• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Walce jak sama nazwa wskazuje są do walcowania i tak powstają cechy na szynach, przeciąganie natomiast to zupełnie inny rodzaj obróbki plastycznej metali.

Odbywa się poprzez przeciąganie materiału takiego jak krajki, walcówki albo prasówki przez otwór ciągadła. Pole przekroju otworu ciągadła jest mniejsze niż pole przekroju poprzecznego przeciąganego materiału. W wyniku tego procesu następuje zmniejszenie wielkości średnicy obrabianego metalu i jego wydłużenie.

https://www.ekomet.eu/na-czym-polega-obrobka-plastyczna-metalu
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.274 504 30
Racja, pewnie nie powinienem był użyć słowa "przeciąganie". Elementy na zdjęciu są ewidentnie obrotowe, nadające odpowiedni profil podczas przechodzenia materiału między nimi. Czy ten ruch materiału nazwiemy "przeciąganiem", to już inna sprawa. Ale faktycznie, przy przeciąganiu, elementy nadające kształt przeciąganemu materiałowi chyba się nie obracają, a tu mamy do czynienie z elementami obrotowymi. Więc jak to nazwać, walcowanie?
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
Już wyjaśniam.
Szyny powstają w procesie walcowania. To co pokazałem na zdjęciach w poprzednim wpisie to złożenia walców na szynę.
W zależności od walcowni jest określona ilość klatek walcowniczych (składających się conajmniej z dwóch walców), w których odbywa się proces walcowania. Dla przykładu: pole powierzchni przekroju poprzecznego szyny UIC 60 to 7686 mm2, a pole powierzchni przekroju poprzecznego kęsa z którego szyna jest walcowana to 112 000 mm2.
Czyli w procesie walcowania redukujemy ponad 14 razy pole powierzchni przekroju, jednoczenie nadający walcowanej stali odpowiedzi kształt.
To tyle w skrócie o walcowaniu szyn.
 
Reakcje
3.609 30 0
Świeże znakowanie z HK.
Marku, a przypadkiem nie z Huty Katowice = [K] ? Chyba, że użyłeś skrótu HK, mając na myśli tą hutę, choć skrót HK generalnie oznacza Huta Królewska / Huta Kościuszko...

Na zdjęciach widać też ciekawe cechowania. Szyny 49E5 i 60E2 są nieco lżejsze od standardowych 49E1 i 60E1. Z tego co się orientuję, szyna typu 49E5 produkowana jest dla DB (kolei niemieckich, wg normy DBS 918 254-1), ale dla jakiego zarządu przeznaczona jest szyna typu 60E2 ? Wiem tylko, że to szyna odpowiadająca normie europejskiej (EN 13674 – 1), więc teoretycznie może być stosowana we wszystkich krajach UE, jednak w Polsce, chyba nie jest stosowana powszechnie, bo w trakcie obserwacji terenowych (kilku modernizowanych obecnie linii kolejowych, gdzie układa się nawierzchnie typu 60E), zauważyłem tylko szyny o profilu 60E1 (w tym importowane, z austriackiej huty Donawitz). Oczywiście fakt, że ich nie zaobserwowałem, nie wyklucza, że gdzieś mogą być układane na sieci PKP, tym bardziej, że spotkałem się np. z informacjami, że szyny typu 60E2 można uzyskać poprzez reprofilizację szyn starszych, typu 60E1 (oraz UIC60 i S60), a nowe 60E2 stosowane są bardzo rzadko (na PKP). Czytałem też, że przy prędkościach pociągów 300 – 350 km/h zaleca się stosowanie szyn 60E2 z poprzecznym nachyleniem 1:20 (a nie 60E1 z 1:40), stąd np. w Niemczech, nawierzchnia kolei dużych prędkości budowana jest standardowo z szyny 60E2, ponieważ szyna o tym profilu jest bardziej odporna na uszkodzenia zmęczeniowe i kontaktowe powstające przy dużych prędkościach. Może coś wiesz na ten temat, do jakich odbiorców trafią zaprezentowane przez Ciebie szyny ? Czy obydwie do Niemiec ? [W Polsce, jak na razie, najwyższa dopuszczona, rozkładowa prędkość pociągów, na wybranych odcinkach np. CMK to 200 km./h, chyba, że coś przeoczyłem, i np. odbywa się obecnie jakaś modernizacja, gdzie układa się szyny typu 60E2, na którym docelowo ma być dopuszczona wyższa prędkość ???].

