• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szyneczki i ...

Grigorij

Nowy użytkownik
Reakcje
6 0 0
Dzięki czyli mam rozumieć że szynka z logo Hasag najprawdopodobnie pochodzi z Huty Częstochowa w czasie okupacji.
Odnośnie szyny SMY 60 jestem szczęśliwym posiadaczem tego około 25cm kawałka ale niestety nigdzie nie mogę znaleść nic odnośnie producenta,
Zaś jeśli chodzi o pozostałe szyny to mam już wszystko rozszyfrowane.
pozdrawiam
 

Juras XR4Ti

Aktywny użytkownik
Reakcje
206 9 0
Witam od pewnego czasu obserwuję wasze forum i jestem pełen podziwu z jaką determinacją rozszyfrowujecie cechy na starych szynach. Jednocześnie miałbym do was gorącą prośbę o rozszyfrowanie kilku cech, a mianowicie: 1 szyna SMY 60 domniemam że najprawdopodobniej jest to rok produkcji 1860 ale niestety producenta nie mogę nigdzie znaleść producenta. 2 następne są 2 szyny produkcji carskiej z huty kamieńskiej koło Doniecka z lat 1890,oraz 1894 nie mogę rozszyfrować oznaczenia 3 Ż D napewno bedzie Żelazne drogi ale nie wiem co oznacza 1 litera, 3 szyna wąskotorowa KMH od jakiego producenta pochodzi 4 szyna wąskotorowa HASSAG wiem że jest to producent niemiecki ale nie wiem w jakim mieście znajdowała się fabryka. 5 szyna ANGLEUR 1925 czy jest to szyna Francuzka czy belgijska? Z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie. Zobacz załącznik 1092007 Zobacz załącznik 1092005 Zobacz załącznik 1092008
Pierwsza litera to ,,JU", a 3 to nie 3, tylko litera ,,Z"
 
Reakcje
3.674 30 0
Witam od pewnego czasu obserwuję wasze forum i jestem pełen podziwu z jaką determinacją rozszyfrowujecie cechy na starych szynach. Jednocześnie miałbym do was gorącą prośbę o rozszyfrowanie kilku cech, a mianowicie: 1 szyna SMY 60 domniemam że najprawdopodobniej jest to rok produkcji 1860 ale niestety producenta nie mogę nigdzie znaleść producenta. 2 następne są 2 szyny produkcji carskiej z huty kamieńskiej koło Doniecka z lat 1890,oraz 1894 nie mogę rozszyfrować oznaczenia 3 Ż D napewno bedzie Żelazne drogi ale nie wiem co oznacza 1 litera, 3 szyna wąskotorowa KMH od jakiego producenta pochodzi 4 szyna wąskotorowa HASSAG wiem że jest to producent niemiecki ale nie wiem w jakim mieście znajdowała się fabryka. 5 szyna ANGLEUR 1925 czy jest to szyna Francuzka czy belgijska? Z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie.
SMY podług informacji jakie posiadam to stara cecha, belgijskiego zakładu metalurgicznego w Montigny, a pierwsza litera pochodzi od słowa Sambre (Sambre-MontignY). Kiedyś miasteczko nazywało się Montigny sur Sambre, dziś jest to dzielnica Charleroi, nosząca nazwę Montignies-sur-Sambre. Zakład cechujący szyny symbolem SMY (własność spółki Société Anonyme des Hauts Fourneaux et Laminoirs de Montigny-sur-Sambre - zdjęcie akcji tej spółki z 1853 r., w linku nr 1 poniżej) był pierwowzorem późniejszej, nowocześniejszej huty, znanej z cechy S & M, będącej własnością utworzonej w 1897/98 spółki Société Métallurgique de Sambre et Moselle à Montignies-sur-Sambre (zdjęcie huty Usines de Sambre et Moselle à Montigny sur Sambre w linku nr 2). W linku trzecim (nr 3) fotografia szyny z cechą SMY z 1862 r. z kolekcji Łukasza i Agnieszki Otłowskich.

