• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.401 58 3
Pojawiło się ciekawe zdjęcie polskiego pociągu pancernego z nieznaną lokomotywą pruską o numerze 1082. Co to za lokomotywa?
Wagon to wegierski a parowóz to saksońska V V (na PKP Th 101 ?) porównywałem z http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Th101 są małe różnice w budowie ale większość podzespołów jest dosc podobna wiadomo każdyzaząd koleji podczas remontów wprowadzał jakieś zmiany. Ale jezeli się mylę to jak najbardziej proszę o sprostowanie.
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Nie mylisz się, to saksońska lokomotywa V V, natomiast cały pociąg pancerny to P.P.13 "Boruta". Trzy pociągi pancerne: "Boruta" , P.P.11 "Poznańczyk" oraz P.P.14 "Zagończyk" działały w rejonie Rawy Ruskiej w okresie styczeń - maj 1919 roku.
 

matis_kr

Znany użytkownik
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
153 1 0
Wiem że to nie jest polskie ale nie będę zakładać nowego wątku na to jedno zdjęcie więc wstawiam to tutaj. Nie pamiętam z której wojny to jest.
998898_596566497030038_769495891_n.jpg
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
a taka wakacyjna zagadka.[DOUBLEPOST=1374815801,1374814908][/DOUBLEPOST]Zawsze ciekawiło mnie, wnętrze wagonu z karabinami maszynowymi. Na zdjęciu zdobyty przz Niemców sowiecki pociąg pancerny w toku wojny domowej w Rosji.
 

Załączniki

Pibwl

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Czyżby to Generał Annienkow? Ale skąd w niemieckich rękach?...

PS - wśród tej masy maximów na pierwszym planie jest Schwarzlose, które stanowiły pierwotne uzbrojenie Annienkowa. Widać też dwa Colty. Chyba raczej nie walczyli w takim tłoku.
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Bingo! Jak najbardziej prawidłowa odpowiedż. Natomiast zdjęcie drugie przedstawia wnętrze pociągu pancernego 4 batalionu kolejowego. Zamieszczam teraz zdjęcie tego wagonu z zewnątrz. Pozdrawiam.[DOUBLEPOST=1374926921,1374926118][/DOUBLEPOST]i zdjęcie - "Generał Annienkow", rosyjskiego 8 batalionu kolejowego
 

Załączniki

Pibwl

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
W sumie, to ta zagadka była chyba dla innych... Ale pozostaje pytanie, skąd Annienkow w rękach niemieckich??... Bo nie sądzę, żeby to były oznaczenia fińskie.

Edit: znalazłem w artykule w Nauce i Technice 5/2011, że po zdobyciu w kwietniu 1918 Finowie rozdzielili pociąg na dwa.
"Poslie czego oba broniepojezda otdajut w arendu niemcam na nieskolko miesjacew, gdie oni niesjat bojewoje dieżurstwo na otriezkie dorogi Viipuri-Pietrograd" :) (y)
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Ale pozostaje pytanie, skąd Annienkow w rękach niemieckich?? Bo była wojna domowa w Finlandii w 1918 roku, wiecej o tej wojnie jest na Wiki. Ja mam tylko taką informację: carski "Gen. Annienkow" został przjęty przez RKKKA i otrzymał nazwę "Śmierć kapitalizmowi". Następnie został zdobyty przez "białych" Finów w dniu 24 kwietnia 1918 roku. Następnie został on sprzedany "białym" Niemcom i przez nich eksploatowany do listopada 1918 roku. Stąd dobrze widoczny niemiecki krzyż maltański. Zdjęcie przedstawia moment zdania przez Niemców w listopadzie 1918 pociągu "białym" Finom. Pozdrawiam.
 

Załączniki

Pibwl

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
To właśnie doczytałem w artykule w Nauce i Technice 5/2011 (notabene, chyba od Ciebie), bo u Kołomijca nic nie było.

Ale ciekawe z drugiej strony, kiedy wykonano zdjęcia tego wagonu km-ów pociągu 4 żelbatu.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
Czy można odróżnić polskie szerokotorowe pociągi pancerne: P.P.5 "Piłsudczyk-szeroki" od P.P.19 "Śmiały-szeroki"?
ztcw były to zupełnie inne jednostki. "Śmiały szeroki" został zbudowany samodzielnie przez Polaków. Natomiast "Piłsudczyk szeroki" pochodził ze zdobyczy wojennej. Na zdjęciach widać, że wagony artyleryjskie "Śmiałego szerokiego" to platformy, na których pośrodku zainstalowano armaty. Natomiast "Piłsudczyk szeroki" ma często używane do tego celu rosyjskie węglarki, z armatami na krańcach.
Ja mam natomiast pytanie jakie dokumenty potwierdzają przejecie dużej ilości taboru niemieckich pociągów pancernych podczas przejmowania Pomorza.
Próbowałem szukać w internecie informacji o niemieckich panzerzugach z 1wś, ale jest o nich naprawdę niewiele. Zasadniczo ich sprzęt bazował na krótkich metalowych węglarkach grup Schwerin i Nurnberg oraz nieco większych węglarkach typu Cc7.
Na znanych mi zdjęciach tylko jeden wagon z pp "Kaniów" z 1919 roku wygląda na mogący mieć takie niemieckie pochodzenie. No i oczywiście jakieś wagony zdobyte podzczas powstania wielkopolskiego powinny mieć tamtejsze pociągi.
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.311 2 0
Są takie dokumenty w CAW- "Zliczenie taboru kolejowegow dniu 14.01.1920 r. godzina 9 do Polski". Zamieszczam zdjęcia: wagonu niemieckiego z "Danuty" oraz z niemieckiego Pz.22 w Bydgoszczy. Prawdopodobnie cały Pz.22 otrzymała Polska w ramach rekompensaty (ale to tylko hipoteza, bo brak jest właściwych zdjęć). Dziękuję za pomoc w odróżnieniu dwóch polskich jednostek.[DOUBLEPOST=1386712420,1386711356][/DOUBLEPOST]Część polskich pociagów pancernych powstała w oparciu o niemiecki tabor kolejowy.
 

Załączniki

Podobne wątki