Walce jak sama nazwa wskazuje są do walcowania i tak powstają cechy na szynach
Więc jak to nazwać, walcowanie?
Już wyjaśniam. Szyny powstają w procesie walcowania....
Dorzucę też coś do tej interesującej wymiany zdań na temat walców i walcowania szyn. Poniżej zdjęcia, w tym rysunków technicznych, pochodzące z wewnątrzzakładowych publikacji, powstałych w Hucie Kościuszko w czerwcu 1971 i wrześniu 1973 r. Mają one związek z uruchomieniem pod koniec lat 60-tych, w Hucie Kościuszko, produkcji ciężkich szyn typu S60 [Huta Pokój nie podjęła produkcji szyn tego typu, a wybudowana w latach 70-tych Huta Katowice rozpoczęła walcowanie szyn dopiero w 1978]. Na początek kompilacja kilku rysunków technicznych, w celu zamieszczenia na Forum, znacznie pomniejszonych i połączonych ze sobą. Myślę jednak, że wszelkie wartości i parametry podane obok rysunków, można pominąć, bo zdjęcia mają tylko zilustrować zmieniający się kształt walcowanego kęsa stali, czego efektem końcowym jest uzyskanie odpowiedniego profilu szyny kolejowej.

Zdjęcie nr 1. Kompilacja rysunków przedstawiających schemat złożenia walców [złożenie kl. I (wstępne), kl. II (pośrednie) i kl. III (końcowe)] w procesie walcowania w Hucie Kościuszko, na początku lat 70-tych ubiegłego wieku. Widać jak na pracujących walcach zmienia się kształt powstającej szyny typu S60.

Huta Kościuszko 1968 r. Rys. tech. złożenia walców w procesie walcowania szyn typu S60.jpg


Zdjęcia nr 2 – 5. Rysunki prezentujące wykroje szyny S60 (oznaczone numerami od 1 do 10), które w odpowiedniej kolejności pojawiają się w procesie walcowania szyny. Kształt wykrojów z odpowiednią numeracją, jest również naniesiony na rysunkach zaprezentowanych na zdjęciu nr1.

Huta Kościuszko. 1968 r. Proces walcowania szyny typu S60 (wykroje) (1).jpg


Huta Kościuszko. 1968 r. Proces walcowania szyny typu S60 (wykroje) (2).jpg


Huta Kościuszko. 1968 r. Proces walcowania szyny typu S60 (wykroje) (3).jpg


Huta Kościuszko. 1968 r. Proces walcowania szyny typu S60 (wykroje) (4).jpg


Zdjęcia nr 6 – 14. Wykonane w Hucie Kościuszko w 1973 r. Prezentują proces powstawania szyny tzw twardej, oznaczanej początkowo na potrzeby Huty Kościuszko, jako typ S60T (dla odróżnienia od szyn S60 produkowanych z tzw stali normalnej). Modernizacja walcowni w Hucie Kościuszko w 1969 r. z równoczesnym wyposażeniem stalowni w najnowocześniejsze wówczas na świecie urządzenia do próżniowego odgazowywania płynnej stali (metodą porcjową DH, zakupione w zachodnioniemieckiej firmie KOCKS), pozwoliła na walcowanie pierwszych szyn S60 ze stali gatunku St72P o minimalnej wytrzymałości na rozciąganie 705 MPa [można dodać, że standardowa stal, używana w Polsce do produkcji szyn w latach 60-tych, posiadała wytrzymałość o wartości minimum 635 MPa lub 680 MPa (stal o podwyższonej wytrzymałości), a obecnie produkowane szyny, wyrabia się m.in. ze stali St110 o wytrzymałości minimum 1100 MPa]. Nowa technologia pozwoliła także uruchomić w 1970 r. produkcję szyn S60, ze stali gatunku St90PA, o minimalnej wytrzymałości na rozciąganie 880 MPa, które z biegiem lat, w miarę jak w H.K. coraz lepiej opanowywano proces odgazowywania płynnej stali, zwiększyły swój udział w ogólnej produkcji szyn typu S60 od 37,6% w 1971, przez niemal 58 % w 1972 i ponad 82% w 1973, do 100% w roku 1974 [w roku tym w Hucie Kościuszko walcowano już szyny S60 wyłącznie ze stali o wytrzymałości minimum 880 MPa].

