Kontynuując wątek szyn w Białym Dunajcu (wpis
#1.218) poniżej kilkanaście zdjęć dopełniających obraz tematu szyn-słupków oraz szyn samej stacji Biały Dunajec. W poprzednim wątku zaprezentowałem szyny pochodzące z dawnej Monarchii Austro-Węgierskiej, szyny czeskie, carskie i radzieckie, w niniejszym wątku będą to głównie szyny pochodzenia polskiego, zarówno przedwojenne jak i powojenne. Warto może dodać, że na stacjach i ich okolicach, położonych na linii nr 99 (te które odwiedziłem to Chabówka, Nowy Targ, Biały Dunajec, Poronin, Zakopane) znikomy procent stanowią szyny normalnotorowe pochodzenia niemieckiego (zwłaszcza te sprzed I w. św.), co nie powinno dziwić, bo linia ta, powstała w ówczesnym zaborze austriackim i leży na zupełnie innym "obszarze kolejowych wpływów".
Poniżej kilkanaście zdjęć przedwojennych szyn Polskich, służących obecnie za słupki.
Zdjęcie nr 1.
KRÓL HUTA 1925 M oraz
KRÓL. HUTA 1927 M :::: (gdzie warto zwrócić uwagę na 12 kropek kończących sekwencję cechowania, oznaczających miesiąc produkcji - grudzień).
Zdjęcia nr 2 i 3. Będąc przy szynach Huty Królewskiej z lat 20-tych, dla porównania sposobu cechowania miesiąca produkcji, poniżej zdjęcie szyn
KRÓL HUTA 1925 M # z których zbudowana jest barierka ochraniająca przejście przez tory w Poroninie. Tu jak widać, miesiąc produkcji (prawdopodobnie sierpień) cechowany jest w postaci niepełniego kwadratu z odchodzącymi od niego ośmioma wypustkami/kreseczkami.
Powyższa barierka znajduje się w Poroninie w lokalizacji
https://www.google.pl/maps/@49.3416...4!1s6JPE-qY9bVbf7nonpGYDSA!2e0!7i13312!8i6656 Widoczne na Google Street View, dwie pomalowane na niebiesko barierki, położone są na przejściu, tuż za stacją Poronin (w kierunku Zakopanego, na lewo od drogowej "zakopianki"). Ta z szynami Huty Królewskiej z 1925 r. znajduje się w głębi, po drugiej stronie torów, barierka na pierwszym planie, zbudowana jest z całkiem współczesnych szyn Huty Katowice ze stycznia 1988 r. cechowanych
--> [K] 88 I S49 [ ] =
Zdjęcia nr 4 i 5. Wracając do szyn-słupków w Białym Dunajcu, całkiem spora ilość słupków to szyny Huty Częstochowa. Poniżej kilka przykładowych cechowań (niepełnych) ...
WA. 1930R. VI, następne to ...
P. 3 R. 1939 ...
H. CZĘST. oraz
P.K.P. 3. R. 1934 I 'S' HUTA CZĘSTOCHOWA, obrazujące równocześnie zmianę sposobu cechowania sekwencji poszczególnych informacji (w 1930 r. data produkcji na końcu cechowania, w 1934 już przestawiona w środek (od 1931), w 1939 nazwa huty skrócona do H. CZĘST. (co nastąpiło w 1936 r.). Co ciekawe szyny ze stycznia 1934 r. stoją w całkiem sporym szpalerze identycznie cechowanych 12 szyn-słupków (w lokalizacji
https://www.google.pl/maps/@49.3813...4!1sW4WeLFfOh2qVcqzH32-IlA!2e0!7i13312!8i6656 )
Zdjęcie nr 6. Szyny przedwojennej Huty Pokój zdominowane są przez rzadki, lekki typ L. - czyżby przed wojną, na linii nr 99 leżały m.in. tego typu szyny ? (przedwojenne szyny HP typu L. widoczne są również na słupkach czy barierkach w Zakopanem). Poniżej przykłady z Białego Dunajca:
P.K.P (22) L HP # 1937 --> oraz
P.K.P (22) L HP # 1938 -->
Zdjęcia nr 7, 8 i 9. Szyny powojenne wspomnianych wyżej producentów to głównie typy S. i S42. Poniżej kilka przykładów: ...
# 1946 S. HUTA KOŚCIUSZKO, kolejne to
P.K.P. [20] 1956 # S.42 (HK) oraz
P.K.P. [20] # 1960 S.42 (HK).
