• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.272 29 2
Ty2-516 Jelenia Góra-Lwówek 1984,ostatni na PKP wybuch kotła parowozowego :( Hołd dla drużyny trakcyjnej
Makabryczne zdjęcia Panowie tutaj ładują! Niemniej równie ciekawe! Większości wybuchów kotła poza jednym mi znanym wszystkie nastąpiły na skutek obniżenia się poziomu wody poniżej dozwolonego. Tak więc drużyna sama się uśmierciła. No chyba, że są jakieś inne znane przyczyny wypadku?
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
676 9 1
A do dziś żyje pani kierownik tegoż pociągu,która to przeżyła będąc w wagonie (na szczęscie to był podsył) i jako pierwsza udała się po pomoc... Jak znajde to zeskanuje oryginalny biuletyn informacyjny wydany na okoliczność tego wybuchu
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
-wracając jeszcze do zdjęcia kolizji z trumanami wklejonego przez Kolegę Piaskowego to - zwraca uwagę w trumanie z pierwszego planu położenie wodzidła suwakowego w pozycji jazdy w przód !! a nie wyzerowanego czy w pozycji do jazdy w tył z maksymalnym otwarciem suwaków - mogło być tak ,że drużyna tego trumana stojącego tendrem w kierunku jazdy w przód ze składem próżnym w ostatniej chwili zobaczyła ,że zbliża się nieuchronne zderzenie manewrującego składu i podjęła próbę natychmiastowego cofnięcia ( stąd takie położenie wodzidła)- dzięki temu zniwelowała jakiś procent impetu tego manewrującego składu ,który uderzył i napierał na tender ,parowóz i skład..-a czy dopuszczalną była jazda szlakowa tendrem w przód ze składem próżnym?- myślę ,że tak
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Ciekawe, czemu miała służyć ta rura wystająca z budki? Ale taka mała dygresja. Pisaliśmy już sporo o tendrach (ten temat jeszcze długo się nie wyczerpie, bo jest ciekawy), ale na tym nie kończyła się pomysłowość kolejarzy. Taki mały przykład- niby normalna Ok1, ale coś wniej jednak nie teges... Można różnie do tego podchodzić, ale wszyscy się zapewne zgodzimy, że dzięki temu było kiedyś na kolei ciekawie. Zdjęcie znalezione w sieci:

5908589195_ae9a9f9857_b.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
-ten Ty23 -11 jest w konwoju do ZNTK a w budce ta rura w oknie to od "kozy" żeby było ciepło konwojentom podczas trwania transportu - ciekawe czy to była drużyna z tego parowozu ,któraś na zmianie i dyżurze czy to kto inny z ochrony kolei ?
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
477 1 0
Co do fotki trumanów to podejrzewam że ten widoczny od tyłu manewrował i wjechał na tor na którym oczekiwał na wyjazd z pociągiem próżnych węglarek ten stojący przodem. jego obsługa widząc co się święci usiłowała ruszyć ale nie udało się uniknąć zderzenia. Niemniej jednak wagony były już w ruchu co zmniejszyło uszkodzenia parowozu. A może ten Ty246 pracował jako popychacz?
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
23 0 0
Oto dzielna drużyna- zgromadziwszy potrzebne chemikalia- sposobi się do "poprawiania jakości wody kotłowej metodą sofosul" ;)

sofosul.jpg
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.220 52 6
A... jak mnie pamięć nie zawodzi to było jedno albo dwa zdjęcia Pt1, tylko nie pamiętam tu czy na martelu a jakoś zszukać nie mogę. Z tymże zaznaczam, ze mogła mi pamięc figla spłatać - to było w jakimś 'gorącym' wątku na inny temat chyba... spróbuję jeszcze pogmerać
A jeśli mnie pamięc nie myli to nie ma takiego zdjęcia ! A przynajmniej nikt go nigdy nie widział !
 

