• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Polskie lokomotywy przemysłowe i manewrowe

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.763 141 0
Warszawa-Praga, kwiecień 2007
IMG_5108.JPG

IMG_5116.JPG

IMG_5118.JPG

To też to samo miejsce i czas, kawałek dalej.
IMG_5217.JPG

IMG_5231.JPG


A to już maj 2009, taka wycieczka do EC Siekierki
IMG_13556.JPG

IMG_13596.JPG

IMG_13612.JPG


Ełk, wrzesień 2009
IMG_14376.JPG


Korsze, wrzesień 2009
Muszę sprawdzić, czy ja przypadkiem nie mam tego egzemplarza w modelu :D
IMG_14580.JPG

IMG_14582.JPG
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.454 146 0
Dopiero teraz zauważyłem, że SM48 ma mostek służący do przejścia z jednej lokomotywy na drugą (jak są 2 połączone) bez schodzenia na ziemię. Apropos, to gdzieś słyszałem, że SM48 może pracować w trakcji podwójnej ale tylko jak 2 lokomotywy są do siebie zwrócone jednym z końców - tylko nie pamiętam którym - dłuższym czy krótszym. Prawda to czy nie? :)
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Krótszymi końcami do siebie. Między dolnymi reflektorami jest taka okrągła pokrywa. To właśnie jest gniazdo sterowania wielkorotnego. Znajduje się ono tylko na krótszym końcu albo jak kto woli na tyle lokomotywy. Do tego na pulpicie jest przycisk opisany jako "przywołanie pomocnika maszynisty", który uruchamia sygnał dźwiękowy w kabinie drugiej lokomotywy i wtedy owy pomocnik może przejść między lokomotywami po rozłożonych pomostach.
 
Ostatnio edytowane:

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.454 146 0
I nie da się innego ustawienia? Jakiś przedłużony kabel? No bo jak akurat na stacji są 2 sztuki ale ustawione w tą samą stronę a trzeba poprowadzić pociąg w trakcji podwójnej? No bo szukanie czynnej obrotnicy czy trójkąta do obracania to chyba łatwe nie będzie... :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.281 504 30
I nie da się innego ustawienia? Jakiś przedłużony kabel?
Przyznam, że nawet nie wiedziałem o tym. Ale sądzę, że przedłużony kabel sprawy nie załatwi. Jeżeli producent założył tylko taki sposób sprzęgania lokomotyw, to urządzenia sterowania wielokrotnego mogą tak działać, że polecenia jazdy w jedną stronę, np. umownie "do przodu", czyli dłuższym końcem do przodu, powoduje w sprzężonej lokomotywie jazdę w drugą stronę, krótszym końcem do przodu (czyli umownie "do tyłu").

A przy okazji, mostek przejściowy jest tylko od strony kabiny, na drugim końcu mostka nie ma. Podobnie jest w czechosłowackim "čmelaku", być może te lokomotywy też mogą jechać przy sterowaniu wielokrotnym tylko sprzęgnięte końcami od strony kabiny. Ale tu nie mam wiedzy.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.292 33 7
Ale sądzę, że przedłużony kabel sprawy nie załatwi
IMHO za mało danych. Spreparowany kabel może mieć wbudowaną negację sygnału kierunku jazdy. Druga sprawa - trakcja podwójna zakłada konieczność podwójnej obsady (sądząc z opisu funckjonalnego) i to może być dodatkowym problemem. Pytanie, co pomocnik w drugiej lokomotywie musi robić? Czy to tylko nadzór nad wskazaniami przyrządów?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.281 504 30
IMHO za mało danych. Spreparowany kabel może mieć wbudowaną negację sygnału kierunku jazdy.
Nie wiem, co to jest IMHO :(, ale napisałem "sądzę", a nie "jestem pewien". Można spreparować kabel, można coś pozmieniać w samych lokomotywach, możliwości jest pewnie więcej. Chodzi o to, że nie da się tak po prostu załatwić sprawy w łatwy sposób.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.292 33 7
Imho - in my hummble opinion (moim skromnym zdaniem) - typowy skrót w komunikacji internetowej

Tak, napisałeś "sądzę", ja tak samo przedstawiłem swoją opinię (tj. dedykowany kabel połączeniowy) w ramach dyskusji z Twoją. Dyskutujemy jak na forum dyskusyjne przystało - po co analizować słówka (sądzę, jestem pewien) i robić off topic ;)
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.454 146 0
Z tym pomocnikiem ty chyba w innych lokach też tak było. Chyba musiał być pomocnik w drugiej EP05 czy też w drugim/trzecim SN61...

