93 СТАЛЬ M.K.Ж.Д. Г А ... - droga żelazna, ale jaka? Producent? same zagadki
Być może M.K.Ж.Д. to
Московско-Курская железная дорога czyli Moskiewsko-Kurska Droga Żelazna.
https://ru.wikipedia.org/wiki/Московско-Курская_железная_дорога
po konsultacji z niezastąpionym znawcą szyn Kolegą Jarząbkiem który otworzył mi oczy zobaczyłem właściwą cechę czyli Hutę Bankową 1929
...widać także typ szyny w postaci symbolu S26 (po logu producenta czyli połączonym HB). Ku pamięci, o S26, czyli o pierwszym typie polskiej szyny opracowanym po odzyskaniu niepodległości było już kilka wpisów na Forum np. tu
#297.
Jedyna szyna w płocie tartaku z cechą Huta Częstochowa 1929 doskonale zachowana.
Niezwykle ciekawe zdjęcie, ponieważ być może przybliża nam datę wprowadzenia obowiązku nanoszenia na szyny nazwy przewoźnika (P.K.P.) oraz numeru fabrycznego producenta wyrobów dla PKP (w przypadku Huty Częstochowa był to nr 3). Proszę porównajcie zamieszczone zdjęcie ze zdjęciem niemal identycznej szyny, które już kiedyś zamieściłem na Forum, a które przypominam na rzecz tego wpisu.
Zastanawiają mnie dwie sprawy.
Po pierwsze, czy szyna Huty Częstochowa z 1929 r. zamieszczona przez Kolegę Pawła ma z przodu ucięte cechowanie (jest połączona niewidocznym na zdjęciu spawem z inną szyną) - stąd brak na niej symboli P.K.P. i 3.
Po drugie czy miesiąc produkcji to VII, czy jednak widoczny na pierwszy rzut oka XII.
Porównajcie proszę zamieszczone przeze mnie zdjęcie szyny Huty Częstochowa z października (X na końcu cechowania) 1929 r. która ma już z przodu cechowania symbole P.K.P. i nr producenta 3. ze zdjęciem Kolegi Pawła. Jeżeli szyna ta była by z miesiąca lipca (VII), i miała pełne cechowanie (bez P.K.P. i 3), to oznaczałoby, że obowiązek cechowania na szynach nazwy P.K.P. i nr fabrycznego producenta wdrożono pomiędzy lipcem a wrześniem 1929 r. - przynajmniej w Hucie Częstochowa, ale wydaje mi się, że można to odnieść także do innych producentów szyn, ponieważ szyny z 1930 r. Huty Królewskiej czy FH mają już symbole P.K.P i numery fabryczne.
Oczywiście rozważanie to może być błędne, gdyby cecha na zdjęciu Kolegi Pawła była jednak ucięta z przodu lub miesiąc produkcji był późniejszy - czyli grudzień (XII). Istnieje też możliwość, że szyna ta była wyprodukowana w Hucie Częstochowa na zamówienie innego przewoźnika niż PKP - ale czy wówczas byłby na niej naniesiony symbol "S" czyli symbol typu szyny (S = średnia), nanoszony na szynach produkowanych prawdopodobnie tylko na zamówienie PKP ???
Można też dodać, że o znaczeniu symbolu NP, charakterystycznego dla szyn Huty Częstochowa z lat 20-tych, była już na Forum dyskusja. Wprawdzie do jednoznacznych wniosków nie doszliśmy, ale skrót ten oznacza prawdopodobnie
Numer
Profilu, ponieważ po symbolu NP pojawiają się na szynach takie symbole jak np.
8 (oznaczający szynę o profilu wzorowanym prawdopodobnie na pruskim typie "8"),
39 (oznaczający szynę o profilu wzorowanym prawdopodobnie na rosyjskim typie "39"/IIa/),
S26 (oznaczający polski typ S26) czy też widoczne na zamieszczonych wyżej zdjęciach
S (oznaczające polską szynę typu S - średnią) [Szyny Huty Częstochowa oznaczone NP 8, NP 39, NP S26 i NP S gościły już na Forum].