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
71 0 0
Możliwe, nie mówię że jestem tego absolutnie pewien. Tym bardziej że jakoś nie mogę tego odszukać i coś zaczęło mi chodzić po łbie, że to mogło być też zresztą jakoś wykopane nie wiadomo skąd zdjęcie któregoś Pk
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Fajne! Pamiętam sceny kolejowe z "Lalki", ale jakoś nigdy nie przyjrzałem się temu parowozowi. Teraz widzę, że to pruski T3, na PKP jako TKh1. Zakładając, że nie gra on roli parowozu pośpiesznego, tylko manewrówki, muszę przyznać, że pasuje do całokształtu. Produkcja tej serii lokomotyw rozpoczęła się w roku 1878, niczego bardziej archaicznego nie udałoby się znaleźć. Pomalowali mu nieodzowne w I epoce szlaczki na skrzyniach wodnych i dali trzy lampy wyglądające jak naftowe (nie wiem, czy tak powinna wyglądać górna lampa na DŻWW, ale na pewno jakaś lampa tam była). Zwróćcie też uwagę na dobór wagonów i ich malaturę - scenograf się przyłożył. Nie przyłożył się, a może chciał się przyłożyć, a nie pozwolono mu, do napisów - na innych fotosach z tej sceny napisy na dworcu i wagonach są wyłącznie po polsku! W tle Wrocław Świebodzki, nie pierwszy i nie ostatni raz obsadzony w roli Warszawy Wiedeńskiej.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
931 79 5
Podobny TKh1 gra w filmie Lokis. Faktycznie dobór wagonów, wyposażenie smakowe, te miękkie kanapy;)
Jak powiedział kiedyś Hofmann, w tamtych czasach środki na film były znaczne, największa batalia była z cenzurą.
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Co chodzi o maszynę z filmu" Lalka", to obstawiam, że jest to TKh100-42, jeżdżaca wówczas w Cukrowni Nakło. Co prawda ucharakteryzowana jakoś tam, ale w czasach gdy rozgrywa się akcja fimu, z "wiedenką" mająca tyle wspólnego, co Ty2. Wagony również. A oznaczenia, żeby to chociaż jakoś wyglądało, powinny być napisane cyrylicą. No cóż- nasi filmowcy, dość często nie radzili sobie z tematyką kolejową.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
O ile mi dobrze wiadomo, DŻWW w ogóle nie używała tendrzaków do manewrów na Warszawie Wiedeńskiej i filmowcy mogli być tego świadomi, ale skąd mieliby wziąć jakiś lepszy parowóz w roku 1968? W równoleglym wątku Koledzy zawiesili zdjęcia Tp109, jedno z nich zrobione nawet tuż po wojnie, ale jak na epokę "Lalki" byłby on zbyt nowoczesny, a poza tym zdjęciem nie pociągnie się wagonów. Z tego, co było wówczas na chodzie, wybrali według mnie optymalnie, bo chociaż sylwetką maszyna pasuje do epoki. Co do absurdalnego braku rosyjskich napisów, zgadzam się z delikatną sugestią Zbyszka.
Jak sfilmowanoby tę scenę dziś? Na pewno byłyby w robocie "donnerbuchsy", a i udziału teigreka nie wykluczyłbym. Mimo wszystko uważam, że scenografowie "Lalki" wykonali kawał roboty.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
248 2 0
No i dworzec Wrocław Świebodzki pięknie zagrał Warszawę Wiedeńską :)
 
OP
OP
M

MD Lu

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
Nie chcę, aby wyszło, że ja się tu tylko czepiam. Nie chcę też, aby wyszedł z tego zbyt długi OT. Dlatego pozwólcie, że w kilku słowach zamknę temat kolei w filmie polskim. Jestem po prostu zdania, że jak się już za coś bierzemy, to róbmy to najlepiej jak się da. Trochę mnie wnerwia, gdy na filmie historycznym widzę starannie dobrane czołgi, samochody i inne przedmioty z epoki. A gdy chodzi o kolej, to już olewka. Równie dobrze, można by w jakiejś scenie militarnej z września '39, zamiast panzerkampfwagena puścić przemalowanego shermana albo twardego. Wiadomo, że nie zawsze da się zrobić wszystko idealnie. Ale gdy kręcono "Lalkę", to przy odrobinie chęci, można było jeszcze wtedy sięgnąć po Tp3 lub ostatecznie Ol12. Nawet po charakteryzacji wyglądały by o niebo lepiej, od małego tendrzaczka przy pociągu międzynarodowym. A dworzec Świebodzki, gdyby nie te wiaty na peronach, to faktycznie mógł godnie odgrywać Warszawę Wiedeńską. Ze strony:
http://www.warszawa1939.pl/strona.php?kod=wiedenski_a.

Warszawa Wiedeńska w 1912 roku

jerozolimskie_wiedenski_01.jpg
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
931 79 5
MD Lu....ja zaś uważam, że w Lalce udało się stanąć na wysokości zadania dosyć wysoko. Przeciętny widz nie zwrócił uwagi na pruski, ruski czy inny rodowód wagonów czy parowoziku. Zawsze można było przepasać szarfą i owinąć szmatami twarze, jak w innym, znanym filmie.;)
 

Podobne wątki