• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Aby zadośćuczynić pragnieniom Zbyszka kilka cech z wyjazdu do Środy, większość z nich już widzieliście, praktycznie nie ma szału, ale męczyłem się kicając i ślepiąc, więc czemu nie miałbym Wam, pokazać tego co znalazłem.

W szopie już się zaczęło, dwie widoczne, znów nie zabrałem z samochodu szczotki.
Szyny Huty Królewskiej spotykałem w tej okolicy najczęściej z różnych okresów, podobnie było w Zaniemyślu.

DSC_0288.JPG


DSC_0289.JPG


Na zewnątrz.

DSC_0292.JPG


DSC_0294.JPG


DSC_0295.JPG


DSC_0296.JPG


DSC_0298.JPG


Te widoczne dość dobrze zachowane, niektóre wyglądają jakby leżały w ziemi od niedawna.

DSC_0302.JPG


DSC_0304.JPG


DSC_0307.JPG


I ta która spędza sen z powiek, bo nikt nie podał jej znaczenia na tyle wiarygodnie aby je zaakceptować póki co jest zagadką.

DSC_0308.JPG


Tatu tatu oć zobacz tu nie ma literków, cieszysz siem.

DSC_0310.JPG


Wszystko już było.

DSC_0317.JPG


DSC_0318.JPG


DSC_0323.JPG


DSC_0301.JPG


Niewielka część.
Jeszcze kilka ale później.
 
OP
OP
Kpt. Nemo

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Środa Miasto dla mnie cenne znalezisko bo dopiero trzeci raz taką znalazłem, w Łodzi na Chojnach, na Podkarpaciu, i teraz w Środzie.

DSC_0592.JPG


Kilka z Zaniemyśla.

DSC_0626.JPG


DSC_0627.JPG


DSC_0632.JPG


DSC_0633.JPG


I dużo, dużo więcej, ale w jakim celu, skoro wszyscy są tak z nimi obeznani że aż mam wyrzuty sumienia że zajmuję na serwerze miejsce które masturbanci mogliby poświęcić swoim zabawkom publikując ich zdjęcia ze wszystkich siedmiu stron.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.148 216 0
Dla tych co nie do końca, a w zasadzie nie od początku czytali ten wątek, przypominam.
Huta Królewska, Huta J. Piłsudski, Huta Kościuszko czy Königshütte to ciągle ten sam zakład produkcyjny, jedynie bieg historii zmieniał jej nazwę.
Ostatnio grzebiąc w archiwum tej huty znalazłem dokumenty z taką oto pieczęcią.
22A820B3-856C-43C7-AA84-7C022464ABEE.jpeg

Oraz przykład innego znaleziska.
E7724D00-0C4B-4324-8CCA-FDF256ABECC2.jpeg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
2 0 0
Serwus! Od kilku miesięcy prowadzę badania architektoniczne zabytkowego dworu w Gorczynie (Gmina Łask, woj. łódzkie). W piwnicy jednego ze skrzydeł, wybudowanego najprawdopodbniej na zlecenie niemieckiej administracji w czasie II wojny światowej, zastosowano szyny kolejowe w roli dźwigarów stropu ceramicznego (tzw. stropu Kleina). Do tej pory, analizując wcześniejsze wpisy użytkowników tego forum (jest pod wielkim wrażeniem waszej wiedzy i determinacji!), udało mi się ustalić, że jedna z szyn została wyprodukowana dla Łódzkiej Kolei Fabrycznej w październiku 1896 (ЛФЖД |||||||||| 96). Mam problem z identyfikacją drugiej szyny, napis jest dość czytelny (załączam poniżej zdjęcia), ale sprawę komplikuje brak znajomości cyrylicy i doświadczenia w temacie kolejnictwa. Byłbym bardzo wdzięczny za waszą pomoc!
IMG_9892.JPEG
IMG_0156.JPEG
IMG_0157.JPEG
IMG_0158.JPEG
IMG_0159.JPEG
 
Reakcje
3.609 30 0
Serwus! Od kilku miesięcy prowadzę badania architektoniczne zabytkowego dworu w Gorczynie (Gmina Łask, woj. łódzkie). W piwnicy jednego ze skrzydeł, wybudowanego najprawdopodbniej na zlecenie niemieckiej administracji w czasie II wojny światowej, zastosowano szyny kolejowe w roli dźwigarów stropu ceramicznego (tzw. stropu Kleina). Do tej pory, analizując wcześniejsze wpisy użytkowników tego forum (jest pod wielkim wrażeniem waszej wiedzy i determinacji!), udało mi się ustalić, że jedna z szyn została wyprodukowana dla Łódzkiej Kolei Fabrycznej w październiku 1896 (ЛФЖД |||||||||| 96). Mam problem z identyfikacją drugiej szyny, napis jest dość czytelny (załączam poniżej zdjęcia), ale sprawę komplikuje brak znajomości cyrylicy i doświadczenia w temacie kolejnictwa. Byłbym bardzo wdzięczny za waszą pomoc!
Witamy serdecznie na Forum.

