• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.213 3 1
Penetrując dziś zakamarki tzw. "letniej kuchni" przypomniałem sobie, że przecież pod stołem leży szynka... No więc biały pisak i voila!
ОБ Р. ПР143 1909
20190825_210115.jpg


Szyna ta służyła za podstawę żerdzi, na których po świniobiciach wisiały... szynki :D
 
Reakcje
3.609 30 0
Tym razem pytanie, dotyczące oznaczeń na szynach zakładów Braci Stumm. Może ktoś wie, co mogą oznaczać dodatkowe cechowania pojawiające się w różnych okresach czasowych. Przykłady takich oznaczeń poniżej:

Zdjęcie nr 1. NTK. 10. GEBR. STUMM. 1913. Kościerzyna - skansen. Co może oznaczać cecha NTK (T w kształcie młotka ?) i cyfra "10"?.

NTK. 10. GEBR. STUMM. 1913. Kościerzyna - skansen.jpg


Zdjęcia nr 2 i 3. STUMM 56 1929 V na torze szlakowym linii nr 221 na odcinku Henrykowo - Pieniężno. Co może oznaczać liczba "56" oraz cyfra rzymska V / lub litera V (vał) - na końcu cechowania ?

STUMM  56   1929 V na odcinku Henrykowo - Pieniężno (1).jpg


STUMM  56   1929 V na odcinku Henrykowo - Pieniężno (2).jpg


Zdjęcie nr 4. STUMM 56 1931 na torze szlakowym linii nr 221 na odcinku Orneta - Henrykowo i ponownie tajemnicza liczba "56"....

STUMM  56   1931 na odcinku Orneta - Henrykowo.jpg


Zdjęcie nr 5. STUMM 29 1943 Dobre Miasto, nieczynna bocznica byłego zakładu WARFAMA. Tym razem liczba "29". Może podobnie jak w/w "56" cechowanie to oznacza np. jakiś typ szyny??? ale to można raczej wykluczyć, bo wszystkie wyglądają na typowe szyny, wzorowane na pruskiej "8" czyli masie ok. 41kg/mb....

STUMM 29 1943 Dobre Miasto, bocznica WARFAMy.jpg


Zdjęcie nr 6. S 41 STUMM 1944 Biały Dunajec, zakończony kozłem tor nr 4. W tym wypadu typ szyny nie ulega wątpliwości (S41), jednak zwróćcie uwagę, że jeszcze rok wcześniej w 1943, STUMM walcował szyny z tajemniczą cechą "29" zaprezentowaną na zdjęciu wcześniejszym.

S41 STUMM 1944 Biały Dunajec - stacja, tor nr 4.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Dalszy ciąg krośniewickich wypraw.

Przed tajemniczym mostkiem.
HB & HV 1916

DSC_0404-crop.JPG


Pod wiaduktem.

Huta Królewska 1906

DSC_0421-crop.JPG


W okolicach stacji Krzewie Wąskotorowe
H Wendel ? zagadka ni to dwójka ni dziewiątka.

DSC_0475-crop.JPG


G.H.Hutte 1884 ?

DSC_0476-crop.JPG


Odcinek który pokonywałem lasem, obfitował w jedną cechę , przynajmniej taką tylko wypatrzyłem.
GRAZ 1985 wszystkie miały ten sam rocznik.

DSC_0492-crop.JPG


DSC_0496-crop.JPG


W lesie GRAZ na polu zaś królowały rosyjskie, wszystkie z 1902 roku.
Nie pamiętam jakiej kolei to był skrót, coś słabo z pamięcią.