Huta Kościuszko 1973 r. - proces produkcji szyn typu S60 twardych (1).jpg


Huta Kościuszko 1973 r. - proces produkcji szyn typu S60 twardych (2).jpg


Huta Kościuszko 1973 r. - proces produkcji szyn typu S60 twardych (3).jpg


Huta Kościuszko 1973 r. - proces produkcji szyn typu S60 twardych (4).jpg


Huta Kościuszko 1973 r. - proces produkcji szyn typu S60 twardych (5).jpg


Huta Kościuszko 1973 r. - proces produkcji szyn typu S60 twardych (6).jpg


Huta Kościuszko 1973 r. - proces produkcji szyn typu S60 twardych (7).jpg


Huta Kościuszko 1973 r. - proces produkcji szyn typu S60 twardych (8).jpg


Huta Kościuszko 1973 r. - proces produkcji szyn typu S60 twardych (9).jpg


Oczywiście współcześnie, proces ten wygląda nieco inaczej (w Hucie Katowice), jednak generalnie, powyższe zdjęcia dają obraz tego, jak odbywała się produkcja szyn w Hucie Kościuszko w latach 70-tych ub. w.

Jako ciekawostkę można dodać, że Huta Katowice, uruchamiając produkcję szyn w 1978 r. walcowała szyny S49 ze stali konwertorowej, odgazowywanej próżniowo, w gatunku St72P i St90PA, przez co niektóre partie szyn S49, walcowane z twardszej stali, nosiły w cechowaniu wypukłym dodatkową cechę TA, na końcu sekwencji cechowania [konwertorowe wytapianie stali z próżniowym odgazowywaniem płynnej stali w kadzi, było wówczas bardzo nowoczesną technologią, po raz pierwszy w Polsce wdrożoną w Hucie Katowice (Huta Kościuszko w produkcji „swoich S49 i S60” używała procesu martenowskiego)]. Pod koniec 1979 r. w Hucie Katowice wprowadzono nowy wyróżnik gatunku stali, przez co szyny S49 cechowane symbolem TA są dziś niezwykle rzadkie (produkowano je przez okres kilkunastu miesięcy).

Zdjęcie nr 15. Szyny typu S49 Huty Katowice, z roku 1979, w tym:
a i b) dwie o zwykłej odporności na zużycie (czyli tzw „normalne”, kategorii N), o nieco odmiennym sposobie cechowania (zlokalizowane w Pieniężnie i na odcinku linii nr 221 Żugienie - Wysoka Braniewska),
c) ze stali o zwiększonej odporności na zużycie, tzw. szyna twarda, kategorii TA (szyna zlokalizowana w Ełku, na stacji wąskotorowej), oraz
d) szyna z 1980 r. z nowym symbolem gatunku stali - dwie kreseczki, dolna dłuższa, które zstąpiły symbol TA (szyna zlokalizowana w Braniewie).

Szyny [K] typu S49 z pierwszych lat produkcji, w tym szyna twarda TA.jpg


Zdjęcie nr 16. Inną interesującą rzeczą jest to, że Huta Katowice (w przeciwieństwie do Huty Kościuszko) już w 1979 r. cechowała symbol typu szyny jako UIC60, kilka lat przed normą z 1984, która oficjalnie wprowadziła takie oznaczenie dla szyn typu S60. Poniżej przykłady szyn typu S60 (zlokalizowanych na Stacji Muzeum w Warszawie) z dwóch produkujących je polskich hut, z pierwszych lat produkcji dla każdej z hut.
Na zdjęciu górnym szyna Huty Kościuszko z września 1970 r. (cechowana H.K. 70 IX S60 -->),
na zdjęciu dolnym szyna Huty Katowice z grudnia 1979 r. (cechowana --> [K] 79 XII UIC60 [|] =).

Przykłady szyn H.K. S60 i [K] UIC60 z pierwszych lat produkcji nawierzchni ciężkiej typu S60.jpg


Przy okazji mam prośbę. Poszukuję zdjęć szyn Huty Kościuszko = [K], typu S60, z pierwszych miesięcy produkcji, walcowanych tuż po uruchomieniu huty, cechowanych jeszcze „starym sposobem” (np. --> K S60 XII 78 lub --> [K] S60 IV 79). Może coś przeoczyłem i gdzieś dostępne są w sieci. Z góry dziękuje za wszelkie informacje.
 