urządzenia sterowania wielokrotnego mogą tak działać, że polecenia jazdy w jedną stronę, np. umownie "do przodu", czyli dłuższym końcem do przodu, powoduje w sprzężonej lokomotywie jazdę w drugą stronę, krótszym końcem do przodu (czyli umownie "do tyłu").
A jak to jest w innych lokach? Skąd druga EU07, EP08, SU45, SU46, ST44, ST43, SM42, SN61 wie, że jak pierwsza jedzie do przodu to i druga ma też jechać w tym samym kierunku (chociaż może stać "odwrotnie skierowana" niż pierwsza - loki jednak mają "niesymetryczną budowę" nawet te dwukabinowe)... :)

A ponadto, gdyby tak działało w SM48 to można by je połączyć tak, że stoją dłuższymi końcami do siebie i bardzo długi przewód. :)
 
Ostatnio edytowane:

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.292 33 7
Skąd druga EU07, EP08, SU45, SU46, ST44, ST43, SM42, SN61 wie, że jak pierwsza jedzie do przodu
Przyjmijmy, że jeden z przewodów odpowiada za kierunek jazdy. Jeśli pojawi się tam sygnał "do przodu", to wiadomo w którą stronę jechać (dla sterowanej lokomotywy podpięte jest gniazdo od czoła składu). Inaczej - odpowiada to sterowaniu drugiej lokomotywy z kabiny przy której są podpięte przewody.
W SM48 jest to zafiksowane jak widać na stałe - dla drugiej lokomotywy przód jest od strony kabiny.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
I nie da się innego ustawienia? Jakiś przedłużony kabel? No bo jak akurat na stacji są 2 sztuki ale ustawione w tą samą stronę a trzeba poprowadzić pociąg w trakcji podwójnej? No bo szukanie czynnej obrotnicy czy trójkąta do obracania to chyba łatwe nie będzie...
Myślę, że kabel dały by radę, ale w takiej sytuacji szybciej znajdziesz maszynistę na drugą lokomotywę niż zrobisz taki przewód.

A przy okazji, mostek przejściowy jest tylko od strony kabiny, na drugim końcu mostka nie ma. Podobnie jest w czechosłowackim "čmelaku", być może te lokomotywy też mogą jechać przy sterowaniu wielokrotnym tylko sprzęgnięte końcami od strony kabiny. Ale tu nie mam wiedzy.
S200 jak i t448p też można połączyć na wielokrotne tylko tyłami. Z jednokabinowych lokomotyw, które mają dowolność łączenia kojaży mi się SM40/41/42
A jak to jest w innych lokach? Skąd druga EU07, EP08, SU45, SU46, ST44, ST43, SM42, SN61 wie, że jak pierwsza jedzie do przodu to i druga ma też jechać
W takim starym analogowym sterowaniu mamy dwa przewody odpowiadające za kierunek jazdy. Przewody są odpowiednio krzyżowane tak, że dla różnych możliwych konfiguracji (AB=AB, AB=BA, BA=AB) obie lokomotywy pojadą we właściwym kierunku.
 

Alana

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 2 1
Ile "stonek" mozna polaczyc wielokrotnie? Stosuje sie w Europie polaczenie wielokrotne wiecej jak 2 lokomotyw?
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.292 33 7
Przewody są odpowiednio krzyżowane tak, że dla różnych możliwych konfiguracji (AB=AB, AB=BA, BA=AB) obie lokomotywy pojadą we właściwym kierunku.
Dla uściślenia - jak pisałem wyżej, kierunek jest jednoznacznie określony przez miejsce podpięcia kabla i ww crossowanie występuje w lokomotywie, nie przewodzie.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.454 146 0
Ile "stonek" mozna polaczyc wielokrotnie? Stosuje sie w Europie polaczenie wielokrotne wiecej jak 2 lokomotyw?
Stonki chyba tylko 2. Większość loków to max. 2. Wagony SN61 można było 3.
Jeśli kraje byłego ZSRR uznać za Europę to tam były przypadki 3 loków. Można uznać że tak jak nasze ET41 to 2xEU07 to ich 3M62 to takie 3xM62 czyli sterowanie potrójne. Są też trójki elektryczne:
1685337929929.jpg


Oraz czwórki:
1685337834194.png


Na słowackiej linii szerokotorowej używa się standardowo 2 lokomotyw podwójnych Skoda 67E:
1685338067316.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.281 504 30
Na słowackiej linii szerokotorowej używa się standardowo 2 lokomotyw podwójnych Skoda 67E
Pytanie, czy lokomotywy są połączone przewodami sterowania i są sterowane z pierwszej kabiny, czy po prostu w każdej jedzie maszynista i porozumiewają się przez radio, albo nawet tylko sygnałami syreny (tak, jak dawniej w podwójnej trakcji jeździły parowozy).
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.454 146 0
Jadą połączone przewodami. Można obejrzeć filmy na Youtube, gdzie widać przewody. Na jednym z odcinków o dużym pochyleniu jedzie dodatkowa trzecia 67E jako popych, gdzie już steruje nią maszynista.
 

Podobne wątki