Służę pomocą

1. Można uzupełnić informacje co do szyny cechowanej ЛФЖД |||||||||| 96 o to, że jest to produkt Huty Bankowej, jednej z pierwszych hut produkujących szyny w Imperium Rosyjskim. Huta Bankowa została wybudowana w ówcześnie niewielkiej osadzie zwanej Dąbrowa, obecnie jest to Dąbrowa Górnicza, czyli na ziemiach należących przed rozbiorami do Korony Królestwa Polskiego. W czasach budowy huty, co miało miejsce tuż po powstaniu listopadowym, pełną władzę mieli tu Rosjanie, choć formalnie było to nadal Królestwo Polskie (Królestwo Kongresowe). Być może gdzieś na szynie jest jeszcze cecha PV charakterystyczna dla Huty Bankowej.

2. Druga szyna, to szyna cechowana СТАЛЬ А.О.Б.Р.З. II/90 г. М.Б.Ж.Д.

Analiza.jpg


СТАЛЬ - to oczywiście symbol oznaczający, że szyna jest wyprodukowana ze stali.

А.О.Б.Р.З. - to cecha producenta Акционерное Общество Брянского Рельсопрокатного Завода ("Akcjoniernoje Obszcziestwo Brianskowo Rielsoprokatnowo Zawoda"), czyli Towarzystwo Akcyjne Briańskiego Kolejowego (produkującego szyny) Zakładu. Zakład zlokalizowany był w Briańsku, na płd.-wsch. od Moskwy, obecnie w obwodzie graniczącym z Białorusią i Ukrainą. Ponizej prospekty reklamowe zakładów, z epoki:

Prospekt reklamowy АОБРЗ (1).jpg


Prospekt reklamowy АОБРЗ (2).jpg


II/90 г. - to miesiąc i rok produkcji = luty 1890 r. (w cesze г. to skrót oznaczający po prostu год "god", po rosyjsku rok).

М.Б.Ж.Д. - to nazwa drogi żelaznej dla której wyprodukowano szynę = Московско Брестская Железная Дорога ("Moskowsko-Briestskaja Żelieznaja Daroga") czyli Moskiewsko-Brzeska Droga Żelazna, łącząca Moskwę przez Smoleńsk i Mińsk z Brześciem (w II RP Brześciem Litewskim, obecnie leżącym na terenie Białorusi). Poniżej plakat reklamowy oraz herb М.Б.Ж.Д.:


Plakat reklamowy МБЖД.jpg


Herb Moskiewsko-Brzeskiej Drogi Żelaznej.jpg


Pozdrawiam i życzę owocnych prac badawczych.
 
Reakcje
2 0 0
Witamy serdecznie na Forum.

Służę pomocą

1. Można uzupełnić informacje co do szyny cechowanej ЛФЖД |||||||||| 96 o to, że jest to produkt Huty Bankowej, jednej z pierwszych hut produkujących szyny w Imperium Rosyjskim. Huta Bankowa została wybudowana w ówcześnie niewielkiej osadzie zwanej Dąbrowa, obecnie jest to Dąbrowa Górnicza, czyli na ziemiach należących przed rozbiorami do Korony Królestwa Polskiego. W czasach budowy huty, co miało miejsce tuż po powstaniu listopadowym, pełną władzę mieli tu Rosjanie, choć formalnie było to nadal Królestwo Polskie (Królestwo Kongresowe). Być może gdzieś na szynie jest jeszcze cecha PV charakterystyczna dla Huty Bankowej.

2. Druga szyna, to szyna cechowana СТАЛЬ А.О.Б.Р.З. II/90 г. М.Б.Ж.Д.

Zobacz załącznik 928560

СТАЛЬ - to oczywiście symbol oznaczający, że szyna jest wyprodukowana ze stali.

А.О.Б.Р.З. - to cecha producenta Акционерное Общество Брянского Рельсопрокатного Завода ("Akcjoniernoje Obszcziestwo Brianskowo Rielsoprokatnowo Zawoda"), czyli Towarzystwo Akcyjne Briańskiego Kolejowego (produkującego szyny) Zakładu. Zakład zlokalizowany był w Briańsku, na płd.-wsch. od Moskwy, obecnie w obwodzie graniczącym z Białorusią i Ukrainą. Ponizej prospekty reklamowe zakładów, z epoki:

Zobacz załącznik 928577

Zobacz załącznik 928578

II/90 г. - to miesiąc i rok produkcji = luty 1890 r. (w cesze г. to skrót oznaczający po prostu год "god", po rosyjsku rok).

