• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Opowieści dziwnej treści czyli Piotra i Pawła kolejowe peregrynacje

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Dupa ze mnie nacisnąłem nie to co trzeba.

DSC_0493.JPG


DSC_0497.JPG


Po sesji zdjęciowej docieramy do zabudowań lokomotywowni a teraz wagonowni czy tez jak to teraz zwą.
Znajdujemy kilka szyn.
Wokół senna atmosfera, snująca się stonka SM42-803 trochę wraków, czyli jak zawsze, oraz "turbostonka" SM42-1294 z chińskimi kolejowymi kontenerami.

DSC_0502.JPG


DSC_0508.JPG


Co mieliśmy znaleźć to znaleźliśmy a czego nie to już i tak się nie uda, bezczelnie idziemy przez środek placu przed halą, jak delegacja z ministerstwa,oczywiście cykamy fotki.

DSC_0511.JPG


DSC_0512.JPG


A zza płotu to wygląda tak.

DSC_0523.JPG


Znów ta sama stonka.

DSC_0522.JPG


Płot odgradzający też z szyn, brniemy dopóki nas zieloność nie pokona, wracamy druga stroną dostępną dla zwykłych turystów i co widzimy,improwizowany wagon tarowy na wózku od.. kto zgadnie.

DSC_0526.JPG


Ze smutkiem stwierdzamy że ubywa lokomotyw które stoją w krzakach, może je ktoś kupił, a może poszły do....
Znajdujemy ciekawostkę, prawie stacjonarne stanowisko, do suszenia i załadunku piasku do lokomotyw.
Piec z rusztem pod nim zasobnik, połączony rurą z masztem na którym widać szczątki rury zasypowej.

DSC_0640.JPG


DSC_0642.JPG


Opodal szczątki jakiegoś wózka transportowego z jednej i drugiej strony.

DSC_0530.JPG


DSC_0643.JPG


Cmentarzysko zapomnianych lokomotyw i ja między nimi.

DSC_0653.JPG


DSC_0650.JPG


Piotrek z powodu swych mniejszych gabarytów, znajduje często ukryte lub wymagające głębszego skłony artefakty.

DSC_0641.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
i jeszcze jakaś archaiczna drewniana skrzynia z zakładu który pewnie już nie istnieje.

DSC_0637.JPG


Jeszcze jeden koziołek obok zasieku węglowego.

DSC_0534.JPG


DSC_0535.JPG


Zasiek w jedną i druga stronę.

DSC_0536.JPG


DSC_0537.JPG


Do niedawna czynne stanowiska napełniania piaskiem lokomotyw, dziś opuszczone.

DSC_0538.JPG


DSC_0539.JPG


I znów koziołek, torów coraz mniej, wyprute, zasypane, skradzione.

DSC_0540.JPG


Czyżby szkody górnicze.

DSC_0548.JPG


Wracamy, już w tramwaju dochodzimy do wniosku że ciężko będzie nam się rozstać, wysiadamy na skrzyżowaniu marszałków i idziemy przez Park Żródliska na Księży Młyn, w parku spotykamy nową znajomą.

DSC_0556.JPG


W opuszczonym zakątku parku, uczęszczanym tylko przez miejscowych przedstawicieli fauny i czasami flory, znajdujemy nieznany mi dotąd fragment kolei Scheiblerowskiej, odgałęzienie prowadzące do magazynu gotowych wyrobów.

DSC_0559.JPG


DSC_0560.JPG


Gdzieś w zaroślach był rozjazd i do zakładu prowadziły dwie bramy.

DSC_0561.JPG


DSC_0562.JPG


Resztki Ziemi Obiecanej

DSC_0565.JPG
 

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Brama wyjazdowa na ulicę Tymienieckiego, już ją pokazywałem, ale jest w coraz gorszym stanie po tej stronie, po przeciwnej jest cacy bo są jakieś biura i zakłady.
W zasadzie to nie bramy tylko zapory, zamykające ulice w czasach świetności Łodzi włókienniczej, jako elementy konstrukcyjne są użyte szyny a na nich coś.

DSC_0568.JPG


Skoro już jesteśmy tu do mazerujemy do ulicy Kilińskiego, a potem do jej skrzyżowania z ulica 8 Marca, gdzie ą zabudowania dawnego kombinatu Uniontex i jet jeszcze jedna brama wjazdowa dla kolei.
Szczątki cech, ale zawsze.