Ostatnio edytowane:

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.723 37 4
Dla @Kpt. Nemo z rozgrzebanego Dworca Głównego w Olsztynie.
tory 16 cz 22 1.jpg

Szyna zdjęta gdzieś z konstrukcji dawnego (?) budyneczku w którym się zadomowiła firma meblowa. (Jakość jak to telefon).
tory 16 cz 22.jpg

Również z tego miejsca.
I ciut dalej z torów do rampy wyładunkowej,
tory 16 cz 22 3.jpg

Z pozdrowieniami.
Maciek "Magic"
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Robotnicy krzywo patrzyli na mnie więc telefonem na szybko. Postaram się dokumentować to co ściągają z podkładów.
Trzeba wytłumaczyć, prawie w stu procentach to skutkuje, zrozumienie to droga do akceptacji, a jak się umiejętnie manipuluje rozmówcą to jeszcze będzie czuł dumę że na jego odcinku pracy ktoś znalazł taki zabytek, może nawet opowie w domu swojej żonie i rodzinie.
 
Reakcje
3.609 30 0
najpewniej było ze sto razy - Aleksandrów Kujawski
Pytam aby nie mnożyć bytów ...
przyjaciel był i przesłał:
Nieco doprecyzowując i jakby ktoś nie zauważył - na tabliczce opisującej szyny - są one wyeksponowane na stacji Toruń Główny (od ponad roku), na terenie bardzo małej wystawy plenerowej (aczkolwiek niezwykle interesującej), zlokalizowanej pomiędzy budynkiem dworca a budynkiem m.in. siedziby SOK, obok przejścia pomiędzy peronami nr 2 i 3 (wystawianie w tym miejscu kolejowych artefaktów ma już kilkuletnią tradycję).

Ekspozycja bez wątpienia godna uwagi nie tylko miłośników kolei. Oprócz zaprezentowanych szyn, kiedyś leżących na stacji Aleksandrów Kujawski, można obejrzeć:
- Wspaniale odnowione i prawdopodobnie kompletnie wyposażone (prawdziwa gratka) tarcze: manewrową i ostrzegawczą. Można je obfotografować ze wszystkich stron, łącznie ze wszystkimi szczegółami budowy.
- Jedną z barierek (rogatek), do 2006 stojącą na stacji Toruń Gł., która zabezpieczała przejście przez tory z peronu pierwszego na peron drugi (nie raz ją mijałem :LOL:)

Toruń Gł. - ekspozycja w plenerze (1).jpg


- Wykolejnicę, z fragmentem kolejnej ciekawej szyny, cechowanej FH. 1925 :Γ czyli produkt huty Friedenshütte (później nazwę zmieniono na Huta Pokój), ale leżącej już w granicach Polski (po Powstaniach Śląskich). Szyna interesująca, bo pochodząca z pierwszych lat produkcji hut górnośląskich dla PKP. Dopiero w 1922 r. Ruda Śląska - siedziba Huty Pokój, oraz Chorzów - siedziba Huty Królewskiej, zostały przyłączone do II RP. Obie huty zaczęły realizować zamówienia Ministerstwa Kolei Żelaznych na szyny, dopiero w 1923 r. (na niewielką skalę prawdopodobnie już pod koniec 1922 r.).

Toruń Gł. - ekspozycja w plenerze (2).jpg


Co do szyn zaprezentowanych przez projectps można dodać, że zgodnie z realiami epoki, szyna leżąca na terenie Prus, posiada mocowanie do podkładu przy pomocy wkrętów (powszechnie stosowane na sieci KPEV na przełomie XIX/XX w.), a szyna leżąca po stronie rosyjskiej - zgodnie z tym co w 99,99% dominowało na sieci kolei Carskiej Rosji, posiada mocowanie do podkładu przy pomocy haków.

Toruń Gł. - ekspozycja w plenerze - szyny (1).jpg


Jedyna drobna uwaga ;) (choć wyeksponowane są szyny). Wkręty użyte do mocowania, są produktem epoki PRL-u i III RP dla PKP (m.in. czopy główki o prostokątnym przekroju poziomym, w epoce z której pochodzą szyny, przekrój był kwadratowy), oraz podkładki, jakie zastosowano do mocowania szyny rosyjskiej. Obie pochodzą z hut niepodległej Polski, w tym jedna to podkładka typu L. z Huty Kościuszko (H.K. i nr marki fabrycznej [20]), z 1948 r. (48), a druga to wyrób Huty Bankowej [nr marki fabrycznej: (1) czyli "jedynka w kole"], z lat 30-tych lub 40-tych (po II w. św.), prawdopodobnie również typu L. Oczywiście nie ma to większego znaczenia, dla niezwykle interesującej pod względem technicznym i historycznym ekspozycji - to tylko takie moje "zboczenie", że zwróciłem na to uwagę :LOL:. Oby takich ogólnodostępnych, plenerowych wystaw było więcej, najlepiej na terenie wszystkich dworców kolejowych w Polsce :). Odpowiedzialnym za ekspozycję na stacji Toruń Gł. należą się podziękowania i gratulacje, za ciekawe urozmaicenie oczekiwania na pociąg.