Następne zdjęcie to
<---- P.K.P. 17 HUTA CZĘSTOCHOWA .... [charakterystyczny nr fabryczny producenta "17" (zamiast przedwojennej "3"), pozwala sądzić, że szyna została wyprodukowana po II . św.), oraz
P.K.P (22) S42 HP # 1954. (chyba najpopularniejsze w Białym Dunajcu).
Zdjęcie nr 10. Szyny powojenne, bardziej współczesne, to także typ S49. Poniżej:
HP 75 II S42 -->, kolejna to
H.K. 77 I S49 -->, następna to najmłodsza rocznikowo szyna-słupek w Białym Dunajcu (z dotychczas zlokalizowanych)
[K] 89 VI S49 [ ] = (o 112 młodsza od najstarszej zlokalizowanej, czyli szyny
TESCHEN 77 z 1877 r.).
Na zakończenie przeglądu słupków, słupek z cechą
A ...
77 S49 (szyny Azowstalu z lat 70-tych można znaleźć w Białym Dunajcu w kilku lokalizacjach, można też dodać, że np. całkiem ich sporo na samej stacji Zakopane).
Zdjęcie nr 11. Na samej stacji Biały Dunajec, starsze szyny położone są jedynie na torze nr 4. zakończonym kozłem oporowym, obecnie odciętym od sieci poprzez blokadę ze starych podkładów, położoną na torze, tuż za rozjazdem nr 3. Link do schematu stacji poniżej:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/f/f3/Bialy_Dunajec.png
Na torze tym można dostrzec m.in. poniżej zaprezentowane szyny: polskie przedwojenne
KRÓL. HUTA 1927 M oraz
FH. 1929 #, niemiecką (z czasów III Rzeszy)
S 41 STUMM 1944 oraz polskie, z pierwszych lat powojennych
P.K.P (22) S. HP # 1948. czy
P.K.P. [20] # 1955 S.42 (HK). Połączone są one równie starymi łubkami m.in. Huty Kościuszko z 1947 - cecha
H. K. [20] 47. S.
Zdjęcie nr 12. Tor główny, nr 1 stacji Biały Dunajec to przede wszystkim szyny z czeskiego Trzyńca z 2009 r.
TZ = 09 49 E1 i polskie z Huty Katowice
--> [K] 87 I S49 [ ] =
Zdjęcie nr 13. Tor nr 3 to głównie szyny Huty Katowice
--> [K] 81 VII S49 [ I ] = oraz Huty Kościuszko
H.K. 80 XI S49 --->
Zdjęcie nr 14. Tor nr 2 to przede wszystkim szyny
[K] 79 XII = S49 -->
Ciekawe bo reprezentujące (z moich obserwacji) II typ sposobu cechowania szyn w Hucie Katowice, stosowany krótko, od ok. połowy 1979 r. do pierwszej połowy roku 1980 - charakteryzujący się brakiem symbolu sposobu wytwarzania stali (to te prostokąty / kwadraty na górnych zdjęciach szyn tej huty); z symbolem jakości stali, pomiędzy miesiącem produkcji i typem szyny (to te dwie kreseczki, w tym jedna dłuższa) oraz strzałką kierunku walcowania na końcu cechowania.
Zdjęcia nr 15 i 16. Na koniec pewna ciekawostka (choć zauważyłem, że robi się z tego pewna "norma", widoczna na wielu stacjach kolejowych w Polsce. Nowe szyny złożone na torze nr 1 (na podkładach, pomiędzy szynami toru szlakowego). Być może oczekujące na mającą nastąpić modernizację stacji, choć wyczytałem także, że są to szyny w tzw. zapasie długotrwałym. Może ktoś przybliży te, coraz częstsze "zjawisko", pozostawiania nowych szyn na torach stacyjnych. Czy mogą one być wykorzystane w przypadku np. pilnej wymiany jakiegoś odcinka szyn na stacji lub w jej pobliżu, czy faktycznie składowane są one po to, bo ma nastąpić jakaś modernizacja stacji ???
Na linii nr 99 takie szyny "w zapasie" można dostrzec właśnie w Białym Dunajcu (na torze nr 1) - są to szyny
[K] = 18 49 E1 (na poniższym zdjęciu taką cechę można dostrzec na wszystkich czterech szynach), oraz w Nowym Targu (na torach nr 1 i 3) - gdzie oprócz w/w szyn Huty Katowice z 2018 można dostrzec także szyny austriackie z Donawitz, również z 2018 r., cechowane
DO = 18 49 E1