Robi się ciemno, zaczyna padać deszcz, Piotrek ma tramwaj, ja będę miał za chwilę, "piątka " dla Piotrka to tramwaj w dawnym malowaniu jedyny taki w Łodzi, dla ciekawskich skłąd mam numer boczny 1830 i 1831.

DSC_0582.JPG


Gwarancją dobrej zabawy jest odpowiednie towarzystwo i nastawienie, oraz pasja którą można z kimś dzielić.
Do następnego razu, może już niedługo.

Teraz po skończeniu tej relacyjki, mam wątpliwości czy dobrze zrobiłem rozbijając opowieść na dwa watki, ale się okaże.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
To chyba stanowisko do sprawdzania poprawności działania hamulców wagonowych.
Pawle, to stanowisko do stacjonarnej próby szczegółowej hamulca.
Nie mam dawnych instrukcji w posiadaniu, ale w momencie gdy brak było pojazdu trakcyjnego po sformowaniu składu można było dokonać próby szczelności składu pociągu ( gdzie pociąg to skład pociągu sprzęgnięty z czynnym pojazdem trakcyjnym osygnalizowany i gotowy do drogi) i jako taki z racji dołączanego pojazdu miał większe brutto. Tu pojazd trakcyjny mógł być traktowany jako pojazd z ważną próbą szczegółową, więc miałeś dwie ważne karty próby szczegółowej i wystarczyła pewnie próba uproszczona...

Pozdrawiam z MMz:)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Kolega Jarząbek swoimi uwagami o kolei "dziś zauważyłem nie mniej rewelacyjną szynę z kolei jeszcze bliższej Pawłowi, a mianowicie szynę, na której jest sygnatura Л.Ф.Ж. Д.(L.F.Ż.D) co oznacza Лодзинская фабричная железная дорога, czyli Droga Żelazna Fabryczno-Łódzka" oraz "Myślę, że zobaczywszy tą szyneczkę Paweł szybciutko ruszy do Koluszek, Słotwin i przyległości" niejako określił cel naszej najbliższej wycieczki, a ponieważ ostatnio mam sporo pracy i nie miałem takiego porządnego urlopu, postanowiłem sobie zrobić w piątek wolne, oczywiście nie musiałem długo namawiać Piotrka, jedyną niewiadomą była pogoda.
Cała wyprawa podporządkowana jest poszukiwaniom starych szyn i cech na nich, ale nie będę dublował zdjęć, co cenniejsze naszym zdaniem okazy pokażę także w wątku o szynach, jestem leniwy i nie chce mi się tak skakać z wątku na wątek.

Skoro świt maszeruję na Chojny, temperatura całe dwa stopnie, ale widać że będzie słonecznie, dochodzę do przejazdu, zamknięty, coś jedzie, tylko kibelek.

DSC_0468.JPG


Obok pełny skład słowackich wagonów z drewnem.

DSC_0470.JPG


Kupuję bilety do Tomaszowa, ponieważ do ostatniej chwili nie określiliśmy celu podróży.
Mam jedenaście minut do odjazdu, gnam co sił w stronę lokomotywy prowadzącej skład z drewnem.
Wstaje słońce i zdjęcie jest po prostu marne.

DSC_0474.JPG


Kolej jednak może być w pewnym sensie magiczna.

DSC_0477.JPG


Już z pociągu cykam jedną trzecią podobizny lokomotywy 3E/1-261

DSC_0483.JPG


Podjeżdża nasz pociąg, wsiadam i jak turecki basza zajmuję cztery miejsca, chwila i wjeżdżamy na Widzew, gdzie dosiada się Piotrek.
Droga mija nam niezwykle szybko, zdążyliśmy ustalić że wysiadamy w Wyknie i dajemy z buta do Słotwin.

Tak wyglądał nasz szynobus SA139-026 , ładny ale w środku strasznie słychać silnik i skrzynię przekładniową, chwilami sprawi wrażenie rozpadającej się młockarni.

DSC_0677.JPG


Już na miejscu, widok w stronę Tomaszowa i rampa załadowcza.

DSC_0680.JPG


DSC_0488.JPG


Rampa jak rampa z jakiś prefabrykatów jako łączników użyto podkładek szynowych

DSC_0489.JPG


DSC_0490.JPG


Idziemy do przejazdu, i mamy ją pierwsza szyna to ta o której wspominał Kolega Jarząbek, jesteśmy co najmniej podekscytowani ( w wątku o szynach), sprawdzamy pozostałe.