Nr 1 https://www.industrie.lu/HautsFourneauxEtLaminoirsDeMontignySurSambre.html

Nr 2 https://www.industrie.lu/im/i/g/CCF_000153montigny.jpg

Nr 3 https://scontent-waw2-2.xx.fbcdn.ne...TxpCr5prucMt-Dw6cQ4sES0ilrmO5j1Ng&oe=67899F37

Jako ciekawostkę można dodać, że np. w 1872 Królestwo Węgier zamówiło w Belgii (w w/w zakładach Montigny sur Sambre i w zakładach w Thy-le-Château - cecha THY, partie szyn dla swoich kolei, których pojedyncze egzemplarze zachowały się do dnia dzisiejszego, w kolekcji szyn kolegów z Węgier. Poniżej link do fantastycznego zdjęcia tej kolekcji, gdzie można znaleźć m.in. te szyny.

https://scontent-waw2-2.xx.fbcdn.ne...8LNn6XDp__B4i_CK01It235br3BEYicNQ&oe=6789A7F6

О.Ю.З.Ж.Д. (O. JU. Z. Ż. D.) to skrót od Общество Юго-Западных Железных Дорог (Obszcziestwo Jugo-Zapadnch Żielieznych Darog) czyli Towarzystwo Południowo-Zachodnich Dróg Żelaznych. Kolejna szyna nosi również symbol tej drogi Ю.З.Ж.Д., jednak już bez literki „O” od słowa Obszcziestwo (Towarzystwo). Południowo-Zachodnia Droga Żelazna poprowadzona została od Odessy przez m.in. Kowel, Brest, Białystok do stacji Grajewo (ówcześnie granicznej pomiędzy Rosją, a Prusami). Szyna z 1894 jest o tyle ciekawa, że w 1895 r. Ю.З.Ж.Д. były już pod zarządem państwa (jak w zarządzeniu: ПСЗ-З, 1894 г., № 10800: 1 января 1895 года выкуплены в казну = 1 stycznia 1895 r. wykupione przez skarb państwa), przez co produkowane dla niej szyny zaczęto cechować symbolem К.Ж.Д. = Казённые Железные Дороги/ Казённыя Железная Дорога (w dosłownym tłumaczeniu Drogi Żelazne Skarbu Państwa / Droga Żelazna Skarbu Państwa, czyli państwowa, carska, uogólniając К.Ж.Д. = Koleje Państwowe).

KMH to cecha na szynach zakładu Königin-Marien Hütte, nazwanego tak na cześć saksońskiej królowej Marii, wybudowanego w miejscowości Cainsdorf, na południe od miejscowości Zwickau w Saksonii, nieopodal granicy z Czechami.

ANGLEUR, tak jak napisał już Railwalker, to oczywiście szyna wyprodukowana w Belgii. Proszę zerknij na kompilację stron 471 , 472 - 473 dokumentu z 1934, który zamieściłem niżej, tam masz wymienione wszystkie, ówcześnie działające huty, znajdujące się w Belgii (czerwona ramka po prawej), dysponujące własnymi wielkimi piecami (punkt B - Acieries - huty, podpunkt I., również w czerwonej ramce). Zauważ, że Angleur posiadał huty w trzech różnych lokalizacjach (Tilleur, Grivegnée i Athus). Strona dokumentu, to także dobry wgląd w belgijskich producentów szyn z lat 30-tych, większość z nich produkowała szyny już w XIX w.

Belgian Iron and Steel Industry, 1934.jpg



Dzięki czyli mam rozumieć że szynka z logo Hasag najprawdopodobniej pochodzi z Huty Częstochowa w czasie okupacji. Odnośnie szyny SMY 60 jestem szczęśliwym posiadaczem tego około 25cm kawałka ale niestety nigdzie nie mogę znaleść nic odnośnie producenta, Zaś jeśli chodzi o pozostałe szyny to mam już wszystko rozszyfrowane. pozdrawiam
Myślę, że można założyć, że jest to szyna z Huty Częstochowa, aczkolwiek szyny wąskotorowe produkowane były przez wiele zakładów, nie można więc wykluczyć tego, że HASAG dysponował także walcownią tego typu szyn na terenie Niemiec. Np. w 20-leciu międzywojennym w Polsce (nie wliczam tu hut ze Śląska Cieszyńskiego, włączonych w granice II RP pod koniec 1938 r.), z dokumentów z międzywojnia wynika, że aż 10 zakładów produkowało szyny lekkich profili, wąskotorowe, kopalniane itp. (o wysokości 115 mm i niższej), wśród których były tylko 4 huty produkujące szyny cięższych profili (o wysokości ponad 115 mm). Po prostu szyny wąskotorowe były łatwiejsze w produkcji, bo szyny cięższe, wymagały odpowiednich dla nich walcowni, linii produkcyjnych, urządzeń, parku maszynowego. Co do Huty Częstochowa, może poniższy rysunek i informacje przybliżą sposób cechowania szyn normalnotorowych tej huty w czasie II w. św., kiedy funkcjonowała jako Eisenhütte „Hasag" Hugo Schneider AG. Na marginesie, był to jedyny, polski, przedwojenny producent szyn, który w czasie okupacji i wykorzeniania wszelkich symboli polskości, nadal cechował skrót P.K.P. (Polskie Koleje Państwowe) na szynach !!!

