• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

JoncaA

Aktywny użytkownik
Reakcje
59 0 0
Nie to, żebym się chciał wtrancać, ale Jarząbek ma rację. A żeby nie kombinować z fragmentów pozwolę sobie pokazać owe lokomotywy w całości:

Hallerczyk -G5-4 nr 4309

Hallerczyk,G5-4,4309.jpg


Śmiały, 229-49 (KrakówIV)

Smialy,229-49(KrakowIV).jpg


Odsiecz, 54-(nr?)

Odsiecz(I),54.jpg
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Witam Panów!
Dyskusja jak widzę się rozwija. Ale takich "kwiatków" z podpisami pod zdjęciami w tym artykule jest więcej: strona 42 dolne >Wagon artyleryjski "Pepetrójki", czyli podówczas P.P.Nr 3.<
A można było" pogrzebać " w internecie;) . Jest podana data, miejsce wykonania zdjęcia oraz nazwa pociągu pancernego. Jest to oczywiście oddział szturmowy z "Piłsudczyka".
Pozdrawiam Krzysztof.
 

Załączniki

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Piękne zdjęcia. Czy mogę coś dodać?
Parowóz G5-4 Halle 4309 wyprodukowany przez firmę Henschel&Sohn nr fabr. 8745 w 1908 r. Po wyjściu "do cywila" oznaczony serią i numerem PKP Ti4-164, pracował w dyr. warszawskiej.

Śmiały, 229-49 (KrakówIV)
229.49 - czyli kkStB - Floridsdorf 1685/1907 - po zdjęciu "zbroi" OKl12-10. Pracował w DOKP Kraków. A w sąsiednim wątku Kolega Piaskowy pokazał dwa zdjęcia rozbrojonego parowozu w służbie PKP.

A w tym przypadku ktoś inny musi przyjść na Odsiecz.;)
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Niestety, w dokumentach archiwalnych nie jest podany numer lokomotywy serii 54 przydzielonej czasowo do pociagu pancernego "Odsiecz I".
Podaję tylko następujace dane z KBPP - Lwów:
"Od dnia 10 listopada 1918 roku do 31 maja 1919 roku wykonano:
6 parowozów pancernych
1 parowóz kapielowy
4 parowozy półpancerne
1 jaszczyk pancerny ( dla "Pioniera" )
17 wagonów artyleryjskich
38 wagonów pancernych
1 wagon motorowy pancerny
10 wagonów kąpielowych
50 wagonów taborowych
7 wagonów sanitarnych
W 1919 roku będzie się budować 3 pociagi dezynfekcyjno-kapielowe".
Pozdrawiam K.
 

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
O tej maszynie była już mowa w sąsiednim wątku. Polecam. Chodzi o Pf11-1 (KkStB 108.15). Dorobiła się ona nawet fotki fabrycznej:

Lokomotive56.jpg
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Zdjęcie z zasobu CAW. Zostało wykonane prawdopodobnie w kwietniu 1920 roku. Po lewej stronie rosyjska lokomotywa, natomiast po prawej stronie nie zidentyfikowany polski szerokotorowy pociag pancerny. Pozdrawiam K.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.502 512 30
Tak, zdjęcie "Ułana" zostało opublikowane w: > J.Ostrówka Pociągi pancerne WP 18-39. Pozdrawiam K.
Ciekawe, co w tym jest "motorowego"? Wygląda jak zwykły wagon towarowy (w dodatku z budką hamulcową), przy kołach też nie widać mechanizmu napędowego. Może określenie "motorowy" nie odnosiło się do napędu, tylko do innych cech tego pojazdu?
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Ciekawe, co w tym jest "motorowego"? Wygląda jak zwykły wagon towarowy (w dodatku z budką hamulcową), przy kołach też nie widać mechanizmu napędowego. Może określenie "motorowy" nie odnosiło się do napędu, tylko do innych cech tego pojazdu?
W środku wagonu został umieszczony silnik.
" Błędy "Ułana" względnie "Technika" ( "Technik" to drugi podobny wagon pancerny z silnikiem 35 KM ) które należy usunąć:
1. Motor zabiera za dużo miejsca - przenieść pod podłogę.
2. Słabo opancerzony.
3. Nie posiada wieżyczki.
Zalety:
a. może uciagnąć 2 wagony artyleryjskie z chyżością bojową.
b. jedzie zupełnie cicho.
c. zapas wody i benzyny wystarcza na około 300 kilometrów.....
Pozdrawiam K.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Ciekawe, co w tym jest "motorowego"?
W książce "Pociągi pancerne Wojska Polskiego 1918-1939" jest to tak opisane:
" Technika budowy pociągów pancernych parła niepowstrzymanie naprzód. Próbowano również zmotoryzować wozy pancerne. Niestety nie uzyskano zadowalających wyników w pracy nad napędem motorowym. Już w 1919 r. we Lwowie zbudowano dwa wagony motorowe karabinów maszynowych o nazwach "Ułan" i "Technik. Nie nadawały się one jednak do służby bojowej, gdyż posiadały za słabe silniki."
Na zdjęciu zamieszczonym w w/w książce też nic nie można dostrzec. Niestety polscy wydawcy w ogóle nie dbają o czytelnika i zamieszczone zdjęcia są: niewyraźne, małe, często nałożone jedno na drugie - w tym przypadku zupełnie się nie bierze pod uwagę potrzeb czytelników tylko "twórcze działania" rozmaitych plastyków.
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Dziękuję Jarząbku! Masz rację niestety.
Z innej beczki - czasowo do polskich pociagów pancernych były także przydzielane nie opancerzone lokomotywy. Co to za lokomotywa? Pozdrawiam K.
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
W książce "Pociągi pancerne Wojska Polskiego 1918-1939" jest to tak opisane:
" Technika budowy pociągów pancernych parła niepowstrzymanie naprzód. Próbowano również zmotoryzować wozy pancerne. Niestety nie uzyskano zadowalających wyników w pracy nad napędem motorowym. Już w 1919 r. we Lwowie zbudowano dwa wagony motorowe karabinów maszynowych o nazwach "Ułan" i "Technik. Nie nadawały się one jednak do służby bojowej, gdyż posiadały za słabe silniki."
Autor J. Ostrówka nie dotarł do właściwych dokumentów źródłowych. Cytuję: "Ułan" znajduje się na Froncie Galicyjskim ( prawdopodobnie "Ułan"został przydzielony do pociągu pancernego "Pionier").
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Dziękuję Jarząbku za identyfikację lokomotywy. A na jakiej stacji mogło zostać wykonane ?
Zdjęcie z wojny polsko - ukraińskiej. Ale co to za skład ?
 

Załączniki

Podobne wątki