zanowni Koledzy, czy mógłbym prosić o podanie kilku numerów parowozów serii Ty2, które stacjonowały w parowozowni Gniezno w latach 1980-1990?
Chociażby 130, 260, 331, 820, 834, 853, 1113, 1122, 1298
Trzeba jednak dodać – w kontekście pytania o lata 1980-90, że w dekadzie tej, są okresy, kiedy na stanie MD Gniezno nie było w ogóle serii Ty2 (co ciekawe taki stan, był prawdopodobnie przez większość lat 80-tych). Gniezno w tym czasie było miejscem, gdzie stacjonowało najwięcej na PKP parowozów serii
Ty43, a w II połowie lat 80. było wręcz enklawą tej serii *. Pierwsze Ty2, pojedyncze szt., trafiały tu (w rozważanym okresie) prawdopodobnie dopiero w II połowie lat 80. lub dopiero pod koniec dekady, w tym, w nieco większej liczbie (ok. 10 szt.), występują na stanie dopiero pod koniec 1990 i na początku 1991 (kiedy do Gniezna trafiły wybrane Ty2 wycofywane od 1988-89 z Jarocina i Kępna).
* Np. wg
P. Terczyński,
Ty43 (z cyklu Nasz portret),
Parowozik nr 4/1991,
str. 12-14, w 1984 w MD Gniezno (wraz z przynależną do niej MDp Wągrowiec) było 37 szt. Ty43 (na 110 na PKP); w 1986 - 38 szt. (na 96), a w 1988 - 31 szt. (na 41, pozostałe to 6 szt. w Pile i 4 szt. w Sędziszowie).
Rozważając dalej, wg
P. Terczyński, Trakcja parowa w Zachodniej DOKP przed 20 laty, Świat Kolei nr 11/2001, str. 16-20, w tabeli wykazu parowozów Zachodniej DOKP – stan na dzień
1.01.1981, na stanie gnieźnieńskiej parowozowni wymienione są
tylko Ty43 w ilości 30 szt. Nr inwentarzowych nie będę wymieniał, widoczne są na zdjęciu fragmentu tabeli z w/w artykułu, zamieszczonym niżej. Zainteresowanych całością informacji odsyłam do powyższego artykułu.
Tylko tę serię w Gnieźnie wykazuje również
Zestawienie trakcyjne dla trakcji parowej Zachodniej DOKP ważne od 31.05.1981, gdzie w tabeli, dla MD Gniezno wymienionych jest
18 szt. Ty43 jako czynnych (przeciętna ilość lokomotyw planowanych do zatrudnienia każdej doby), w tym
5,0 w ruchu pasażerskim;
2,7 w ruchu towarowym;
5,6 manewrowym i
4,7 roboczym (w tego typu zestawieniach ilość dobowego zapotrzebowania na lokomotywy podawana jest wartością liczbową całkowitą i dziesiętną).
Co do końca dekady, wg informacji od
K. Bamber **, w
Kolejowa statystyka, Parowozik nr 1/1990, str. 16, wg stanu na
1.03.1990 w Zachodniej DOKP w MD Gniezno wykazane były następujące serie i numery inwentarzowe parowozów:
** Zmarły 11 lutego 2022 Krzysztof Bamber był miłośnikiem kolei, w tym wąskotorowej (był np. maszynistą Średzkiej Kolei Powiatowej w latach 2003-2014) oraz wieloletnim maszynistą PKP trzech trakcji (parowej, spalinowej i elektrycznej) w MD Gniezno.
Wspomnienie o śp. Krzysztofie Bambrze
Fot 1. Zdjęcie stosownego fragmentu tabeli z "Parowozika"
Z powyższego zestawienia wynika, że
1.03.1990 w Gnieźnie stacjonowało
7 szt. Ty2 o nr inw.
130,
246,
260,
407,
853,
1022,
1061.
Ciekawostką jest wymieniony Ty1, wycofany już w 1969 (ze stanu parowozowni Wągrowiec).
Co do początku lat 90. to np.
