• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
W wątku o łódzkich bocznicach opisywałem kiedyś bocznicę do zakładów chemicznych "Organika" w tamtych czasach niezbyt odległych, nie zwracałem bacznej uwagi na cechy na szynach, dziś niejako w ramach remanentu, poszedłem sprawdzić co na resztce z bocznicy może być ciekawego.
Zarośnięte wszystko niesamowicie, lub zasypane, dziś tory dochodzą tylko do "nowego" kozła oporowego w okolicach ul.Frycza-Modrzewskiego.
Udało mi się znaleźć jedna cechę i to tylko dlatego że słonko wyszło zza chmur w odpowiednim momencie.

DSC_0155-crop.JPG


Na koźle też była jedna cecha.

DSC_0156-crop.JPG


W drodze powrotnej znalazłem jeszcze jedną.

DSC_0166-crop.JPG


Po upewnieniu się czy nadjeżdżający pociąg nie zabierze mnie na wycieczkę, przeszedłem na drugą stronę na bocznicę do jednostki wojskowej na ul.Pryncypalnej (też opisywanej przeze mnie ) gdzieniegdzie tory wystawały spod krzaków i piachu, znalazłem kilka cech.

DSC_0168-crop.JPG


DSC_0169-crop.JPG


DSC_0171-crop.JPG


Współczesna dość.

DSC_0172-crop.JPG


Jedna już prawie na Chojnach, czyżby to Azovstal.

DSC_0173-crop.JPG


I trzy z toru przy którym do niedawna był terminal kontenerowy.

DSC_0179-crop.JPG


DSC_0180-crop.JPG


DSC_0181-crop.JPG


I to tyle na dziś.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Reakcje
3.595 45 1
Dzisiaj trochę "włoszczyzny" , ale z Polskimi konotacjami.
25. 04. 2019 r. Stacja Bergamo. Kozioł oporowy, o dość ciekawej - nie tyle konstrukcji, co sposobie orientacji szyn.
DSC_0749.JPG

Na jednej z szyn widoczna jest cecha:
TERNI 86 XII
DSC_0698.JPG

Przed cechą znajdują się jeszcze jakieś dwie pionowe kreski, ale trudno mi je jakkolwiek zinterpretować.
Huta ta mieści się w środkowych Włoszech i obecnie nie zajmuje się już walcowaniem szyn, a produkcją wyrobów ze stali nierdzewnej.
Kolejne cechy ujawniłem już w torach stacyjnych i tu właśnie mamy Polski akcent.
LUCCHINI - Resztę pozostawię naszym szynowym detektywom i niczego nie będę sugerował. ;)
DSC_0740.JPG

Kolejne również z torów stacyjnych i raczej współczesne.
DSC_0744.JPG

DSC_0739.JPG
DSC_0742.JPG

Jeszcze jedna - ciut starsza.
DSC_0745.JPG

Zmorą tutejszych miłośników szyneczek, jest fakt malowania ich na biało. Całymi kilometrami szyny wyglądają jak pobielone wapnem, ale to jakaś bardziej odporna farba. Kto bogatemu zabroni. :cool:
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.744 78 12
Mińsk Mazowiecki, Kościuszki27 (płot okalający szkoły salezjańskie od strony ulicy)...
Szyn wiele i z różnych źródeł (szerokości torów), ale na szybko tylko ta cecha się rzuciła w oczy..., bo od niedawna się zwraca uwagę...
IMG_20190508_175515.jpg

Pozdrawiam,...
 
Reakcje
3.609 30 0
W majowy, długi weekend (i niestety chłodny :() miałem przyjemność spędzić 3 dni w miejscowości zwanej Bramą Mazur. Ruciane-Nida, bo o nich napiszę troszeczkę w poniższym poście, ciekawe pod względem historycznym, w tym "kolejowym", miały uchylić przede mną swoje tajemnice, także w temacie szyn. Mogiły i kwatery wojenne z I w. św., interesujące bunkry broniące mostu kolejowego czy Śluzy Guzianka, sama śluza, leśne punkty obronne, zabytkowa XIX w. wieża wodna dla parowozów czy budynek 2-stanowiskowej parowozowni pomocniczej to zapewne stałe punkty odwiedzin każdego miłośnika historii. I tu w pełni zaspokoiłem swoją ciekawość. Niestety co do szyn, mogę tylko napisać, że moja wizyta była niestety spóźniona :(... Ale do rzeczy.

