Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Witam Panów!
Dyskusja jak widzę się rozwija. Ale takich "kwiatków" z podpisami pod zdjęciami w tym artykule jest więcej: strona 42 dolne >Wagon artyleryjski "Pepetrójki", czyli podówczas P.P.Nr 3.<
A można było" pogrzebać " w internecie . Jest podana data, miejsce wykonania zdjęcia oraz nazwa pociągu pancernego. Jest to oczywiście oddział szturmowy z "Piłsudczyka".
Pozdrawiam Krzysztof.
Parowóz G5-4 Halle 4309 wyprodukowany przez firmę Henschel&Sohn nr fabr. 8745 w 1908 r. Po wyjściu "do cywila" oznaczony serią i numerem PKP Ti4-164, pracował w dyr. warszawskiej.
229.49 - czyli kkStB - Floridsdorf 1685/1907 - po zdjęciu "zbroi" OKl12-10. Pracował w DOKP Kraków. A w sąsiednim wątku Kolega Piaskowy pokazał dwa zdjęcia rozbrojonego parowozu w służbie PKP.
Niestety, w dokumentach archiwalnych nie jest podany numer lokomotywy serii 54 przydzielonej czasowo do pociagu pancernego "Odsiecz I".
Podaję tylko następujace dane z KBPP - Lwów:
"Od dnia 10 listopada 1918 roku do 31 maja 1919 roku wykonano:
6 parowozów pancernych
1 parowóz kapielowy
4 parowozy półpancerne
1 jaszczyk pancerny ( dla "Pioniera" )
17 wagonów artyleryjskich
38 wagonów pancernych
1 wagon motorowy pancerny
10 wagonów kąpielowych
50 wagonów taborowych
7 wagonów sanitarnych
W 1919 roku będzie się budować 3 pociagi dezynfekcyjno-kapielowe".
Pozdrawiam K.
Zdjęcie z zasobu CAW. Zostało wykonane prawdopodobnie w kwietniu 1920 roku. Po lewej stronie rosyjska lokomotywa, natomiast po prawej stronie nie zidentyfikowany polski szerokotorowy pociag pancerny. Pozdrawiam K.
Ciekawe, co w tym jest "motorowego"? Wygląda jak zwykły wagon towarowy (w dodatku z budką hamulcową), przy kołach też nie widać mechanizmu napędowego. Może określenie "motorowy" nie odnosiło się do napędu, tylko do innych cech tego pojazdu?
Ciekawe, co w tym jest "motorowego"? Wygląda jak zwykły wagon towarowy (w dodatku z budką hamulcową), przy kołach też nie widać mechanizmu napędowego. Może określenie "motorowy" nie odnosiło się do napędu, tylko do innych cech tego pojazdu?
W środku wagonu został umieszczony silnik. " Błędy "Ułana" względnie "Technika" ( "Technik" to drugi podobny wagon pancerny z silnikiem 35 KM ) które należy usunąć: 1. Motor zabiera za dużo miejsca - przenieść pod podłogę. 2. Słabo opancerzony. 3. Nie posiada wieżyczki. Zalety: a. może uciagnąć 2 wagony artyleryjskie z chyżością bojową. b. jedzie zupełnie cicho. c. zapas wody i benzyny wystarcza na około 300 kilometrów.....
Pozdrawiam K.
W książce "Pociągi pancerne Wojska Polskiego 1918-1939" jest to tak opisane:
" Technika budowy pociągów pancernych parła niepowstrzymanie naprzód. Próbowano również zmotoryzować wozy pancerne. Niestety nie uzyskano zadowalających wyników w pracy nad napędem motorowym. Już w 1919 r. we Lwowie zbudowano dwa wagony motorowe karabinów maszynowych o nazwach "Ułan" i "Technik. Nie nadawały się one jednak do służby bojowej, gdyż posiadały za słabe silniki."
Na zdjęciu zamieszczonym w w/w książce też nic nie można dostrzec. Niestety polscy wydawcy w ogóle nie dbają o czytelnika i zamieszczone zdjęcia są: niewyraźne, małe, często nałożone jedno na drugie - w tym przypadku zupełnie się nie bierze pod uwagę potrzeb czytelników tylko "twórcze działania" rozmaitych plastyków.
Dziękuję Jarząbku! Masz rację niestety.
Z innej beczki - czasowo do polskich pociagów pancernych były także przydzielane nie opancerzone lokomotywy. Co to za lokomotywa? Pozdrawiam K.
W książce "Pociągi pancerne Wojska Polskiego 1918-1939" jest to tak opisane:
" Technika budowy pociągów pancernych parła niepowstrzymanie naprzód. Próbowano również zmotoryzować wozy pancerne. Niestety nie uzyskano zadowalających wyników w pracy nad napędem motorowym. Już w 1919 r. we Lwowie zbudowano dwa wagony motorowe karabinów maszynowych o nazwach "Ułan" i "Technik. Nie nadawały się one jednak do służby bojowej, gdyż posiadały za słabe silniki."
Autor J. Ostrówka nie dotarł do właściwych dokumentów źródłowych. Cytuję: "Ułan" znajduje się na Froncie Galicyjskim ( prawdopodobnie "Ułan"został przydzielony do pociągu pancernego "Pionier").