• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
A mnie ciągle nie daje spokoju nasze znalezisko z Rogowa, szyna w ogrodzeniu, a ponieważ nie ma tego który mógłby może pomóc, to może ten który się do tego przyczynił że tamten odszedł, mi pomoże, tylko czy mu starczy kolorów z tęczy.

Dla przypomnienia.

DSC_0222-crop.JPG


Nie lubię nie wiedzieć.
 

bankier9a

Aktywny użytkownik
Reakcje
246 9 4
Wisła Głębce:

1.jpg


Jaroszowiec Olkuski - szeroki tor:

2.jpg


Dalej szerokim torem:

3.jpg


Tu szyny leżące w głębokim zapasie:

4.jpg


A na koniec miejsce gdzie linia normalnotorowa przecina szeroki tor LHS (także Jaroszowiec Olkuski):

5.jpg


I bonus - znalezione także w tej destynacji:
 

Załączniki

  • 726,4 KB Wyświetleń: 38
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Kilka słów tytułem wstępu, pojechaliśmy dziś z Żabcią do Ożarowa, w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na chwilę w Mokrsku, w celu obejrzenia zabytkowego wiatraka, Pani zapytana o jego położenie zadzwoniła do kolegi który po chwili przyjechał na rowerze, wiatrak został dawno rozebrany, a po pytaniu o stację wąskotorową, zabrali nas do Izby Pamięci Mokrska.

DSC_0340-crop.JPG


Wiele zdjęć z wąskotorówki, większość publikowana w książce
Pana Andrzeja Tajcherta o kolejce Wieluń- Praszka, ale kilka nieznanych, polecam każdemu wizytę w tej Izbie, ponieważ Pan Rajmund jest prawdziwym pasjonatem całym sobą oddanym temu co robi, telefon do niego znajdziecie na drzwiach wejściowych, rzadko się zdarzają tacy ludzie.

Na ekspozycji dwie szyny, jedna z pewnością wąskotorowa, druga być może tez pochodzi z tej kolei, ale jest raczej "dorosła", niestety obie bez cech.

DSC_0330-crop.JPG


DSC_0329-crop.JPG


Po krótkim wyjaśnieniu co do mojej mani szukania cech na szynach, Pan Rajmund zaprowadził nas do piwnicy w której ma zamiar reaktywować kuźnię aby młodszym członkom naszego społeczeństwa bardziej przybliżyć ten cięzki i szlachetny zawód, cytuję "Pójdziemy do piwnicy bo tam mam dwie szyny" poszliśmy, jedna bez cechy druga natomiast w samym rogu ją posiadała, na zdjeciu kiesko widac ale z nosem na szynie odczytałem napis Hoesch 1890.

DSC_0337-crop.JPG


Niesamowici ludzie, dodam iż w Wieluniu spotkaliśmy się z koleżanką mojej ukochanej, niesłychanie zdolną malarką i choć niewiele atrakcji kolejowych dane było mi zobaczyć, dzień i tak był cudowny, sami ludzie z pasją.
I aby nie dostać bana za odejście od tematu, jeszcze jedna szyna z "płotu"/ wzmocnienia skarpy w Wieluniu na stacji, a raczej na jednotorowym przystanku.

DSC_0231.JPG


Z wystających tylko jedna miała cechę, krój liter jest mi znany, ale nie mogę teraz skojarzyć obrazu z nazwą, a może to też Hoesch

DSC_0230.JPG


I na zakończenie tego smęcenia, bariera przy przejeździe obok budki dróżnika na stacji Rusiec Łódzki niestety bez cech i jedna pełniąca rolę słupka z cechą, całkiem współczesną, ale już mającą 38 lat, czyli starsza od niektórych z Was.

DSC_0227-crop.JPG


DSC_0226.JPG
 
Reakcje
3.609 30 0
I bonus - znalezione także w tej destynacji:
Niezwykle rzadkie znalezisko, ponieważ taki sposób cechowania w Hucie Pokój - z pełnym napisem nazwy HUTA POKÓJ SA - stosowany był tylko przez krótki okres czasu, właśnie w 1936 i być może pod koniec 1935 r. A ponieważ na zdjęciu Kolegi nie widać pełnej cechy to zamieszczam poniżej zdjęcie identycznej szyny zlokalizowanej na początku km. 18.3 linii nr 221 Gutkowo- Braniewo (pomiędzy Swobodną a Knopinem).