Wiedziałem, że linia kolejowa nr 219 od jakiegoś czasu jest w remoncie, a od połowy 2018 r. zamknięto odcinek od Szczytna w stronę Rucianego-Nidy, jednak patrząc na planik stacji http://galeria.krb.com.pl/main.php?cmd=imageview&var1=Skany/plany/RucianeNida.jpg&var2=0 i dostępne w sieci zdjęcia (w tym na Google street View) liczyłem na co najmniej dwa kozły oporowe, szyny w płocie przy parowozowni czy ciekawy spacer po nieczynnych już torach, zwłaszcza torze nr 4, 6 czy 9. Niestety w porównaniu do np. widoków z Google Street View zastałem to co zastałem.

Zdjęcie nr 1. Widok z przejazdu kolejowego na ul. Aleja Wczasów, w stronę stacji, dla porównania widok na Google Street View https://www.google.pl/maps/@53.6468...4!1sLPuxnRTBTzJ6139RI3ak8A!2e0!7i13312!8i6656

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (1).jpg


Zdjęcie nr 2. Widok z charakterystycznego dla tej stacji przejścia dla pieszych, położonego nad torami (a właściwie, obecnie tylko jednym torem). Dla porównania ponownie widok z Google Street View https://www.google.pl/maps/@53.6484...ya141.30588-ro-0.29576242-fo100!7i5376!8i2688

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (2).jpg


Zdjęcie nr 3. Widok w kierunku mostu kolejowego oraz od mostu w kierunku stacji oraz fragment cechy szyn położonych na moście, jako zabezpieczenie przed stoczeniem się taboru. Jak widać szyny te, to produkt Huty Bankowej.

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (3).jpg


Zdjęcie nr 4. Obecne szyny szlakowe, zarówno na moście, jak i za nim, oraz na samej stacji Ruciane-Nida, to szyny S49 (a właściwie 49 E1) Huty Katowice z 2018 r. .... Słowo stacja - jak to dumnie brzmi, użyte jest oczywiście ponad miarę, bo kiedy zostanie przywrócony ruch pociągów, będzie to tylko przystanek osobowy, a kiedyś... kiedyś były tu wczasy wagonowe, a o ruchu pociągów towarowych świadczy kilkuset metrowy relikt rampy, położony na południowej stronie równi stacyjnej.....

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (4).jpg


Zdjęcia nr 5-7. Dwa fragmenty szyn Huty Bankowej (HB), z 1947 i 1946, stoją obok ogrodzenia przy peronie. Mam jednak wrażenie, że same ogrodzenie, jak i szyny, znikną wkrótce, kiedy na dobre zostanie ukończony remont stacji. Szyna z II (lutego) 1947 stoi przed widocznym na górnym zdjeciu świerczkiem, szyna z X (lub IX) 1946 (charakterystyczny krój cyfry 4 pozwala rozpoznać, że jest to szyna HB), stoi za nim (patrzac od byłego wyjścia z dworca na perony).

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (5).jpg


Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (6).jpg


Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (7).jpg


Jedną z niespodzianek w Rucianych-Nidach jest to, że relikty starych szyn, można zlokalizować w kilku miejscach, poza samą stacją.

Zdjęcie nr 8. Przy ulicy Mazurskiej, w podwórzu obok komisariatu policji, stoi sobie okazały fragment szyny, na tyle długi, że można odczytać całą cechę zlokalizowaną w dwóch miejscach - producenta: GHH. na dole szyny, i rok produkcji: 1911 na górze. Co ciekawe, w miejscu tym, zapewne do 1945 r. biegła bocznica (widoczna np. na mapie http://maps.mapywig.org/m/German_maps/series/025K_TK25/2395_Niedersee_1944.jpg ) do położonego nad jeziorem, po drugiej strony ulicy, tartaku Andersa (obecnie cały teren w ruinie). Na Google Street View - link poniżej - widać podwórko z w/w szyną, a po obrocie można zobaczyć relikty bramy, za którą, ciągle dostrzegalne są resztki drewnianych podkładów, ukryte pośród panoszącej się wszędzie roślinności.
https://www.google.pl/maps/@53.6502...4!1sz0-Ba_7eiGmZLl8mBPQ2bg!2e0!7i13312!8i6656

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (8).jpg


Zdjęcie nr 9. Idąc dalej ulicą Mazurską (w stronę Śluzy Guzianka), można natrafić na niezwykle ciekawy relikt szyny, stojący właściwie nie wiadomo w jakim celu, przy chodniku obok jednej z posesji. Dostrzegalny napis WESTF. STA... pozwala zidentyfikować cechę (i producenta), która nanoszona była w postaci WESTF. STAHLW. BOCHUM jednak roku produkcji, można się tylko domyśleć - zapewne koniec XIX w. Podaję również link do Google Street View gdzie można dokładnie zobaczyć lokalizację szyny https://www.google.pl/maps/@53.6533...4!1su8KGgUdiOyXs3QBSy3NM5w!2e0!7i13312!8i6656

