• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.016 531 30
Ciekawa fotografia, bo widać na niej lokomotywę w nowym malowaniu, stosowanym już wtedy od dość długiego czasu, bo od połowy lat 1960., ale z oznaczeniami w dawnej formie, tzn. małe tabliczki i orzeł. Ciekaw jestem, jak dużo było takich lokomotyw - teoretycznie mogło to dotyczyć, oprócz ET21, również EU04 i EU20. Warto wspomnieć, że taki sposób oznaczeń (z małymi tabliczkami i orłem) był dość długo stosowany na lokomotywach manewrowych oraz na wagonach motorowych SN52 i SN61, ale chyba rzadko na elektrowozach.
 
Reakcje
11 1 6
Pytanie do Kolegi Jacekk czy torowisko jeszcze istnieje bo w latach 90_tych jeszcze je pamiętam, choć juz pociagi nie jezdzily.W 1998 wyjechałem z Krakowa i od tego czasu już tam nie byłem.
 
Reakcje
3.696 31 0
Tam takie z eBay'a...
Nowy Ganz :)
... e tam z eBay'a :), znowu ktoś próbuje naciągnąć Nas, bo zapewne ofertą zainteresują się głównie Polacy, skoro chodzi o serię SM41.
Już kilka dobrych lat temu były na węgiersko-języcznym forum internetowym o kolei, trudno powiedzieć jakim (stare czas), bez podania autorów fotografii.

Odnalazłem ostatnio na dysku przenośnym wiele ciekawych zdjęć ściągniętych dawno temu z sieci i przeniesionych kilak lat temu na wspomniany dysk. Myślę, ze Kolega PingwinRico nie pogniewa się jak zamieszczę te same zdjęcia w "oryginalnej, węgierskiej wersji". Dodatkwo kilka innych zdjęć ściągniętych od Braci Węgrów, w tym lokomotywa bez możliwości rozszyfrowania oznaczeń na kabinie oraz w ciekawym malowaniu, ale reflektory wskazują, że chyba ma coś wspólnego z PKP, a może bardziej z polskim przemysłem ?

1. SM41-01 z dodatkową tabliczką na barierce czołowej DVM2-10-504 (oznaczenie węgierskie). Prawdopodobnie jest to zdjęcie fabrycznie nowej SM41-01 w hali fabryki Ganz-MÁVAG wykonane w 1960 lub 1961 r.

SM41-01.jpg


2 i 3. Zaprezentowana już przez PingwinRico lokomotywa SM41-52 zapewne na placu fabrycznym firmy Ganz-MÁVAG.

SM41-52 p1.jpg


SM41-52 p2.jpg


4 i 5. Kolejne dwa zdjęcia przedstawiają SM41 (-176 ?) w hali Ganz-a, oraz prawdopodobnie :niepewny: SM41, lub DVM2-2 dla polskiego przemysłu [reflektory wyglądają na PKP-owskie :niepewny:, ale lokomotywa ma na boku kabiny oznaczenia "nie-PKP-owskie" (niestety nieczytelne), brak też oznaczeń na czołownicy]. Jak mam zanotowane w nazwie zdjęć (z rozszyfrowanego tekstu ze strony węgierskiej) pochodzą one z pamiątkowej książki opublikowanej z okazji 125 rocznicy powstania fabryki GANZ. Początki fabryki sięgają 1844 r., tak więc książka jest z 1969 r.

Fotografia z pamiątkowej książki opublikowanej z okazji 125 rocznicy powstania fabryki GANZ...jpg


Fotografia z pamiątkowej książki opublikowanej z okazji 125 rocznicy powstania fabryki GANZ...jpg

Przy okazji Wszystkim czytającym ten wpis, oraz ich bliskim i rodzinom, składam życzenia zdrowych, spokojnych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia :cool:
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.677 32 1
Ale nad wózkiem widać napis "Ciężar własny (chyba) 62t".
Zgadza się z czego jednoznacznie wynika, że ta lokomotywa trafiła do Polski -tym bardziej świadczą o tym polskie reflektory.
Kolejne dwa zdjęcia przedstawiają SM41 (-176 ?) w hali Ganz-a, oraz prawdopodobnie :niepewny: SM41, lub DVM2-2 dla polskiego przemysłu [reflektory wyglądają na PKP-owskie :niepewny:, ale lokomotywa ma na boku kabiny oznaczenia "nie-PKP-owskie" (niestety nieczytelne), brak też oznaczeń na czołownicy]. Jak mam zanotowane w nazwie zdjęć (z rozszyfrowanego tekstu ze strony węgierskiej) pochodzą one z pamiątkowej książki opublikowanej z okazji 125 rocznicy powstania fabryki GANZ. Początki fabryki sięgają 1844 r., tak więc książka jest z 1969 r.
Skoro jak pisze kolega @Stanisław1972 zdjęcie pochodzi z książki wydanej w 1969 roku z okazji rocznicy powstania fabryki - oznaczenie tej lokomotywy (na ostatnim zdjęciu) wydaje się łatwym do ustalenia. Na potrzeby naszego przemysłu zostały eksportowane tylko 4 lokomotywy tej serii. Dwie wyprodukowane w 1970 r - a więc te odpadają z automatu w naszym śledztwie ;) oraz dwie pozostałe jedna z 1967 i 1969 roku.
Zakładam, że to może być zdjęcie tej pierwszej oznaczona u nas jako SM41-1156 ,a jeżeli to ta z 1969 r posiadała numer SM41-1425.
Nie wiemy kiedy dokładnie wydano tą książkę - może i do zdjęcia załapała się właśnie ta druga i to by miało sens zwarzywszy na zamontowane reflektory. Na koniec dodam obie te lokomotywy i tak zostały odkupione i wpisane na stan PKP. Pierwsza w marcu 1993 na stan MD Kielce ale nie prze numerowana i skreślona ze stanu już w maju tego samego roku (zapewne jako dawca części do lokomotyw czynnych). Druga trafiła na stan PKP (z Poznańskich Zakładów Nawozów Fosforowych w Luboniu) w sierpniu 1985r do MD Wrocław Gł. i nadano jej numer "pekapowski" SM41-264 .
Była w służbie do 26.07.1990 r po czym została skasowana w Chruścinie Nyskiej 6 grudnia 1990 roku.

Również pozdrawiam serdecznie i świątecznie
 
Reakcje
3.696 31 0
Ale nad wózkiem widać napis "Ciężar własny (chyba) 62t".
Wydaje mi się nawet, że nie "chyba", tylko na pewno. Początkowo, nie zwróciłem uwagi na ten szczegół, wydawał mi się zbyt rozmyty, ale porownując napis z podobnym na SM41-52 widać, że to ten sam napis - po polsku.

Analiza.jpg


DOPISEK: Zamieściłem wpis niemal w tym samym czasie co mój przedmówca, nie zdążyłem więc zapoznać się z nim, a są tam bardzo interesujace szczegóły. Po zapoznaniu się z nim, dodam kilka uwag:

Powstanie fabryki GANZ-MÁVAG w 1844 r. oparłem na Wiki, węgierskiej (choć w polskiej wymieniany jest ten sam rok 1844). Wiadomo jednak, że fabryka powstała z dwóch zakładów: Ganz - powstałego w 1845 (wg. Wiki węgierskiej) i MÁVAG (w 1844). Założyłem, że owe 125 lat minęło w 1969 r. (licząc od MÁVAG). Teraz tak myślę, że nie wyklucza to możliwości, że książkę wydano w 1970 r. lub nawet 1971 i na zdjęciu może być egzemplarz przemysłowej SM41 zbudowany w 1970 r.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Ganz–MÁVAG
https://hu.wikipedia.org/wiki/Ganz_és_Társa-Danubius_Villamossági-,_Gép-,_Waggon-_és_Hajógyár_Rt.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_Királyi_Állami_Vas-,_Acél-_és_Gépgyárak

