• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:25 [relacja + galeria] Precyzyjny parowóz towarowy Ty2 - KONIEC

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Dzisiaj tylko mała ciekawostka znaleziona w necie.

Przeglądałem sobie dzisiaj czeskie forum i natrafiłem na relację parowozu BR52, który jak wiecie jest niemieckim odpowiednikiem polskiego Ty2. Przeglądałem relację od ostatniej strony i patrzę, że wnętrze budki maszynisty jest mi bardzo znajome:
http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum ... 5277#45277

tutaj dla porównania moje zdjęcia:


Następnie przeglądam stronę drugą, a tu silnik też jakby podobny:
http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum ... 0166#40166

dla przypomnienia moja fotka:


Przeglądam całą relację, wszystko wygląda znajomo. Zaglądam na stronę pierwszą, a tutaj czeski modelarz zamieścił zdjęcie swojego warsztatu, gdzie na ekranie komputera widać fotkę, którą zamieściłem w swojej relacji. W następnym wpisie inny kolega dał nawet link do mojej relacji.
http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum ... 8717#38717

A to przecież ta fotka:


Tak więc mam już naśladowców, ale zawsze miło jak moja relacja może komuś posłużyć w budowie swojego modelu. Może doczekam, że i któryś z modelarzy na tym forum pokaże swojego Teigreka.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.364 30 1
No to kolego precyzyjny masz sobowtóra za południową granicą ;)
Ale napewno cieszy fakt,że jesteś autorytetem dla modelarzy nawet z innych krajów :!:
I tak trzymać człowiek powinien uczyć się od najlepszych :!: :roll:
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
374 26 4
Precyzyjny napisał(a):
zawsze miło jak moja relacja może komuś posłużyć w budowie swojego modelu
Chłopie, zdjęcia z Twojej relacji po wieki będą ludziom służyć. Lepszą pomoc trudno sobie wyobrazić. No, chyba że wydasz tomisko z poprawionymi wycinankami albo rysunkami poprawianych elementów.
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Witam

Tym razem zrobiłem pomocniczy zbiornik sprężonego powietrza i znajdujący się obok niego mały zbiornik, którego przeznaczenie jest mi nie znane.



Oba zbiorniki wylądowały na swoim miejscu. Od większego zbiornika będzie jeszcze później odchodziła rura, podobnie jak z prawej strony:



Następnie zrobiłem turbogenerator. Nie wygląda może on tak efektownie jak sprężarka, ale chyba był trudniejszy do zrobienia ze względu na skomplikowany kształt przodu i małą wielkość. Na zdjęciach przedstawiłem kolejne etapy powstawania turbogeneratora:





A tak to wygląda po zamontowaniu do pomostu:





Niestety turbogenerator ma poważną wadę - nie wytwarza prądu. Muszę jeszcze na tym popracować. :grin:

Będę wdzięczny za wasze komentarze, uwagi i sugestie dotyczące budowanego modelu.
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Witam

Ostatnio z powodu Euro 2008 praca nad modelem trochę zwolniła tempo. Ale coś tam zrobiłem. Przepraszam z góry za nie najlepsze zdjęcia, ale dzisiaj miałem kiepskie oświetlenie. Poza tym takiego kolosa, w dodatku ciemnego, jest trudno fotografować.

Zrobiłem rury pod budką maszynisty, które łączyły parowóz z tendrem. Ten element uprościłem trochę, ponieważ zrobię tender nie będzie połączony na stałe tylko odczepiany. gdyby chcieć zrobić wszystkie rury i przewody, które znajdują się w prawdziwym parowozie, to byłby z tym problem.



Następnie zrobiłem zaczepy na dachu budki oraz poręcze po obu stronach walczaka:



Dorobiłem dźwignię, która sterowała zasuwami odmulaczy oraz dokleiłem schodki pod budką maszynisty:



Później zrobiłem pomost czołowy oraz przewody powietrzne do sprzęgania:



W dalszej kolejności zrobiłem wiatrownice, albo jak kto woli odchylacze dymu. Żeby je równo i identycznie zamocować po obu stronach dymnicy zrobiłem z pudełek po płytach CD odpowiedni stelaż:





I na koniec parę widoczków całości:







W przyszłym tygodniu zakończenie prac nad parowozem (nie licząc tendra). Zostały mi do zrobienia 3 elementy. Kto zgadnie, jakie?