HUTA POKÓJ SA 1936 S. # (22) PKP --.jpg


Z wystających tylko jedna miała cechę, krój liter jest mi znany, ale nie mogę teraz skojarzyć obrazu z nazwą, a może to też Hoesch
AH czyli Alvensleben Hütte (Alvenslebenhütte), późniejsza Königshütte. Proszę porównaj z szyną ze zdjęcia http://www.walzzeichen.de/Bilder/18...._29.07.2008_Neustadt_Holstein_004_large.html gdzie widać charakterystyczny krój litery H i jeszcze bardziej charakterystyczny zapis miesiąca produkcji - marca, z kreskami nad i pod III łączącymi wszystkie pionowe kreseczki.

Poniżej szyny, których obecność w Polsce jest niezwykle ciekawa, a ich zlokalizowanie było dla mnie dużą niespodzianką. Producent chyba jeszcze nie prezentowany w temacie. Szyny z okresu gierkowskiego otwarcia się na "zgniły, kapitalistyczny zachód ;)", co już było zasygnalizowane we wpisie #422 Kolegi matej który zaprezentował szynę z września 1974 r. cechowaną <-- SYSCO 74 IIIIIIIII S60 PKP położoną na linii nr 201 na odcinku Serock - Wierzchucin, a której producentem jest SYdney Steel COrporation z Nowej Szkocji w Kanadzie. Tym razem szyny z Francji, z maja i czerwca 1976 r. zlokalizowane na stacji Zakopane. Ich producentem jest huta Micheville we francuskim Villerupt https://fr.wikipedia.org/wiki/Villerupt. Huta ta od 1878 r. do prawdopodobnie aż 1973 r. swoje szyny cechowała pełną nazwą MICHEVILLE, dopiero od 1974 na szynach pojawiła się cecha VILRU i taką też cechę można zobaczyć na szynach zlokalizowanych na stacji w Zakopanem.

O historii huty można przeczytać na stronie https://www.industrie.lu/usinemicheville.html gdzie jest mnóstwo ciekawych zdjęć, w tym szyny z października 1969 r. cechowanej MICHEVILLE X 69 TU36 <--- (trzeba przewinąć niemal na sam dół strony) oraz z ciekawym akcentem Polskim - wspomniane jest, że w 1895 r chciano zatrudnić niejakiego Baffré, francuskiego inżyniera, kierownika wielkiego pieca w Friedenshütte, Polska, jako kierownika wielkiego pieca w Micheville.

Szyny MICHEVILLE i VILRU (VILRU 80 III UIC 60) można obejrzeć również na ciekawej, francuskiej stronie o szynach https://rail.lu/luxrails.html gdzie można zapoznać się ze zdjęciami szyn, spotykanymi we Francji, w tym z dość egzotycznymi cechowaniami, o które raczej trudno na sieci PKP :LOL:.

Wracając do szyn VILRU zlokalizowanych w Zakopanem.
Na torze nr 5, na wysokości remontowanego obecnie dworca, leżą szyny ---> VILRU 76 V S49 Π = Poniżej kilka zdjęć wspomnianych szyn, na których widać także, że w toku lewym położone są szyny naszej Huty Kościuszko z lipca 1976 r. cechowane H.K. 76 VII S49 -->


Zakopane tor nr 5 (wysokość budynku dworca) (1).jpg


Zakopane tor nr 5 (wysokość budynku dworca) (2).jpg


VILRU 76 V S49 (Zakopane, tor nr 5).jpg


Szyny VILRU można zlokalizować w Zakopanem także na torze zwrotnym (łączącym tory nr 1 i 2), pomiędzy rozjazdami nr 17 i 18, oraz w toku prawym toru nr 2, tuż za rozjazdem nr 17. Tym razem są one z miesiąca czerwca: ---> VILRU 76 VI S49 Π =

VILRU 76 VI S49 (Zakopane, tor zwrotny pomiędzy rozjazdami nr 17 i 18).jpg


VILRU 76 VI S49 (Zakopane, tor nr 2 i tor zwrotny pom. roz. nr 17-18).jpg


Być może szyny te leżą również w Zakopanem w innych lokalizacjach (np na Spyrkówce gdzie nadal odstawia się wagony PKP IC), ale udało mi się je dostrzec tylko we wspomnianych wyżej miejscach zobrazowanych na zdjęciu niżej.

Zakopane.jpg


Na zakończenie, jako ciekawostka, kilka stron z opracowania "Track Inspector Rail Defect Reference Manual", July 2015, Revision 2, Office of Railroad Safety (U.S. Department of Transportation, Federal Railroad Administration) gdzie przedstawione są m.in. cechowania nazwy producenta (Brand) oraz producenci i kraj pochodzenia (Manufacturer and Country), szyn spotykanych w Ameryce Północnej, w tym także zaprezentowana wyżej cecha VILRU opisana jako Villerupt Steel, France oraz sposób cechowania szyn amerykańskich, gdzie miesiąc cechowany jest w postaci pionowych kreseczek, a których ilość oznacza dany miesiąc (to tak a pro po pytania, które ktoś kiedyś zadał, co przedstawiają kreseczki na szynie do której strzelał ktoś z karabinka na zamieszczonym na yt filmie).

Track Inspector Rail Defect Reference Manual p3 - 4.jpg


Track Inspector Rail Defect Reference Manual p5.jpg




 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
AH czyli Alvensleben Hütte (Alvenslebenhütte), późniejsza Königshütte.

Tak też doszedłem do tego wniosku wczoraj wieczorem, właśnie po charakterystycznym kroju litery H i cyfr, ale nie miałem już siły, byłeś szybszy(y).

Ponieważ coraz poważniej myślę o założeniu strony o cechach na szynach, zbieram materiały aby na początku nie była taka pusta, potrwa to pewnie z rok, a może i nie, ale gdyby ktoś chciał się podzielić swoimi znaleziskami proszę o kontakt mailowy cecha-na-szynie@o2.pl pożądane zdjęcia w dużej rozdzielczości z lokalizacją i danymi autora, chyba że chce pozostać anonimowy.
Prawdę mówiąc mam wątpliwości czy dam sobie radę, ale nie przekonam się jeśli nie spróbuję.
 
Reakcje
3.609 30 0
Co do szyn huty Micheville we francuskim Villerupt, takie szyny zlokalizowałem także w Skansenie Kolejowym w Chabówce... ale o 72 lata starsze z 1904 roku. Chciałem je przedstawić w oddzielnym wpisie - a może kilku wpisach (podobnie jak kiedyś przedstawiałem szyny położone na terenie Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie), dotyczących szyn położonych na terenie skansenu, ale myślę, że warto pójść za tematem poruszonym wyżej i na szybkiego przedstawić je teraz. Szyny cechowane A. F. TH MICHEVILLE 04 X (czyli z października 1904 r.) można zlokalizować na najbardziej położonym na południe torze skansenu (niestety nie znam numeracji torów na terenie skansenu w Chabówce - jeżeli ktoś ma na ten temat jakieś informacje np. plan lub schemat torowiska, to bardzo proszę aby podzielił się tą informacją, może być na priv, z góry dziękuję). Na torze tym były podczas mojej wizyty odstawione takie parowozy (poczynając od południowej bramy wjazdowej na teren skansenu) jak, w kolejności: Ty2-1184, Ty2-953, Ol49-100, Ty51-137, Ty51-182 i Tr202-19 jednak wiadomo, że skansen w Chabówce jest "żywym" skansenem, więc proszę się tym nie sugerować bo parowozy te mogą w przyszłości być przestawione gdzie indziej. Szyny A. F. TH MICHEVILLE 04 X rozpoczynają się od Ol-ki i ciągną aż do Tr202, można je zaobserwować zarówno w toku lewym (np. częściowo pod Tr202-19) jak i prawym toru (pod Ol49-100, dwoma Ty51 i częściowo Tr202) - patrząc w kierunku parowozowni. Miejscami są moco skorodowane, ale cechowanie w kilku miejscach jest dobrze widoczne. Sam tor w pewnym momencie urywa się (za Tr202 jest już rozebrany), jest więc obecnie torem ślepym.