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (9).jpg


Zdjęcie nr 10. Niezwykle interesująca Śluza Guzianka, widoczna tu https://www.google.pl/maps/@53.6618...4!1spzAjnNuGNZBJ4LYDMm7HZg!2e0!7i13312!8i6656 otoczona jest płotem, w którym siatkę podtrzymują słupki z szyn wąskotorowych. Poniższe zdjęcie przedstawia fragmenty ogrodzenia, zarówno po lewej jak i po prawej stronie śluzy. Niestety na najbliższych szynach nie dostrzegłem żadnego cechowania, a pozostałe szyny, stoją na terenie nie dostępnym dla postronnych osób. Być może fragmenty szyn pamiętają budowę samej śluzy (1879 r.) lub zostały tu pozostawione po I w. św. (po jakiejś pobliskiej, polowej 600-tce :niepewny:).

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (10).jpg


Zdjęcie nr 11. Jednym z odstępstw, od wszędzie panoszących się obecnie w Rucianych-Nidach szyn [K] 18 49 E1 są austriackie szyny DO 17 49 E1 (Donawitz) widoczne m.in. na odcinku torowiska w km. 85.0 linii nr 219 (tuż przed przepustem nad rzeczką Nidką, położonym na charakterystycznym łuku szlaku, gdzie tor kieruje się w stronę przystanku Ruciane-Nida Zachodnie).

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (11).jpg


Zdjęcie nr 12. Dużą niespodzianką dla mnie, było zlokalizowanie obok wspomnianego wyżej przepustu, reliktów starego ogrodzenia, w którym rolę słupków pełni m.in. kilka starych, stalowych podkładów kolejowych. na jednym z nich można dostrzec cechę HV 1921. Być może podkłady te pochodzą z rozebranej w 1945 r. linii Ruciane-Nida - Mrągowo, której tor, na tym przepuście, biegł obok toru linii do Olsztyna Gł.

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (12).jpg


Zdjęcie nr 13. Tor w stronę stacji Ruciane-Nida Zach. jest tradycyjnie zbudowany z szyn Huty Katowice z 2018 r. Na samym przystanku Ruciane-Nida Zach. nie ma już żadnych dodatkowych torów, a po bocznicy do Zakładu Płyt Pilśniowych i Wiórowych nie ma nawet śladu, choć zachował się widoczny w terenie jej przebieg. Tym niemniej w dawnej Nidzie, można "podziwiać" relikt szyny, stojący w bramie jednej z posesji przy ulicy Leśnej.
https://www.google.pl/maps/@53.6427...4!1sOI1gwk8ObCiYf_r8oc2jtA!2e0!7i13312!8i6656
Szyna z Witkowic z 1886 r., WIT. 86. B.St. jest jedną z dwóch, stojących w bramie, ale na drugiej nie ma dostrzegalnych cech producenta.

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (13).jpg


Zdjęcia nr 14-15. Sama ulica Leśna przecina remontowany obecnie szlak, a stojące na przejeździe krzyże Św. Andrzeja, umocowane są na kawałkach starych szyn. Spod grubej warstwy czarnej farby można odczytać ich cechy: FH 1928 (na zdjęciu - widok w kierunku północnym, znak przed torowiskiem) i FH 1915 (na zdjęciu po drugiej stronie torowiska). Mam jednka wrażenie, że znaki te - po ukończeniu remontu linii i przejazdu, zostaną ostatecznie zastąpione "nowoczesnymi" znakami, stojącymi na zwykłych, szarych słupkach.... Poniżej link do Google Street View, gdzie widać, jak miejsce to wyglądało jeszcze całkiem niedawno https://www.google.pl/maps/@53.6516...4!1s-OoQcWc4oMQmJuOg63cZsQ!2e0!7i13312!8i6656

