• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Kontynuujemy wędrówkę po helskich wąskotorówkach. Jak napisałem wcześniej, wojsko korzysta nadal z około 15-17 km kolejki. Różne źródła, różnie podają, ale faktem jest, że między Helem a Juratą, jest całkiem intensywnie eksploatowana sieć kolejowa o prześwicie 600 mm. Mnie udało się przejść, a nawet przejechać drezyną, około 2,5 km i z tego tylko fragmentu pokazuję cechy producentów, a jest co pokazywać, gdyż materiał torowy jest z całej Europy i bardzo odległych czasów.

1. UNION 1886 , ale w odróżnieniu od młodszych jest pełna data i nieznanego mi znaczenia literka D.

DSC_0494-crop.JPG



2. H.WENDEL 08

DSC_0457-crop.JPG


3. R. S. W. 1897. I Rheinische Stahlwerke, Duisburg-Meiderich

DSC_0515-crop.JPG


4. EISENWERK KRAEMER 1911 z St._Ingbert w Kraju Saary.

DSC_0523-crop.JPG


5. HUTTE FRIEDE. 1913. Lotaryngia Hüttenverein Aumetz-Friede

DSC_0455-crop.JPG


6. Р.Г.З. - Рыковский государственный завод, wcześniejsze РБМО-Русско-Бельгийское металлургическое общество, oczywiście później ten zakład zmienił nazwę na Орджоникидзевский государственный завод ( О.Г.З.) i następnie Енакиевский государственный завод ( Е.Г.З.)
Dane te uzyskane od Mistrza Jarząbka!
DSC_0500.jpg



Kolejne w przygotowaniu, za które to tradycyjnie odpowiada Paweł R. we współpracy z nieocenionym Jarząbkiem! :cool:
 
Ostatnio edytowane:

Rozczochrany

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
208 7 3
Ryki ładownia. Szyna z toru w kierunku Dęblina. Według informacji z wiki rok z cechy pokrywa się z datą elektryfikacji linii. Tu jednak mam wątpliwości, ponieważ byłem wtedy bardzo młody i nie mogę tego pamiętać, a jak przez mgłę pamiętam jeżdżące tędy parowozy z piętrusami na haku,
140E3DE9-D4C6-4E4F-B6DD-2E48F0FA3DCC.JPG

Zdecydowanie bardziej pasuje mi (na elektryfikację) data z cechy na szynach w kierunku Łukowa
CF82641D-0613-4E6C-90BF-372651B04F08.JPG

Poniżej jeszcze kilka cech z szyn na torach bocznych. Najstarsza z nich jest z '59. Być może jest to data powstania bocznicy przy stacji w Rykach. Skłaniam się ku temu po informacji, którą posiadłem dzięki Jarkowi (@ksiezyc_nad_gieesem ). Według jego informacji nie ma żadnej wzmianki na temat bocznicy w tym miejscu do roku'54.
CCBD34CC-CE66-4DCF-B6D8-DC78D394F580.JPG

B1404E6C-2318-46C1-9210-096680FE7B9C.JPG

B7D31398-F2C9-4DAF-B66E-E690ED8FE87E.JPG

F7A2D668-C3B4-4A7C-8622-37255653E2F3.JPG
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
340 1 0
A oto moja prywatna szyneczka.
szynka1 20190811.jpg
szynka3 20190811.jpg
Stoi sobie w moim ogrodzeniu w Przemyślu.
Wąskotorowa, wysokość całkowita 88 mm, szerokość główki 41 mm. Czyli mniej niż S18 a więcej niż S14, prawie to samo co austrowęgierskie S. XXX.
Cecha - wg. mnie BURBACH 17.
Czyli Burbacher Hutte - Burbach - Saara.
A "17" ? Rok produkcji raczej zapisywano czterocyfrowo, czyli czyżby to było "S17" a rok produkcji nieznany ?
Polecam się wiedzy znawców tematu...
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Jeśli to szyna wąskotorowa to tym bardziej cenne znalezisko, ponieważ bardzo rzadko na takich jest cecha producenta, jak do tej pory spotkałem tylko jedną z cechą, natomiast często są to oznaczenia np.K10, H10 ,S10 itp.
Prawdziwi znawcy odeszli stąd bo nie mogli znieść pitolenia tego tęczowego oszołoma.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Szyna z jędrzejowskiej wąskotorówki - przepust nad okresowym ciekiem, w okolicy wschodniej granicy Jędrzejowa. Jak widać, na wąskotorówki trafiła nawet szyna z Huty Katowice. Zapewne została zamontowana w okresie schyłkowym PKP.
Szyna: typ S49, wyprodukowana w październiku 1982 roku.
Mam kilka pytań:
1. Obecnie - szyna S49 to szyna oznaczana jako typ 49E1. Czy na obecnie produkowanych szynach można znaleźć oznaczenie S49, czy też już stosowane jest tylko 49E1?
2. Czy w okresie od czasów, gdy zaczęto produkować ten typ szyny w Hucie Katowice do czasów nam współczesnych, zmieniły się parametry techniczne tej szyny (gatunek stali, zakres twardości)
3. Czy kreski na szynie z 1982 roku oznaczają: gat. R260, twardość 260-300 HBW?
4. Gdzie można znaleźć opis znaczenia kwadratu i jego odmiany?
szyna_jw.JPG
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
340 1 0
No to się nie spodziewałem że mam taki rarytas, z dwoma cechami w odstępie mniej więcej 2 m. W tym samym ogrodzeniu mam jeszcze dwie szyneczki wąskotorowe ale mniejszego kalibru (H=65 mm czyli mniej więcej S.V, S.7) i bez cech.
U mnie trochę postoi, pewnie mnie przeżyje.
W Przemyślu dość często w ogrodzeniach bywają szynki, czy to z rozbiórki sieci fortecznych feldbahnów, czy też normalnotorowe - w czasach normalnego wielkiego PKP w co drugiej rodzinie był co najmniej jeden kolejarz. Trzeba będzie częściej zabierać na spacer jakiegoś fotkoroba.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Dziś klatka z filmu, z serii filmów które oglądam regularnie, z olbrzymią przyjemnością.