Proszę zwrócicie również uwagę na to, że na kabinie, na tabliczce, nie ma raczej napisu SM41-..... :niepewny: bo jest tam chyba "K" (ZK - ..... ?). Może na kabinie widnieje tylko tymczasowa nazwa, np. zakładu, do którego maszyna miała trafić. Czy wiadomo gdzie służyły w przemyśle - nowe, po dostawie z fabryki - pozostałe trzy egzemplarze ??? I czy SM41-1425 jeździła w Poznańskich Zakładach Nawozów Fosforowych w Luboniu od 1969 ?
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.677 32 1
Staszku z zapisków jakimi dysponuję mam tylko określony przydział tej z PZNF Luboń trzy pozostałe widnieją jako "PRZEMYSŁ"
Ta SM41-1425 trafiła do Lubonia 29.11.1969 roku i do czasu odkupu przez PKP (08.08.85) była w tych zakładach. Jak pisałem wyżej trafiła do MD Wrocław Gł. i dnia 25 sierpnia tego roku otrzymała numer kolejny w tej serii czyli 264. PKP zakupiły ogółem w zakładach węgierskich 263 lokomotywy tej serii. Jeżeli chodzi o dwie pozostałe ( z 1970 r) w przemyśle otrzymały numery 1578 i 1579. Co ciekawe w moich zapiskach widnieje adnotacja , że podobnie jak już wspomniana 1156 trafiły również do MD Kielce w tym samym okresie i też nie zostały prze numerowane i za dwa miesiące skreślone z inwentarza tej lokomotywowni .
Czytając jednak opracowanie "Atlas lokomotyw spalinowych" autorstwa p. Pawła Terczyńskiego można się doczytać że oprócz zakupów przez PKP do przemysłu trafiło ponad 100 lokomotyw DVM2 :eek: z czego najwięcej ( 31 szt.) eksploatowała Huta im. Lenina w Krakowie z oznaczeniami S-100 do
S-131. Wychodzi na to, że mam u siebie wielkie braki jeśli chodzi o te lokomotywy ;). Fakt jest taki ,że skupiałem się głównie na lokomotywach głównie PKP traktując te przemysłowe jakoś po macoszemu.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.064 9 0
... Czytając jednak opracowanie "Atlas lokomotyw spalinowych" autorstwa p. Pawła Terczyńskiego można się doczytać że oprócz zakupów przez PKP do przemysłu trafiło ponad 100 lokomotyw DVM2 :eek: z czego najwięcej ( 31 szt.) eksploatowała Huta im. Lenina w Krakowie z oznaczeniami S-100 do
S-131. Wychodzi na to, że mam u siebie wielkie braki jeśli chodzi o te lokomotywy ;). Fakt jest taki ,że skupiałem się głównie na lokomotywach głównie PKP traktując te przemysłowe jakoś po macoszemu.
W ostrowskich ZNTK-ach też była jedna sztuka i została sprzedana całkiem niedawno - coś około 2005 roku. Niestety, za nic w świecie nie mogę odszukać fotek i skanów z księgi inwentarzowej.

Przy okazji, dla Wszystkich użytkowników Forum - spokojnych, radosnych i rodzinnych Świąt oraz szczęśliwego Nowego Roku życzę !!!
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.677 32 1
W ostrowskich ZNTK-ach też była jedna sztuka i została sprzedana całkiem niedawno - coś około 2005 roku. Niestety, za nic w świecie nie mogę odszukać fotek i skanów z księgi inwentarzowej.

Przy okazji, dla Wszystkich użytkowników Forum - spokojnych, radosnych i rodzinnych Świąt oraz szczęśliwego Nowego Roku życzę !!!
Krzysiu szperaj każde dane dziś są na wagę złota. A każda sprawdzona informacja czyni nas mądrzejszymi w danym temacie.
Ja w Ciebie wierzę;)
I Tobie i całej rodzinie również Wesołych, Spokojnych i Radosnych Świąt (y)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Ja pamiętam przemysłowe SM41 były jeszcze w latach 80-tych w Koksowni Zabrze i na KWK Mysłowice. Później z tej ostatniej zdjęta kabina służyła jako pomieszczenie dla jakichś pracowników.
Przy okazji dla wszystkich życzenia zdrowych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia.
IMG_20211224_152728_685~2.jpg
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Krzysiu szperaj każde dane dziś są na wagę złota. A każda sprawdzona informacja czyni nas mądrzejszymi w danym temacie.
Ja w Ciebie wierzę;)
I Tobie i całej rodzinie również Wesołych, Spokojnych i Radosnych Świąt (y)
Do Polski zostało sprowadzonych kilkadziesiąt lokomotyw tego typu, dla przeróżnych zakładów - nie wiem skąd info o czterech? W ZNTK Ostrów pracowała maszyna ex Petrochemia Płock, skasowana w 1991 roku (tak wynika z moich infomacji). Numeru nie znam.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Zgadza się z czego jednoznacznie wynika, że ta lokomotywa trafiła do Polski -tym bardziej świadczą o tym polskie reflektory.
Wg mnie ta ze zdjęcia odpowiada PKPowskiej wersji od numeru 209 (reflektory, skośne poręcze na czołownicach), a więc od roku 1967. To wychodzi gdzieś tak w 1/3 ogólnej ilości maszyn dostarczonych do przemysłu w PL :) Mam na dysku jeszcze takie zdjęcie, ściągnięte z jakiegoś profilu na fejsie - wrzucający je, oczywiście nie raczył odpowiedzieć na pytanie o szczegóły. Przypuszczam, że to Kędzierzyn. Proszę też zwrócić uwagę na dwurzędowe oznaczenie na budce, zupełnie inne niż na wstawionej tu wcześniej fotce.
SM41 zakłady azotowe.jpg
 

Podobne wątki