Szyny Huty Częstochowa z okresu okupacji niemieckiej 1939 - 1944.png


Pozdrawiam i witam na Forum.
Stanisław
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.674 30 0
Twoja wiedza na temat cyrylicy na ostatnim zdjęciu jest również bardzo interesująca. Nie jest to w ogóle mój obszar wiedzy, ponieważ bardzo rzadko spotykałem te znaki podczas moich podróży.
Szyny pochodzenia rosyjskiego to podług wiedzy jaką posiadam ponad 30 producentów i ponad 75 sposobów cechowania ich nazw, zmieniających się na przestrzeni dekad, zakrętów historii, upadku i narodzin nowych hut i stalowni. W przeciwieństwie do Niemiec czy Francji, w Polsce mamy bardzo duży wachlarz szyn cechowanych cyrylicą, będący przeglądem niemal wszystkich producentów z czasów carskich, jak i wielu, z okresu ZSRR. Nie ma się jednak temu co dziwić, bo Polska do 1918 r. była pod zaborem trzech państw, w tym Rosji, Austrii i Prus, które budowały na jej terenie dziesiątki linii kolejowych. Myślę więc, że prędzej czy później powinieneś uzupełniać listę i galerię na https://walzzeichen.de/ o producentów rosyjskich. Podobnie jest z szynami pochodzącymi z Monarchii Austro-Węgierskiej. Tu również jest ponad 25 producentów (z terenów dzisiejszej Austrii, Węgier, Rumunii, Czech, Słowacji, Słowenii, Bośni i Hercegowiny) i dziesiątki sposobów cechowania ich nazw. Zauważyłem, że na Twojej stronie również są braki pomijające kilku producentów czy nieścisłości w tym temacie. Ale powoli, dojdziesz za jakiś czas z tym wszystkim do ładu, postaram się (w miarę wolnego czasu, a ostatnio ciągle mi go brakuje :(), tu na Forum, co jakiś czas zamieszczać wpisy, które będą korygować pewne rzeczy, i które będą pomocne dla Ciebie w prowadzeniu strony.

Na początek, jak "historycznie" zagmatwana jest to sprawa ;), mapka Królestwa Węgier z czasów Austro-Węgier, oraz zmiany granic jakie nastąpiły po I w. św. Huty takie jak ANINA, OZD itd. to oddzielne zakłady metalurgiczne, cechujące swoje szyny na swój sposób. Na listach jakie zamieściłeś np. tu https://walzzeichen.de/walzzeichen-resicza-2/ czy tu https://walzzeichen.de/walzzeichen-ozd/, zakłady te wymienione są w jednym podpunkcie (np. Anina u Resiczy), bo w pewnym okresie czasowym stały się własnością jednego koncernu, który zarządzał nimi, stąd na dokumencie z 1937 są ujęte jako własność tego koncernu. Były to więc oddzielne zakłady, kiedyś samodzielne. Na marginesie na listach tych jest spory galimatias, jak i błędy, bo np. oznaczenia takie jak BA, MA czy TA oznaczają sposób pozyskania stali (tak znakowane były szyny produkowane dla kolei Królestwa Węgier, A od węgierskiego Acél = stal (stahl), stąd BA = Bessemer Acél, MA = Martin Acél, TA = Thomas Acél), np. P Eic to PEIG = Prager Eisenindustrie-Gesellschaft, których zakłady wybudowano w miejscowości Kladno na zachód od Pragi. Prosze zerknij na poniższe mapki, one dużo powinny wyjaśnić w temacie. Mapki pochodzą z opszernego opracowania węgierskiego z 1920, i przedstawiają zakłady metalurgiczne, wg stanu na 1913 r., Królestwa Węgier.

Fot. 1. Zmiany granic Królestwa Węgier 1913 vs 1920

Zmiany granic Królestwa Węgier 1913 vs 1920.jpg


Fot. 2. Huty i stalownie w Królestwie Węgier 1913 - zatrudnienie.

