• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Reakcje
3.609 30 0
Катавские заводы князя Белосельского
Można dodać, jako ciekawostkę, że ta ciekawa cecha nanoszona była w postaci К. З. КН. БѢЛОСЕЛЬСКАГО. z charakterystyczną literą "Ѣ" (ja), pochodzącą ze starej cyrylicy (litera używana do czasu reformy rosyjskiej ortografii w latach 1917–18, zastąpiona przez literę Е), oraz z literą "A" na końcówce napisu ...СКАГО. Nieco odbiega to od nazwy pisanej we współczesnym j. rosyjskim, czyli Катавский завод князя Белосельского z "E" i "O". Na zdjęciu widać również rzymską cyfrę II, oznaczającą miesiąc produkcji, za którą prawdopodobnie znajdowało się cechowanie МЦА. (w tym wypadku oznaczające "miesiąca lutego"). Pełne cechowanie szyn Zakładu im. Kniazia Biełosielskowo można obejrzeć np tu:
http://www.ruskompas.ru/users/0/albums/00249/12586.shtml

Tam też widzę (słabo), że szyna pochodzi z 1901 r.
Bardzo ciekawa cecha. A czy przypadkiem rok nie napisany jest w postaci cyfry "95" czyli 1895.
Л.Ф .Ж.Д. IIIIIIIIIII 95 Г.V ? (końcówka Г.V nie pewna), no i jeżeli pionowe kreski oznaczałyby miesiąc produkcji (w tym wypadku 11 kresek = listopad) to czym by była rzymska piątka na końcu (jeżeli jest to rzymska piątka ?).

Raczej Huta Kościuszko. Co ciekawe, szyna jest cechowana w bardzo charakterystyczny sposób, z moich obserwacji pojawiający się tylko w roczniku 1949, w postaci 49. S. po miesiącu produkcji. Nie wiem tylko, czy miało by to oznaczać szynę S 49 (z odwróconym oznaczeniem 49. S.) czy zdublowanie końcówki roku 1949 (49), a typ szyny to zwykła S. :niepewny: Kiedyś przedstawiałem już tego typu cechowanie, przypomnę więc je na zdjęciu niżej, z zapytaniem, może ktoś wie, czy zapis 49. S oznacza na 100% S 49 ??? Można dodać, że np. w "pobliskich" rocznikach 1947, 1948 i 1950 szyn S49 Huty Kościuszko występuje "poprawny" zapis "S. 49." typu szyny, i prawdopodobnie tylko w roczniku 1949 jest ta "anomalia" 49. S.

Szyna P.K.P. [20] 1949. # 49. S. HUTA KOŚCIUSZKO. z okolic wiaduktu drogowego w Lubominie.

P.K.P. [20] 1949. # 49. S. HUTA KOŚCIUSZKO. szyna obok wiaduktu drogowego w Lubominie.jpg
 
Reakcje
3.609 30 0
Po dokładnym przyjrzeniu się, na zdjeciu Kolegi Pawła (do którego odnosiłem się w poście wyżej) widzę jednak, raczej poprawny zapis typu szyny w sekwencji S. 49, tym bardziej zastanawia mnie cechowanie 49. S. bo skoro obie szyny są z 1949 roku i na jednej jest S. 49, a na drugiej 49. S. to już nie jestem pewien czy to przypadkiem nie jset zwykła S, a 49 jest zdublowanym rocznikiem.... :niepewny: Chyba bez pomiaru szyny się nie obędzie :LOL:
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
Dawno mnie tu nie było, kilka walzmarek z szyn u Naszych zachodnich sąsiadów, a dokładnie z okolic dworca w Hausach oraz okolic dworca w Fridingen.

49A9D7F0-BE17-440C-92E0-17A8CCB6414B.jpeg
ED3E6D22-1A2F-47C1-B2F5-29B43410EBEA.jpeg
D7774313-029D-4C1A-8319-C921F88BA66D.jpeg
843FF881-AE39-449E-B09D-A114E859EA0D.jpeg
FB3C3FA3-436D-48A4-B1F2-635A11B800AF.jpeg
AF6FB859-27E2-4503-B8A5-11F2CEB0E0A7.jpeg
5C2E105A-0C89-4936-A705-9BD07819411E.jpeg
F1FC873A-8CDC-44F8-9EB3-1512F187EAD8.jpeg
E553FD6C-70C4-4CCD-AD7A-E4E3F33576D8.jpeg
26E4CA51-A31A-4100-B892-1F7261D11921.jpeg


Oraz ciekawy sposób mocowania szyn do podkładów bez podkładek.
B43AA9F4-434E-4D07-98DD-E2B450C02CFA.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
Na placu ładunkowym, przy ulicy Towarowej na stacji Kielce Herbskie zostały wbite w ziemię szyny kolejowe i połączone łańcuchem. Zapewne zostało to zrobione w okresie międzywojennym? Na szynach brak jakichkolwiek oznaczeń, z wyjątkiem jednej szyny, na której zachował się tylko fragment cechowania. Jeżeli 88 oznacza rok 1888, to szyna mogłaby pochodzić z okresu budowy szerokotorowej linii kolejowej, która połączyła Częstochowę Stradom z Kielcami.

szyn_kh2.JPG
szyn_kh.JPG
 
Reakcje
3.609 30 0
Jeżeli 88 oznacza rok 1888, to szyna mogłaby pochodzić z okresu budowy szerokotorowej linii kolejowej, która połączyła Częstochowę Stradom z Kielcami.
Jeżeli Koledze chodzi o szynę ze zdjęcia drugiego to niestety szyna jest o 100 lat młodsza. To szyna Huty Kościuszko: HK, z roku 1988: 88, z miesiąca lutego: II, typu S49: S49, uzyskana w procesie martenowskim:
1558362874399.png
, o normalnej odporności na zużycie N2:
1558364161353.png
(lub o zwiększonej odporności na zużycie TA, jeżeli zamiast jednej kreski jest tam symbol:
1558363007464.png
bo tego dobrze nie widać na zdjęciu.

Tak więc, myślę, że ogrodzenie zostało wykonane całkiem niedawno, być może w latach 2000-nych, bo raczej nikt nowiutkiej szyny, a raczej jej fragmentu, nie wykorzystałby do roli słupka nośnego podtrzymującego łańcuch... no chyba, że wykorzystano jakieś odrzuty, z "poprzycinanych" szyn, które np. akurat, ówcześnie wymieniano na stacji, wówczas ogrodzenie mogło by powstać i w 1988/89 r. jak i w latach 1990-tych.

Na zdjęciu Kolegi cecha jest obcięta, brak strzałki na początku cechowania, wskazującej kierunek walcowania oraz litery H z symbolu HK.
Pełna cecha, identyczna, z lutego 1988 wygląda tak:

HK 88 II S49 - Dobre Miasto tor nr 4, tok prawy, rozjazd nr 3.jpg


Przy czym warto zwrócić uwagę na tą pojedynczą kreskę na końcu cechowania, oznaczającą stal o normalnej odporności na zużycie N2. Dobrze to widać na poniższym przykładzie szyny HK z VI 1987:

HK 87 VI S49 - Dobre Miasto tor nr 3, tok lewy, rozjazd nr 8.jpg


Warto dodać, że w przypadku stali o normalnej odporności na zużycie N1, nie było by żadnego symbolu kreski, a w przypadku stali o zwiększonej odporności na zużycie TA, jest symbol dwóch kresek - krótszej na górze i dłuższej pod nią. Dobrze to widać na przykładzie poniżej, szyny HK z IX 1990 r.

HK 90 IX S49 - Dobre Miasto tor nr 1, tok lewy, rozjazd nr 28.jpg


W przypadku szyny ze stali o zwiększonej odporności na zużycie TB, na końcu jest symbol dwóch kresek, identycznej długości. Na koniec dodam tylko, że powyższe przykłady szyn S49 Huty Kościuszko z 1987, 1988 i 1990 roku pochodzą ze stacji Dobre Miasto.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 2 1
top wtop. ... a tak fajnie, staro wyglądają ... :niepewny:
Miejsce w którym znajdują się szyny jest w sporej części niezmienione od czasów założenia stacji Kielce Herbskie. Sporo tutaj budynków z początków XX wieku. W takim razie najstarsze szyny z terenu Kielc, które gdzieś tutaj znalazłem pochodzą z lat 60-70 ubiegłego wieku :) Wyglada na to, że Kielce to już szynowa - historyczna - plaża.
 
B

Bdh****

Gość
Będąc w Lipiszu na wystawie zaliczyłem dwie stacje: Lipusz oraz Miechucino. Więcej o Miechucinie będzie w Opuszczonych stacjach, a szyny z Lipusza pojawią się jutro, pojutrze... trudno mi powiedzieć.

Lecimy.

Tak więc szyny znajdujące się tam to głównie Huta Pokój (lata 50. XX wieku). Za pomocą dzielnego taty ( ;) ) udało mi się parę takich szyn znaleźć.
IMG_20190520_174328.jpg
IMG_20190520_174402.jpg
IMG_20190520_174425.jpg
IMG_20190520_174545.jpg

IMG_20190520_174620.jpg

Byłby ktoś w stanie wytłumaczyć cechy iglic
IMG_20190520_174516.jpg

i... cokolwiek to jest? Nie studiowałem jeszcze budowy rozjazdu :/
IMG_20190520_174450.jpg
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Dziś podczas krótkiego spaceru po Chojnach.

Słup trakcyjny, dziesiątki razy przechodziłem obok niego, dziś coś mnie podkusiło, żeby zajrzeć do środka.

DSC_0157.JPG


DSC_0156.JPG


Został wyprodukowany między 1990 a 2003 rokiem, myślałem że jest starszy.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Huta_Ostrowiec

Była nowa dostawa szczątków kozłów oporowych do składnicy złomu, ciekawe skąd przyjechały, na jednej tylko szynie, jest widoczna cecha.

DSC_0164.JPG


DSC_0163.JPG
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Prawdę mówiąc wątpię w sens istnienia tego i jeszcze kilku działów tego forum gdzie brylują pseudo znawcy, oszołomy i użytkownicy o małej wrażliwości na własną głupotę, ale kilku jeszcze to czyta, na razie więc coś tam się wrzuci.

Z naszej ostatniej wycieczki http://forum.modelarstwo.info/threads/opowieści-dziwnej-treści-czyli-piotra-i-pawła-kolejowe-peregrynacje.32705/page-45#post-797932 kilka szyn z ogródków przydomowych na osiedlu kolejarskim.

Zdecydowanie najczęściej znajdowaną jest dobrze znana rosyjska cecha.

DSC_0016.JPG


DSC_0016.JPG


DSC_0017.JPG


DSC_0026.JPG


DSC_0015.JPG


Też znana z Doniecka.

DSC_0019.JPG


Na trzepaku resztki cechy Thyssen

DSC_0011.JPG


Byś może to polska szyna z roku 1957

DSC_0013.JPG


I szyna jezdna z suwnicy którą pokazaliśmy w naszej relacji 1965.

DSC_0024-crop.JPG


Dalszy ciąg niebawem, znaleźliśmy kilka ciekawych cech, i kilka zagadkowych, może Pan D pomoże nam rozwiązać ich zagadkę.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
Huta stali Domnarvets Jernverk w miejscowości Borlänge, założona w latach 1872-78 przez Gustava Adolfa Lundhqvista, obecnie należąca do SSAB.

Prawdę mówiąc wątpię w sens istnienia tego i jeszcze kilku działów tego forum gdzie brylują pseudo znawcy, oszołomy i użytkownicy o małej wrażliwości na własną głupotę, ale kilku jeszcze to czyta, na razie więc coś tam się wrzuci.
Nie traćmy nadziei Pawle.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Dalszy ciąg naszych skierniewickich znalezisk.
Wszystkie znane i kochane, ale z tego miejsca jeszcze nie było.

Huta Pokój

DSC_0060-crop.JPG


DSC_0061-crop.JPG


DSC_0063-crop.JPG


DSC_0074-crop.JPG


Huta Królewska

DSC_0056-crop.JPG


DSC_0078-crop.JPG


DSC_0097-crop.JPG


I Huta Kościuszko jej następczyni.

DSC_0066-crop.JPG


Huta Częstochowa 1946

DSC_0073-crop.JPG


Krupp 1913

DSC_0057-crop.JPG


Hoesch 1912

DSC_0062-crop.JPG


Huta Bankowa 194? na innej wydawało nam się że ostatnią cyfrą jest siódemka.

DSC_0076-crop.JPG


I jedyna rosyjska znaleziona w okolicy, co nie przesądza że innych nie ma.

DSC_0096-crop.JPG


I końcówka z nazwą odbiorcy, jak w poprzedniej.

DSC_0095-crop.JPG


Następne będą z placu ładunkowego po przeciwnej stronie stacji.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
I ostatnia dziś porcja nudziarstwa, cechy na szynach z placu ładunkowego.

Przeważają te z Huty Pokój.

DSC_0135-crop.JPG


DSC_0137-crop.JPG
DSC_0134-crop.JPG


Kilka jest z Huty Bankowej.

DSC_0124-crop.JPG


DSC_0129-crop.JPG


Huta Królewska.

DSC_0127-crop.JPG


I Huta Kościuszko.

DSC_0125-crop.JPG


Na końcu wspomnianej w naszej relacji rampy wzmocnienia są z szyn normalnotorowych, jedna była z cechą, z początku nie mogłem sobie przypomnieć skąd jest, dziś sobie przypomniałem (dobra szkoła Jarząbka), prawdę mówiąc choć to dla wielu bzdura i strata czasu, ja jestem z siebie i moich kolegów dumny.

KMH 1880 czyli Königin-Marien-Hütte Volksmund Saksonia

DSC_0144.JPG


DSC_0145-crop.JPG


DCN.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Zasieki węglowe skierniewickiej szopy, bez wodotrysków, ale są szyny, niestety większość jest bez cech lub są tak skorodowane że chyba tylko rtg mogłoby pomóc, eksplorację utrudniają krzaki i zarośla i lekki bałagan, trzeba uważać idąc przez tą zielonosć do końca nie jest się pewnym co jest pod nią.

Ogryzki cech.

DSC_0160.JPG


DSC_0161.JPG


DSC_0163-crop.JPG


Ta ostatnia to może być Huta Królewska

Hoesch 1900

DSC_0165-crop.JPG


Bochum 1876 ?

DSC_0167-crop.JPG


Bochum 1875

DSC_0168-crop.JPG


Znów Bochum 1875

DSC_0174-crop.JPG


Dzielny poszukiwacz Pjoter i jego ciotka stalowa szczotka.

DSC_0175.JPG


Alvenslebenhutte Huta Królewska z datą ciężej.

DSC_0177-crop.JPG


Co do tej to nie ma wątpliwości że jest jak najbardziej na swoim miejscu.

DSC_0183-crop.JPG


I tyle udało nam się odnaleźć na razie, jeszcze tu wrócimy.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Rogów szukaliśmy w dwóch miejscach obok pomieszczenia wolontariuszy na tyłach lokomotywowni, zdjęcia satelitarne Rogowa są mizernej jakości, ale to tylko informacja.

R1-crop.jpg


I na prywatnej posesji na ulicy Dworcowej 3

R2-crop.jpg


Zaczynamy od znalezisk które potrafimy sami rozpoznać.

Obie szyny z tego samego roku Donawitz 1943.

DSC_0200-crop.JPG


DSC_0202-crop.JPG


Hayingen 1893

DSC_0204-crop.JPG


Longwy 1901 Societe des Hauts Fourneaux de la Chier

DSC_0207-crop.JPG


Nord Est 05 znaleźliśmy taką w Krośniewicach i wtedy znalazłem stalownię o takiej nazwie we Francji, Kolega Jarząbek twierdził natomiast że jest to szyna wykonana dla konkretnego towarzystwa kolejowego, nie jestem w stanie temu zaprzeczyć ani potwierdzić, zbyt mało posiadam wiedzy na ten temat, w Rogowie jest ich kilka.

DSC_0209-crop.JPG


Krupp 1899 jakich mnóstwo na stacji i w okolicach w Rogowie

DSC_0214-crop.JPG


OZD 1908 chyba węgierska, ale nie pamiętam mimo iż się z nią już spotkałem.

DSC_0227-crop.JPG


Teschen ?

DSC_0228-crop.JPG


AV 1886 lu 96 i tu mam wątpliwości więc nie będę spekulował.

DSC_0232-crop.JPG


Takie są często szyna z Doniecka 1902

DSC_0236-crop.JPG


Huta Pokój ja widzę 1930

DSC_0223-crop.JPG


K M H ostatnio taką opisywałem Konigin Marien Hutte

DSC_0230-crop.JPG


I teraz trzy szyny zidentyfikowane dzięki uprzejmości Kolegi Jarząbka dwie z zakładów metalurgicznych Demidowa Niżnyj Tagił 1916 z maja.

DSC_0211-crop.JPG


DSC_0213-crop.JPG