Ryszard Pyssa w cyklu
Kolejowa statystyka, publikowanym w Parowoziku / Świecie Kolei, podawał wykazy ilościowe parowozów na PKP, gdzie:
- na dzień
31.03.1991 (Parowozik nr 2/1991, str. 20-21), w MD Gniezno było 9 szt.
Ty2 o nr inw.:
130,
246,
331,
407,
820,
834,
853,
1113,
1298. (oraz 8 szt.
Ty43-21, 23, 53, 64, 74, 76, 108, 111)
- na dzień
31.12.1991 (Parowozik nr 1/1992, str. 27-28), w MD Gniezno było już tylko 5 szt.
Ty2 o nr inw.:
331,
820,
853,
1113,
1298 (seria Ty43 była już wycofana)
- na dzień
1.03.1993 (Parowozik nr 1/1993, str. 30), w MD Gniezno był tylko 1 parowóz,
Ty2-331. [wykazany także później, np. na dzień
1.01.1995 (Świat Kolei nr 2/1995 str. 28)].
Można np. zapoznać się też z nr inwentarzowymi
Ty2 w
MD Jarocin i
MD Kępno na początku lat 80. wg wspomnianego już na wstępie artykułu
P. Terczyński, Trakcja parowa w Zachodniej DOKP przed 20 laty, Świat Kolei nr 11/2001, str. 16-20.
Fot. 2. Fragment tabeli wykazu parowozów Zachodniej DOKP – stan na dzień
1.01.1981 z w/w artykułu w Świecie Kolei.
Rodzi się więc pytanie, w jakim konkretnym roku w latach 80. wpisano na stan MD Gniezno pierwszy (pierwsze) Ty2, bo wg wykazu z 1981 jeszcze ich tam nie było, a ilość Ty43 do 1988 była na tyle wysoka, że prawdopodobnie ta seria była nadal jedyną stacjonującą w Gnieźnie (choć może już wówczas trafiły tam pojedyncze Ty2). Jedną z przyczyn pojawienia się serii Ty2 w Gnieźnie, było to, o czym już wspominałem, że na przełomie lat 80. i 90. wycofano Ty2 z parowozowni Jarocin *** i Kępno ****
***
Fot. 3. Stany MD Jarocin na
1.03.1990 wg
Parowozik nr 1/1990, str. 16 (na zdjęciu fragment tabeli):
**** Wg stanu na
31.03.1991 w MD Kępno były tylko TKt48 w liczbie 12 szt. (
R. Pyssa, Parowozik nr 2/1991, str. 20-21).
Myślę, że szczegółowe odpowiedzi na zadane tu pytania i rozważania, można znaleźć m.in. w statystyce parowozów, prowadzonej latami przez
śp. Władysława Chrapka (1944-2016), a która jest ogólnie dostępna w internecie. Piękna i jedyna w sobie pamiątka po panu Chrapku.
http://www.statystyka.kmd.pl/
W zakładce TOWAROWE 2 > Ty2 jest 17 części galerii zdjęciowych, zawierających ponad tysiąc zdigitalizowanych stron historii poszczególnych Ty2, z zeszytów pisanych ręką pana Chrapka. Mozolnie, ale myślę, że dla zainteresowanych tematyką, nie powinno stanowić to problemu, można przejrzeć cały spis i wyszukać jakie Ty2 trafiły do MD Gniezno w latach 80. i w 1990 r. Opierając się na numerach inwentarzowych podanych w tym wpisie i przez kolegę
Kriegslok, można np. dokonać stosownych weryfikacji i potwierdzeń. Oczywiście pozostaje dylemat znalezienia wolnego czasu, chęci i wytrwałości, aby studiować takie archiwum. Kolego Michale
michal.guminiak myślę, że warto przeprowadzić pewne "badania", bo w kontekście pytania jakie zadałeś, może się okazać, że przez większość lat 80-tych, Ty2 nie było w MD Gniezno, a lata 90. to już jednak inna epoka.
Przykład:
Ty2-331 (znana jako jedyna czynna, gnieźnieńska Ty2 od roku 1993)
http://www.statystyka.kmd.pl/foto/ty2/1 (330).jpg
Została wpisana na stan MD Gniezno dopiero
28.11.1990, a więc w latach 80-tych nie stacjonowała w tej parowozowni.