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (14).jpg


Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (15).jpg


Zdjęcie nr 16. Inną ciekawostką fragmentów torowiska obok w/w przejazdu są prowizoryczne połączenia szyn, które finalnie układane są metodą bezstykową. Na zdjęciu poniżej widać jedno z takich połączeń - łubka HK20 70 Ł49, a obok wszędobylska [K] 18 49E1 :LOL: - można stwierdzić, standardowa obecnie szyna toru przecinającego Ruciane-Nida.... ciekawe, co tam leżało jeszcze rok temu, zwłaszcza na zlikwidowanych torach bocznych stacji. Niestety tego zapewne już się nie dowiemy nigdy.... Stąd słowa Kolegi Pawła, napisane kiedyś na Forum, aby fotografować szyny póki czas, w kontekście tej konkretnej stacji, nabrały smutnego i proroczego znaczenia. Dziś można stwierdzić, że stare torowisko na stacji Ruciane-Nida odeszło w niebyt.... :(

Ruciane-Nida 2-4.05.2019 (16).jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Dostrzegalny napis WESTF. STA... pozwala zidentyfikować cechę (i producenta), która nanoszona była w postaci WESTF. STAHLW. BOCHUM
Moim zdaniem jest to szyna wyprodukowana w Westfälische Stahlwerke, mieszczącej się w Weitmar - dzielnicy Bochum, późniejszej Rombacher Hütte, która dopiero w połowie lat dwudziestych została wchłonięta przez koncern Bochum.
Bardzo interesujące znalezisko.
 
Reakcje
3.609 30 0
Moim zdaniem jest to szyna wyprodukowana w Westfälische Stahlwerke, mieszczącej się w Weitmar - dzielnicy Bochum, późniejszej Rombacher Hütte, która dopiero w połowie lat dwudziestych została wchłonięta przez koncern Bochum.
Bardzo interesujące znalezisko.
Myślałem, że już prezentowałem taką szynę, bo mam również zdjęcia pełnego cechowania. W Szczytnie, w ogrodzeniu zbudowanym ze starych szyn kolejowych, odgradzającym teren Szkoły Podstawowej nr 3 im. Marii Skłodowskiej-Curie, od torowiska, stoją wśród kilkudziesięciu szyn, m.in. dwie podobne szyny, cechowane WESTF. STAHLW. BOCHUM, w tym jedna z pełnym cechowaniem, z rokiem 1893. Jak czas pozwoli, wkrótce zamieszczę kilka zdjęć szyn zlokalizowanych na stacji i przy stacji Szczytno. Tymczasem poniżej w/w szyny z ogrodzenia w Szczytnie:

WESTF. STAHLW.....

Szczytno - WESTF. STAHLW..jpg


WESTF. STAHLW. BOCHUM. 1893.

Szczytno - WESTF. STAHLW. BOCHUM 1893.jpg


Szczytno - WESTF. STAHLW. BOCHUM.jpg



 
Reakcje
3.609 30 0
Zgoda - tylko to cechowanie odnosi się do późniejszej Rombacher Hütte, też położonej w Bochum.
Można też dodać, że później cecha ta przybrała postać W. ST. BOCHUM, np. W. ST. BOCHUM 1907, a jeszcze wcześniej nazwa tej huty cechowana była pełną nazwą WESTFÄLISCHE STAHLWERKE np. WESTFÄLISCHE STAHLWERKE 1894, bez słowa BOCHUM. Oczywiście, tak jak Kolega pisze, huta ta do lat 20-tych XX w. nie miała nic wspólnego z szynami, na których widnieje napis B.V.G. BOCHUM.
 
B

Bdh****

Gość
Udało mi się przynajmniej trochę pozbierać do kupy... Paweł, dzięki!
Huta Katowice, S49 z VII '82
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--120373519.jpeg_1557646934902.jpeg

Nieco dalej taka sama... tzn takie same cechy ;)
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1659468809.jpeg_1557646922843.jpeg

Szyny z wjazdu do Wejherowa od strony Góry Pomorskiej
Wejherowo, 29 kwietnia 2019
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Chłopaku masz tam kilka torów do sprawdzenia, nie ociągaj się, bierz ojca jako ubezpieczenie i w drogę.

7e52d935-184e-4f1b-a252-7324b375bd2a.jpg
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.744 78 12
Wracając ...wczoraj z toy toy'a na postoju w Legionowie Piaskach ... może nie związane z tematem, gdyby nie to co wystawało z ogólnej bryły schronienia dla obsługi karabinu...
Resztki pozostałe po garnizonie pociągów pancernych ( o ile nic nie pokręciłem..., ładnych kilka lat temu leżał tutaj jeszcze tor bocznicy)
IMG_20190512_051510.jpg ...ogólny widok...
IMG_20190512_051450.jpg ... szczegół...
IMG_20190512_051455.jpg ...skala porównawcza (palec 10 cm, czyli szyna ok 7cm z uwzględnieniem perspektywy)...

Pozdrawiam,...

ps. cech brak...