Zdjęcia poniżej: szyny A. F. TH MICHEVILLE 04 X na terenie Skansenu Kolejowego w Chabówce.

A.F. TH. MICHEVILLE 04 X (Chabówka Skansen Kolejowy p1).jpg


A.F. TH. MICHEVILLE 04 X (Chabówka Skansen Kolejowy p2).jpg


A.F. TH. MICHEVILLE 04 X (Chabówka Skansen Kolejowy p3).jpg


A.F. TH. MICHEVILLE 04 X (Chabówka Skansen Kolejowy p4).jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
04. 08. 2019 r. Wojskowa kolejka helska i kilka znalezisk z używanego nadal przez Marynarkę Wojenną odcinka. Paradoksalnie produkty hutnicze polskie i niemieckie z roku 1939, służą do dziś leżąc wspólnie w torze.
Szyna KRUPP 1939
DSC_0420.jpg

Łubki szynowe:
HP 1939
DSC_0435.jpg

Jeszcze jeden HP 1939 na górnej szynie i UNION 1901 na dolnej.
DSC_0454.jpg

No i do kompletu wyrobów UNION, jeszcze szyny z tego samego roku.
DSC_0442.jpg
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Helskich penetracji wąskotorowych ciąg dalszy.
1. GEBRÜDER ROECHLING 1894
DSC_0414.JPG

2. Dillinger Hüttenwerke 1908
DSC_0449.JPG

3. Dillinger Hüttenwerke 1909
DSC_0452.JPG

4. GUTEHOFFNUNGSHÜTTE 1893
DSC_0495.JPG

Opracowanie merytoryczne i techniczne prezentacji - Paweł R. (y)
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
Wspólnie z kolegą @Inkson 'em pojechaliśmy dziś (a w zasadzie to już wczoraj) do:
19200161-6200-455A-8B09-DE6A61F1C95E.jpeg

Na dodatkowe pomiary. Przy okazji sprawdziliśmy trochę waltzmarek.

Na szlaku standard z Huty Katowice:
17F722CE-4ACD-48DE-AC08-04FBFE16C907.jpeg
28EF9304-4500-4DE2-9BB8-CE61C7029410.jpeg

Ciekawostki zaczęły się na odbojnicy mostu:
6D74AA67-EFC3-49DB-9A44-F01F9B33A981.jpeg

Na poniższym zdjęciu typowa wada szyny, tak zwana łuska. Ciekawe gdzie była Kontrola Jakości?
6CCB620F-9136-445A-AFE6-16519532E9EF.jpeg
F9BB6556-6B6E-4D5C-B702-F7B05C8740C7.jpeg
4AA87340-8B18-43B5-9BC4-E3DC90C2D6F6.jpeg
DC56C32E-8CAF-45DD-AF71-D99F9974608C.jpeg
DEB593EE-13ED-4D03-8360-E6DEE571638A.jpeg
D155D291-8BB4-4598-BB96-B1A89E92D245.jpeg
A108256C-C2EB-413D-8623-12E5EE6C029A.jpeg
F6A458B0-B6F1-4C55-9E65-F057D00FEF85.jpeg
E2EC753C-EF6A-4593-B211-765E2B86A433.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.221 39 0
Tym razem trochę egzotyczne szyny, ich wykorzystanie oraz cechy. W Norwegii stare szyny wykorzystywane są na krawędziach nabrzeży portowych. Prezentowane poniżej pochodzą z portu w Arendal nad Skagerrakiem (na zachód od Oslo).

Ogólny widok na montaż:
IMG_9654.JPG


Fragment cechy

IMG_9656.JPG


Cecha - trudna do odczytanie - straszne słońce było...

IMG_9655.JPG


Tutaj wyszło lepiej. W tle dwa polskie jachty startujące w The Tall Ship Races - granatowy kadłub to BIES a za nim biała z niebieskim pasem GEDANIA.

IMG_9657.JPG


Off topic - ja płynąłem na STS Fryderyk Chopin, który te regaty w klasie największych żaglowców wygrał:

IMG_9433.JPG


Z topu masztu (prawie 40 m) jest taki widok:

IMG_9649.JPG