MSI Teschen 17

DSC_0492.JPG


?

DSC_0494.JPG


Kladno 1912

DSC_0495.JPG


?

DSC_0683.JPG


Taki ogryzek.

DSC_0491.JPG


Pierwszy nasz pociąg SA135-019 z Opoczna.

DSC_0685.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Pierwszy towar ET22-1009

DSC_0693.JPG


I potem Flirt

DSC_0508.JPG


I EN57-1247 z daleka i bliska.

DSC_0699.JPG


DSC_0512.JPG


Doszliśmy do przejazdu, szyn wkopanych nie ma, ale są nie mniej szykowne słupy do Krzyży św.Andrzeja z podrozjezdnic.

DSC_0515.JPG


Ja się kręcę w pobliżu przejazdu a Piotrek idzie w stronę jakiegoś stawu, gdzie znajduje żeremia bobrów i poetycką informację o tym co to jest.

DSC_0711.JPG


"Użytek ekologiczny -Mokradła Eminów".

DSC_0713.JPG


W Piotrku drzemie jednak romantyczna dusza, sobie cyknał taką fotkę.

DSC_0714.JPG


Mostek.

DSC_0516.JPG


Czy to nie jest ślad po torowisku, są nawet szczątki szutru, ale dokąd lub skąd.

DSC_0517.JPG


Ruszamy wzdłuż toru, bo staraliśmy się nie oddalać od niego ale nie iść po torach,nie zawsze było to możliwe.

Turbostonka SM42-1201? z dziwnym składem.

DSC_0719.JPG


DSC_0731.JPG



Nadjechał z Opoczna nasz bolid.

DSC_0526.JPG


Poprzez drzewa widać było nasyp, Piotrek chciał wejść na tor bocznicy do JW1530 w Regnach, ja prowadziłem, i tu przestroga, jeśli ktoś chce- zbłądzić, upaprać się zanurzyć w bagnie, służę swoją osobą jako przewodnik, co wyszło widać, właśnie gdy próbowałem się przedostać przez podmokły teren i nie wywalić się jak worek z cementem, zadzwonił Mateusz "Maslo" Krzykowski.

DSC_0740.JPG


Jakoś się udało, wleźliśmy na nasyp i tak wygląda tor do jednostki, w jej stronę .

DSC_0742.JPG


I w stronę Mikołajowa.

DSC_0531.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
I dalszy ciąg, idziemy sobie bocznicą, szyny dość współczesne, ale z czasów komuny, więc kto wie.

DSC_0535.JPG


DSC_0752-crop.JPG


Mija nas EN57AL-1825

DSC_0534.JPG


Po drugiej stronie torów, całkiem nie cywilny domek.

DSC_0751.JPG


Dochodzimy do miejsca gdzie bocznica ma swój początek, po prawej stronie krawędź peronowa dawnego przystanku Mikołajów.

DSC_0537.JPG


Tablica i mocowanie współczesna, słupek z uchwytem już nie.

DSC_0762.JPG


Modelarski motyw, jak wykorzystać odpadowe kawałki szyn z podkładami.

DSC_0764.JPG


Po drugiej stronie Piotrek wciąga nie w jakieś jadowite zielsko, nie pomne jego nazwiska,bo koziołek jest.

DSC_0541.JPG


PLIC Kladno 1906 TST SVa

DSC_0755.JPG


I z drugiej strony drugi, na żeberku ochronnym bocznicy, za przejazdem, pewnie kiedyś nie było przejazdu.

DSC_0546.JPG


Kladno 1909

DSC_0544.JPG


BVG Bochum 1894

DSC_0545.JPG


Po drugiej stronie gdzie kontynuujemy nasza podróż, kolejna krawędź peronowa.

DSC_0547.JPG


Przez radiolę słyszeliśmy jakieś rozmowy, okazało się że ze szlaku ściągają WM-kę coby pośpieszny mógł przejechać, pojazd zatrzymuje się i groźny Pan pyta nas "A Panowie z jakiej są firmy i dlaczego chodzicie po torach" Piotrek na to My prywatnie, a ja dodałem że szukamy starych szyn, dawno nie widziałem gościa który byłby tak zdziwiony, trzasnął drzwiami i za 600zł i dziesięć punktów przejechali na czerwonym.

DSC_0772.JPG


No i przyjechały dwa.