DSC_0505-crop.JPG


DSC_0507-crop.JPG


DSC_0508-crop.JPG


W ogrodzeniu tajemniczego dworca.
Huta Kościuszko 1950

DSC_0522-crop.JPG


I ostatnia znaleziona tamtego dnia, na wielkim skręcie wśród pól, chyba najbardziej mnie zdziwiła.
Diosgyor 1943

DSC_0538-crop.JPG


I to wszystko.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.213 3 1
Koledzy, a co ja mam w kuchni? Leżę nieco rozłożony śmiertelnym przeziębieniem i grzebię w tym wątku ale znaleźć nie mogę...
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Koledzy, a co ja mam w kuchni? Leżę nieco rozłożony śmiertelnym przeziębieniem i grzebię w tym wątku ale znaleźć nie mogę...
Masz szynę z ОБ. Р. ПР.-143-1909-Общество Русский Провиданс-Мариуполь informacja dzięki uprzejmości Kolegi Jarząbka, niezastąpionego w tej materii.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Z nowej sterty szyn do złomowania, swoją droga ciekawe skąd przybyły, Pan pilnie zerkający na mnie, na zadane pytanie zareagował panicznie, brakło mu powietrza i schował się pośpiesznie w baraku, no chyba nie kradzione.
Szkoda że nie mogłem dostać się do reszty.

Dwie z Huty Częstochowa , obie z 1931 roku.

DSC_0635-crop.JPG


DSC_0636-crop.JPG


Trzecia z tej samej wytwórni, za to trzy lata starsza z 1928 roku.

DSC_0633-crop.JPG


I jedna samotna z Huty Pokój z roku 1956

DSC_0632-crop.JPG
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.392 58 3
Gdańsk lipiec 2019 dawna bocznica przy ul. Żaglowej zabezpieczenie przed wjazdem samochodów z daleka wyglądało jak dwuteownik
IMG_20190808_101216.jpg


a to szyna tramwajowa z słabo wytłoczonymi cechami 8D 206
IMG_20190808_101204.jpg
IMG_20190808_101209.jpg

oraz 8D 411 chociaż widac ciut poniżej za D literę A
IMG_20190808_101232.jpg


Może ktoś więcej wie o tych cechach
 
Reakcje
3.609 30 0
Biały Dunajec, niepozorna miejscowość tuż przed Zakopanem, bez wątpienia jest jedną z najbardziej „uszynowionych” wsi w Polsce :LOL:. Niemal na co drugiej posesji można spotkać szyny, służące jako słupki, słupeczki, a to podtrzymujące siatkę ogrodzenia, a to stojące „luzem” bądź będące elementem konstrukcji bram i furtek.... Górale to bez wątpienia bardzo zaradni ludzie, a bliskość kolejowej „zakopianki” - linii kolejowej nr 99, zapewne nie jeden raz, w trakcie modernizacji torowisk, przysporzyła tej miejscowości „materiału” na owe słupki, choć trzeba stwierdzić, że szyny w ogrodzeniach posesji są tak różne, że wiele z nich mogło trafić tu z odległych miejsc np. Małopolski, Podkarpacia czy Śląska. Te z rocznika sprzed 1899 (rok otwarcia połączenia Chabówka – Zakopane), z Witkowic czy Cieszyna, mogą pochodzić z sąsiednich linii Monarchii Austro-Węgierskiej, otwieranych w II połowie XIX w.

Co ciekawe w Białym Dunajcu można spotkać także szyny L. DE ROLL - BERNE. z kolejki linowo-terenowej na Gubałówkę (zaprezentowane we wpisie 1.156), szyny tramwajowe (może z Krakowa ?) czy całkiem sporą ilość szyn wąskotorowych, być może z jakiś polowych „feldbahnów”, dawnych folwarków czy zakładów przemysłowych, położonych zapewne w sporym oddaleniu od miejsca ich dzisiejszej lokalizacji. Na większości szyn wąskotorowych, niejako tradycyjnie brak jakichkolwiek cechowań, z kilkoma małymi wyjątkami (m.in. zaprezentowana już szyna KRUPP 1943 K 10 we wpisie 1.200).