Toruń Gł. - ekspozycja w plenerze - szyny (2).jpg
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.006 63 25
Nieco doprecyzowując i jakby ktoś nie zauważył - na tabliczce opisującej szyny - są one wyeksponowane na stacji Toruń Główny (od ponad roku), na terenie bardzo małej wystawy plenerowej (aczkolwiek niezwykle interesującej), zlokalizowanej pomiędzy budynkiem dworca a budynkiem m.in. siedziby SOK, obok przejścia pomiędzy peronami nr 2 i 3 (wystawianie w tym miejscu kolejowych artefaktów ma już kilkuletnią tradycję).

Ekspozycja bez wątpienia godna uwagi nie tylko miłośników kolei. Oprócz zaprezentowanych szyn, kiedyś leżących na stacji Aleksandrów Kujawski, można obejrzeć:
- Wspaniale odnowione i prawdopodobnie kompletnie wyposażone (prawdziwa gratka) tarcze: manewrową i ostrzegawczą. Można je obfotografować ze wszystkich stron, łącznie ze wszystkimi szczegółami budowy.
- Jedną z barierek (rogatek), do 2006 stojącą na stacji Toruń Gł., która zabezpieczała przejście przez tory z peronu pierwszego na peron drugi (nie raz ją mijałem :LOL:)

Zobacz załącznik 902522

- Wykolejnicę, z fragmentem kolejnej ciekawej szyny, cechowanej FH. 1925 :Γ czyli produkt huty Friedenshütte (później nazwę zmieniono na Huta Pokój), ale leżącej już w granicach Polski (po Powstaniach Śląskich). Szyna interesująca, bo pochodząca z pierwszych lat produkcji hut górnośląskich dla PKP. Dopiero w 1922 r. Ruda Śląska - siedziba Huty Pokój, oraz Chorzów - siedziba Huty Królewskiej, zostały przyłączone do II RP. Obie huty zaczęły realizować zamówienia Ministerstwa Kolei Żelaznych na szyny, dopiero w 1923 r. (na niewielką skalę prawdopodobnie już pod koniec 1922 r.).

Zobacz załącznik 902530

Co do szyn zaprezentowanych przez projectps można dodać, że zgodnie z realiami epoki, szyna leżąca na terenie Prus, posiada mocowanie do podkładu przy pomocy wkrętów (powszechnie stosowane na sieci KPEV na przełomie XIX/XX w.), a szyna leżąca po stronie rosyjskiej - zgodnie z tym co w 99,99% dominowało na sieci kolei Carskiej Rosji, posiada mocowanie do podkładu przy pomocy haków.

Zobacz załącznik 902568

Jedyna drobna uwaga ;) (choć wyeksponowane są szyny). Wkręty użyte do mocowania, są produktem epoki PRL-u i III RP dla PKP (m.in. czopy główki o prostokątnym przekroju poziomym, w epoce z której pochodzą szyny, przekrój był kwadratowy), oraz podkładki, jakie zastosowano do mocowania szyny rosyjskiej. Obie pochodzą z hut niepodległej Polski, w tym jedna to podkładka typu L. z Huty Kościuszko (H.K. i nr marki fabrycznej [20]), z 1948 r. (48), a druga to wyrób Huty Bankowej [nr marki fabrycznej: (1) czyli "jedynka w kole"], z lat 30-tych lub 40-tych (po II w. św.), prawdopodobnie również typu L. Oczywiście nie ma to większego znaczenia, dla niezwykle interesującej pod względem technicznym i historycznym ekspozycji - to tylko takie moje "zboczenie", że zwróciłem na to uwagę :LOL:. Oby takich ogólnodostępnych, plenerowych wystaw było więcej, najlepiej na terenie wszystkich dworców kolejowych w Polsce :). Odpowiedzialnym za ekspozycję na stacji Toruń Gł. należą się podziękowania i gratulacje, za ciekawe urozmaicenie oczekiwania na pociąg.