DSC_0552.JPG


DSC_0775.JPG


CDN.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Tor na nasypie droga podmokła idziemy póki co lasem,nastawnia Mikołajów.

DSC_0553.JPG


Kozioł powiadasz, ale taki zwyczajny.

DSC_0554.JPG


Wyłazimy z lasu na drugą stronę toru, jest droga ongiś był tu przejazd, dziś po remoncie szlaku, nie można przejechać, a prowadzi ona do ?bazy paliw lub czegoś podobnego.

DSC_0779.JPG


DSC_0561.JPG


DSC_0780.JPG


Po drugiej stronie, wyjazd, żeberko, drzewa i krzaki uniemożliwiają nam dalszą penetrację.

DSC_0565.JPG


Prawie nieużywany.

DSC_0783.JPG


Idziemy wzdłuż płotu, do chyba wjazdu, brama otwarta, jak tu nie wejść, ale kręcą się jacyś robotnicy, łypiąc na nas spod oka.

DSC_0787.JPG


Szyny też nie stare.

DSC_0781.JPG


Widok przez płot, swoją droga trzeba postarać się o pozwolenie na wejście na ten teren, może być tam coś ciekawego, jak chociażby stara cysterna która stała tyle lat, i nagle zniknęła.

DSC_0570.JPG


I znów kozioł bez cech, współczesne podkłady.

DSC_0569.JPG


Takie dwa ogryzki.

DSC_0688.JPG


DSC_0777.JPG


Piotrek nie byłby sobą gdyby nie cyknął fotki jakiemuś dźwigowi.

DSC_0784.JPG


Manewrująca za płotem 401 Da-214, następny zakład do zwiedzenia.

DSC_0566.JPG


Dochodzimy do tereny Energetyki SM42 ? z okrągłymi zderzakami.

DSC_0789.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Jeszcze wcześniej mija nas dobry znajomy.

DSC_0778.JPG


Patrzcie jakiego znalazłem grzybka.

DSC_0793.JPG


Kolejny kozioł i czynności wokół niego.

DSC_0803.JPG


DSC_0799.JPG


Kolejny ekspres i niepozorny koziołek.

DSC_0790.JPG


DSC_0593.JPG


Słotwiny, po drugiej stronie.

DSC_0805.JPG


DSC_0594.JPG


Podobno rzadkość, ja się tam nie znam na tych skrzynkach, ale wierzę Piotrkowi.

DSC_0828.JPG


Lampa.

DSC_0595.JPG


Domek jakiejś służby kolejowej, a słupki w ogrodzeniu z szyn oczywiście.

DSC_0581.JPG


DSC_0582-crop.JPG


DSC_0589.JPG


DSC_0598.JPG


DSC_0590.JPG


DSC_0822.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
DSC_0823.JPG


DSC_0826.JPG


Śmietnik i szyny ale bez cech.

DSC_0587.JPG


A tu w prywatnym gospodarstwie, ktoś sobie szopę zbudował, przypadkiem o kształcie wagonu.

DSC_0820.JPG


Sprawdzamy rozkład jazdy, pociąg mamy za prawie dwie godziny, postanawiamy iść do Koluszek

Dochodzimy do dużego budynku i szok, plac obok niego jest składowiskiem lub został utwardzony starymi nagrobkami, pytam w prostych żołnierskich słowach o co tu do ****y nędzy chodzi.

DSC_0596.JPG


DSC_0597.JPG


Zabudowania ,nie wiemy jaką pełniły rolę, dziś to dom mieszkalny, i kawałek szyny w płocie,znaczy szyna cała.

DSC_0833.JPG


DSC_0832.JPG


Idziemy lasem w stronę trzech wiaduktów, potykamy sofę modelarską, lub jak kto woli Przystanek Słotwiny.

DSC_0600.JPG


DSC_0601.JPG


DSC_0602.JPG


Na wiadukcie klimat modelarki słupki pędniowe poza barierami.

DSC_0840.JPG


Kolejny użytek ekologiczny, dobrze że choć nazwę ma kolejową, Piotrek chyba się we mnie zakochał, ciągle mi robi zdjęcia.

DSC_0835.JPG


Po drugiej stronie wychodzimy na "miasto" ale o tym w następnym odcinku.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Po co myśmy poszli nie wzdłuż torów, bo mokro i Piter chciał sprawdzić czy istnieje jeszcze pewien skup złomu, no i sprawdziliśmy, i mimo zakazów ze strony właściciela, nawet zrobiliśmy kilka fotek.

W głębi stoi milicyjny



DSC_0603.JPG


DSC_0604.JPG


Piotr w akcji, nie masz miejsc w które się nie wciśnie.

DSC_0605.JPG


DSC_0848.JPG


DSC_0849 - Kopia.JPG


DSC_0851.JPG


DSC_0852.JPG


DSC_0853.JPG


DSC_0854.JPG


DSC_0861.JPG


Idziemy, nie wiadomo czy to już Koluszki czy jeszcze Słotwiny, ładny domek drewniany mimo reklamy.

DSC_0869.JPG


Dochodzimy po wertepach do Koluszek, znajdujemy się pod wiaduktem drogowym, zapora z szyny i jest, jak dla mnie super, ale ja to się ciesze ze wszystkiego.

DSC_0606.JPG


DSC_0870.JPG






Idziemy w stronę stacji, patrząc w kierunku Skierniewic, po prawej stronie jest dość duży obszar bez zabudowań, ogrodzony płotem z siatki na słupkach z szyn.
Jest bardzo zarośnięty, szczotka to mało, potrzebny jet sekator i piła, już postanowiliśmy wrócić tylko do Koluszek i sprawdzić wszystko, bo teraz pobieżnie przejrzeliśmy stronę od stacji.
Cholera życia na to wszystko nie starczy.
Sprawdzamy.

Camell Shefield Touchened Steel 1876 dalej jest podobna z 1877 roku.

DSC_0627.JPG


DSC_0628.JPG


DSC_0875.JPG


.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
DSC_0617.JPG


W chaszczach Piotr hasa.
A szyny czekają.

DSC_0878.JPG


DSC_0879.JPG


DSC_0883.JPG

DSC_0884.JPG

DSC_0889.JPG

DSC_0890.JPG


Dużo szyn z wytwórni Krupp z różnych lat.

DSC_0897.JPG

DSC_0906.JPG

DSC_0898.JPG


DSC_0909.JPG


DSC_0911.JPG


DSC_0915.JPG


Znów z Shefield.

DSC_0922.JPG


DSC_0923.JPG


I ostatnia dostępna w płocie.

DSC_0902.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
Dochodzi ósma godzina naszej eskapady, rano zimno, w południe prawie upał, teraz pod wieczór zaczyna coraz intensywniej padać, idziemy w stronę tzw. osiedla.
EN57-1275 czeka cierpliwie przy peronie.

DSC_0621.JPG


Kolejarskie dzieło.

DSC_0623.JPG


I Tamara Majkoltransu TEM2-068

DSC_0632.JPG


Przy wyjeździe z dawnej lokomotywowni budynek posterunku kontrolnego.

DSC_0931.JPG


I jeszcze jeden już ostatni koziołek.

DSC_0620.JPG


DSC_0619.JPG


Idziemy po bilety, Pani pyta czy może być na jednym blankiecie, po czym drukuje dwa bilety, każdy z inna ceną, tłumaczę Piotrkowi że ma miejsce przy oknie ,więc droższe, ale chyba go nie przekonałem.
Czekamy na szynobus ŁKA a tu ruch jak na defiladzie.
ET22-1126 z "pudernicami".

DSC_0936.JPG


ET41-031

DSC_0944.JPG



Znów ET22-656

DSC_0948.JPG


I na końcu EP08-012

DSC_0641.JPG


Podjeżdża nasz pociąg, po chwili jesteśmy na Widzewie, idziemy na autobus, ja wsiadam do 69B, Piotrek do 82, po niecałej godzinie już wisimy na telefonie znów dzieląc się wrażeniami.
Jak już piałem, zmarzliśmy, zgrzaliśmy się, znów było zimno, potem mokro, nogi mnie bolą do dziś, odnowiła mi się kontuzja z letniego pobytu z Żabcią nad morzem, ale warto było, żoden tyle nie chodzi i szuka szyn, żoden.
A my głupole owszem.

Dziękuję za uwagę i dowody uwielbienia ;), zapraszam na następną relację i zachęcam do wyjścia z domu, nawet w niesprzyjającą pogodę, wystarczy mieć odpowiedniego towarzysza, ja mam.:)

Dzięki Piter.

A zaczęło się w 1999 roku od podróży do Pyskowic, maluchem, żółtym, szmat czasu.