Będę wdzięczny za wasze komentarze, uwagi i sugestie dotyczące budowanego modelu.
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Witam

Oto ostatnia odsłona z budowy parowozu. Pisałem, że zostały mi do zrobienia 3 elementy, a ostatecznie zrobiłem 4. Są to: reflektory, zawór ogrzewania parowego, słupki manewrowego oraz taka dźwignia pod budką, której nie potrafię nazwać i nie wiem, do czego mogła służyć.

Zacznę od tej dźwigni - może ktoś wie do czego to służy ?



Następnie zrobiłem reflektory na przód i na tył do tendra. Pokażę parę zdjęć obrazujących kolejność powstawania tego elementu:







A tak to wygląda po zamontowaniu, widać też zamontowane z boków reflektorów słupki manewrowego oraz obok sprzęgu zawór ogrzewania parowego:



Na zakończenie zaprezentuję jeszcze kilka zdjęć gotowego parowozu:











I oto po ponad roku budowa I etapu parowozu dobiegła końca. Ale to jeszcze nie koniec tej relacji. Taki parowóz bez węgla i wody nie pojedzie. II etap relacji będzie prezentował budowę tendra. Jak tylko trochę zbuduję to zaprezentuję Wam ciąg dalszy.

Teraz do woli możecie wpisywać swoje komentarze, opinie, krytykę, uwagi i co tylko chcecie na temat tego modelu.
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
Precyzyjny napisał(a):
Teraz do woli możecie wpisywać swoje komentarze, opinie, krytykę, uwagi i co tylko chcecie na temat tego modelu.
A co tu komentować ?, odwaliłeś kawał dobrej roboty, a szczenę z podłogi zbieram za każdym razem jak odwiedzam ten wątek ;) Do szczęścia brakuje mi jedynie zdjęć w plenerze, ale mam nadzieje, że jeszcze takowe jeszcze kiedyś zaprezentujesz :)
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.767 38 3
Brak mi słów, które oddadzą poziom uznania dla umiejętności Precyzyjnego. Moja żona nie chciała uwierzyć, że to jest model, jak pokazałem niektóre zdjęcia :D i dopiero ten uszkodzony generator (no bo nie daje prądu) ją przekonał ;)
 

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
Z reguły nie wypisuje postów sytemu" ah oh ", ja pierdziu... i tak dalej. ale taki model zasługuje absolutnie na dwa słowa pochwały: TAK TRZYMAJ!!

P.S. A zeby nie było za różowo, to przy tak absolutnym poziomie modelu, rzuciły mi się w oczy ramki reflektorów, które sa troszke niechluje (moze takie miały być).
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Trwają pracy przy tendrze, zdjęcia wkrótce. Podczas pracy spotkałem się z małym problemem: nigdzie nie mogę znaleźć zdjęcia sprzęgu tendra. Chodzi mi o ujęcie podobne do tego niżej (tutaj sprzęg tendra od Ol49):

http://www.parowozy.strefa.pl/2006.08.07/09w.jpg
(Zdjęcie pochodzi ze strony http://www.parowozy.strefa.pl ciekawa strona polecam.)

Czy ktoś was dysponuje podobnym zdjęciem przedstawiającym ten element przy tendrze od Ty2 ?
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
Witam

Dziękuję Kolegom za zainteresowanie relacją i aktywny udział w zdobywaniu dokumentacji.

Czas pokazać zdjęcia z budowy tendra. Na początku jak zwykle szkielet. Trzeba zwrócić uwagę na poprawną geometrię. Ze względu, że nie ma żadnej płaskiej płaszczyzny, na której można położyć szkielet na stole, dodatkowo pomogłem sobie listewkami i całość obciążyłem.



Poszycie tendra zaprojektowałem od nowa uwzględniając właściwy podział blach i spawy:



Następnie pokryłem podkładem 2 x (bo pierwszy raz to prawie całkowicie się zeszlifował) i skleiłem razem całość. Wnętrze skrzyni węglowej trochę przerobiłem. Podniosłem dno, które i tak będzie przysypane węglem. A to po to, żeby nie sypać dużo węgla i nie obciążać modelu.



W dalszej kolejności 3 x pomalowałem całość na czarno (spray Champion RAL9011 mat), przed trzecim malowaniem naniosłem wikolem spawy ( w naturze są one bardziej widoczne - przy robieniu zdjęcia było słabe oświetlenie) :



Nadanie śladów używania zajęło mi znacznie więcej czasu niż pomalowanie tendra, ale myślę, że efekt jest zadawalający:



Tender należy do najbardziej zabrudzonych elementów parowozu, gdyż oprócz opadów deszczu wlewanie wody do tendra powodowało zacieki i rdzewienie.





Będę wdzięczny za wasze komentarze, uwagi i sugestie dotyczące budowanego modelu.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki