• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Reakcje
3.628 30 0
Toruń, 2024r. Szyny z okresu zaborów na stacji granicznej Aleksandrów Kujawski.
Nieco więcej zdjęć i informacji o tej ekspozycji jest we wpisach #1.814 oraz #1.813

Z fotografii jakie zamieściłeś w innym temacie (Kolejowe klimaty #4.545) widzę, że wystawa w plenerze powiększyła się o niezwykle efektowny semafor kształtowy. Super sprawa, że są osoby, które dbają oraz powiększają tę ekspozycję.
 

ignacy500

Znany użytkownik
Reakcje
688 18 0
Nieco więcej zdjęć i informacji o tej ekspozycji jest we wpisach #1.814 oraz #1.813

Z fotografii jakie zamieściłeś w innym temacie (Kolejowe klimaty #4.545) widzę, że wystawa w plenerze powiększyła się o niezwykle efektowny semafor kształtowy. Super sprawa, że są osoby, które dbają oraz powiększają tę ekspozycję.
Tak. W sąsiednim budynku była jeszcze Kolejowa Izba Pamięci. Bardzo chciałem tam wejść, "szarpałem" za drzwi, ale niestety była zamknięta tego dnia. Więcej w tym materiale:
Wygląda na to, że warto. Wstawię ten wpis również do tamtego wątku.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.226 508 29
Dziś na intencję grobingu, w drodze po drogą ;) ciotkę mojej ukochanej, przybyłą zza oceanu, idąc w stronę Dołów, autochtoni wiedzą o co chodzi, na ulicy Głowackiego 13 w bramie dostrzegłem dwie szyny pełniące funkcję słupków ochronnych, no to fotka od tzw. frontu.

IMG_20241101_111147847.jpg


I jeszcze jedna od zakrystii czyli od tyłu.

IMG_20241101_111410011.jpg


Jedna z tych od przodu była z cechą.
Angielska Barrow Steel z roku 1877 no szok, w tym miejscu:niepewny:

IMG_20241101_111348566-crop.jpg
 

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
15 0 0
Witajcie podróżnicy!
Postanowiłem zarejestrować się na tym forum dzisiaj.
Nazywam się Christian i mieszkam w Niemczech. Od 20 lat pracuję na kolei. Jednak temat dotyczący wiedzy na temat torów kolejowych został utworzony prywatnie.
Szczególnie ta część dotycząca torów kolejowych jest dla mnie tak interesująca tutaj na forum.
Od początku 2024 roku przejąłem stronę www.walzzeichen.de od jej poprzedniego operatora i nadal ją prowadzę.

Mój związek z torami kolejowymi wynika z mojego zainteresowania odkrywaniem starych linii kolejowych, choć z naciskiem na Francję. Być może będę mógł wnieść coś tutaj na forum dla niektórych linii kolejowych.
Jeśli chodzi o szyny z krajów Europy Wschodniej lub cyrylicy, nie jestem z nimi w ogóle zaznajomiony. Mówię tylko po angielsku i niemiecku. Ale wszystko jest możliwe z programem tłumaczącym.

Jeśli chcesz, mogę również pokazać ci szyny, których kodowania nie udało mi się jeszcze rozszyfrować.

Z niecierpliwością czekam na ożywioną wymianę zdań.
Zapraszam również do odwiedzenia mojej strony internetowej. Będę bardzo wdzięczny za wszelkie uwagi dotyczące błędów lub brakujących treści.

Christian
 
Reakcje
3.628 30 0
Witajcie podróżnicy!
Postanowiłem zarejestrować się na tym forum dzisiaj.
Nazywam się Christian i mieszkam w Niemczech. Od 20 lat pracuję na kolei. Jednak temat dotyczący wiedzy na temat torów kolejowych został utworzony prywatnie.
Szczególnie ta część dotycząca torów kolejowych jest dla mnie tak interesująca tutaj na forum.
Od początku 2024 roku przejąłem stronę www.walzzeichen.de od jej poprzedniego operatora i nadal ją prowadzę.

Mój związek z torami kolejowymi wynika z mojego zainteresowania odkrywaniem starych linii kolejowych, choć z naciskiem na Francję. Być może będę mógł wnieść coś tutaj na forum dla niektórych linii kolejowych.
Jeśli chodzi o szyny z krajów Europy Wschodniej lub cyrylicy, nie jestem z nimi w ogóle zaznajomiony. Mówię tylko po angielsku i niemiecku. Ale wszystko jest możliwe z programem tłumaczącym.

Jeśli chcesz, mogę również pokazać ci szyny, których kodowania nie udało mi się jeszcze rozszyfrować.

Z niecierpliwością czekam na ożywioną wymianę zdań.
Zapraszam również do odwiedzenia mojej strony internetowej. Będę bardzo wdzięczny za wszelkie uwagi dotyczące błędów lub brakujących treści.

Willkommen Christian auf der Website modelarstwo.info (y)
Wir warten auf Fotos von interessanten Schienen / Eisenbahngleisen / Oberbau usw.

Grüße
Stanisław
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.939 37 4
Hej Panowie.
Miejsce ogólnie znane, pętla autobusów 111, 106, dawniej 6 i 11, tuz obok stacji Gutkowo(Olsztyn). Przyznam się, że ślepy jestem, milion razy jechałem tamtędy busem i szynę wypatrzyłem dopiero ostatnio. Najpierw zrobiłem zdjęcie z wnętrza busa, dziś już podszedłem. Stan zachowania oceniam na bardzo dobry, HOESCH 1887. X. Biorąc od uwagę gdzie ona stoi zastanawia fakt kiedy wkopali (jak robili pętlę busów?), no i oczywiście skąd pochodzi. W ogrodzeniach domków w okolicy pojawiają się te mniejsze szyny, mniejsze nawet od wąskiego toru, można je spotkać np. jako drabinki na dachy w budynkach przystacyjnych, (pierwszy raz zwróciłem uwagę w Morągu na nie, ale cech nie dopatrzyłem). Tutaj pole do popisu dla kolegów zajmujących się cechowaniem szyn, @Stanisław1972 i kolega Paweł, którego nicka mi nie znajduje forum (@Kpt.Nemo, co się stało?).
Pozdrawiam.
Maciek "Magic"
SZYNA1.jpg
SZYNA2.jpg

Dla zainteresowanych link do mapki:
MAPKA
 
Ostatnio edytowane:

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
15 0 0
Oto 4 szyny, których nie udało mi się jeszcze zidentyfikować. Lokalizacje znajdują się w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Szwajcarii.
Może ktoś tutaj ma jakiś pomysł?

Screenshot 2024-11-20 at 19-26-04 Walzzeichen AB – Die Welt der Eisenbahnschienen.png

AB ?
← AB 62 X CFF I T
16.12.2007 Muzeum Transportu w Lucernie (Szwajcaria)


Screenshot 2024-11-20 at 19-27-24 Walzzeichen A.H.M. – Die Welt der Eisenbahnschienen.png

A.H.M. ?
A.H.M. 83 45
10.09.2009 Huesca, Hiszpania



Screenshot 2024-11-20 at 19-29-00 Walzzeichen C ¹_₁ 80 – Die Welt der Eisenbahnschienen.png

C ?
C 1/1 80
Stacja kolejowa Melle w Niemczech

Screenshot 2024-11-20 at 19-32-36 Walzzeichen CCSᵗM – Die Welt der Eisenbahnschienen.png

CCSᵗM ?
PM CCSᵗM 89 II
Znaleziono 2x na linii kolejowej Avallon - Autun (Francja).
 
Reakcje
3.628 30 0
Oto 4 szyny, których nie udało mi się jeszcze zidentyfikować. Lokalizacje znajdują się w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Szwajcarii. Może ktoś tutaj ma jakiś pomysł?
AB to z dużym prawdopodobieństwem (ale wymaga to potwierdzenia, nie jestem tego pewien na 100%) skrót od A.R.B.E.D.-Belval, czyli późniejsze cechowanie (z lat 60-tych XX w.) szyn z Luksemburga, bardziej znanych z cechy BELVAL, stosowanej do lat 50-tych XX w.

A.H.M. to Altos Hornos del Mediterráneo, hiszpański koncern metalurgiczny, utworzony w 1971, główna huta znajdowała się w miejscowości Sagunto w Walencji. Szyny cechowane rocznikami 1982 i 1983 pochodzą z ostatnich lat produkcji, wówczas to (w 1983) z powodu kryzysu m.in. na rynkach stali, zaczęto wygaszać wielkie piece w Sagunto (walcownia pracowała do 1984), a hutę zamknięto ostatecznie w październiku 1984.

Trudna sprawa. To bardzo stara cecha (z 1880), możliwości jest kilka, tym bardziej, że być może na fotografii nie utrwalono całości cechy. W szynie są też nawiercone otwory, które mogły "zatrzeć" inne symbole. Na zdjęciu może widać tylko np. końcowe C (Co ^ ?).

CCSᵗM to Châtillon-Commentry Société Métallurgique czyli francuska firma, która w późniejszych latach (w 1897) połączyła się z Neuves-Maisons (cecha na szynach CCNM). Francuskie Sᵗ to skrót od Société, podobnie jak w języku angielskim skrótem od Corporation jest Co.


Aby wpis nie był taki "goły" dwa zdjęcia, pewnego rodzaju ciekawostki, z wrześniowo-pażdziernikowej eksploracji stacji Bartoszyce. Rozjazd nr 25 (podwójny, krzyżowy) i dwie cechy, rzadko spotykane w dzisiejszych czasach i jeszcze nie prezentowane w temacie.

Fot. 1. Cecha na iglicy bartoszyckiego rozjazdu nr 25, wyprodukowanej w listopadzie 1953 r. w Hucie Kościuszko, sygnowana typem S.8 czyli dla rozjazdów opartych na pruskim typie Form 8. W latach 50-tych produkowano tego typu iglice, zapewne już tylko w celu wymiany zużytych / uszkodzonych elementów rozjazdów typu 8.

Bartoszyce - jedna z iglic rozjazdu nr 25.jpg


Fot. 2. Jedna z kierownic rozjazdu nr 25 cechowana P.K.P. (20) 1929. Typ. 8. KRÓL. HUTA. Przedwojenna kierownica wyprodukowana dla PKP dla rozjazdu typu 8.

Bartoszyce jedna z kierownic rozjazdu nr 25.jpg
 

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
15 0 0
Witaj Stanisław1972,

Bardzo dziękuję za wyjaśnienia. W przypadku „CCStM” i „A.H.M.” naprawdę pomogłeś mi uzupełnić pewne luki w mojej wiedzy. Przyjąłem również założenie, że symbol „AB” = „A.R.B.E.D.-Belval”.

Znak „C 1/1 80” można również interpretować jako „G 1/1 80”. Wtedy litera „G” oznaczałaby niemieckie słowo „Gewährleistung”. Litery „G” i „C” zostały tu prawdopodobnie pomylone lub były używane synonimicznie.
Przykładem może być szyna z Hoesch z roku 1881: „5.G. 1/1. 82. *.” Od 1 stycznia 1882 r. rozpoczyna się pięcioletnia gwarancja producenta, w ramach której producent musi wymienić każdą szynę, która stanie się wadliwa w tym okresie.

Garantie 1881 HOESCH. D. 5 G ~ ab 1.1.1882 stern . Mus LVR Oberhausen  23.11.2011 bearb  030.JPG
 

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
15 0 0
Połączyłem kolejne cztery postacie, których skrót jest wciąż niejasny.
Mam nadzieję, że w tym momencie nie masz nic przeciwko, jeśli lokalizacje nie znajdują się w Polsce?

Znak „DD 64” zauważony w Hiszpanii na stacji Figaro.
1864-dd-64-fragment-spanien-bf-figaro-24.11.2009-141.jpg



Znak „FM.76” zauważony na stacji La Chartre-sur-le-Loir (linia kolejowa Chartres-Bordeaux). Z pewnością 1876, ale „FM”? Firminy?
chr6524.jpg


Znak „H & H 937” z kolekcji kolejowej Opladen.
93-hh-fragment-21.03.2011-opladen-185.jpg


I wreszcie znak „DI Si DH 1870”. Litery „I” i „i” nie są całkowicie pewne. Z pewnością z 1870 roku, znaleziony na stacji kolejowej Calau-Niederlausitz (Niemcy). Dillinger Hüttenwerke?
1870-di-si-dh-1870-4.06.2008-nachgemalt-calau-nd.lausitz-.jpg


Czekam na opinię ekspertów.

