerkiewnik. Ogrodzenie z szyn przy budynkach kolejowych PV IIIIIIIIII 84..jpg


Na pierwszy rzut oka to rocznik 1922, z tym że "9" jest wadliwie nacechowana, bo jest odwrócona i przybrała postać "6". Jednak takie rzeczy się zdarzają, czego przykładem jest np. kiedyś już prezentowana przeze mnie w temacie szyna typu S. HUTY CZĘSTOCHOWA z X 1931 roku, z odwróconym, wadliwym "Z". Zdjęcie tej szyny zamieszczam ponownie poniżej. Dla porównania prawidłowo cechowana, identyczna szyna typu S. z tego samego miesiąca i roku produkcji.

Ciekawe jak szybko zorientowano się w Hucie Częstochowa o "wadzie" i zmieniono sekwencję na walcmarce ???. Obie szyny położone są na stacji Dobre Miasto, ta z wadliwym "Z" na torze nr 1, w toku prawym, tuż przed semaforem wyjazdowym Gm, ta prawidłowo cechowana w kilku miejscach, w tym ta ze zdjęcia, na torze nr 2, w toku lewym, na wysokości końca peronów od strony Olsztyna. Być może szyna z wadliwie nacechowanym "Z" jest prawdziwym rarytasem, wkrótce jednak zapewne zniknie ze stacji, w trakcie obecnie prowadzonej modernizacji linii nr 221.

Poniżej szyny P.K.P. 3. R. 1931 X "S" HUTA "CZĘSTOCHOWA" na stacji Dobre Miasto.

Dobre Maisto. P.K.P. 3. R.1931 X 'S'  HUTA 'CZĘSTOCHOWA' z odwróconym Z.jpg


Dobre Maisto. P.K.P. 3. R.1931 X 'S'  HUTA 'CZĘSTOCHOWA'.jpg


Koniec cechy, prosty, a przypomnieć sobie nie sposób, będziemy się starać.
....patrz zdjęcie ostatnie z tego samego wpisu, czyli belgijski COUILLET - 1903 - 1. ;)
 
Ostatnio edytowane:

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.155 135 15
Staszek, pomimo że jade do Korsz gdzie mieszka ten wujek niestety z nim raczej się nie zobaczę. Sam się nad tą wąskotorówką zastanawiałem. Może... Kętrzyńska KD ?
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Wszystko pięknie, ale czy zawsze, dziś na granicy nocnej śmierci i rannego zmartwychwstania przypomniała mi się jeszcze jedna cecha kończąca się an "et" a mianowicie Domnarvet, oczywiście ten fragment na Piotrka zdjęciu to Couillet, powinienem zwolnić trochę wstawianie zdjęć i skupić się na ich analizie, Kolega Jarząbek podpowiedział jakie są cechy tych dwóch rosyjskich ta słabo widoczna to Р.Б.М.О.-Русско-Бельгийское металлургическое общество, drugą odczytał bym swobodnie gdybym był mniejszym szałaputem, przecież znaleźliśmy taką z Piotrkiem w Piasecznie a jest to
Новороссийское Общество-1895 XI-СТАЛЬ natomiast szyna z cechą OZD jest z roku 1916 typ 22.
To tyle erraty.

Stacja Rozalin, tylko kilka bo reszta się powtarza lub jest powszechnie znana, choć te też są znane.

Kladno 1916

DSC_0114-crop.JPG


Donawitz 1916

DSC_0123-crop.JPG


Azowstal 1968

DSC_0124-crop.JPG


W.I.T 1914

DSC_0649-crop.JPG


Taką pokazał marek ze stacji Karczmiska.
НОВ. РОС. ОБЩ.- Новороссийское Общество. 1899

DSC_0648-crop.JPG


А.Ю.Р.З.Б.О.-Александровский Южно-Российский Завод Брянского Общества 1914

DSC_0650-crop.JPG


I podwójna, górna - Южно-Русское Днепровское металлургическое общество w roku 1901 oraz dolna Р.Б.М.О.-Русско-Бельгийское металлургическое общество rok ?

DSC_0640-crop.JPG


 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Opole Lubelskie.

Д.О. czyli Донецкое Общество 1916

DSC_0735-crop.JPG


Wendel 1885

DSC_0179-crop.JPG


Teschen 1894

DSC_0177-crop.JPG


Graz 1917

DSC_0161-crop.JPG


Huta Pokój 1930

DSC_0694-crop.JPG


Dziś już pokazywana bez daty.

DSC_0181-crop.JPG


Słabo widać ale to Huta Częstochowa 1934.

DSC_0162-crop.JPG


GEBR. STUMM 1912

DSC_0163-crop.JPG


I odkrycie Piotra drugi raz pokazywana na forum Cockerill 1909

DSC_0166-crop.JPG


Jeszcze tylko kilka cech z Poniatowej w tym sensacyjna po raz pierwszy na forum a może i w Polsce i macie spokój na jakiś czas.