Zobacz załącznik 902569
Nie raz spoglądałem w to miejsce... Jednak brak opisów (jak choć by Twój) powoduje, że poprostu się spojrzy i moja. Tarcza od niedawna stoi... Zagwostka dla mnie jest to "Muzeum" w budynku. Ile razy nie byłem na st. Toruń Główny to zawsze zamknięte :rolleyes:

A tak przy okazji. Wie ktoś czy budynek na st. Bydgoszcz Główna gdzie przesiadywał Jurek ktoś po nim ma piecze i będzie otwarty jak dawniej? :rolleyes:
 
Reakcje
3.609 30 0
Zagwostka dla mnie jest to "Muzeum" w budynku. Ile razy nie byłem na st. Toruń Główny to zawsze zamknięte
Te "Muzeum" to Kolejowa Izba Tradycji. Otwarta w 2017 r. Niestety również nie miałem okazji bycia w środku. Może dlatego, że czynna jest tylko we wtorki i soboty (według dostępnych informacji), choć pamiętam, że w wakacje 2019 r. byłem na stacji Toruń Gł. akurat w sobotę, ok. południa i niestety również była zamknięta.

Oceniając po zdjęciach i informacjach jakie można znaleźć w internecie, bez wątpienia warto obejrzeć wszystkie zgromadzone w Izbie eksponaty. Prowadzą ją m.in. pasjonaci historii kolejnictwa, w tym emerytowani kolejarze, tak więc dodatkowo, można zapewne porozmawiać np. o historii kolei w Toruniu i na inne "kolejowe" tematy. Oprócz tego, w Izbie są wystawione np. modele okrętów wojennych i samolotów bojowych. To dodatkowe atuty, aby odwiedzić toruńską Kolejową Izbę Tradycji, szkoda tylko, że jest ona dostępna dla zwiedzających we wtorki i soboty... i to zapewne nie regularnie.

http://www.dworzec.torun.pl/182/sala-tradycji-kolejnictwa-na-dworcu-torun-glownym
https://www.torun.pl/pl/kolejowa-izba-tradycji-w-toruniu
https://www.facebook.com/pg/Kolejowa-Izba-Tradycji-573946783097757/posts/
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Krótko bez zadęcia bo są inni od tego, kolej Scheiblerowska której bocznice pokazywałem w stosownym wątku, jedna z nich od dawna była widoczna pod postacią jednej szyny wystającej na skraju chodnika i jezdni w tym miejscu oznaczonym rombem.

S2-crop.jpg


Strzałki pokazują przebieg toru, a oto i ten czasem znikający pod warstwą błota lub śmieci artefakt.

IMG_20220701_171731.jpg


Zaraz za chodnikiem w lewą stronę tam gdzie domyślałem się tylko przebiegu torów dziś są one częściowo odkopane, w związku z incydentem z soboty gdzie samochód wpadł w niezabezpieczoną studzienkę, lub z budową nowego centrum dla cipek w rurkach na terenie starej Wimy, raczej ta druga przyczyna, ale jeśli są odkopane to i ktoś je pewnie wykopie, a wtedy kto wie co będzie można na nich znaleźć, może nic, a może....:niepewny:

IMG_20220701_171654.jpg
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
Nie wiedziałem gdzie to dać. Cechy na podkładach stalowych z XIX wieku na byłej stacji Podobowice, rozebranej linii 206 Inowrocław Rąbinek - Drawski Młyn. Obecnie nie służą do niczego, w czasach swej świetności podkłady służyły jako kojec na żywy inwentarz szykowany do transportu koleją w świat, kojec stoi do dziś na początku rampy czołowej. Zdjęcia z 31.07.2022, stacja zamieszkana, tylko zielsko wiele zasłania.
 

Załączniki

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Trywialne znalezisko w tym przybytku wiedzy i doświadczenia, w dodatku nie moje, dziś mój przyjaciel Manio "Piro" Zganiacz podesłał mi dwie fotki z okolic jeziora Stopień, wstyd się przyznać że nawet nie wiem gdzie to, ale sprawdzę, dostałem się więc dzielę.

image000000_5.jpg


image000001.jpg


Maniek sprawdził, spawane z kilku kawałków nie ma cech, jest już przeszkolony, wie czego szukać.:)