Szyny normalnotorowe reprezentowane są przez całkiem spory wachlarz producentów jak i roczników, być może niektóre z nich, milcząco opowiadają historię linii zakopiańskiej, jednak dociec obecnie czy położone były one na linii nr 99 jest praktycznie nie możliwe... Wiele szynowych cech znikło pod grubą warstwą farby, niektóre zatarł czas, na innych cechy są ucięte i trudno wyrokować jak wyglądały w całości... Pomimo to całkiem sporo napisów jest bardzo dobrze widocznych.

Nie sposób przedstawić je w całości, tak więc tylko wyrywkowo zaprezentuję te najciekawsze i „typowe” dla słupków-szyn z Białego Dunajca. Do wielu słupków nie było możliwe dostać się czy przyjrzeć się im z bliska, jeszcze inne zapewne przeoczyłem. Wiem jedno - Biały Dunajec kryje w sobie jeszcze nie jedną szynową tajemnicę. Polecam spacer na Google Street View, przede wszystkim ulicą Jana Pawła II, tak jak napisałem wyżej, tu niemal na co drugiej posesji, zarówno na prawo jak i lewo, można dostrzec szyny-słupki.... choć w Białym Dunajcu można właściwie znaleźć je wszędzie, także na bocznych uliczkach, czy w ogrodzeniach od strony szosy zakopiańskiej jak i po drugiej stronie torów....
https://www.google.pl/maps/@49.3737862,20.0064544,1623m/data=!3m1!1e3
Nijako przy okazji pokrótce zaprezentuję także szyny samej stacji Biały Dunajec i kilka pochodzących z okolicznych miejscowości.

Zdjęcie nr 1. Na początek mała ciekawostka, szyny tramwajowe jako słupki ogrodzenia. Na jednej z szyn zachował się fragment uciętego cechowania ...92 (lub 97) N - 102 A...

Biały Dunajec szyny tramwajowe, w tym ...92 (lub 97) N - 102 A....jpg


Zdjęcie nr 2. Szyny wąskotorowe występują na kilkunastu posesjach, jednak tak jak w/w trudno znaleźć na nich jakiekolwiek cechowanie. Poniżej kolejne (po KRUPP 1943 K10 ze wpisu 1.200) przykłady cechowań: UNION 1900 (widziane na kilku szynach-słupkach) oraz kolejny KRUPP tym razem 1941 K (prawdopodobnie K10).

Biały Dunajec UNION 1900 oraz KRUPP  1941  K... obie wąskotorowe.jpg


Zdjęcia nr 3, 4 i 5. Z czasów Monarchii Austro-Węgierskiej w Białym Dunajcu można spotkać głównie szyny pochodzące z Witkowic i Cieszyna. Poniżej przykłady szyn z Witkowic gdzie zachowało się pełne cechowanie, w tym WIT:82.B.St., WIT:83.B.St., WIT:86.B.St. oraz niezwykle ciekawa WIT:79.B.STAHL IX

Biały Dunajec WIT;82.B.St..jpg


Biały Dunajec WIT;83.B.St. oraz WIT;86.B.St..jpg


Biały Dunajec WIT;79.B.STAHL  IX.jpg


Zdjęcia nr 6, 7 i 8. Szyny z Cieszyna reprezentowane są m.in. przez B. ST. TESCHEN 83, B. ST. TESCHEN. 88. oraz najstarszą w Białym Dunajcu, dotychczas zlokalizowana szynę, TESCHEN 77

Biały Dunajec B. ST. TESCHEN  83.jpg


Biały Dunajec B.  ST.  TESCHEN.  88..jpg


Biały Dunajec TESCHEN 77.jpg


Zdjęcia nr 9 i 10. Będąc niejako przy szynach z Czech, można wspomnieć o szynach z Trzyńca. W Białym Dunajcu można spotkać te zarówno z 20-lecia międzywojennego - na co wskazuje cecha TRINEC (nazwa miejscowości po czesku, niestety rocznik zabetonowany), jest też sporo szyn z czasów okupacji hitlerowskiej np. TRZYNIETZ 1940 SM, a także te bardziej współczesne np. TŽ XI 64 S49 (warto dodać, że na tej ostatniej, w miejscu nawierconego otworu znajdował się herb huty w Trzyńcu wpisany w koło)

Biały Dunajec TRINIEC .....jpg


Biały Dunajec TRZYNIETZ 1940 SM oraz TŽ  XI 64  S49.jpg


Zdjęcia nr 11 i 12. Biały Dunajec to także szyny-słupki pochodzące z Rosji Carskiej. Poniżej ... O 1901 V K.Ж.Д. (prawdopodobnie z Doniecka) oraz szyny, których cechowanie niestety nie zachowało się w całości II A O.T.3. VII 19.... (brak końcówki rocznika, z przodu typ szyny IIA, znany również jako typ „39”, czyli o masie 38,42 kg/mb). Można też dodać, że w Białym Dunajcu spotkać można szyny w których dostrzegalne jest K.Ж.Д. niestety pozostałych fragmentów cechowania brak (ucięte lub wkopane w ziemię).

Biały Dunajec ... O  1901   V   K.Ж.Д..jpg


Biały Dunajec II A  O.T.3.  VII  19.....jpg


Zdjęcie nr 13 i 14. Zdjęcie oddające „klimat” Białego Dunajca – owce za ogrodzeniem w którym słupki to stare szyny kolejowe. Szyna na rogu tego ogrodzenia to niezwykle ciekawa Ю.Р.Д.М.О. XII 93. О.Ю.З.Ж.Д. - producent znany ale przewoźnik chyba jeszcze nie gościł na Forum. О.Ю.З.Ж.Д. czyli Общество Юго-Западных Железных Дорог (Obszcziestwo Jugo-Zapadnch Żielieznych Darog – Towarzystwo Południowo-Zachodniej Drogi Żelaznej). Południowo-Zachodnia Droga Żelazna poprowadzona została od Odessy przez m.in. Kowel, Brest, Białystok do ówcześnie granicznej z Prusami stacji Grajewo. W założeniu linia kolejowa miała usprawnić transport i wymianę towarów pomiędzy Morzem Czarnym i Bałtykiem. Ciekawa mapka sieci tej kolei z 1899 r. zaprezentowana jest na rosyjskojęzycznej stronie
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AE%D0%B3%D0%BE-%D0%97%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D0%B4%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%B0

Biały Dunajec.jpg


Biały Dunajec Ю.Р.Д.М.О. XII 93. О.Ю.З.Ж.Д..jpg


Zdjęcia nr 15 i 16. W pobliskim Poroninie, na barierce stojącej w pobliżu budynku dworca można dostrzec cechę Ю.Р.Д.М.О. VII 1910 znanego już producenta. Co ciekawe „nogi” tej barierki to całkiem współczesne szyny HP 81 III S49 -->
Barierkę tą dobrze widać na poniższym widoku
https://www.google.pl/maps/@49.3432...4!1sQ1qhcgKwC_HPzCANnJtkGA!2e0!7i13312!8i6656

