• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
71 0 0
#82
Moim zdaniem, skorzystano wtedy z niemieckich doświadczeń, z zakresu unifikacji różnych serii parowozów i zwyczajnie sięgnięto do dokumentacji, już produkowanego tendra. Jest to oczywiście moja interpretacja, bo posiadam oryginalną dokumentację parowozu Ty51 i nie doszukałem się tam wzmianek na ten temat.
Ależ są takie wzmianki - proszę zwrócić uwagę na tabelki pod rysunkami: Są tam zwykle wymienione inne projekty korzystające z tego samego rysunku. W przypadku tendra 27D51 np. na większości rysunków ostoi czy wózków jest właśnie wymieniony tender 32D48. Nie oznacza jednak to iż te tendry są identyczne oczywiście. Sądząc po tych podpisach to przekonstruowano nadwozie dostosowując do stockera i wprowadzając kilka praktycznych poprawek pozostawiając podwozie bez większych zmian - a przynajmniej tak ja to widzę.
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#83
Dziękuję uprzejmie Kolego uboottd za czujność. Jak znów sięgnę do tych opasłych tomów/albumów, to zwrócę większą uwagę na wszystkie opisy. Przyznaję, że kiedyś zrobiłem to jednak pobieżnie. Ale tego jest parę tysięcy arkuszy... Jednak główna teza się zgadza i choć nie zaglądałem tam z dziesięć lat, to coś w pamięci zostało...
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
#84
Ja bym natomiast zadał następujące pytanie: dlaczego po rekonstrukcji układu biegowego tendrów 27D48 nie zmieniono ich oznaczenia, jak uczyniono to w przypadku podobnej operacji dokonanej na tendrach pochodzenia niemieckiego (i odtąd mieliśmy serię 34D74) lub tendrach od Pt31 (32D74)?? Wstawiam dwie fotki 27D48 -ze starymi i nowymi wózkami i takim samym oznaczeniem serii.

pt9a.jpg


pt20a.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
#85
Ja bym natomiast zadał następujące pytanie: dlaczego po rekonstrukcji układu biegowego tendrów 27D48 nie zmieniono ich oznaczenia,
Takich pytań nasuwa się więcej. Np - dlaczego "do jednego worka" wrzucono różne odmiany prezentowanych wcześniej Tr21. Oczywiście nie biorę pod uwagę ewidentnych pomyłek jak np Pu29 do serii Pt31.
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#87
Moim zdaniem, to chyba zwykły brak konsekwencji w działaniu... Pafawag-owskie tendry, wcale nie musiały być modernizowane w tym samym czasie. Ale może szanowny Jarząbek powie coś więcej?
 

Robert

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
#88
Czas jaki obejmuje ten wątek to nie moja bajka - ale takie zdjęcie mi się przyplątało i może kogoś zainteresuje:

Zobacz załącznik 97030

a tu jego tabliczki w zbliżeniu:

Zobacz załącznik 97031
Ciekawe zdjęcie, zwracają uwagę otuliny cylindrów, umiejscowione w innym miejscu niż zwykle zbiorniki na powietrze ( Ciekawe gdzie je wcisnęli, tak jak w Pt47?) brak wiatrownic i brak osłony sprężarki.
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#89
Sto pytań i minuta na odpowiedź;) Spróbujmy od Kolegi Roberta. Z tym Ty51-1 jest wszystko w porządku. Taki był pierwotny projekt. W trakcie produkcji tychże, wprowadzono wiele zmian i następnie podczas napraw, wprowadzano je na pozostałe maszyny. A zbiorniki powietrza- pierwotnie między kołami, przeniesiono (zapewne dla łatwiejszego dostępu i wolnego miejsca) nad cylindry. Co chodzi o Tr21- to zgadzam się z Jarząbkiem, że absolutnie dziwnym jest, że wrzucono je wszystkie do jednego worka. Ale projekt był generalnie jeden i dla niego przyjęto serię Tr21. A że każdy z poszczególnych producentów, miał inny pomysł na jego wykonanie, to już inna sprawa. Co do 26D48, to chyba (tu mój taki żart) jakiś Mieciu na odlewni, coś pokićkał i szkoda to już było wyrzucić do smieci. Ale chętnie poczytam, co Wy o tym sądzicie?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
#90
dlaczego po rekonstrukcji układu biegowego tendrów 27D48 nie zmieniono ich oznaczenia,
Poszperałem trochę w papierach - znalazłem trzy parowozy z tendrem serii 27D74!!! A i te oznaczenie 26D48 też nie jest odosobnione. Ale nie wiem czym to zostało spowodowane. Większym pomieszczeniem, w którym zamontowano stocker?

Mam pytanie- jaki ma numer Pt47 na zdjęciu z 26D48?

Po chwili:

Poszperałem jeszcze troszeczkę i znalazłem tender 32D48!!!

Jeszcze po chwili:

Zastanowiłem się :) 27D74 - przecież to niemieckie tendry, w których zamontowano stocker. Poplątało się już troszkę w starej łepetynie.... :(
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#91
No bajzel z tymi tabliczkami na tendrach i tyle. Nie mniej jednak- podziękowania szanowny Jarząbku, za ukazanie ogromu zagadnienia. U nas po wojnie, nie specjalnie przejmowano się tendrami- stąd te różne kwiatki. Ja mam tabliczkę 32D74 od Pt31. Pod pozorem zużycia tendrów 32D29, zaczęto zapinać do Pt31, tendry z innych maszyn. A tym czasem, oryginalne tendry Pt31, po przeróbkach zapinano do Pt47. Dziwna polityka...
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
71 0 0
#93
A nie jest tak, że tender 26D48 to po prostu 32D48 przerobiony pod stoker ? I ze względu jednak na ciut inne np. rozmieszczenie szafek, trochę inny kształt i wielkość komory na stocker - w końcu co innego zrobić skrzynię od podstaw a co innego wbijać extra komore do istniejącej to wyszła róznica pojemności ?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
#96
A nie jest tak, że tender 26D48 to po prostu 32D48 przerobiony pod stoker ?
Może wyjaśnię - oczywiście dotyczy to tendrów wyprodukowanych przez PAFAWAG.
27D48 - to tender 33D48, na którym zamontowano stocker,
26D48 - to też tender 33D48, na którym też zamontowano stocker.
Mam pewien zapis, że był tender 32D48 - a więc może te 26 powstało z 32 a 27 z 33.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.016 531 30
#97
Te zdjęcia oczywiście znacie? Pochodzą z japońskiej strony, której teraz szybko nie odnajdę (ale miałem je na dysku)...
A nie jest to jakaś próba po naprawie i tender jest przypięty tymczasowo? Te fotki to chyba w Bydgoszczy? Ale od razu się zastrzegę, że nie wiem, czy sprzęg między parowozem a tendrem jest taki sam w Pt47 i Ty2 i czy można takie tendry swobodnie zamieniać bez przeróbek.
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#98
Rozmawialiśmy tu o pewnych podobieństwach wcześniej. A może 26D48, to jakaś wersja przejściowa (prototypowa), przed wprowadzeniem do produkcji 27D51? Tak sobie luźno myślę. A Piaskowy właśnie pokazał petę z "beczkowcem" w latach 70-tych. Czyli jeździła z nim do końca?
 

Podobne wątki