• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
CoCu napisał cyt ."...Na drugiej fotografi jest Ok55-6, jeśli dobrze umiem odczytać to w 1959 roku, miejsce to Warszawa Wschodnia.
W obu przypadkach autorów nie znam."
- to już wiadomo ,że Ok55-3 -ale miejsce sfotografowania to Olsztyn Gł.
-apropo tendra od Ok1, o którego "chodzi" olek-owi 1398- to może chodzi olek-owi1398 o nietypowy tender w tej serii (oczywiście na PKP)- czy o to chodzi?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
za prosto-proszę spojrzeć na to. Niemiecki tender wyposażony w stocker. A seria?? .... 26D48 !! Od razu uzupełniam: Pt47-24 w czerwcu 1971 w Goerlitz. Jasnym jest, że w owym czasie nie mógł dostać jeszcze "74", ale te "26" ??
Skomplikowana sprawa ...... Ówcześni decydenci jeszcze bardziej ją skomplikowali wymyślając ogólnopolską zmianę numeracji tendrów. Chyba rok 1971 lub 1972. Miało to iść dyrekcjami, począwszy od warszawskiej a kończąc na szczecińskiej. Może na papierze wyglądało to dobrze ale przypuszczam, że realizacją było nie zawsze dobrze. Zapewne jedni zmienili numer, drudzy nie. Parowóz był w tym czasie bądź w delegacji albo w ZNTK. Do tego jeszcze wszechobecna rotacja tendrów... Wyszlo jak zwykle. :(
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
477 1 0
Paweł Terczyński pisze w swoim "Atlasie Parowozów" że oznaczenie tego tendra to początkowo 26D48 później zmienione na 27D48, ten proces trwał kilka lat. Co było przyczyną tej różnicy albo zaokrąglanie do pełnej liczby pojemności skrzyni wodnej albo różne jej wykonania.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
477 1 0
Podobno w ramach tej wprowadzonej w 1972 roku nowej numeracji tendrów każda DOKP miała nadawać numery sama, coś jak na dawnym KPEV. Czyli były by tendry 30D43-1 Warszawa i 30D43-1 Szczecin!;)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
Nie, nie tak - Jeśli w Warszawie były np 2 tendry 30D43 - to miały być oznaczone 1 i 2 i numeracja przekazana do Lublina. Jeżeli na terenie DOKP Lublin byly tendry też tej serii to dostawały nr 3 i kolejne ..... i numeracja szła do Krakowa ..... itd aż do Szczecina. Numeracja miała być ogólnopolska. Oczywiście jeżeli na terenie dyrekcji nie było tendrów danej serii to numerację rozpoczynała następna. Np tendry serii 25D201 rozpoczynał Lublin.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
Dla przyzwoitości należy wspomnieć, że przy Pt47 jeździły niemieckie tendry typu 2'2'T34 (od Ty4) i 2'2'T30 (oryginalnie Pm2). Oba te tendry były potem rekonstruowane.
Ażeby być jeszcze bardziej przyzwoitym /całkowicie nie da się/ należy dodać, że oryginalnie przy Pm2, Ot1 i Ty4 były też tendry typu 2'2'T32. Oczywiście po rekonstrukcji dostały serię 32D74 i znalazły się w jednym woreczku z naszymi 32D29. :) Fajne, nie?
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
477 1 0
W Warszawie stał jako zbiornik tender 30D2 (niemiecki 2'2T30} z jednym wózkiem i dwoma osiami w ostoi tendra, w Pile taką samą rolę pełnił tender od parowozu rosyjskiego FD lub JS. Ciekawe jaką drogą ten ostatni trafił do Polski.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
W Warszawie stał jako zbiornik tender 30D2 (niemiecki 2'2T30} z jednym wózkiem i dwoma osiami w ostoi tendra, w Pile taką samą rolę pełnił tender od parowozu rosyjskiego FD lub JS. Ciekawe jaką drogą ten ostatni trafił do Polski.
Tego z Piły widziałem w latach osiemdziesiątych a tego z W-wy jakoś nie przypominam sobie. W którym miejscu on stał?
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Tak sobie czytam i oglądam te zdjęcia 26D48... Hmm... Jedyny wniosek, jaki przychodzi mi do głowy, to taki, że należy przyjąć jakiś fakt za zaistniały. Ktoś chciał uporządkować numerację tendrów i wymyślono taką serię, do której wrzucono wszystko, co miało cztery osie, było wyposażone w stoker i czymś tam jeszcze odbiegało od standardu. Bajzel...
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
było już troszeczkę o kominach , bardzo dużo o tendrach a teraz kolejny element -oświetlenie elektryczne na parowozach PKP i na początek z filmu Munka "Kolejarskie słowo" przykład "dziwnego" nietypowego rodzaju lamp( chyba z soczewkami Fresnela) na Tr21

-pytanie co to za reflektory i skąd "takie"na teerce, -na PKP po wojnie dwie serie miały podobne lampy pozycyjne z soczewkami Fresnela to jest Tr202 i Ty246 w pierwszych latach służby -więc czyżby ..
 

Podobne wątki