Poronin [29] Ю.Р.Д.М.О.  VII 1910.jpg


Poronin HP 81 III S49 --.jpg


c.d.n.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
Biały Dunajec to także szyny-słupki pochodzące z Rosji Carskiej. Poniżej... ...oraz szyny, których cechowanie niestety nie zachowało się w całości II A O.T.3. VII 19.... (brak końcówki rocznika, z przodu typ szyny IIA, znany również jako typ „39”, czyli o masie 38,42 kg/mb)
Szybka weryfikacja cechowania szyny. Otóż przeglądając dzisiaj fora rosyjskojęzyczne (te cechowanie jakoś nie dawało mi spokoju) muszę zweryfikować swój pogląd i przyznać, że zaprezentowane szyny, stojące jako słupki w Białym Dunajcu, a opisane przeze mnie jako pochodzące z Rosji Carskiej II A O.T.3. VII 19... w rzeczywistości ze 100% pewnością pochodzą ze ZSRR, w dodatku z lat 30-tych, czyli czasów kiedy Stalin na dobre umocnił swoją władzę. Prawidłowo cechę należy odczytać II A. O.Г.3. VII 193... bo zwróćcie uwagę, że w miejscu ucięcia szyny dość dobrze widać fragment "3", jednak na to naprowadziło mnie zdjęcie niemal identycznej szyny (tylko, że typu III A znanego także jako typ "38", czyli o masie 33,48 kg/mb) cechowanej III А. О.Г.З. II 1938 Б, a której zdjęcie zamieszczone jest na stronie train-photo.ru (link do zdjęcia niżej)
http://www.train-photo.ru/details.php?image_id=148780&mode=search

Biały Dunajec II A. O.Г.3. VII 193....jpg


Nie wiedzieć czemu pomyliłem też Г (rosyjskie g) i napisałem T. Choć na zdjęciu dość dobrze widać, ze "prawy daszek" jest dłuższy i opada nieco ku dołowi. Wiedząc, ze jest tam "193...", a cecha О.Г.З. oznacza Орджоникидзкий Государственный Завод (Ordżonikidzkij Gosudarstwiennyj Zawod - co można przetłumaczyć jako Ordżonikidzkij Państwowy Zakład) można zawęzić rocznik szyny do 1937 - 1939 r. Cecha О.Г.З. jest opisana m.in. w zamieszczonej poniżej tabeli, którą można znaleźć na stronie https://korolew.livejournal.com/18460.html

Tabela
Tabela nr 1 cechowania szyn rosyjskich i radzieckich.png


Dzięki temu wiadomo, że szynę wyprodukował Енакиевский Mеталлургический 3авод - Jenakijewskij Metalurgiczeskij Zawod.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%B8%D0%B5%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%BB%D1%83%D1%80%D0%B3%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D0%B4
Zakład ten, zbudowany został przez Rosyjsko-Belgijską Spółkę Metalurgiczną (stąd do 1917, zaprezentowana w tabeli wyżej, cecha na szynie Р.Б.М.О., znana już z naszego Forum). Uruchomienie produkcji nastąpiło w listopadzie 1897 r. Zakład powstał w miejscowości noszącej obecnie nazwę Jenakijewe (Ukraina, obwód doniecki, środkowa część Donieckiego Zagłębia Węglowego). W czasach Rosji Carskiej powstała "od podstaw" miejscowość przemysłowa znana była jako Jenakijewo (Енакиево, od nazwiska rosyjskiego inżyniera, Fiodora Jenakijewa, jednego z założycieli spółki i kombinatu metalurgicznego).
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%B8%D0%B5%D0%B2,_%D0%A4%D1%91%D0%B4%D0%BE%D1%80_%D0%95%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87
W roku 1928 władze radzieckie zmieniły nazwę miejscowości na Rykowo (Рыково), cecha na szynie P.Г.З., a w 1937 roku na Ordżonikidze (Орджоникидзе), cecha na szynie О.Г.З. - stąd można wydedukować, że szyna pochodzi z lat 1937-39. W 1944 r. przywrócono pierwotną nazwę Jenakijewo (Енакиево) i na szyny nanoszono cechę E.Г.З. O historii miasta można poczytać np na rosyjskojęzycznej Wiki, link poniżej:
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BD%D0%B0%D0%BA%D0%B8%D0%B5%D0%B2%D0%BE


Tak więc niepozorne szyny okazały się ciekawym przykładem szyn ze Związku Radzieckiego, w dodatku z czasów 20-lecia międzywojennego. Skąd takie szyny w Białym Dunajcu? tego zapewne nie dowiemy się już nigdy....