Christian
 
Reakcje
3.628 30 0
Znak „C 1/1 80” można również interpretować jako „G 1/1 80”. Wtedy litera „G” oznaczałaby niemieckie słowo „Gewährleistung”. Litery „G” i „C” zostały tu prawdopodobnie pomylone lub były używane synonimicznie. Przykładem może być szyna z Hoesch z roku 1881: „5.G. 1/1. 82. *.” Od 1 stycznia 1882 r. rozpoczyna się pięcioletnia gwarancja producenta, w ramach której producent musi wymienić każdą szynę, która stanie się wadliwa w tym okresie.
Uważam, że masz rację, a nowe zdjęcie, które zamieściłeś, wyjaśnia wszystko. Tak jak przypuszczałem w poprzednim wpisie, "C" to nie cecha (pojedyncza litera) nazwy producenta, a tylko fragment większej całości, w dodatku, nie mający nic wspólnego z nazwą firmy, która wyprodukowała szynę.

Połączyłem kolejne cztery postacie, których skrót jest wciąż niejasny.
Mam nadzieję, że w tym momencie nie masz nic przeciwko, jeśli lokalizacje nie znajdują się w Polsce?
Nie mam nic przeciwko. Jeżeli mogę być w czymś pomocny i mam wolny czas (aby usiąść na dłuższą chwilę przy komputerze, a z tym różnie bywa :), sam pewnie to wiesz), to zawsze służę pomocą. Łączą nas przecież te same zainteresowania, starymi szynami i zapomnianymi drogami żelaznymi. Ja skupiam się oczywiście na tym, co mogę znaleźć w Polsce, a Polska - zważywszy na jej historię - to prawdziwy raj dla miłośników starych szyn, pozostawionych tu m.in. przez trzech zaborców (całkowicie odmiennych pod względem rozwoju kolei) i wichry dwóch wojen światowych oraz pozyskiwanych z własnych hut i stalowni czy poprzez zakupy dokonywane przez Polskie Koleje Państwowe.

Znak „DD 64” zauważony w Hiszpanii na stacji Figaro.
Nie znam tej cechy, ale jeżeli szyna jest z Hiszpanii, w dodatku jest bardzo stara, z 1864 r., to może jej producentem była pierwsza w Hiszpanii firma metalurgiczna produkująca stalowe szyny, Duro y Compañía / Duro Felguera, otwarta w 1857/1858, przez hiszpańskiego przemysłowca Pedro Duro (pionier nowoczesnej metalurgii w Hiszpanii i chyba najbardziej znany hiszpański przemysłowiec branży stalowej II połowy XIX w.). To tylko snucie domysłów, ale może D D oznacza np. (Pedro) Duro - Duro y Compañía (późniejsza Duro Felguera) lub np. Duro - Duro (Pedro Duro i Julián Duro - jeden ze wspólników i współzałożycieli firmy: syn ? brat ? krewny ? Pedro Duro).

Znak „FM.76” zauważony na stacji La Chartre-sur-le-Loir (linia kolejowa Chartres-Bordeaux). Z pewnością 1876, ale „FM”? Firminy?
Tak, to z dużym prawdopodobieństwem Firminy. W XIX w. w cechowaniu szyn francuskich producentów spotyka się oprócz pełnych nazw, także skróty, występujące w określonym okresie czasu (bądź alternatywnie). FM / FIRMINY na podobnej zasadzie jak np: ISB / ISBERGUES czy AUBIN / A.

Znak „H & H 937” z kolekcji kolejowej Opladen.
Trudno powiedzieć. Nie znam tej cechy. W dodatku to prawdopodobnie szyna wąskotorowa, więc możliwości co do producenta jest więcej, niż w przypadku szyn normalnotorowych. Szyny wąskotorowe produkowały również zakłady (huty, stalownie) nie dysponujące urządzeniami i liniami produkcyjnymi do walcowania szyn cięższych profili, stąd producentów tego rodzaju szyn jest więcej, niektórzy popadli w całkowite zapomnienie. Mam też wątpliwości czy jest tam 937, może to 93/15 lub 93/18 - niekiedy tak oznaczano typ szyn, profili S-15 i S-18. Na szynie w miejscu hipotetycznego 15 lub 18 jest jakaś bruzda (uszkodzenie, zabrudzenie) ale wydaje mi się, że widać tam jednak fragment cyfry "1" po "/". Jeżeli to szyna wąskotorowa, oznaczenia typu "H" itp. mogą nie mieć nic wspólnego z oznaczeniem producenta, tylko mogą opisywać parametry techniczne szyny, np jej wysokość (S-15 i S-18 = 93 mm) stąd np. 93 w dalszej części cechowania (jeżeli jest tam np. 93/1? a nie 937).