М.Б.Ж.Д. - to nazwa drogi żelaznej dla której wyprodukowano szynę = Московско Брестская Железная Дорога ("Moskowsko-Briestskaja Żelieznaja Daroga") czyli Moskiewsko-Brzeska Droga Żelazna, łącząca Moskwę przez Smoleńsk i Mińsk z Brześciem (w II RP Brześciem Litewskim, obecnie leżącym na terenie Białorusi). Poniżej plakat reklamowy oraz herb М.Б.Ж.Д.:

Zobacz załącznik 928580

Zobacz załącznik 928581

Pozdrawiam i życzę owocnych prac badawczych.

Wow! Nie spodziewałem się tak szybkiej i wyczerpującej odpowiedzi! Jestem pod wielkim wrażeniem! Bardzo dziękuję, Stanisław1972!
 
K

KNG

Gość
Dzień dobry,
wiem, wiem miałem nie pisać.
Poniższe skierowane do miłośników z Wrocławia i okolic.
W środę odbędzie się konferencja:
1670272573384.png

gdzie udzielający się tu licznie kolega Stanisław oraz moja skromna osoba będziemy mówić o szynach. W praktyce niestety będę mówił ja bo kolegi Stanisława z przyczyn logistycznych nie będzie.
Zaczniemy o śmiałej tezy, że szyny są znacznie starsze niż kolej, następnie będziemy udowadniać, że prześwit normalny, co ma naturalny związek z szynami nie wynosi 4 stopy i 8,5 cala tylko trochę więcej. Na końcu przedstawimy wyniki naszych badań na odwiecznym problemem co się dzieje z szynami jak nikt na nie nie patrzy?
Żartowałem ..... hehehe
ale jakby co to serdecznie zapraszam.
Szczegóły poniżej:
https://wroclaw.ipn.gov.pl/wro/aktu...ne-relacje-miedzy-koleja-a-przemyslem-og.html
Na koniec utwór niewątpliwie związany z wątkiem.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 
Reakcje
3.609 30 0
Акционерное Общество Брянского Рельсопрокатного Завода X/94(?)
Myślę, że szyna jest o trzy lata młodsza, jest z 1891 r.

Wiem, co znaczy X/94(?), a znak zapytania jest dlatego, czy na pewno pisze tam 94. Co do „9” jestem pewien, jednak ta rzekoma „4” jest napisana w dość nietypowy sposób. @Stanisław1972 - może coś zaradzisz?
Moim skromnym zdaniem, masz rację co do swoich wątpliwości, bo wg mnie, owa "4" jest złudzeniem, potęgowanym przez rosyjską literę г. Myślę, że rok produkcji znalezionej przez Ciebie szyny to 91 = 1891. Proszę porównać analizę cechowania zapisu miesiąca i roku, znajdujących się na Twojej fotografii, z cechowaniem analogicznych danych, na szynie wyprodukowanej w 1891, tylko, że w listopadzie (СТАЛЬ А.О.Б.Р.З. XI/91 г., dolne zdjęcie, cecha na szynie-iglicy prawej, rozjazdu nr 9 stacji Ełk Wąskotorowy, wg. 3.10.2021). Oczywiście, wszelkie watpliwości mogłoby rozwiać nieco inne ujęcie cechy, na którym dokładniej byłoby widać, analizowany fragment cechowania...

Mam również prośbę abyś podał troszkę więcej informacji o zaprezentowanej szynie. Gdzie (przynajmniej w jakiej miejscowości) ją zlokalizowałeś, czy to jakiś słupek ogrodzenia, wzmocnienie krawędzi rampy, szyna leżąca na jakimś torze itp. oraz czy przypadkiem nie było na niej jeszcze końcowej cechy, określającej nazwę drogi żelaznej dla której została wyprodukowana (choć wiem, że tego typu informację łatwo przeoczyć, bo cecha ta znajduje się zazwyczaj w pewnym oddaleniu od miesiąca i roku produkcji). Podanie choćby nazwy stacji czy linii kolejowej, obok której znalazłeś zaprezentowaną szynę, uchyliłoby nieco "zasłonę anonimowość", która otacza Twoją szynę...

Analiza.jpg
 

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.155 135 15
Już śpieszę z odpowiedzią.
Miejscowość Parys, gmina Korsze, powiat kętrzyński, województwo Warmińsko-Mazurskie. Obecnie służy jako słupek ogrodzeniowy przy kościele.
Bliska jest jej linia kolejowa nr 353, bo szyna umieszczona jest zaledwie 2km od niej. Niestety nie było innej cechy informującej o „Drodze Żelaznej”…
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.458 443 99
Przed lokomotywownią wąskotorową w Karczmiskach znalazłem szyny wysokosci jakies 11cm. Na szynie napis: J. WENDEL 84. Może chodzi o 1884? Szyna w czynnym torze prowadzącym do szopy.

20230527_093446.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
Przed lokomotywownią wąskotorową w Karczmiskach znalazłem szyny wysokosci jakies 11cm. Na szynie napis: J. WENDEL 84. Może chodzi o 1884? Szyna w czynnym torze prowadzącym do szopy.
Oczywiście w tym wypadku 84 oznacza rok produkcji 1884. Szyna pochodzi z jednej z kilku hut, które były własnością rodziny francuskich przemysłowców o nazwisku de Wendel. Najbardziej znane jest cechowanie H. WENDEL. Można też spotkać szyny cechowane S. WENDEL * oraz tak jak na fotografii wyżej J. WENDEL. W tym wypadku, J. oznacza prawdopodobnie (informacje od kolegów z Francji są rozbieżne *) miejscowość Joeuf. W 1882 Wendelowie uruchomili tam hutę, po tym, jak po przegranej przez Francuzów wojnie z Prusami (1870-71), dotychczasowa huta rodziny, znajdująca się w Hayange, została zaanektowana (wraz z częścią terytorium Lotaryngii) przez Królestwo Prus. Jeden z braci, Henri de Wendel, pozostał w Hayingen (nazwa niemiecka), przyjął obywatelstwo pruskie i dalej zarządzał zakładami. Tym sposobem rodzinny interes pozostał w rękach Wendelów i rozwijał się po obu stronach granicy. Członkowie rodziny, którzy, tak jak pisałem wyżej, wyprowadzili się i zamieszkali w pobliskim Joeuf, leżącym po stronie francuskiej, wykupili miejscową, starą hutę, zmodernizowali ją i wznowili produkcję m.in. szyn kolejowych. Po stronie niemieckiej, w Hayingen szyny cechowano H. WENDEL, gdzie H. można było odczytać jako pierwszą literę zarówno nazwy miejscowości jak i imienia jej właściciela, Henri.

* Posiadam sprzeczne informacje co do cechowań J. WENDEL i S. WENDEL. W grę wchodzą dwie huty, zlokalizowane we francuskim Joeuf oraz St. Jacquet, które po 1870 znalazło się na terytorium Prus. Obie należały do rodziny de Wendel. Przy czym, po stronie francuskiej, założona została spółka Société de Wendel et Cie., stąd być może :niepewny: szyny produkowane w Joeuf mogły być cechowane pierwszą literą S. (od Société), a te w St. Jacquet literą J (od Jacquet). Większość moich rozmówców, (miłośników starych szyn z Francji) przychyla się jednak do tego, że J. oznacza Joeuf, co mogą potwierdzać dodatkowe cechowania, widoczne także na fotografii wyżej (w tym wypadku widać tam, po 84, cyfrę 2, która jest zapewne miesiącem produkcji). Istnieją więc fotografie szyn J. WENDEL wyprodukowanych dla kolei francuskich. Poniżej przykład takiej szyny, wyprodukowanej w lutym 1902 r. Fot. Christian (Railwalker).

Szyna J.WENDEL-B-Th-02-02 Fot. Christian (Railwalker).jpg


Dodatkowo, chyba aby zagmatwać sprawę po latach :LOL:, Henri de Wendel wybudował w okolicy Hayingen dwie kolejne huty. W 1882 rozpoczął budować nową hutę zlokalizowaną w Saint Jacquet (na miejscu starej). Powstała L'Usine St. Jacquet-Hayingen, która przez ponad 15 lat była głównym zakładem Wendelów po stronie niemieckiej. W latach 90-tych XIX w., niemal od podstaw, wybudowano nowy zakład zlokalizowany w rejonie Patural, który uruchomiono pod koniec XIX w. jako L'Usine Patural d'Hayingen. Wydaje się, że od lat 90-tych XIX w. do 1914 w obu hutach szyny cechowano symbolem H. WENDEL. Od 1914 szyny z huty St. Jacquet-Hayingen zaczęto cechować nazwą HAYINGEN (przejął ją rząd pruski). W hucie Patural d'Hayange zachowano cechowanie H. WENDEL, zarówno w czasie I w. św, w okresie międzywojennym, co ciekawe aż do lat 60-tych XX w. kiedy ostatecznie zaprzestano walcować szyny kolejowe. Natomiast huta St. Jacquet-Hayingen po 1918 została przejęta przez rząd francuski, zmieniono wówczas sposób cechowania na francuskojęzyczne HAYANGE. Dalsza historia cechowań szyn z tej huty (w tym, w czasie okupacji niemieckiej w trakcie II w. św. z symbolem konglomeratu przemysłowego Reichswerke Hermann Göring), oraz po 1945 (kiedy kilkukrotnie zmieniał się sposób cechowania, huta istnieje do dziś) to temat wykraczający poza ramy omawianej szyny J. WENDEL.
 
Ostatnio edytowane: