• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.677 32 1
Dawid @Ufo dziękuję za ciekawy wpis. Liczba 4 wynikła z moich zapisków , jednak kajam się za być może wprowadzenie w błąd który później zweryfikowałem. Co do lokomotywy w ZNTK Ostrów Wlkp. jak się ma sprawa do końca nie wiemy. Pomiędzy Twoim a Krzyśka wpisem jest dość duża rozbieżność w czasie ( 14 lat ) :niepewny:
Do Polski zostało sprowadzonych kilkadziesiąt lokomotyw tego typu, dla przeróżnych zakładów - nie wiem skąd info o czterech? W ZNTK Ostrów pracowała maszyna ex Petrochemia Płock, skasowana w 1991 roku (tak wynika z moich infomacji). Numeru nie znam.
W ostrowskich ZNTK-ach też była jedna sztuka i została sprzedana całkiem niedawno - coś około 2005 roku. Niestety, za nic w świecie nie mogę odszukać fotek i skanów z księgi inwentarzowej.
A odnośnie zdjęcia od którego zaczęliśmy tą dyskusję można się zgodzić z tym co napisałeś
Wg mnie ta ze zdjęcia odpowiada PKPowskiej wersji od numeru 209 (reflektory, skośne poręcze na czołownicach), a więc od roku 1967.
I wcale nie musi to być lokomotywa dla przemysłu - choć jak sądzę już z fabryki na Węgrzech lokomotywy na PKP były dostarczane z tabliczkami na budce jakie znamy. Zatem kolejną tajemnicą jest to-co to za napis na tej budce był stosowany .
 

Gunnar

Aktywny użytkownik
Reakcje
278 0 0
Pamiętam, że w latach 80-tych lok. serii SM41 obsługiwały manewry na stacji Bielsko Biała Główna.
Też to pamiętam, z kładki podglądałem dzieckiem będąc, manewry na bielskiej stacji. Dźwięk pracy silnika "Węgra" był bardzo charakterystyczny, ten poziom decybeli..
Jak kojarzę, to manewry obsługiwały SM'ki z czechowickiej szopy.
https://wrphoto.eu/details.php?image_id=937
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
I wcale nie musi to być lokomotywa dla przemysłu - choć jak sądzę już z fabryki na Węgrzech lokomotywy na PKP były dostarczane z tabliczkami na budce jakie znamy. Zatem kolejną tajemnicą jest to-co to za napis na tej budce był stosowany .
Uważam, że na 100% jest to lokomotywa przemysłowa, chociażby ze względu na oznaczenia i brak tabliczek. A sam napis? Zapewne typ i nr fabryczny.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.064 9 0
... Co do lokomotywy w ZNTK Ostrów Wlkp. jak się ma sprawa do końca nie wiemy. Pomiędzy Twoim a Krzyśka wpisem jest dość duża rozbieżność w czasie ( 14 lat ) :niepewny: ...
Ostrowski "Ganz" wraz z dwoma SM30 został "upchnięty w rozliczeniu" za lokomotywę 401Da prywatnej firmie zajmującej się remontami lokomotyw spalinowych. Nie chcę wymieniać nazwy firmy która je kupiła (bo nie o to chodzi), ale osobiście fotografowałem skład przed nadaniem.

Z kolei mój Kolega Ś.P. Marek Płóciennik w opracowaniu dot. historii ostrowskich ZNTK-ów, w zestawieniu lokomotyw będących na stanie ZNTK wymienia SM41-? o numerze fabrycznym 903 zbudowaną w 1965 roku. Na stan przyjęto ją 3.12.1982 i faktycznie została pozyskana z płockiej Petrochemii - zezłomowana 2.08.1991 roku.

I teraz powstaje pytanie - czy była druga SM41 czy też ja błędnie kojarzę fakty. Ponieważ w firmie pracuje jeszcze osoba która była zatrudniona na stanowisku maszynisty i kierowała wspomnianymi lokomotywami - zaraz po świętach zostanie "przesłuchana" ... ;)
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.466 23 0
Przemysłowa SM41 pracowała także na terenie bazy paliw przy porcie handlowym w Świnoujściu. Widywałem ją tam do połowy (a może nawet końca) lat 90.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.859 37 1
hej, odkopałem moje notatki z lat 90tych - i mam tam zapisane że podczas podróży po Polsce widziałem w różnych miejscach (na bocznicach lub w składach pociągów - pewnie w trakcie transportu do ZNTK) następujące lokomotywy serii SM41 o numerach z zakresu nie PKP:
SM41 -1018, 1030, 1165(Huta w Świętochłowicach) , 1167, 1180(Chorzów Batory), 1291, 1328, 1331, 1422 (KWK Mysłowice), 1577(EC Wrocław), 1579 (Kielce Herbskie), 1603, 1604 (ZNTK Łapy) i np. w była też w ZNTK Łapy lok SM41-152 przemianowana na SM41-1046.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.713 28 2
Mam na dysku jeszcze takie zdjęcie, ściągnięte z jakiegoś profilu na fejsie - wrzucający je, oczywiście nie raczył odpowiedzieć na pytanie o szczegóły. Przypuszczam, że to Kędzierzyn.
Z "Hungarian locomotives / Magyar mozdonyok", a opis brzmi:

Egy új Ganz-MÁVAG DVM2-10 típusú (PKP SM41 sorozat, 600 LE, 80 km/h) és egy új lengyel Fablok Ls300E típusú (PKP SM30 sorozat, 300 LE, 60 km/h) Diesel-villamos ipari tolatómozdony, Zakłady Azotowe (Nitrogénművek) Włocławek, Lengyelország 1967.

A fajne są tam zdjęcia. :)
SM41-65, Kuźnica, 1963, fot. Konrad Lubka
12472234_1124570417568080_8622431643597667176_n.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Świetne zdjęcie. Lokomotywa wygląda na całkiem nową bo widać metaliczny połysk na tarczach zderzakowych. Też gdzieś mam zdjęcia SM41 z połowy lat 60-tych wykonane przez mojego dziadka na linii do Zakopanego z pociągami sezonowymi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.016 531 30
Też gdzieś mam zdjęcia SM41 z połowy lat 60-tych wykonane przez mojego dziadka na linii do Zakopanego z pociągami sezonowymi.
Ja niestety nie mam zdjęć, ale pamiętam, jak przed elektryfikacją "zakopianki" ekspres "Tatry" z Warszawy do Zakopanego na odcinku od Krakowa Płaszowa do Zakopanego był prowadzony dwiema SM41. Pamiętam, że SM41 były na obu końcach składu, dzięki czemu nie było potrzeby oblotu w Suchej Beskidzkiej i Chabówce. Ale pamiętam też, jak obie SM41, połączone ze sobą od strony kabin, były tylko na przedzie pociągu, co oczywiście wymagało oblotu składu przy zmianie czoła. Nie pamiętam, która konfiguracja była wcześniej, a tym bardziej nie wiem czym była spowodowana zmiana sposobu zestawienia.
 
Reakcje
3.696 31 0
Dodam może, że przedstawiona wyżej fotografia SM41-65 w Kuźnicy, 1963 r. była kiedyś zamieszczona na forum węgierskim z dodatkowym opisem, że jest to lokomotywa typu DVM2-14.

Poniżej kolejna „porcja” fotografii z węgierskiego forum, sprzed 6-8 lat. Może niektóre były już prezentowane w Temacie, ale tak na szybko trudno mi to ocenić. W opisach zamieszczam informacje jakie były podane przy zdjęciach (przetłumaczone z węgierskiego), być może nie koniecznie odzwierciedlające stan faktyczny. W przypadku wyłapania błędów, proszę o podzielenie się informacją na Forum.

1. SM40-10 typu DVM2-4 zbudowana w 1958 r. (Zdjęcie wydaje się być skanem z jakiegoś czasopisma / książki :niepewny:).

SM40-10.jpg


2. SM41-04 typu DVM2-10 o nr fabrycznym 507. Fabryka Ganz-MAVAG, Budapeszt 1961 r.

SM41-04 (DVM2-10-507). Ganz-MAVAG 1961 r..jpg


3. SM41-05 na przystani promowej w Świnoujściu. 1965 r. Fot. PAP. (tu mam wątpliwości, co do roku zrobienia fotografii – 1965, wydaje mi się, że to czasy późniejsze).

SM41-05 na przystani promowej w Świnoujściu. 1965 r. Fot. PAP.jpg


4. SM41-42 typu DVM2-11 w 1962 r.

SM41-42 w 1962 r..jpg


5. SM41-121 typu DVM2-26 w Poznaniu. 1970 r. (Wydaje mi się, że to teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. Zdjęcie nabiera dodatkowych „smaczków” poprzez pojazdy kołowe jakie można na nim dostrzec, w tym Star 25, furgon na bazie Stara 20, za nim Nysa (?), a w dali Czechosłowacka Škoda-LIAZ z rodziny 706 RT/RTS, jakiś traktor – made in ZSRR ? (MTZ ?), oraz ciężarówka z wysuniętą maską – niby widok jakiś znany, coś jak GAZ 53, ale one nie miały przedniej szyby dwudzielnej... nic mi do głowy nie przychodzi).

SM41-121. Poznań. 1970 r..jpg


6. SM41-155 z pociągiem roboczym. Poznań. 26.07.1991 r.

SM41-155. Poznań. 26.07.1991 r..jpg


7. SM41-204 typu DVM2-31. Zdjęcie opisane jako tysięczna lokomotywa spalinowa wyprodukowana przez Ganz-MÁVAG. Budapeszt, 1966 r. Zdjęcie fabryczne.

SM41-204, 1000 lokomotywa spalinowa Ganz-MÁVAG. VIII 1966 r..jpg


8. SM41-204 typu DVM2-31, uroczystości zbudowania tysięcznej lokomotywy spalinowej przez Ganz-MÁVAG, w tle lokomotywa MÁV serii M40.0, typu DVM8-1. Hala fabryczna w Budapeszcie w sierpniu 1966 r. Fotografia jest bardzo podobna to tej zamieszczonej we wpisie #1.048, na której jest ta sama uroczystość. Wynika z tego, że tam również jest SM41-204.

Uroczystość przekazania SM41-204. VIII 1966 r..jpg


9. Wyprodukowana w 1968 r. SM41-242 typu DVM2-43 w lokomotywowni Gniezno, 3.06.1990 r. fot. Peter Hautzinger.

SM41-242. Lok. Gniezno. 3.06.1990. Fot. Peter Hautzinger.jpg


10. SM41-248 i SM41-255 w Szczecinie. 1991 r.

SM41-248 i SM41-255 w Szczecinie. 1991 r..jpg


11. SM41 z pługiem odśnieżnym 411S-54 w 1979 r.

SM41 z pługiem odśnieżnym 411S-54 w 1979 r..jpg


12. SM41 razem z SM42 na stacji Kulin Kłodzki. 1980 r.

SM41 razem z SM42 na stacji Kulin Kłodzki. 1980 r..jpg


Warto zwrócić uwagę na to, że Węgrzy dość dokładnie opisują typy (a właściwie podtypy) DVM2 w przypadku SM40 jako DVM2-4, a wśród SM41 występuje co najmniej sześć podtypów DVM2-10, DVM2-11, DVM2-14, DVM2-26, DVM2-31, DVM2-43. U nas generalnie przyjęło się (chyba błędnie :niepewny:), że SM40 to typ DVM2, a SM41 należą do typu DVM2-2.

Kolejne cztery zdjęcia przedstawiają wagony silnikowe produkcji węgierskiej.

13. SN61-11 w 1960 r. wg opisu na stacji w Budapeszcie, ale mam wątpliwość co do tej lokalizacji, bo pudło wagonu raczej nie wskazuje, że jest on fabrycznie nowy. Chyba, że po okresie próbnym, został zwrócony w celu dokonania jakiejś naprawy.

SN61-11 w 1960 r..jpg


14 – 16. Ostatnie trzy zdjęcia opisane były jako wagony serii MsCmix 90100, później SN52 i zrobione zostały na terenie fabryki Ganz w Budapeszcie w 1954 i 1956 r.

Wagon silnikowy na terenie fabryki Ganz (1).jpg


Wagon silnikowy na terenie fabryki Ganz (2).jpg


Wagon silnikowy na terenie fabryki Ganz (3).jpg
 
Reakcje
3.696 31 0
Przepraszam, że się wtrącę, ale chętnie się dowiem co to za miejsce i cóż ten cudak robił na naszych torach. Spalinowóz produkcji "Simmering-Graz-Pauker"
1. Może była na próbach na PKP ??? ... podobnie jak jej większy brat, również firmy SGP.
Fotografia poniżej, austriacka lokomotywa spalinowa 2020.01, z przekładnią hydrauliczną, w trakcie prób na PKP na stacji Warszawa Gł. 1961 r. Fot. H. Kniat, OBRPS.

Lokomotywa spalinowa 2020.01 na próbach w Polsce. 1961. Fot. H. Kniat.jpg


2. ... a może przybyła na jakąś wystawę i uczestniczyła np. w Międzynarodowych Targach Poznańskich (MTP). Tam pojawiał się od czasu do czasu, różnego rodzaju tabor, obcego pochodzenia, czego przykładem jest poniższe zdjęcie:

Międzynarodowe Targi Poznańskie.jpg


... a że jest to teren Targów Poznańskich, świadczy o tym poniższa fotografia z archiwum MTP z SP47-001 w tle, oraz tym samym budynkiem, po prawej, co na zdjęciu wyżej.

SP47-001 na targach MTP.jpg


Powyższe dwie opcje są chyba najbardziej prawdopodobne, odnośnie pojawienia się austriackiej lokomotywy manewrowej na sieci PKP, choć oczywiście znalazło by się jeszcze kilka innych możliwości.
 

Podobne wątki