I wreszcie znak „DI Si DH 1870”. Litery „I” i „i” nie są całkowicie pewne. Z pewnością z 1870 roku, znaleziony na stacji kolejowej Calau-Niederlausitz (Niemcy). Dillinger Hüttenwerke?
Tak. To z dużym prawdopodobieństwem jest wczesna forma cechowania szyn z huty w Dillingen. Po środku jest St (od Stahl), nie SI. Proszę porównaj ze zdjęciem szyny tak samo cechowanej, ale z rocznika 1871, link poniżej:

https://scontent-waw2-1.xx.fbcdn.ne...upP-lM2qm4wkGu62uWuMGNoa_V144EQew&oe=67492E50

Myślę, że DI. St. D.H. można odczytać jako DI. = Dillingen, St. = Stahl, D.H. = Dillinger Hüttenwerke.

Czekam na opinię ekspertów.
Ekspertem na pewno nie jestem, ale pasjonatem dróg żelaznych na pewno. Lubię też historię, w tym przemysłu metalurgicznego w Europie. Jeżeli mogę w czymś pomóc to taka pomoc zawsze rozwija też moją wiedzę i zaspakaja moje zainteresowania.

Na marginesie, stronę https://walzzeichen.de/ znałem jeszcze z czasów poprzedniego właściciela, Olafa Menscha. Wymieniałem z nim nawet pewne informacje o szynach. Czy mogę spytać (jeżeli nie stanowi to dla Ciebie problemu), co stało się z Olafem, że już nie prowadzi walzzeichen ? Zapewne zdrowie mu nie pozwala. Wiem, że stronę założył ponad 12 lat temu, już jako emeryt. Rozumiem, że strona jest obecnie Twoją własnością. Widzę, że bardzo pozytywnie rozwijasz i budujesz ją, skupiając się głównie na szynach (Olaf zajmował się także innymi aspektami kolei). Fajnie, że strona działa nadal (był moment, że była zawieszona), a galerie zdjęć nie zginęły bezpowrotnie, a teraz są wzbogacane Twoją kolekcją zdjęć, bardzo cenną z punktu poznawczego. Znam też od dawna Twoją pierwszą bardzo interesującą stronę / bloga https://railwalker.de/ mam nadzieję, że nie zniknie z sieci.

Wracając do walzzeichen w kolejnym wpisie (niestety zamieszczę go dopiero jutro, dziś już nie mam za bardzo czasu) odniosę się do wybranych oznaczeń na szynach francuskich, które nie są zidentyfikowane na Twojej stronie. Myślę, że to co napiszę będzie dla Ciebie pomocne. Na tą chwilę, wyłapałem też pewien niezamierzony błąd w identyfikacji. Chodzi o cechę AHV:

https://walzzeichen.de/a-h-v/

Umieszczone w galerii zdjęcia szyn należą do dwóch różnych producentów, stosujących identyczny skrót literowy.

Szyny z terenu Niemiec z cechą A.H.V. (z kropkami pomiędzy literami), z 1911 czy 1912 (fotografie na końcu galerii w linku wyżej), to oczywiście, tak jak podane jest na stronie, szyny wyprodukowane przez Aachener Hütten-Aktien-Verein (bardziej znane z wcześniejszego cechowania A.H.A.V.).

Natomiast szyny z terenu Hiszpanii, z cechą AHV bez kropek pomiędzy literami, lub z nimi, oraz z charakterystycznymi miesiącami produkcji cechowanymi pod postacią kropek itp., to szyny hiszpańskiej firmy Altos Hornos de Vizcaya (AHV / A.H.V.).

Należy więc podzielić galerię i wydzielić z niej dwóch producentów, oznaczonych na Walzzeichen-Liste jako np. A.H.V. (Deutschland) i A.H.V. (Spanien) lub np. A.H.V. (D) i A.H.V. (E). Przepraszam za te sugestie, ale poprawka jest ze wszech miar wskazana ;) bo Twoja strona cieszy się dużym prestiżem wśród miłośników starych szyn.

Stanisław
 
Ostatnio edytowane:

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
15 0 0
Rheinische Stahlwerke, Duisburg
(Rheinische Stahlwerke w Duisburgu)

RSW (Meiderich) i Phönix (Ruhrort) rozwijały się obok siebie. Oba przedsiębiorstwa produkowały szyny pod własnym logo (PHOENIX do 1923 r.), dopóki nie zostały połączone w spółkę „Vereinigte Stahlwerke” w 1926 roku.

Znak jest również wymieniony na mojej stronie internetowej: https://walzzeichen.de/walzzeichen-rsw/
 

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
15 0 0
Witam wszystkich,

Wielkie dzięki Stanisław za szczegółowe uwagi.
Tam, gdzie mogłem coś dodać, wprowadziłem zmiany w znakach „DD 64”, „FM.76” i „DI ST DH” na mojej stronie internetowej.

Dziś dodałem kilka kolejnych znaków:

1) Znak „FN.75”.
Znaleziony tylko raz we Francji w pobliżu miasta Thouars na przejeździe kolejowym jako słupek ogrodzeniowy. Gdyby tylko robotnicy, którzy robili znaki w tamtych czasach, wiedzieli, jakie zagadki stworzyli dla nas tutaj.
Przypisałem znak „FM” do fabryki w Firminy. Ale „FN” przyprawia mnie o ból głowy.
DSC_6243.jpg


2) Po drugie, znak „L.B. 1890”. To również zdjęcie z Portugalii. Czy ktoś ma jakieś pomysły? Nie jestem w ogóle zaznajomiony z pracami w Hiszpanii i Portugalii.
1890-l.b.-1890-santarem-portugal-24.02.2006-.jpg




3) Po trzecie, znak z Francji: „M.72”. Niewątpliwie z roku 1872, zauważony przez O. Menscha na stacji Villeneuve-L`Archeveque. Sam odwiedziłem tę stację wiele lat później, ale nie mogłem znaleźć tej szyny na miejscu. Prawdopodobnie pochodzi ona z czasów, gdy znaki były bardzo skrócone. Litera może oznaczać francuską fabrykę lub miasto.
-> Société des Aciéries de Micheville została założona w 1872 roku, ale pierwszy wielki piec uruchomiła dopiero w 1878 roku.
-> Symbol Marmiche powstał dopiero w 1919 roku w wyniku połączenia Compagnie des Forges et Aciéries de la Marine et d'Homécourt i Société des Aciéries de Micheville.
-> Belgijska firma Forges de la Providence. Firma ta posiadała kilka fabryk, które były oznaczane skrótami literowymi. Litera „R” oznacza fabrykę w Rehon (Francja). Litera „M” była jednak używana dla fabryki Marchienne-au-Pont w Belgii. Walcownia została tam uruchomiona już w 1832 r. (również dla torów kolejowych?).
1872-m-29.03.2004-villeneuve-larcheveque-frankreich-.jpg



4) Następnie znak "MnK". Prawdopodobnie szyna z nowszych czasów, ponieważ jest to profil UIC60. W Indiach istnieje firma o nazwie „MNK Industry
Screenshot 2024-12-03 at 11-00-08 Walzzeichen MnK – Die Welt der Eisenbahnschienen2.png


5) Na francuskiej linii kolejowej między Kalhausen i Sarralbe znalazłem inny znak, którego nie mogę odczytać ze względu na litery:
DSC_5255.jpg



Z góry dziękuję za wysiłek i czekam na Twoją opinię i doświadczenie.

