• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
Ramiona metalowe do semaforów Viessmanna produkuje Viessmann. To element zamienny, poszukaj w katalogu. Wymienia się je 1 do 1 bez przeróbek, po prostu wyjmujesz plastikowe i zakładasz metalowe, są "na wcisk". Można kupić albo komplet dwóch ramion do dwuramiennego (dolne prawidłowo jest troszkę krótsze) lub pojedyncze do jednoramiennego.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.951 8 0
Witam.
Choinka rozebrana, lampki z chałupy zdjęte, więc chwilę wolnego czasu poświęciłem swojemu hobby ... ;)

Kontynuuję prace przy "uzbrajaniu" kolejnych rozjazdów w zwrotniki i imitacje napędów. Jeden z dwóch rozjazdów otrzymał przeciwciężar i mam nadzieję, że nie popełniłem błędu z jego mocowaniem i malowaniem. Teraz "na warsztat" trafi kolejna skrzynka.

Dojechały również zamówione wiszące lampy które będą zainstalowane w parowozowni. Tu muszę pochwalić kolejnego producenta za jakość i obsługę - to RailScale z Elbląga (fotki w załączeniu). Po długim namyśle i analizie oferowanych modeli lamp, wreszcie wybrałem i zdecydowałem jakie będą oświetlały teren zakładu. Zamówienie w OMKIA złożone i teraz pozostaje cierpliwie czekać na jego realizację (nie zdawałem sobie sprawy, że modele nie są dostępne "od ręki").

Na koniec muszę napisać i jednocześnie podziękować dwóm kolejnym osobom, które bezinteresownie przekazały/sprezentowały elementy modelarskie. To @Zbigniew Gałczyński i Michał @bstok70 - jeden zaoferował trawione ramiona do semaforów, drugi karzełkową Tm. Naprawdę nie wiem co napisać - jest mi po prostu głupio ... Pozostaje tylko podziękować.

Na koniec kilka marnych fotek moich "osiągnięć" ... (też marnych ...)
Pozdrawiam !
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30
mam nadzieję, że nie popełniłem błędu z jego mocowaniem i malowaniem
Niestety, drobny błąd się wkradł w malowaniu przeciwwagi. W położeniu zasadniczym (biały na górze) linia podziału biały-czarny powinna być pozioma, nie ukośna. Tak to teoretycznie powinno wyglądać:

20250110_200850.jpg


Ale jest to błąd tak powszechnie spotykany na prawdziwej kolei, że i na makiecie przymknąłbym na to oko. ;)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.951 8 0
... Ale jest to błąd tak powszechnie spotykany na prawdziwej kolei, że i na makiecie przymknąłbym na to oko. ;)
No, tego to nie wiedziałem ... Ale tak jak piszesz Andrzeju - błędy w realu się zdarzają. Tak samo błędnie pomalowane są przeciwwagi w firmie w której pracuję.
Zaraz w poniedziałek zwrócę uwagę naszemu toromistrzowi, że "odwala lipę" ... ;)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.951 8 0
Witam !
Wytrwale "walczę" z napędami i zwrotnikami rozjazdów. Udało się to wykonać na następnej skrzynce (dwie pierwsze fotki) i na warsztat trafiła kolejna. Tu oprócz jednego "anglika" pojawił się nowy element - wykolejnica. Nie udało się zachować wymaganej odległości montażu wykolejnicy od ukresu, sądzę jednak, że w regulaminie stacji zostanie to odstępstwo uwzględnione i wytłumaczone ... Podstawowe elementy już zamontowałem (proszę zwrócić uwagę na malowanie przeciwciężaru, "opierdol" toromistrza przyniósł wymierne efekty ... ;) ), teraz czekam na przesyłkę z latarnią. Pozostaje jeszcze wysypanie i przyklejenie tłucznia oraz wykonanie imitacji cięgieł.

I tu mam pytanie do Szanownych Ekspertów - jaki podawany na latarni wykolejnicy sygnał jest poprawny ? Chodzi mi o sygnał informujący o zdjętej z szyny wykolejnicy - czy jest to kreska ukośna czy pionowa ? W załączenie fotki z mojej "Biblii" oraz "Przepisów sygnalizacji". Powiem szczerze, że zgłupiałem ... ;) Za odpowiedź - z góry serdecznie dziękuję :)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30
proszę zwrócić uwagę na malowanie przeciwciężaru, "opierdol" toromistrza przyniósł wymierne efekty ... ;)
Może i wymierne, ale wciąż nieprawidłowe. Linia podziału biały-czarny powinna być pozioma w położeniu zasadniczym (w wypadku wykolejnicy najczęściej przy wykolejnicy na szynie) - wtedy biały jest na górze, czarny na dole. Ponieważ dźwignia z przeciwwagą nie robi ruchu o 180 stopni, więc po otwarciu wykolejnicy przeciwwaga ustawi się tak, że biały będzie na dole, a czarny na górze, ale linia podziału będzie ukośna. Powtarzam, linia podziału kolorów powinna być poziomo w położeniu zasadniczym, kiedy biały jest na górze.
jaki podawany na latarni wykolejnicy sygnał jest poprawny ? Chodzi mi o sygnał informujący o zdjętej z szyny wykolejnicy - czy jest to kreska ukośna czy pionowa ?
Do połowy lat 50. XX wieku rzeczywiście kreska była ukośna, ale od przepisów E 1 z 1958 roku obowiązuje sygnał z kreską pionową (w odróżnieniu od tarczy zaporowej).
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.951 8 0
Może i wymierne, ale wciąż nieprawidłowe. Linia podziału biały-czarny powinna być pozioma w położeniu zasadniczym (w wypadku wykolejnicy najczęściej przy wykolejnicy na szynie) - wtedy biały jest na górze, czarny na dole. Ponieważ dźwignia z przeciwwagą nie robi ruchu o 180 stopni, więc po otwarciu wykolejnicy przeciwwaga ustawi się tak, że biały będzie na dole, a czarny na górze, ale linia podziału będzie ukośna. Powtarzam, linia podziału kolorów powinna być poziomo w położeniu zasadniczym, kiedy biały jest na górze...
No faktycznie, linia podziału po przestawieniu przeciwciężaru nie będzie pozioma ... :( Spróbuję odciąć element i go przemalować.

