• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:25 [relacja + galeria] Precyzyjny parowóz towarowy Ty2 - KONIEC

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
BoGneR dzięki za wyjaśnienie. Nie jestem jakimś super znawcą mechaniki parowozowej i zawsze takie uwagi poszerzają mój zakres wiedzy w tym temacie. A sodafos w jakim celu był stosowany ? Czy miał zmniejszać powstawanie kamienia kotłowego, czy zwalczać bakterie i glony, czy jeszcze w innym celu ?
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Witam

W dzisiejszym odcinku przedstawię jak zrobiłem ramy wózków jezdnych. Najpierw zrobiłem resory z zaczepami, do standardu z wycinanki dodałem podkładki i zawleczki. Zaczepy zrobiłem ruchome, dzięki temu łatwiej je było później dopasować do uchwytów. Zrobiłem też ściany boczne wózków:



Teraz wszystko to zmontowałem, pomalowałem i lekko ubrudziłem. Na ostatnim zdjęciu środkowy element jest jeszcze czysty, pozostałe dwa już po brudzeniu:



Teraz połączyłem obie ścianki, położenie ukośnych kątowników zmieniłem na prawidłowe, czyli lekko wznoszące się do środka. Zmieniłem też całkowicie kształt środkowego prostokątnego wspornika. Całość pomalowałem i postarzyłem. Wnętrze wózków jest znacznie bardziej brudne i przyrdzewiałe niż ścianki na zewnątrz:









I w ten oto sposób zrobiłem ramy dwóch wózków. Teraz czas na zestawy kołowe wraz z maźnicami.
Będę wdzięczny za wasze komentarze, uwagi i sugestie dotyczące budowanego modelu.
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Witam w moim serialu

Dzisiaj dalszy ciąg budowy wózków. Zdjęć mało, ale pracy było sporo.

Najpierw zrobiłem 8 kompletów maźnic (obudowy łożysk ślizgowych). Niestety nie udało mi się zrobić lekko wypukłych pokryw - to te blaszki fototrawione. Nie dysponowałem odpowiednią matrycą i stemplem, żeby je wycisnąć, a kulistą końcówką pędzla na podkładce olfy źle to wychodziło.



Następnie zrobiłem 8 kół (metodą jak koła od parowozu - szczegółowy opis na początku mojej relacji):



Teraz to wszystko zmontowałem, wózki stanęły na własnych kołach:







Zacząłem robić hamulce, trzeba to jeszcze wszystko zmontować i przykleić do wózków oraz zrobić elementy łączące tender z parowozem.



Przepraszam za słabej jakości zdjęcia, ale ostatnio ciągle pochmurno, a nie dysponuję odpowiednim stanowiskiem ze sztucznym oświetleniem do robienia zdjęć.

Będę wdzięczny za wasze komentarze, uwagi i sugestie dotyczące budowanego modelu.

PS. Ten wpis nieco później niż na innych forach, ale przez kilka dni nie mogłem sie na to forum dostać.
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Witam

Budowa tendra, a zarazem całego modelu, dobiegła końca.
Najpierw posklejałem w ze sobą pokazane w poprzednim wpisie elementy hamulców, a następnie zamontowałem je do wózków. Zrobiłem też układ dźwigni, które sterowały hamulcami. Była to jedna z trudniejszych czynności jakie napotkałem przy budowie tego modelu, trzeba było zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie tych elementów względem siebie. Dorobiłem jeszcze takie paski zabezpieczające i całe wózki przykleiłem do spodu tendra. Trzeba też tu zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie, zalecam wcześniej na sucho przymierzyć i w razie potrzeby dopasować między wózki, a tender podkładki ustalające skrzynię tendra na odpowiedniej wysokości względem parowozu. Na końcu dorobiłem elementy łączące tender z parowozem - fartuch i parę przewodów.
Tyle pisania teraz zdjęcia:














Model ma już pierwszy sukces na swoim koncie. Na konkursie modeli kartonowych w Porąbce (chyba największy konkurs tego typu w Polsce) model zajął I miejsce w swojej klasie, a także zdobył główną nagrodę Grand Prix - puchar "Trzech zapór rzeki Soły".





Na tym jeszcze nie koniec relacji. Pozostało mi jeszcze zrobić galerię całego modelu, ale to już chyba w sobotę na zewnątrz, bo cały model jest prawie metrowej długości i żeby go uchwycić w kadrze, trzeba odejść na 1,5 m od modelu, a wtedy w mieszkaniu wychodzi na zdjęciu ciemny.

Będę wdzięczny za wasze komentarze.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
Mowa jest srebrem a milczenie złotem, więc jak jest złoty puchar, to trudno o jakiś komentarz :)
Mogę tylko pogratulować i serdecznie podziękować za przedstawienie tej relacji, można się z niej wiele nauczyć o Ty2.
 
Reakcje
0 0 0
Gratuluje :!:
Czy kolega nie myślał o wydaniu książki z relacją z budowy tego modelu ?
Zachęcam :!:

P.S.
Brakuje mi tylko jednej rzeczy - mocowania szyn do podkładów .
 

