Znak „C 1/1 80” można również interpretować jako „G 1/1 80”. Wtedy litera „G” oznaczałaby niemieckie słowo „Gewährleistung”. Litery „G” i „C” zostały tu prawdopodobnie pomylone lub były używane synonimicznie. Przykładem może być szyna z Hoesch z roku 1881: „5.G. 1/1. 82. *.” Od 1 stycznia 1882 r. rozpoczyna się pięcioletnia gwarancja producenta, w ramach której producent musi wymienić każdą szynę, która stanie się wadliwa w tym okresie.
Uważam, że masz rację, a nowe zdjęcie, które zamieściłeś, wyjaśnia wszystko. Tak jak przypuszczałem w poprzednim wpisie, "C" to nie cecha (pojedyncza litera) nazwy producenta, a tylko fragment większej całości, w dodatku, nie mający nic wspólnego z nazwą firmy, która wyprodukowała szynę.
Połączyłem kolejne cztery postacie, których skrót jest wciąż niejasny.
Mam nadzieję, że w tym momencie nie masz nic przeciwko, jeśli lokalizacje nie znajdują się w Polsce?
Nie mam nic przeciwko. Jeżeli mogę być w czymś pomocny i mam wolny czas (aby usiąść na dłuższą chwilę przy komputerze, a z tym różnie bywa
, sam pewnie to wiesz), to zawsze służę pomocą. Łączą nas przecież te same zainteresowania, starymi szynami i zapomnianymi drogami żelaznymi. Ja skupiam się oczywiście na tym, co mogę znaleźć w Polsce, a Polska - zważywszy na jej historię - to prawdziwy raj dla miłośników starych szyn, pozostawionych tu m.in. przez trzech zaborców (całkowicie odmiennych pod względem rozwoju kolei) i wichry dwóch wojen światowych oraz pozyskiwanych z własnych hut i stalowni czy poprzez zakupy dokonywane przez Polskie Koleje Państwowe.
Znak „DD 64” zauważony w Hiszpanii na stacji Figaro.
Nie znam tej cechy, ale jeżeli szyna jest z Hiszpanii, w dodatku jest bardzo stara, z 1864 r., to może jej producentem była pierwsza w Hiszpanii firma metalurgiczna produkująca stalowe szyny, Duro y Compañía /
Duro Felguera, otwarta w 1857/1858, przez hiszpańskiego przemysłowca Pedro Duro (pionier nowoczesnej metalurgii w Hiszpanii i chyba najbardziej znany hiszpański przemysłowiec branży stalowej II połowy XIX w.). To tylko snucie domysłów, ale może D D oznacza np. (Pedro)
Duro -
Duro y Compañía (późniejsza Duro Felguera) lub np.
Duro -
Duro (Pedro Duro i Julián Duro - jeden ze wspólników i współzałożycieli firmy: syn ? brat ? krewny ? Pedro Duro).
Znak „FM.76” zauważony na stacji La Chartre-sur-le-Loir (linia kolejowa Chartres-Bordeaux). Z pewnością 1876, ale „FM”? Firminy?
Tak, to z dużym prawdopodobieństwem Firminy. W XIX w. w cechowaniu szyn francuskich producentów spotyka się oprócz pełnych nazw, także skróty, występujące w określonym okresie czasu (bądź alternatywnie). FM / FIRMINY na podobnej zasadzie jak np: ISB / ISBERGUES czy AUBIN / A.
Znak „H & H 937” z kolekcji kolejowej Opladen.
Trudno powiedzieć. Nie znam tej cechy. W dodatku to prawdopodobnie szyna wąskotorowa, więc możliwości co do producenta jest więcej, niż w przypadku szyn normalnotorowych. Szyny wąskotorowe produkowały również zakłady (huty, stalownie) nie dysponujące urządzeniami i liniami produkcyjnymi do walcowania szyn cięższych profili, stąd producentów tego rodzaju szyn jest więcej, niektórzy popadli w całkowite zapomnienie. Mam też wątpliwości czy jest tam 937, może to
93/15 lub
93/18 - niekiedy tak oznaczano typ szyn, profili S-15 i S-18. Na szynie w miejscu hipotetycznego 15 lub 18 jest jakaś bruzda (uszkodzenie, zabrudzenie) ale wydaje mi się, że widać tam jednak fragment cyfry "1" po "/". Jeżeli to szyna wąskotorowa, oznaczenia typu "H" itp. mogą nie mieć nic wspólnego z oznaczeniem producenta, tylko mogą opisywać parametry techniczne szyny, np jej wysokość (S-15 i S-18 = 93 mm) stąd np. 93 w dalszej części cechowania (jeżeli jest tam np. 93/1? a nie 937).
I wreszcie znak „DI Si DH 1870”. Litery „I” i „i” nie są całkowicie pewne. Z pewnością z 1870 roku, znaleziony na stacji kolejowej Calau-Niederlausitz (Niemcy). Dillinger Hüttenwerke?
Tak. To z dużym prawdopodobieństwem jest wczesna forma cechowania szyn z huty w Dillingen. Po środku jest St (od Stahl), nie SI. Proszę porównaj ze zdjęciem szyny tak samo cechowanej, ale z rocznika 1871, link poniżej:
https://scontent-waw2-1.xx.fbcdn.ne...upP-lM2qm4wkGu62uWuMGNoa_V144EQew&oe=67492E50
Myślę, że DI. St. D.H. można odczytać jako
DI. = Dillingen,
St. = Stahl,
D.H. = Dillinger Hüttenwerke.
Czekam na opinię ekspertów.
Ekspertem na pewno nie jestem, ale pasjonatem dróg żelaznych na pewno. Lubię też historię, w tym przemysłu metalurgicznego w Europie. Jeżeli mogę w czymś pomóc to taka pomoc zawsze rozwija też moją wiedzę i zaspakaja moje zainteresowania.
Na marginesie, stronę
https://walzzeichen.de/ znałem jeszcze z czasów poprzedniego właściciela, Olafa Menscha. Wymieniałem z nim nawet pewne informacje o szynach. Czy mogę spytać (jeżeli nie stanowi to dla Ciebie problemu), co stało się z Olafem, że już nie prowadzi walzzeichen ? Zapewne zdrowie mu nie pozwala. Wiem, że stronę założył ponad 12 lat temu, już jako emeryt. Rozumiem, że strona jest obecnie Twoją własnością. Widzę, że bardzo pozytywnie rozwijasz i budujesz ją, skupiając się głównie na szynach (Olaf zajmował się także innymi aspektami kolei). Fajnie, że strona działa nadal (był moment, że była zawieszona), a galerie zdjęć nie zginęły bezpowrotnie, a teraz są wzbogacane Twoją kolekcją zdjęć, bardzo cenną z punktu poznawczego. Znam też od dawna Twoją pierwszą bardzo interesującą stronę / bloga
https://railwalker.de/ mam nadzieję, że nie zniknie z sieci.
Wracając do walzzeichen w kolejnym wpisie (niestety zamieszczę go dopiero jutro, dziś już nie mam za bardzo czasu) odniosę się do wybranych oznaczeń na szynach francuskich, które nie są zidentyfikowane na Twojej stronie. Myślę, że to co napiszę będzie dla Ciebie pomocne. Na tą chwilę, wyłapałem też pewien niezamierzony błąd w identyfikacji. Chodzi o cechę AHV:
https://walzzeichen.de/a-h-v/
Umieszczone w galerii zdjęcia szyn należą do
dwóch różnych producentów, stosujących identyczny skrót literowy.
Szyny z terenu Niemiec z cechą A.H.V. (z kropkami pomiędzy literami), z 1911 czy 1912 (fotografie na końcu galerii w linku wyżej), to oczywiście, tak jak podane jest na stronie, szyny wyprodukowane przez Aachener Hütten-Aktien-Verein (bardziej znane z wcześniejszego cechowania A.H.A.V.).
Natomiast szyny z terenu Hiszpanii, z cechą AHV bez kropek pomiędzy literami, lub z nimi, oraz z charakterystycznymi miesiącami produkcji cechowanymi pod postacią kropek itp., to szyny hiszpańskiej firmy
Altos
Hornos de
Vizcaya (
AHV / A.H.V.).
Należy więc podzielić galerię i wydzielić z niej dwóch producentów, oznaczonych na Walzzeichen-Liste jako np. A.H.V. (Deutschland) i A.H.V. (Spanien) lub np. A.H.V. (D) i A.H.V. (E). Przepraszam za te sugestie, ale poprawka jest ze wszech miar wskazana
bo Twoja strona cieszy się dużym prestiżem wśród miłośników starych szyn.
Stanisław