Możecie sobie sami obejrzeć, są wąskotorowe klimaty.

A to cecha na szynie, producent nie znany, rok produkcji 1892.

snapshot.jpg
 

Qmaty

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
5.830 235 3
Wszystkie trzy zdjęcia to ten sam odcinek, tak i nic więcej nie było. Może za tydzień dam radę podejść bliżej jednostki i będzie więcej cech.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Otwarcie dla szerokiej publiki, w dniu 17 sierpnia, lokomotywowni Odolany było jedyną okazją do spokojnego przyjrzenia się szynom na jej terenie. Ponieważ szyny nie były moim priorytetem w tym dniu, więc poświęciłem im niewiele czasu, ale co nieco "wyniosłem" na fotach.

Na terenie warszawskiej lokomotywowni PKP Cargo w Odolanach pozostało jeszcze sporo starych szyn. Część z nich została już zdemontowana i zapewne niedługo pojadą tam, skąd trafiły na kolejowe szlaki.

Na zdjęciu, z pięknie zachowanym cechowaniem, szyna typ S49, wyprodukowana w Hucie Pokój w listopadzie 1951 roku.

huta_pokoj.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Z mojej Krośniewickiej wycieczki.
Na stacji, koziołek z dwoma szynami z Huty Pokój jedna może być( po tej znalezionej przez Piotrka z firmy Hoesch która wzbudziła tyle kontrowersji ) uważana za drugą najstarszą znalezioną, pokazywaliśmy te szyny już ale z kronikarskiego obowiązku pokażę jeszcze raz.

Całkiem współczesna FH 1903

DSC_0348-crop.JPG


I druga jak ja to widzę FH 1842

DSC_0349-crop.JPG


Następna popularna a jednak ciekawostka nie jak zwykle B.V.G Bochum tylko S.T. i. Bochum z lipca 1883 roku.

DSC_0350-crop.JPG


A tu już "zwykła" ciężko z odczytaniem roku ale na pewno to 18??

DSC_0351-crop.JPG


Huta Kościuszko.

DSC_0356-crop.JPG


Eisenwerk Kraemer 1895 chyba.

DSC_0357-crop.JPG


Zagadkowa bo producent znany a przeznaczenie nie bardzo, podobną znaleźliśmy z Piotrkiem dawno temu w Piasecznie do dziś nie udało się odszyfrować przeznaczenia tej szyny, ale jeszcze nie umieramy.
Cała cecha na dwóch zdjęciach А.О.Б.Р.З. - Акционерное общество Брянского рельсопрокатного, железоделательного и механического завода. Briańsk - styczeń 1892.

DSC_0358-crop-crop.JPG


DSC_0359-crop.JPG


Już poza stacją na szlaku.

DSC_0382-crop.JPG


Huta Królewska 1914

DSC_0383-crop.JPG


Mała ciekawostka Osnabruck lub Osnabrueck zamiennie można spotkać te dwie cechy, jeszcze nie wydumałem kiedy jaką, taką z dodatkową literką E spotkałem po raz pierwszy, a może nie zauważyłem dotychczas.
1921.

DSC_0384-crop.JPG


I znów Król Albert z tego samego roku co poprzednia, spotkałem takich kilkanaście na całej trasie którą udało mi się przejść.

DSC_0385-crop.JPG


Dziś tylko tyle, dalszy ciąg nastąpi.

Szczególne podziękowania mojemu mentorowi Koledze Jarząbkowi za pomoc w określeniu stopnia mojej niewiedzy i identyfikacji tego czego nie potrafię rozpoznać.
Mimo iż go tu nie ma to jednak jest.
 
Reakcje
3.611 30 0
Biały Dunajec (można rzec królestwo szyn w ogrodzeniach posesji ;) bo właściwie na co drugiej posesji można wypatrzeć szyny kolejowe, niekiedy niezwykle ciekawe i stare, jako słupki ogrodzenia - ale o tym w jednym z następnych wpisów) i trzy zdjęcia tej samej szyny wąskotorowej (nie mogłem oprzeć się, aby za każdym razem nie zrobić jej fotki, zachodząc co drugi dzień do położonego obok niej sklepu :LOL:).

KRUPP 1943 K10 Pomimo, że cyfra "9" do złudzenia przypomina cyfrę"8" bez wątpienia jest to szyna z 1943 roku. Charakterystyczne logo (trzy zachodzące na siebie koła), stalowego giganta z Essen, pojawiło się na szynach na początku lat 1930-tych. Prawdopodobne cechowanie typu szyny "K 10", jest pewnym odejściem od normy, bo zazwyczaj typ ten cechowany był jako "S 10" (opracowany w II połowie XIX wieku). A może K10 oznacza coś innego ?

KRUPP 1943 K10 - Biały Dunajec (1).jpg


KRUPP 1943 K10 - Biały Dunajec (2).jpg


KRUPP 1943 K10 - Biały Dunajec (3).jpg