Huty i stalownie w Królestwie Węgier 1913 - zatrudnienie.jpg


Fot. 3. Zrobiona przeze mnie grafika, na podkładzie w/w mapy, przedstawia producentów szyn Królestwa Węgier i sposoby cechowania przez nich szyn. Zaznaczone jest także do jakich krajów należały poszczególne zakłady po I w. św. i rozpadzie Austro-Wegier.
Huty i stalownie Królestwa Wegierskiego w czasach Monarchii Austro-Wegierskiej w 1913.jpg


Jak widać szyny cechowane nazwą ÓZD to produkt huty z miejscowości Ozd, szyny cechowane HERNÁD nie pochodzą z węgierskiej miejscowości o takiej nazwie (jak podane jest w https://walzzeichen.de/walzzeichen-hernad/) ale z huty zbudowanej w miejscowość Korompa, leżącej w dolinie rzeki Hernád (stąd nazwa, obecnie rzeka nazywa się Hornad), a szyny z cechą BREZOVA walcowane były w hucie zbudowanej w miejscowości Podbrezová (w j. węgierskim Zólyombrezó). Na marginesie tej cechy i producenta nie ma na liście Walzzeichen-Liste, podobnie jak i cechy NANDORHEGY, przynależnej zakładom z miejscowości noszącej węgierską nazwę Nandorhegy (Nándorhegy, obecnie jest to rumuńskie miasto Oțelu Roșu), czy CSEPEL (zaklady w budapesztańskiej dzielnicy Csepel) i S.TARJÁN (zakłady Salgótarjáni Acélárugyár wybudowano w miejscowości Salgótarján, pierwotnie złożonej z dwóch osad Salgó i Tarján). Przenosząc się do Cesarstwa Austrii, czasów Austro-Wegier, na Walzzeichen-Liste brak jest np. cechy BUCHSCH. przynależnej zakładom wybudowanym w Buchscheiden (obecnie północna część miasta Feldkirchen in Kärnten w austriackiej Karyntii), a np. co do cech PRVL oraz NEUBERG, dodam, że PRVL to huta w miejscowości Prävali (do 1918 w Cesarstwie Austrii, po 1918 Jugosławia, obecnie Prevalje w Słowenii), a NEUBERG to były zakłady metalurgiczne w Neubergu, w gminie Neuberg an der Mürz, w austriackim kraju związkowym Styria. Na dokumencie jaki prezentowany jest na Walzzeichen-Liste z 1937 wszystkie zostały wymienione w jednym podpunkcie (No 22), https://walzzeichen.de/walzzeichen-zeltweg/ wraz z hutą w Zeltweg (cecha ZELTWEG) ponieważ dołączyły w pewnym momencie swojej historii do koncernu ÖAMG, zrzeszającego wiele zakładów, stąd wymienione są razem, jako własność tego koncernu. Myślę, że informacje te będa Ci pomocne w naniesieniu poprawek i uzupełnień

Chciałbym zapytać, czy ktoś może mi pomóc z często powtarzającymi się literami francuskich szyn. Nie chodzi o producenta czy rok, ale o dodatkowe znaki, które odnoszą się do produkcji lub rodzaju materiału. Były one używane przez różnych producentów. Dlatego zakładam ogólne znaczenie dla okresu użytkowania.................
A miałem zamieścić wpis na ten temat (sygnalizowałem to w grudniu) ale kompletnie wypadło mi to z głowy :(

Szanowny Christianie. Skrót AF oznacza szynę wyprodukowaną w procesie wielkopiecowym, ze stali zlewnej (AF = Acier de haut Fourneau / Fourneaux, choć spotkałem się również z informacją, że AF oznaczało Acier France - stal francuska), bez doprecyzowania w jakim konkretnie procesie ją pozyskano, na podobnej zasadzie jak na szynach niemieckich występuje tylko symbol FSt. czy St. Doprecyzowanie pojawia się, kiedy do skrótu AF dodana jest trzecia litera B, T lub M. Wówczas AF-B = Bessemer Stahl, AF-T = Thomas Stahl, AF-M Martin Stahl, zresztą sam domyślałeś się znaczenia tych skrótów, ale brakowało Ci do kompletu AF-M. Proszę zerknij więc na zdjęcie zamieszczone przez Ciebie, na Twojej stronie railwalker.de, które widocznie Ci umknęło ;)

https://railwalker.de/wp-content/uploads/2020/03/dunieres-saint-rambert-2017_0002.jpg?w=1400&h=

Pojedyncze litery B, T i M również oznaczały proces pozyskania stali (jak wyżej) i są znane z szyn produkowanych w wielu krajach kontynentalnej Europy, przy czym bardzo często (zwłaszcza w XIX w.) takiej literze, towarzyszy dodatkowa litera lub litery. Np. w Niemczech i Austrii było to "St" (od Stahl), ale równie popularne było "A", bo słowo „stal” w kilku europejskich językach jest na tę literę, np. we wspomnianej wyżej Francji (Acier), czy na Węgrzech (A = Acél).

Jako ciekawostkę mogę dodać, że np. huta w Resiczy (do 1918 leżąca w Królestwie Węgier, wchodzącym w skład Austro-Węgier, po 1918 r. w Rumunii), cechowała przez jakiś czas, w niepodległej już Rumunii, symbol sposobu pozyskania stali w formie O.M., bo w języku rumuńskich stal to Oțel, stąd O.M. = Oțel Martin (jak na zdjęciu zamieszczonym poniżej), ale np. w czasach Austro-Węgier, szyny produkowane w Resiczy dla kolei austriackich były cechowane symbolem B.St. (czyli po „niemiecku”), później M.St. (od kiedy w produkcji stali zaczęto wykorzystywać proces martenowski w zamian za besemerowski), natomiast szyny dla kolei węgierskich, były cechowane symbolem B:A: (Bessemer Acél), później M:A: (Martin Acél), czyli na modę "węgierską".

Fo. 4. Szyna rumuńska z 1925 r., z huty w Resiczy, cechowana O.M. RESITA 1925 J, gdzie O.M. = Oțel Martin (stal martenowska, Martin Stahl).

1925 resita om j.jpg


Co do dużej litery G na szynach francuskich, myślę, że jest ona skrótem od słowa Gwarancja - Garantie (identyczne w językach francuskim i niemieckiem), i odnosi się do tego samego co na szynach niemieckich, czyli zaznaczenia w cechowaniu szyny faktu, że miała ona jakąś gwarancję, na szynach francuskich nie zaznaczoną jednak konkretnym datowaniem. Może okres gwarancji, doprecyzowały jakieś przepisy bądź dokumenty itp. np. pomiędzy dostawcą a odbiorcą / zamawiającym szyny.

Co do symboli pozostałych, to proszę zerknij do wpisu #1.736 z 2021 r. Tam jest wstęp co oznaczenia skrót PLM-A. Mój ówczesny wpis był jednak zbyt pochopny, bo szyny z cechą PLM-A mogły, ale nie musiały, przybyć do Polski z Algierii, istnieje większe prawdopodobieństwo, że leżały po prostu na liniach drugorzędowych we Francji, będących własnością PLM (Compagnie des Chemins de Fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée - Kompanii / Towarzystwa Kolejowego Paryż-Lyon-Morze Śródziemne, pierwotnie Paryż-Lyon-Marsylia), która do zarządzania swoją siecią kolejową w Algierii powołała Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée réseau d'Algérie (czyli PLM-A).

Compagnie PLM była jedną z nielicznych w Francji, dla której szyny walcowane w różnych hutach oznaczano skrótem nazwy linii kolejowej, będącym jednocześnie symbolem typu szyny, opracowanym dla tej linii i po raz pierwszy na niej układanym. Stąd szyny opracowane w 1871 dla szlaków PLM-A nosiły taki symbol, ale Kompania PLM przyjęła ten typ szyny, jako uniwersalny dla linii drugorzędnych, także na terenie swojej sieci we Francji. Na podobnej zasadzie, szyny oznaczone typem PM - od linii kolejowej Paryż – Marsylia (Paris – Marseille), opracowane w 1867 r., stały się podstawowym typem nawierzchni dla linii Kompanii PLM na terenie Francji (po opracowaniu szyn typu PLM-A, typ PM stał się głównym typem dla linii pierwszorzędnych i torów głównych). W celu zastąpienia szyn typu PM, Kompania PLM opracowała szynę oznaczoną jako typ LP (od Lyon – Paris), która weszła do produkcji w 1889 i zastąpiła na liniach głównych (w pierwszej kolejności na odcinku Lyon – Paryż, stąd nazwa typu) szynę typu PM. Pod koniec XIX w. opracowano także nowy typ szyny dla linii drugorzędnych, oznaczony jako PMA, który na tego typu liniach Compagnie PLM, we Francji i na sieci w Algierii, zastąpił stary typ PLM-A. Oto cała tajemnica czterech symboli w cechowaniu szyn, opracowanych pierwotnie dla Compagnie des Chemins de Fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée. Podsumowując:

PLMA (także w zapisie PLM-A) to szyna o wadze 34 kg./m.b. typu Paris à Lyon et à la Méditerranée réseau d'Algérie,
PM (niekiedy określana też typem PLM) to szyna o wadze 38 kg./m.b. typu Paris à Marseille,
LP to szyna o wadze 47 kg./mb. (LP47) lub 48 kg./m.b. (LP48) typu Lyon à Paris (istniały co najmniej dwie wersje tej szyny, ich typ cechowany był identycznie, tylko symbolem LP),
PMA (także w zapisie PM-A) to szyna o wadze 39 kg./m.b. typu Paris à Marseille et à réseau d'Algérie.

