Ale w parowozowni jako słupki do podtrzymywania wrót WIT 1887 i Teschen 1882
A czy szyna z Witkowic to nie rocznik 1882, podobnie jak ta z Cieszyna ? Bo wydaje mi się, że na cechowaniu widać także dolną kreseczkę od dwójki (oznaczoną strzałką), której końcówka jest tuż przy kropce oznaczonej nr 1, jednak nieco poniżej jej. Łatwo się pomylić, bo samą końcówkę tej kreseczki można uznać za kropkę, jednak widoczne na cechowaniu kropki, oznaczone 1, 2 i 3 leżą w jednej linii, nieco wyżej niż kreseczka od dwójki. Tak więc wydaje mi się, że szyna z Witkowic jest o 5 lat starsza!.
Poniżej zestawienie trzech szyn
G.H.H. z
1934,
1935 i
1936 roku, położonych na torze szlakowym linii nr 221 (Gutkowo - Braniewo), zlokalizowanych kilkaset metrów przed stacją Bukwałd. Co ciekawe wszystkie szyny maja charakterystyczny x (iks) przed cechowaniem, do chwili obecnej o niejasnym znaczeniu. Kiedyś pytałem się już o znaczenie tego symbolu, jednak nikomu nic do głowy nie przyszło, tak więc ponawiam pytanie z prośbą, może ktoś wie, co może oznaczać ten symbol ???
Na koniec kolejne pytanie, tym razem natury technicznej. Myślę, że Koledzy mający dużą wiedzę w technologii produkcji szyn (a wiem, że są tacy na Forum
) rozwieją moje wszelkie wątpliwości.
Pytanie: Czy iglice rozjazdów walcowane są początkowo tak jak zwykłe szyny, a dopiero potem kształtowane, czy jednak proces walcowania iglic jest samodzielnym procesem od samego początku produkcji, a oznaczenia na nich cechowane mówią nam jedynie to, do jakich rozjazdów są one przeznaczone (z jakich typów szyn zbudowanych) ? Doprecyzowując, czy iglice oznaczone Ig42 robione są początkowo jak szyny S42, a iglice Ig49 jak szyny S49 itd (później skracane, formowane itp.) ? Czy jednak wygląda to trochę inaczej... Ten problem nurtuje mnie od pewnego czasu i szczerze mówiąc nie znalazłem konkretnych lub wzajemnie się wykluczających odpowiedzi. Od razu dodam, że wprawdzie oznaczenia na iglicach sugerują, że przypisane są one konkretnemu typowi rozjazdu, zbudowanemu z danego typu szyn (Ig42 >S42, Ig49 > S49 itd), to w rzeczywistości można też spotkać na rozjazdach także starsze szyny, np jeszcze przedwojennego typu S., współpracujące z w/w iglicami. Moje pytanie zobrazuję zdjęciami iglic zlokalizowanych na stacji Dobre Miasto:
Czy iglica Huty Kościuszko oznaczona
P.K.P. 20 1958 # Ig.42 HK. od samego początku jest walcowana jako iglica, czy formowana jest z odpowiednich kształtów i parametrów stalowego pręta, z którego może powstać także szyna S42 ?.
Czy iglica Huty Kościuszko oznaczona
P.K.P. 20 # 1966 Ig49 HK od samego początku jest walcowana jako iglica, czy formowana jest z odpowiednich kształtów i parametrów stalowego pręta, z którego może powstać także szyna S49 ?.