Witam!
Temat polskich pociągów pancernych jest niezwykle ciekawy. Niestety, w trakcie II wojny światowej utraciliśmy szereg materiałów: ikonograficznych, "Dzienników Bojowych" z polskich pociągów pancernych, relacji dowódców pociągów pancernych. Ten ciekawy temat nadal posiada szereg "białych plam", mimo upływu 90 lat.
Po 3 zaborcach odziedziczyliśmy:
2 różne rozstawy torów kolejowych (niemieckie i c-k normalnotorowe a rosyjskie -szerokie).
Po 3 zaborcach odziedziczyliśmy także pełną mozaikę taboru kolejowego: niemieckie i c-k wagony i parowozy normalnotorowe oraz rosyjskie wagony i parowozy szerokie.
Pierwszego listopada 1918 roku oddział POW opanował na stacji kolejowej Kraków-Prokocim austro-węgierski pociąg pancerny. Składał się on z 2 opancerzonych parowozów pancernych serii 377 numer 117 oraz 402, 2 wagonów artyleryjskich i 1 wagonu szturmowego. Został obsadzony polską załogą.W związku z oblężeniem Lwowa przez oddziały ukraińskie na pomoc dla niego została wysłana pomoc. Było to 6 pociągów z wojskiem, poprzedzonych zdobycznym pociągiem pancernym. Po zdobyciu Przemyśla przez grupę odsieczy, 19 listopada 1918 roku pociąg pancerny został rozdzielony na 2 pancerne części (bo posiadał 2 pancerne parowozy), które otrzymały nazwy: część przednia "Piłsudczyk" a część tylna "Śmiały". Obie osłaniały nadal konwój odsieczy( 6 pociągów z wojskiem). Odsiecz wojskowa dotarła do Lwowa 20 listopada 1918 roku o godzinie 15.
Jednocześnie w oblężonym Lwowie od 10 listopada (niedziela) rozpoczęto budowę pierwszego w wolnej Polsce pociągu pancernego pod nazwą "Lwowianin".
26 listopada 1918 roku rozkazem gen. Rozwadowskiego nadano numery oraz nazwy 3 pociągom pancernym: P.P.1 "Piłsudczyk", P.P.2 "Śmiały" oraz P.P.3 "Trójka".
Temat polskich pociągów pancernych jest niezwykle ciekawy. Niestety, w trakcie II wojny światowej utraciliśmy szereg materiałów: ikonograficznych, "Dzienników Bojowych" z polskich pociągów pancernych, relacji dowódców pociągów pancernych. Ten ciekawy temat nadal posiada szereg "białych plam", mimo upływu 90 lat.
Po 3 zaborcach odziedziczyliśmy:
2 różne rozstawy torów kolejowych (niemieckie i c-k normalnotorowe a rosyjskie -szerokie).
Po 3 zaborcach odziedziczyliśmy także pełną mozaikę taboru kolejowego: niemieckie i c-k wagony i parowozy normalnotorowe oraz rosyjskie wagony i parowozy szerokie.
Pierwszego listopada 1918 roku oddział POW opanował na stacji kolejowej Kraków-Prokocim austro-węgierski pociąg pancerny. Składał się on z 2 opancerzonych parowozów pancernych serii 377 numer 117 oraz 402, 2 wagonów artyleryjskich i 1 wagonu szturmowego. Został obsadzony polską załogą.W związku z oblężeniem Lwowa przez oddziały ukraińskie na pomoc dla niego została wysłana pomoc. Było to 6 pociągów z wojskiem, poprzedzonych zdobycznym pociągiem pancernym. Po zdobyciu Przemyśla przez grupę odsieczy, 19 listopada 1918 roku pociąg pancerny został rozdzielony na 2 pancerne części (bo posiadał 2 pancerne parowozy), które otrzymały nazwy: część przednia "Piłsudczyk" a część tylna "Śmiały". Obie osłaniały nadal konwój odsieczy( 6 pociągów z wojskiem). Odsiecz wojskowa dotarła do Lwowa 20 listopada 1918 roku o godzinie 15.
Jednocześnie w oblężonym Lwowie od 10 listopada (niedziela) rozpoczęto budowę pierwszego w wolnej Polsce pociągu pancernego pod nazwą "Lwowianin".
26 listopada 1918 roku rozkazem gen. Rozwadowskiego nadano numery oraz nazwy 3 pociągom pancernym: P.P.1 "Piłsudczyk", P.P.2 "Śmiały" oraz P.P.3 "Trójka".
Załączniki
-
208,1 KB Wyświetleń: 2.348