Dla zobrazowania tego o czym napisałem, poniżej fotografia starej (prawdopodobnie z końca XIX w.) planszy z typami szyn francuskich towarzystw kolejowych, a dokładnie jej fragment z typami szyn Compagnie Paris - Lyon - Méditerranée (PLM).

Fot. 5. Szyny PLM-A, PM i LP. W opisach pod szynami: Pod PLMA: lignes secondaires (linie drugorzędne), pod PM: Paris à Marseille, pod LP: substituer à P.M. (zastąpił / wymienił PM).

Typy szyn PLM.jpg


Fot. 6. Na koniec mała kompilacja zdjęć, fragmentów szyn francuskich z omówionymi wyżej symbolami, zaznaczonymi okręgami o różnej barwie, przypisanej danemu symbolowi.

Analiza - oznaczenia na szynach francuskich.jpg


Pozdrawiam
Stanisław
 

Grigorij

Nowy użytkownik
Reakcje
6 0 0
Stanisław jesteś wielki. Serdeczne dzięki. Nie sądziłem że uda się rozszyfrować tę najstarszą szynę jednak tobie się to udało. (y) Miałbym jeszcze jedną małą szyneczkę do rozczytania w wolnej chwili. Przy dobrych wiatrach moja kolekcja szynek na wiosnę będzie udostępniona do zwiedzania na WMT Politechniki Rzeszowskiej. Pozdrawiam
 

Załączniki

Reakcje
3.674 30 0
Stanisław jesteś wielki. Serdeczne dzięki. Nie sądziłem że uda się rozszyfrować tę najstarszą szynę jednak tobie się to udało. (y) Miałbym jeszcze jedną małą szyneczkę do rozczytania w wolnej chwili. Przy dobrych wiatrach moja kolekcja szynek na wiosnę będzie udostępniona do zwiedzania na WMT Politechniki Rzeszowskiej. Pozdrawiam
... a nie ma za co :cool: zawsze uważałem i dalej uważam, że istnienie tego typu Forum, i członkostwo w nim, jest głównie po to, aby pomagać sobie w zdobywaniu wiedzy na interesujące nas tematy oraz aby wymieniać pomiędzy sobą tę wiedzę, w tym wypadku dotyczącą kolejnictwa. Jak tylko mam czas (a w ten weekend mam go akurat pod dostatkiem :LOL:) i mogę w czymś pomóc, nie widzę żadnego problemu w napisaniu paru słów.

Szyna na zdjęciu jakie przedstawiłeś to szyna wąskotorowa, produkcji ZSRR z 1987 r., typu R-11. Świadczy o tym cecha, która jak dobrze oceniam, ma postać Д 87 P-11 gdzie:

Д to symbol producenta, w tym wypadku kombinatu metalurgicznego imienia Dzierżyńskiego w Dnieprodzierżyńsku, w Zagłęniu Donieckim (obecnie Kamieńskie na Ukrainie). W przedrewolucyjnej Rosji osada przy której zbudowano zakład nazywała się Kamienskoje (w j. ukraińskim, wspomniane już Kamieńskie), koło Jekaterynosławia (obecnie miasto Dniepr). Nazwę Kamienskoje zmieniono w czasach ZSRR na Dnieprodzierżyńsk.
87 to dwucyfrowa końcówka roku
P-11 to typ szyn wąskotorowej, P-11 (w zapisie alfabetem rosyjskim, po polsku jest to typ R-11)

Interesujące jest to, że zakład ten (w swojej pierwotnej formie), w czasach carskich, cechował szyny tak, jak na zdjęciu jakie zaprezentowałeś wcześniej, czyli Ю. Р. Д. М. О. (JU. R. D. M. O.), Южно-Русское Днепровское Mеталлуоргическое Oбществo (Jużno-Ruskoje Dnieprowskoje Metalurgiczeskoje Obszcziestwo = Południowo-Rosyjskie Dnieprowskie Towarzystwo Metalurgiczne), a jego powstanie jest ściśle powiązane z Warszawską Fabryką Stali na Pradze **. Posiadasz więc w swojej kolekcji szyny tej samej huty, z czasów carskich i ZSRR (oczywiście w czasach radzieckich był to już przebudowany, zmodernizowany i rozbudowany kombinat metalurgiczny).

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, zamieszczam rysunek szyny typu R11 z wydanego w czasach ZSRR opracowania o szynach wąskotorowych kolei radzieckich (okładka tego wydawnictwa, skompilowana po lewej).

Okładka i typy szyn R11.jpg


Jak widać na rysunku, szyna jakiej zdjęcie zaprezentowałeś (jeżeli to typ R-11 :)) powinna mieć wysokość całkowitą 80,5 mm., szerokość stopki 66 mm. i szerokość główki 32 mm., oczywiście z pewnym marginesem błędu +/- ok. 1-2 mm., przy czym główka może być np. bardziej starta w toku eksploatacji, przez co ogólna wysokość szyny nieco niższa. Proszę zmierz swoją szynę, i daj odpowiedź, czy wymiary się zgadzają.

Może dodam jeszcze, że cechowanie na szynach normalnotorowych tego producenta, od II połowy lat 50-tych (wcześniej było to Д. Г. З.) wyglądało jak na zdjęciu poniżej (szyna typu R-43, z sierpnia 1960 r.). Oczywiście Д (czyli D) na Twojej szyneczce, wygląda nieco inaczej, ale takie są uroki cech szyn wąskotorowych.

1960 8 R-43 D.jpg


** Pokrótce. Po nałożeniu przez rząd carski w II połowie lat 80-tych XIX w. wysokiego cła na import surówki, właściciele stalowni warszawskiej, opierający produkcję na imporcie surówki, postanowili przenieść zakłady z Warszawy w głąb Rosji. Utworzono spółkę Южно-Русское Днепровское Mеталлуоргическое Oбществ, a w Zagłębiu Donieckim, obok wsi Kamieńskoje powstał zakład którego gros pracowników w pierwszych latach istnienia stanowili Polacy, dawni robotnicy i specjaliści stalowni praskiej. Niektóre źródła podają, że pierwsze maszyny i wyposażenie huty stanowiły urządzenia zdemontowane w Warszawie i przewiezione w miejsce powstania nowego zakładu.
 
Ostatnio edytowane:

Grigorij

Nowy użytkownik
Reakcje
6 0 0
Stanisławie troszeczkę to trwało ale proszę przesyłam zdjęcia wymiarowania tej ostatniej szynki. Wymiary są zbliżone do tego co podawaleś aczkolwiek troszeczkę mniejsze wartości. Pozdrawiam
 

Załączniki

Reakcje
3.674 30 0
Stanisławie troszeczkę to trwało ale proszę przesyłam zdjęcia wymiarowania tej ostatniej szynki. Wymiary są zbliżone do tego co podawaleś aczkolwiek troszeczkę mniejsze wartości. Pozdrawiam
Myślę, że Twoje pomiary potwierdzają, że to szyna wspomnianego, rosyjskiego typu R-11, zważywszy, że dopuszczona granica błędu, już w toku produkcji, to +/- 0,5 - 1,0 mm, w przypadku szer. stopki nawet +/- 2,0 mm (względem "wzorcowego" rysunku profilu szyny, wg. radzieckiego dokumentu zaprezentowanego niżej), a szyna ze zdjęcia nie jest przecież w stanie fabrycznym nowym. Korozja jak i zużycie główki w toku eksploatacji zrobiły też swoje. Mierząc wymiary starych szyn metrówką, warto też zmierzyć dany parametr w kilku miejscach i wyciągnąć średnią. Drobne ubytki w stali w miejscu pomiarów, jak i niedokładności samej czynności pomiaru przy pomocy metrówki, potrafią dać odmienne wyniki, różniące się o milimetry, na tej samej szynie. Dokładniejsza w mierzeniu jest suwmiarka, lepiej nadająca się do uchwycenia wymiarów, zwłaszcza szyny (jej fragmentu), która nie leży już na torowisku, a jej profil jest dostępny do oceny wizualnej jak i łatwiejszy do pomierzenie. Ale to tylko luźne uwagi, więc nie bierz ich do siebie, dziękuję, że w ogóle chciało Ci się ją pomierzyć ;):).

Na marginesie mogę dodać, że wielokrotnie mierzyłem różne szyny, mając do dyspozycji często tylko metrówkę i zapewniam Cię, że nawet tak pospolita i powszechna szyna jak S49, potrafi niekiedy „zadziwić” odstępstwami od normy (zwłaszcza jak ma kilkadziesiąt lat), tak jak potrafi „zadziwić” niedoskonałość zmysłów człowieka, w niby prostej czynność jaką jest pomiar metrówką, kiedy chodzi o dosłownie milimetry. Bywało, że kilkukrotnie mierzyłem tą samą, starą szynę, za każdym razem nie mogąc ustalić co do milimetra ostatecznego wyniku (a ma to znaczenie np. przy chęci ustalania typu szyny, mocno zbliżonej wymiarami do innych, podobnych typów).

Witam panowie i panie również prosiłbym tutejszych ekspertów o rozszyfrowanie cechy gdyż szyna jest troszkę skorodowana i nie można rozczytać, aczkolwiek sądzę że wam się uda. Pozdrawiam
Szyna na zdjęciu jakie przedstawiłeś to kolejna szyna wąskotorowa produkcji ZSRR, tym razem typu R-18.
Cecha ma postać P-18 Е.Г.З. IX 1954 gdzie:

P-18 to typ szyn wąskotorowej, w zapisie alfabetem rosyjskim, po polsku jest to typ R-18
Е. Г. З. [JE. G. Z.] to symbol producenta, w tym wypadku Jenakijewskij Zakład Państwowy, w j. rosyjskim Енакиевский Государственный Завод (Jenakijewskij Gosudarstwiennyj Zawod), zlokalizowany na płd.-wsch. Ukrainy, blisko granicy z Rosją, w miejscowości Jenakijewo.
IX 1954 to miesiąc (cyfrą rzymską) i rok produkcji

Trochę historii. Zakład w swojej pierwotnej formie, w czasach carskich, cechował szyny symbolami Р. Б. М. О. (R. B. M. O.) i należał do powołanej w 1895 r. przez kapitał rosyjski i belgijski spółki noszącej nazwę Русско-Бельгийское Металлургическое Общество (Russko-Belgijskoje Metalurgiczeskoje Obszcziestwo). W 1897 na Ukrainie, w Donieckim Zagłębiu Węglowym, w ówczesnym rejonie bachmutowskim, w obwodzie jekaterynosławskim, nieopodal wsi Fiedorowka i starszego, Pietrowskiego Zakładu Odlewniczego (mającego swoje początki w XVIII w.), uruchomiono pierwszy z dwóch wielkich pieców i dwa konwertory Bessemera. Powstałą obok zakładów osadę przemysłową w 1898 nazwano Jenakijewo (Енакиевo) na cześć inicjatora budowy zakładu i jednego z założycieli spółki, inż. Fiodora Jegorowicza Jenakijewa. W czasach ZSRR cechę Р. Б. М. О. zastąpiono cechą Е. Г. З. W 1928 ówczesne władze radzieckie zmieniły nazwę Jenakijewo na Rykowo (nastąpiła zmiana sposobu cechowania szyn na Р. Г. З. (R. G. Z.) - Ры́кoвский Государственный Завод / Rykowskij Gosudarstwiennyj Zawod, a w 1937 na Ordżonikidze (sąd kolejna w historii zakładu cecha О. Г. З. (O. G. Z.) - Орджоники́дзевский Государственный Завод / Ordżonikidzewskij Gosudarstwiennyj Zawod. W 1944 (lub pod koniec 1943 - rozbieżności w źródłach) powrócono do nazwy Jenakijewo i co za tym idzie cechowania szyn symbolami Е. Г. З. Warto zauważyć, że wszystkie wymienione nazwy huty z czasów ZSRR zawierały w sobie formułę Государственный Завод – Państwowy Zakład.

Aby rozwiać wątpliwości, podobnie jak we wcześniejszym wpisie, zamieszczam rysunek szyny typu R18 z wydanego w czasach ZSRR opracowania o szynach wąskotorowych kolei radzieckich (okładka tego wydawnictwa skompilowana po lewej).

Szyna ZSRR typu R-18 (P18 CCCP).jpg


Jak widać na rysunku, wg normy, szyna radzieckiego typu R18 powinna mieć wysokość całkowitą 90 mm., szerokość stopki 80 mm. i szerokość główki 40 mm. Tu również prośba, abyś zmierzył poszczególne parametry zaprezentowanej szyny i dał odpowiedź czy wymiary się zgadzają (oczywiście + /-). Jeżeli możesz (i znasz pierwotne położenie szyn), to proszę napisz również skąd w Twojej kolekcji takie szyny, wąskotorowe pochodzenia ZSRR, bo to jednak rzadkość w Polsce (w czasach PRL-u mieliśmy własnych producentów szyn wąskotorowych, jak i spore ilości staroużytecznych szyn normalnotorowych, zdejmowanych z torowisk stacji i szlaków normalnotorowych i wykorzystywanych na wąskotorówkach). Czy może to szyny z jakiejś kopalni / zakładu przemysłowego ? Nie ukrywam, że zainteresowało mnie to.

Na zakończenie dodam, że cechowanie na szynach normalnotorowych w/w producenta, od połowy lat 40-tych wyglądało jak na zdjęciu poniżej (szyna typu R-43, z lutego 1949 r.). Symbol Б (po polsku B) na końcu cechowania, oznacza proces w jakim pozyskano stal - besemerowski.

1948 2 R-43 egz - P-43.  Е. Г. З.   II   1949  Б.jpg


Również pozdrawiam
Stanisław