Christian
 
Reakcje
3.628 30 0
1) Znak „FN.75”. Znaleziony tylko raz we Francji w pobliżu miasta Thouars na przejeździe kolejowym jako słupek ogrodzeniowy. Gdyby tylko robotnicy, którzy robili znaki w tamtych czasach, wiedzieli, jakie zagadki stworzyli dla nas tutaj.
Przypisałem znak „FM” do fabryki w Firminy. Ale „FN” przyprawia mnie o ból głowy.
To na 90 % może być inny, wcześniejszy wariant cechy FIRMINY, a na te pozostałe 10 % można zażyć środek przeciwbólowy ;) (do czasu 100 % potwierdzenia ...lub odrzucenia tej opcji, na podstawie jakiś dokumentów, które może kiedyś "wypłyną") :). Moim zdaniem podobieństw pomiędzy cechą FN . 75 :. , a cechą FM . 76 : jest całkiem sporo* (z powodu m.in. małej różnicy czasowej w wyprodukowaniu szyn), aby nie przyjąć, że FN = FM (= FIRMINY) (* w tym: wygląd i rozmieszczenie liter (np. F bardzo podobne, identyczne ?), wygląd i rozmieszczenie cyfr (siódemki identyczne, rok produkcji w postaci dwucyfrowej końcówki roku), symboli kropek (po środku i w zapisie miesiąca produkcji). W poniższej analizie cechy zostały rozjaśnione w programie komputerowym do obróbki zdjęć.

Analiza FN - FM.jpg


2) Po drugie, znak „L.B. 1890”. To również zdjęcie z Portugalii. Czy ktoś ma jakieś pomysły? Nie jestem w ogóle zaznajomiony z pracami w Hiszpanii i Portugalii.
Nie znam tej cechy. Może trzeba by było poszukać wśród producentów portugalskich. Pod koniec XIX w. w Portugalii funkcjonowały firmy metalurgiczne w miejscowościach np. Braga czy Leiria. Może któraś z pierwszych liter nazw tych miejscowości zawarta jest w cechowaniu L.B., a może to zupełnie nie trafiony trop i szyna została wyprodukowana w innym kraju.

3) Po trzecie, znak z Francji: „M.72”.
Stara szyna, skromna cecha. Możliwości wiele, ale skoro szyna została znaleziona we Francji to producentem może była np. któraś z francuskich hut lub stalowni np. Usine du Prieuré, Mont-St-Martin znana jako MOSELLE (późniejsze LONGWY) :niepewny:.
https://www.industrie.lu/usineprieure.html

4) Następnie znak "MnK". Prawdopodobnie szyna z nowszych czasów, ponieważ jest to profil UIC60. W Indiach istnieje firma o nazwie „MNK Industry
MnK to nie symbol producenta, typ szyny to nie UIC60, a szyna nie została wyprodukowana w Indiach, jest to jednak, tak jak przypuszczasz, szyna współczesna, dokładnie z sierpnia 2011 r. (cecha 11 VIII). Ale po kolei. To szyna produkcji chińskiej, konglomeratu Zhongxiang Steel Group Inc. (ZX Steel Group), dostarczającego szyny niemal na cały świat, w tym do wybranych krajów europejskich.
https://www.zxsteelrail.com/

MnK jest częścią symbolu U 71 MnK oznaczającego chiński standard typu stali użytej do wyprodukowania szyny (to wersja standardu U 71 Mn). Logo producenta jest na samym przedzie, przez co rozjaśniłem nieco zdjęcie, bo na oryginale nie do końca je widać.

2011 8 60 China.jpg


Analiza - szyna chińska z 8 2011 typ 60.png


Poniżej tabele odnoszące się do chińskich standardów szyn i stali:

Chinese Steel rails standard.jpg


China standard steel rail.png


Typ szyny to ciężka szyna chińskiego standardu GB 2585-2997, zwana 60 kg, bardzo podobna do UIC60 i prawdopodobnie kompatybilna ze standardem europejskim, zamawiana przez wiele krajów. Proszę porównać rysunki techniczne szyn i ich wymiary (szyna chińska z katalogu Zhongxiang Steel Group).
https://www.zxsteelrail.com/productDetail_17/

Szyna 60 kg chińskiego standardu GB 2585-2007:

Type 60 kg - Chinese standard.jpg


60E1 (UIC60) standardu europejskiego:

Typ 60E1(UIC60).jpg


Co dokładnie przedstawia logo producenta, tego nie wiem, może to stylizowana jakaś litera chińska, znak, czy może jakieś "DB" z odwróconym D ??? Takie loga noszą szyny wyprodukowane w Chinach, wspomnianego wyżej koncernu.

W swoich zbiorach mam np. zdjęcie partii chińskich szyn typu 50N (50N to standard kolei Japonii), ze stali typu U 75 V, wyprodukowanej w sierpniu 2022 r. (cecha 22 VIII). Widać tam m.in. identyczne logo producenta.

2022 8 50N U75V China.jpg


Proszę porównać:

Analiza chińskiego loga na szynie.jpg


Myślę, że materiały które zamieściłem wyjaśniają tajemnice cechowania szyny, której zdjęcie zamieściłeś.

5) Na francuskiej linii kolejowej między Kalhausen i Sarralbe znalazłem inny znak, którego nie mogę odczytać ze względu na litery:
Poniżej analiza cechy na szynie:

1901 8 nad.jpg


To szyna wyprodukowana w przedrewolucyjnej Rosji, w czasach caratu w sierpniu 1901 r. (cecha 1901. VIII).
НАДЕЖД. ЗАВ. Б.Г.О. to cecha producenta, którym był:
Надеждинский Завод Богословского Горнозаводского Общества (w języku oryginału, alfabetem rosyjskim)
Nadieżdskij Zawod Bogosłowskowo Gornozawodskowo Obszcziestwa (w transkrypcji na j. polski)
Nadezhdinskyy Zavod Bogoslovskovo Gornozavodskovo Obshchestva (a transkrypcji na j. angielski)

Kolega jest z Niemiec, więc może bardziej poznawcze będzie, jak napiszę małe tłumaczenie (angielsko-niemeickie):
Nadezhdinsky Plant (Zavod = Fabrik) of the Bogoslovsky Mining Society
Obshchestvo = Gesellschaft,
Горнозаводское Общество = Gornozavodskoye Obshchestvo = Bergbaugesellschaft

Można dodać, że widoczna z przodu kropka (przed rokiem produkcji) świadczy, że na fotografii nie jest uchwycona cała cecha, bo z przodu był zapewne skrót nazwy drogi żelaznej dla jakiej została wyprodukowana, podobnie tak jak na poniższym zdjęciu:

1904 11 nad.jpg


Na którym К.Ж.Д. oznacza Казённые Железные Дороги (Kazjonnyje Żieleznyje Darogi / Kazyonnyye Zheleznyye Darogy) czyli linie kolejowe pod zarządem skarbu państwa rosyjskiego (carskie, państwowe).
 

Railwalker

Nowy użytkownik
Reakcje
15 0 0
Dobry wieczór Stanisław,

Bardzo dziękuję za dobrze uzasadnioną odpowiedź.

Uważnie przeczytałem Twoje rady i wiele z nich zaadoptowałem na potrzeby mojej strony. W szczególności podzielam Twoje uwagi dotyczące znaków „FN” i „FM”. Z braku innych wiarygodnych wyjaśnień przyjąłem te dwa symbole dla walcowni „Firminy”.

Byłem na złym tropie z symbolem MnK i również podążyłem za Twoją wskazówką.

Co do znaków „L.B.” (Portugalia) i „M” (Francja), wciąż prowadzę dalsze badania.

Twoja wiedza na temat cyrylicy na ostatnim zdjęciu jest również bardzo interesująca. Nie jest to w ogóle mój obszar wiedzy, ponieważ bardzo rzadko spotykałem te znaki podczas moich podróży.

Pozdrawiam serdecznie
Christian
 

Grigorij

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
Witam od pewnego czasu obserwuję wasze forum i jestem pełen podziwu z jaką determinacją rozszyfrowujecie cechy na starych szynach. Jednocześnie miałbym do was gorącą prośbę o rozszyfrowanie kilku cech, a mianowicie: 1 szyna SMY 60 domniemam że najprawdopodobniej jest to rok produkcji 1860 ale niestety producenta nie mogę nigdzie znaleść producenta. 2 następne są 2 szyny produkcji carskiej z huty kamieńskiej koło Doniecka z lat 1890,oraz 1894 nie mogę rozszyfrować oznaczenia 3 Ż D napewno bedzie Żelazne drogi ale nie wiem co oznacza 1 litera, 3 szyna wąskotorowa KMH od jakiego producenta pochodzi 4 szyna wąskotorowa HASSAG wiem że jest to producent niemiecki ale nie wiem w jakim mieście znajdowała się fabryka. 5 szyna ANGLEUR 1925 czy jest to szyna Francuzka czy belgijska? Z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie.
B21BC4F2-625A-4A42-A997-79D4988B4085.jpeg
50C15E2B-5CFC-4A93-A2A2-D275CB2F5166.jpeg
A6CB0525-AA47-4406-BE0B-F004064BDAB2.jpeg