...Do połowy lat 50. XX wieku rzeczywiście kreska była ukośna, ale od przepisów E 1 z 1958 roku obowiązuje sygnał z kreską pionową (w odróżnieniu od tarczy zaporowej).
Dzięki. Czyli zamówiona latarnia będzie poprawna (w końcu mają być odwzorowane lata 60').
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30
W E 1 z 1958 roku obrazki, na których pokazane są obrazy sygnałowe, były wykonane w postaci czarno-białych fotografii, retuszowanych i tam, gdzie trzeba, kolorowanych (tylko kolory świateł, sygnałów czy wskaźników). Są tam m.in. takie dwie fotki:

wykolejnica.jpg


I wskaźnik zwrotnicowy - pionowa kreska na latarni jest oczywiście podretuszowana, ale już sama dźwignia z przeciwwagą nie, dzięki czemu widać, jak była oryginalnie pomalowana:

zwrotnica.jpg
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.951 8 0
Andrzeju, oczywiście masz rację z tym przeciwciężarem. Przestawienie w drugie położenie, nie spowoduje obrotu o całe 180 stopni a może o ok. 90 stopni. Tym samym linia podziału biały/czarny, będzie raczej w pionie. Gdybym się trochę zastanowił - nie palnąłbym takiej głupoty ... ;)

Przeciwciężar już odcięty i pomalowany na czarno, jak wyschnie to kolej na białą ... :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30
I jeszcze jeden drobiazg: nie wydaje mi się, żeby w latach 60. XX wieku malowano puszki kablowe i końcówki kabli przy napędach zwrotnicowych na żółto.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.951 8 0
I jeszcze jeden drobiazg: nie wydaje mi się, żeby w latach 60. XX wieku malowano puszki kablowe i końcówki kabli przy napędach zwrotnicowych na żółto.
Ale Ostrów był kiedyś w zaborze pruskim i mieszkańcom Wielkopolski niemiecki "ordnung" pozostał we krwi ... Stąd te żółte puszki kablowe ... ;)
No i gdyby nie były pomalowane na żółto, to nie byłyby widoczne ... :)

Jeśli dobrze widzę, to jeszcze korekty wymaga ustawienie latarni przy rozjeździe.
Latarnia przyklejona jest "na stałe" - więc raz będzie ustawiona prawidłowo, a innym razem nieprawidłowo ... ;)

Poprawiłem malaturę przeciwciężaru wykolejnicy i mam nadzieję, że tym razem Andrzej nie będzie miał już uwag ... ;)

Dojechały też zamówione lampy do wykolejnicy i tym samym nie pozostaje nic innego, jak zabrać się za jej dokończenie. Oprócz lamp zostały zamówione inne dodatkowe elementy które chcę wykorzystać na makiecie: szperacze montowane na nastawniach (przy okazji pytanie - na jaki kolor były malowane ?), frezarki i gilotyna, aparaty telefoniczne oraz wyposażenie stanowisk naprawczych parowozowni (żurawiki stacjonarne oraz dźwigniki). Z tych ostatnich cieszę się najbardziej, bo przedstawiają typowe podnośniki Kutruffa o udźwigu 120 ton, stosowane w realu do podnoszenia lokomotyw.
Domówiłem również wiszące oprawy lamp (kolejne 10 szt.) i w zasadzie problem oświetlenia wnętrza hali parowozowej oraz fabryki mam rozwiązany.

Przy okazji kolejny raz muszę pochwalić producenta tych elementów - Modelarstwo Bogusław Oczoś. Jestem mile zaskoczony i jakością i obsługą. Do tego dochodzi estetyczne opakowanie - tak trzymać ! :)

Na koniec - fotki.

Pozdrawiam !
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.951 8 0
Witam !
Dzisiaj krótka relacja z mojego kolejnego, małego osiągnięcia ... Na następnej skrzyneczce udało mi się "uzbroić" anglika oraz dokończyć wykolejnicę na torze bocznicowym do fabryki. Udało się również dokończyć fabryczne ogrodzenie - brakowało bramy na torze wjazdowym.

Ponieważ skrzydła bramy mają się otwierać (napędy mają być zamontowane pod makietą) - musiałem wykombinować jak je wykonać. Do mosiężnych prętów przylutowałem trawione z blaszek skrzydła bramy (wyrób OSTBAHN-a). W płycie makiety osadziłem krótkie tulejki wykonane z mosiężnej rurki (o średnicy wewnętrznej odpowiadającej średnicy pręta). Na prętach ze skrzydłami bramy, przylutowałem małe ograniczniki z blaszki mosiężnej aby brama nie opadała. Z obu stron przykleiłem tablice z sygnałem D1. Wyszło jak wyszło - proszę ocenić samemu. Teraz pozostaje wykonać dźwignie i zamontować serwa.

W załączeniu kilka fotek.

Pozdrawiam.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.882 526 30

Podobne wątki