W majowy, długi weekend (i niestety chłodny
) miałem przyjemność spędzić 3 dni w miejscowości zwanej Bramą Mazur. Ruciane-Nida, bo o nich napiszę troszeczkę w poniższym poście, ciekawe pod względem historycznym, w tym "kolejowym", miały uchylić przede mną swoje tajemnice, także w temacie szyn. Mogiły i kwatery wojenne z I w. św., interesujące bunkry broniące mostu kolejowego czy Śluzy Guzianka, sama śluza, leśne punkty obronne, zabytkowa XIX w. wieża wodna dla parowozów czy budynek 2-stanowiskowej parowozowni pomocniczej to zapewne stałe punkty odwiedzin każdego miłośnika historii. I tu w pełni zaspokoiłem swoją ciekawość. Niestety co do szyn, mogę tylko napisać, że moja wizyta była niestety spóźniona
... Ale do rzeczy.
Wiedziałem, że linia kolejowa nr 219 od jakiegoś czasu jest w remoncie, a od połowy 2018 r. zamknięto odcinek od Szczytna w stronę Rucianego-Nidy, jednak patrząc na planik stacji
http://galeria.krb.com.pl/main.php?cmd=imageview&var1=Skany/plany/RucianeNida.jpg&var2=0 i dostępne w sieci zdjęcia (w tym na Google street View) liczyłem na co najmniej dwa kozły oporowe, szyny w płocie przy parowozowni czy ciekawy spacer po nieczynnych już torach, zwłaszcza torze nr 4, 6 czy 9. Niestety w porównaniu do np. widoków z Google Street View zastałem to co zastałem.
Zdjęcie nr 1. Widok z przejazdu kolejowego na ul. Aleja Wczasów, w stronę stacji, dla porównania widok na Google Street View
https://www.google.pl/maps/@53.6468...4!1sLPuxnRTBTzJ6139RI3ak8A!2e0!7i13312!8i6656
Zdjęcie nr 2. Widok z charakterystycznego dla tej stacji przejścia dla pieszych, położonego nad torami (a właściwie, obecnie tylko jednym torem). Dla porównania ponownie widok z Google Street View
https://www.google.pl/maps/@53.6484...ya141.30588-ro-0.29576242-fo100!7i5376!8i2688
Zdjęcie nr 3. Widok w kierunku mostu kolejowego oraz od mostu w kierunku stacji oraz fragment cechy szyn położonych na moście, jako zabezpieczenie przed stoczeniem się taboru. Jak widać szyny te, to produkt
Huty Bankowej.
Zdjęcie nr 4. Obecne szyny szlakowe, zarówno na moście, jak i za nim, oraz na samej stacji Ruciane-Nida, to szyny
S49 (a właściwie
49 E1)
Huty Katowice z
2018 r. .... Słowo stacja - jak to dumnie brzmi, użyte jest oczywiście ponad miarę, bo kiedy zostanie przywrócony ruch pociągów, będzie to tylko przystanek osobowy, a kiedyś... kiedyś były tu wczasy wagonowe, a o ruchu pociągów towarowych świadczy kilkuset metrowy relikt rampy, położony na południowej stronie równi stacyjnej.....
Zdjęcia nr 5-7. Dwa fragmenty szyn Huty Bankowej (
HB), z
1947 i
1946, stoją obok ogrodzenia przy peronie. Mam jednak wrażenie, że same ogrodzenie, jak i szyny, znikną wkrótce, kiedy na dobre zostanie ukończony remont stacji. Szyna z II (lutego) 1947 stoi przed widocznym na górnym zdjeciu świerczkiem, szyna z X (lub IX) 1946 (charakterystyczny krój cyfry 4 pozwala rozpoznać, że jest to szyna HB), stoi za nim (patrzac od byłego wyjścia z dworca na perony).
Jedną z niespodzianek w Rucianych-Nidach jest to, że relikty starych szyn, można zlokalizować w kilku miejscach, poza samą stacją.
Zdjęcie nr 8. Przy ulicy Mazurskiej, w podwórzu obok komisariatu policji, stoi sobie okazały fragment szyny, na tyle długi, że można odczytać całą cechę zlokalizowaną w dwóch miejscach - producenta:
GHH. na dole szyny, i rok produkcji:
1911 na górze. Co ciekawe, w miejscu tym, zapewne do 1945 r. biegła bocznica (widoczna np. na mapie
http://maps.mapywig.org/m/German_maps/series/025K_TK25/2395_Niedersee_1944.jpg ) do położonego nad jeziorem, po drugiej strony ulicy, tartaku Andersa (obecnie cały teren w ruinie). Na Google Street View - link poniżej - widać podwórko z w/w szyną, a po obrocie można zobaczyć relikty bramy, za którą, ciągle dostrzegalne są resztki drewnianych podkładów, ukryte pośród panoszącej się wszędzie roślinności.
https://www.google.pl/maps/@53.6502...4!1sz0-Ba_7eiGmZLl8mBPQ2bg!2e0!7i13312!8i6656
Zdjęcie nr 9. Idąc dalej ulicą Mazurską (w stronę Śluzy Guzianka), można natrafić na niezwykle ciekawy relikt szyny, stojący właściwie nie wiadomo w jakim celu, przy chodniku obok jednej z posesji. Dostrzegalny napis WESTF. STA... pozwala zidentyfikować cechę (i producenta), która nanoszona była w postaci
WESTF. STAHLW. BOCHUM jednak roku produkcji, można się tylko domyśleć - zapewne koniec XIX w. Podaję również link do Google Street View gdzie można dokładnie zobaczyć lokalizację szyny
https://www.google.pl/maps/@53.6533...4!1su8KGgUdiOyXs3QBSy3NM5w!2e0!7i13312!8i6656
Zdjęcie nr 10. Niezwykle interesująca Śluza Guzianka, widoczna tu
https://www.google.pl/maps/@53.6618...4!1spzAjnNuGNZBJ4LYDMm7HZg!2e0!7i13312!8i6656 otoczona jest płotem, w którym siatkę podtrzymują słupki z
szyn wąskotorowych. Poniższe zdjęcie przedstawia fragmenty ogrodzenia, zarówno po lewej jak i po prawej stronie śluzy. Niestety na najbliższych szynach nie dostrzegłem żadnego cechowania, a pozostałe szyny, stoją na terenie nie dostępnym dla postronnych osób. Być może fragmenty szyn pamiętają budowę samej śluzy (1879 r.) lub zostały tu pozostawione po I w. św. (po jakiejś pobliskiej, polowej 600-tce
).
Zdjęcie nr 11. Jednym z odstępstw, od wszędzie panoszących się obecnie w Rucianych-Nidach szyn [K] 18 49 E1 są austriackie szyny
DO 17 49 E1 (Donawitz) widoczne m.in. na odcinku torowiska w km. 85.0 linii nr 219 (tuż przed przepustem nad rzeczką Nidką, położonym na charakterystycznym łuku szlaku, gdzie tor kieruje się w stronę przystanku Ruciane-Nida Zachodnie).
Zdjęcie nr 12. Dużą niespodzianką dla mnie, było zlokalizowanie obok wspomnianego wyżej przepustu, reliktów starego ogrodzenia, w którym rolę słupków pełni m.in. kilka starych, stalowych podkładów kolejowych. na jednym z nich można dostrzec cechę
HV 1921. Być może podkłady te pochodzą z rozebranej w 1945 r. linii Ruciane-Nida - Mrągowo, której tor, na tym przepuście, biegł obok toru linii do Olsztyna Gł.
Zdjęcie nr 13. Tor w stronę stacji Ruciane-Nida Zach. jest tradycyjnie zbudowany z szyn Huty Katowice z 2018 r. Na samym przystanku Ruciane-Nida Zach. nie ma już żadnych dodatkowych torów, a po bocznicy do Zakładu Płyt Pilśniowych i Wiórowych nie ma nawet śladu, choć zachował się widoczny w terenie jej przebieg. Tym niemniej w dawnej Nidzie, można "podziwiać" relikt szyny, stojący w bramie jednej z posesji przy ulicy Leśnej.
https://www.google.pl/maps/@53.6427...4!1sOI1gwk8ObCiYf_r8oc2jtA!2e0!7i13312!8i6656
Szyna z Witkowic z 1886 r.,
WIT. 86. B.St. jest jedną z dwóch, stojących w bramie, ale na drugiej nie ma dostrzegalnych cech producenta.
Zdjęcia nr 14-15. Sama ulica Leśna przecina remontowany obecnie szlak, a stojące na przejeździe krzyże Św. Andrzeja, umocowane są na kawałkach starych szyn. Spod grubej warstwy czarnej farby można odczytać ich cechy:
FH 1928 (na zdjęciu - widok w kierunku północnym, znak przed torowiskiem) i
FH 1915 (na zdjęciu po drugiej stronie torowiska). Mam jednka wrażenie, że znaki te - po ukończeniu remontu linii i przejazdu, zostaną ostatecznie zastąpione "nowoczesnymi" znakami, stojącymi na zwykłych, szarych słupkach.... Poniżej link do Google Street View, gdzie widać, jak miejsce to wyglądało jeszcze całkiem niedawno
https://www.google.pl/maps/@53.6516...4!1s-OoQcWc4oMQmJuOg63cZsQ!2e0!7i13312!8i6656
Zdjęcie nr 16. Inną ciekawostką fragmentów torowiska obok w/w przejazdu są prowizoryczne połączenia szyn, które finalnie układane są metodą bezstykową. Na zdjęciu poniżej widać jedno z takich połączeń - łubka
HK20 70 Ł49, a obok wszędobylska [K] 18 49E1
- można stwierdzić, standardowa obecnie szyna toru przecinającego Ruciane-Nida.... ciekawe, co tam leżało jeszcze rok temu, zwłaszcza na zlikwidowanych torach bocznych stacji. Niestety tego zapewne już się nie dowiemy nigdy.... Stąd słowa Kolegi Pawła, napisane kiedyś na Forum, aby fotografować szyny póki czas, w kontekście tej konkretnej stacji, nabrały smutnego i proroczego znaczenia. Dziś można stwierdzić, że stare torowisko na stacji Ruciane-Nida odeszło w niebyt....