Shepard

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Gratulacje!
Odkąd tylko zobaczyłem tę relację - wiedziałem, że to będzie IKONA!
Cieszę się, że to jest właśnie Ty-2 :D

Tylko mam JEDNĄ wątpliwość:

"... Nie jestem jakimś super znawcą mechaniki parowozowej... "

Naprawdę: ŚMIEM WĄTPIĆ (zwątpiłem właściwie gdy pierwszy raz przeczytałem ten anons, przy okazji zaworków :LOL: )... ale może nie tylko ja dałem się nabrać?
Tak czy inaczej: SZACUNEK!
Kolego
Mariusz!

:cool:

Shepard
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.948 121 22
O modelu nie napiszę w zasadzie nic, bo nie ma słów uznania odpowiednich do sytuacji. To po prostu model cudowny.

A te zdjęcia i opisy to szybko kopiujcie sobie, bo za jakiś czas Precyzyjny się zorientuje jak wartościowy materiał tutaj przedstawił. Zniknie to z forum i będzie dostępne w formie książki za opłatą. :D :razz:

Precyzyjny, oczywiście to ironicznie. W żadnym przypadku nie śmiałbym Cię urazić, czy kpić sobie z Ciebie.
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Witam

Nadszedł czas na zakończenie tej relacji i małe podsumowanie. Dzisiaj także finałowa galeria.

Budowa modelu trwała 18 miesięcy i pochłonęła około 1500 godzin pracy. Do zbudowania modelu zużyłem 0,5 litra wikolu i 30 tubek kleju cyjanoakrylowego. Na zrobienie wszystkich rur, sprężyn, zawleczek zużyłem około 15 m drutów i przewodów. Zużyłem 12 arkuszy A3 tektury i kartonu. Na pomalowanie modelu potrzebowałem 7 pojemników 400 ml farby w sprayu. W modelu zrobiłem około 4000 różnych śrub, nakrętek, nitów i zawleczek. W tej relacji zamieściłem 725 zdjęć modelu, a wszystkich zdjęć wykonałem około 6500.

Model jest bardzo trudny i pracochłonny do zrobienia, jak większość modeli parowozów w tej skali. Wiele elementów jest bardzo ściśle powiązanych ze sobą i nawet minimalna niedokładność może w kolejnej fazie budowy modelu uniemożliwić jego poprawne sklejenie. Pasowanie części jest poprawne, chociaż wiele z nich przerabiałem, to przeważnie opierałem się na wymiarach i kształtach z wycinanki. Model da się skleić bez problemów w standardzie. Jedynym mankamentem jest brak paru części dla jednego wózka jezdnego tendra, ale jest komplet na drugi wózek, więc można te części przerysować i uzupełnić z zapasu.

Tyle pisania teraz czas na końcową galerię. Specjalnie dla Was zrobiłem zdjęcia w plenerze, kładąc się na piachu. Dla tych co jeszcze modelu nie widzieli na żywo, okazja do obejrzenia go w pełnym słońcu:






































Niniejszym ogłaszam KONIEC BUDOWY parowozu Ty2.

Model zamierzałem zrobić jak najwierniej, wszystko co jest widoczne w prawdziwym parowozie z zewnątrz i w budce maszynisty, i co dało się wykonać z papieru i drutu, chciałem odwzorować w swoim modelu.

Oceńcie sami, czy mi się to udało.

Do zobaczenia w następnej relacji.
 
Reakcje
0 0 0
Napiszę krótko: Widziałem w swym życiu już bardzo wiele modeli ale takiego Arcydzieła jeszcze nie miałem okazji. Patrząc na te zdjęcia mam wrażenie, że oglądam oryginał tej maszyny. Przyglądałem się wszystkim elementom, zaworom, nitom, rurkom....... tu wszystko jest jak w prawdziwym Ty2. Nawet zagięcia zawleczek, łebki nitów....

Gdzieś tam na początku tego tematu Autor tego modelu napisał, że nie zna się na parowozach...... Nie wierzę. Po prostu nie wierzę.

Pozdrawiam i życzę kolejnych sukcesów w budowie kolejnych parowozów.

Marcin Gądek.
 

michal-c74

Aktywny użytkownik
Reakcje
86 0 0
Wspaniała praca, dopracowana w każdym detalu.
Mnie najbardziej podoba się ostatnia fotka - balsam dla oczu.
Z niecierpliwością będe czekał na relację z budowy kolejnego modelu.
Jeszcze raz DUżE BRAWA za Teigreka.

PS Czy w Poznaniu, podczas Salonu Hobby będzie możliwość go obejrzenia ?.

Pozdrawiam.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.060 6 0
kilka serii ciuchć znikło bezpowrotnie z naszego krajobrazu muzealnego , następną relację chętnie bym obejrzał z cyklu " na warsztacie" z budowy parowozu np Ty 4 w skali ....1:1 !!!
* przydałoby się zdjęcie - ujęcie na tle wzoru z żelaza i stali
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki