Czy można odróżnić polskie szerokotorowe pociągi pancerne: P.P.5 "Piłsudczyk-szeroki" od P.P.19 "Śmiały-szeroki"?
ztcw były to zupełnie inne jednostki. "Śmiały szeroki" został zbudowany samodzielnie przez Polaków. Natomiast "Piłsudczyk szeroki" pochodził ze zdobyczy wojennej. Na zdjęciach widać, że wagony artyleryjskie "Śmiałego szerokiego" to platformy, na których pośrodku zainstalowano armaty. Natomiast "Piłsudczyk szeroki" ma często używane do tego celu rosyjskie węglarki, z armatami na krańcach.
Ja mam natomiast pytanie jakie dokumenty potwierdzają przejecie dużej ilości taboru niemieckich pociągów pancernych podczas przejmowania Pomorza.
Próbowałem szukać w internecie informacji o niemieckich panzerzugach z 1wś, ale jest o nich naprawdę niewiele. Zasadniczo ich sprzęt bazował na krótkich metalowych węglarkach grup Schwerin i Nurnberg oraz nieco większych węglarkach typu Cc7.
Na znanych mi zdjęciach tylko jeden wagon z pp "Kaniów" z 1919 roku wygląda na mogący mieć takie niemieckie pochodzenie. No i oczywiście jakieś wagony zdobyte podzczas powstania wielkopolskiego powinny mieć tamtejsze pociągi.