• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
Fajnie to wygląda, ale niestety, mam kilka uwag.
Przy "angliku" oprócz napędów wykonałem imitację sterowania mechanicznego przesłonami w latarni Cauera. Osłony dźwigni i cięgieł to wyrób Auhagen-a.
No i, niestety, pudło. Ramiona Cauera są napędzane pędniami sztywnymi, czyli mówiąc wprost, pojedynczymi prętami stalowymi, a na załamaniach są małe dźwignie kątowe, osłonięte co najwyżej małymi kwadratowymi skrzynkami. Nie ma tam takich wielkich zwrotów załomowych, jak przy pędni drutowej i takich szerokich kanałów pędniowych, a tylko wąskie rury, osłaniające pojedyncze pręty. Widać to na zdjęciach w tym wątku.
czy elementy pomiędzy iglicami które są widoczne na załączonych fotkach mogą zostać czy lepiej z nich zrezygnować ?
Ja bym to wywalił. To są imitacje osłon stosowanych współcześnie za granicą (może w Polsce też), ale 1) w latach 50. i 60. na PKP czegoś takiego nie było, a 2) są one umieszczone nie tam, gdzie w realu, bo ściąg iglicowy w modelowych zwrotnicach zwykle jest dalej od końca iglic, niż w prawdziwych zwrotnicach.
Kolejne pytanie dotyczy sposobu malowania przeciwciężaru zwrotnika (chodzi mi o lata 60-te) - czy był cały pomalowany na czarno czy już wtedy obowiązywała zasada malowania pół na czarno, pół na biało ?
Zawsze obowiązywało malowanie biało-czarne, bo to sygnalizuje stan zwrotnicy: białe na górze = położenie zasadnicze (+), czarne na górze = położenie przełożone (-). Dodatkowo na białym polu powinien być naniesiony numer zwrotnicy.

Dla Ciebie również najlepsze życzenia świąteczne i noworoczne!
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.956 8 0
Fajnie to wygląda, ale niestety, mam kilka uwag.

No i, niestety, pudło. Ramiona Cauera są napędzane pędniami sztywnymi, czyli mówiąc wprost, pojedynczymi prętami stalowymi, a na załamaniach są małe dźwignie kątowe, osłonięte co najwyżej małymi kwadratowymi skrzynkami. Nie ma tam takich wielkich zwrotów załomowych, jak przy pędni drutowej i takich szerokich kanałów pędniowych, a tylko wąskie rury, osłaniające pojedyncze pręty. Widać to na zdjęciach w tym wątku.
Andrzeju, wzorowałem się na tym rysunku (z książki A. Mikulskiego, fotki w załączeniu). W/g mnie, nie są to rury ... Co do skrzynek załomowych - zgadzam się, że są za duże. Niestety, już zostaną ...

No i wielkie dzięki życzenia i pozostałe informacje !!! :)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
wzorowałem się na tym rysunku (z książki A. Mikulskiego, fotki w załączeniu). W/g mnie, nie są to rury ...
Fakt, na tych rysunkach nie są to rury, choć można się spierać o szerokość tych kanałów w porównaniu z tymi na makiecie. Ja nie sprawdzałem u Mikulskiego, bardzie wzorowałem się na tym, co pamiętam i na zdjęciach, do których podałem link. Ale te skrzynki może jednak dałoby się podmienić?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.956 8 0
Witam !
Przysłowiowym "rzutem na taśmę" udało mi się dzisiaj zamontować kolejny zwrotnik oraz napęd. Tłuczeń wokół elementów jest jeszcze mokry (stąd te białe przebarwienia) - tyle co go "zakropliłem" klejem.
Zamontowałem też jeden z semaforów wjazdowych. Tu muszę pokombinować jak zamaskować wkręty mocujące semafor (wyglądają nie ciekawie ...)

I to tyle. Jak zwykle kilka marnych fotek ...
Pozdrawiam !
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.542 34 1
Drogi Michale, o ile mnie pamięć nie myli, to sam zaproponowałeś taką lokalizację ... ;) Argumentowałeś, że dzięki przesunięciu tarczy zyskam na długości użytecznej toru ...
Teraz więc kombinuj jak "wyjść z twarzą" z tego nietypowego rozwiązania ... :)
Wygląda to wszystko rewelacyjnie! Gratuluję! Natomiast w kwestii "wyjścia" i "twarzy", to fakt zamontowania przy tym rozjeździe elektrycznego napędu zwrotnicowego sugeruje scentralizowane nim sterowanie. A to zmienia wiele. Myślę, że W4 przed rozjazdem i wpis do regulaminu technicznego stacji będzie optymalnym wyjściem z sytuacji. Czy jest jakaś tarcza osłaniająca ten rozjazd od strony lokomotywowni? Bo jeżeli tak, to oprócz tego, że będzie trochę dziwnie, to może być zupełnie bezpiecznie z punktu widzenia ruchu kolejkowego. Jeszcze tylko zapytam, czy masz choć trochę sił i chęci aby przenieść tę tarczę przed rozjazd? Wtedy byłoby tak, że Mucha nie siada.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.956 8 0
Michale, dziękuję za zaproponowane rozwiązanie. Jeśli będzie to zgodne z ogólnie przyjętymi/obowiązującymi zasadami - to mogę tak zrobić. Tym bardziej, że taki wskaźnik (W4) dostałem niedawno gratis ... ;)

... Czy jest jakaś tarcza osłaniająca ten rozjazd od strony lokomotywowni? Bo jeżeli tak, to oprócz tego, że będzie trochę dziwnie, to może być zupełnie bezpiecznie z punktu widzenia ruchu kolejkowego. Jeszcze tylko zapytam, czy masz choć trochę sił i chęci aby przenieść tę tarczę przed rozjazd? Wtedy byłoby tak, że Mucha nie siada.
Jest na jednym z torów. W załączeniu schemat układu i rozmieszczenia sygnalizacji. Sygnalizacja zmieni się tylko na torze głównym dodatkowym (tym technicznym) - reszta raczej bez zmian ...

Co do ewentualnych korekt rozmieszczenia tarcz, to na tym etapie zaawansowania prac nie mam szans na jakiekolwiek zmiany. W chwili obecnej nawet takie proste prace przy zwrotnikach - wymagają skupienia i kombinacji aby nie uszkodzić tego co już na makiecie jest (a i tak kilka drzewek już złamałem). Otwory pod tarcze zaporowe po wywierceniu "dopieszczałem" wyżynarką, a ta do małych nie należy ...

Michale - dziękuję za "dobre słowo". Nie zgadzam się z tym "rewelacyjnym wyglądem" - wygląda przeciętnie i mogłoby wyglądać lepiej ...

Pozdrawiam !
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.542 34 1
Od strony piaskarni, przy takim rozwiązaniu (czyli scentralizowaniu sterowania tą zwrotnicą) powinna przy piaskarni stanąć jakaś tarcza. Ponieważ na wiercenie dużej dziury nie ma już szans, pomyślałem, czy może zgodziłbyś się ustawić tam świetlną tarczę manewrową (choćby karzełka). Taki ożenek sygnalizacji kształtowej i świetlnej widywałem bardzo często. PLK w Białymstoku Ciebaczkach deklaruje przekazanie (przez Św. Mikołaja) takiego sygnalizatora. Niestety firma KLUBA produkuje tarcze karzełkowe z owalnymi drzwiczkami rewizyjnymi, a epoka w której odtwarzany jest Ostrów nakazuje kwadratowe drzwiczki rewizyjne, ale jeżeli mogłaby być tarcza na maszcie, to jest taka w ofercie LocoEngineering (choć nie tak filigranowa ale bardzo ładna) i PLK w Białymstoku Ciebaczkach może taką przekazać. Myślę też, że może nikt aż tak nie będzie się przyglądał drzwiczkom rewizyjnym i mógłby to być karzełek KLUBY.
Wydaje mi się, że jest to konieczne. Chyba, że napęd elektryczny przy tej zwrotnicy będzie zdecentralizowany i zamieniony na ręczny przy gruncie. Wtedy tylko trzeba będzie zaznaczyć w RTS, że tarcza zaporowa odnosi się wyłącznie do toru wjazdowego na tory stacyjne i że można ją pominąć mimo sygnału Z1 przy wjeździe na tory lokomotywowni. Można rozważyć napisanie takiego wniosku do "Szefa Wszystkich Szefów" ;-)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.956 8 0
Drogi Michale - dziękuję Ci bardzo za chęć bycia Św. Mikołajem i złożoną deklarację. Nie zasługuję na takie wyróżnienie i specjalne traktowanie. Doceniam Twoją życzliwość i szczerość :)

Co do sygnalizacji świetlnej, jakiś czas temu tu na forum sam pytałem czy takie połączenie (sygnalizacji kształtowej ze świetlną) ma sens i istniało w realu. Osoby które wiedzą więcej w tym temacie - odradzały takie rozwiązanie.

Michale, skoro już tak analizujesz ten mój schemat, to zastanów się czy ustawienie tarczy zaporowej przy torze prowadzącym pod nawęglanie przed zasiekiem węglowym coś by zmieniło. Pytam, bo to jedyne miejsce gdzie istnieje szansa na wykonanie otworu montażowego do tarczy zaporowej (a może i manewrowej). Wspominam o Tm nie bez powodu, bo może kiedyś uda się takie nabyć i będę je mógł zamontować zamiast Tz na torze głównym dodatkowym. Wtedy też pojawiłyby się tam semafory wyjazdowe.
Pocieszeniem jest fakt, że w porównaniu do "gdańskiego Ostrowa" na "Ostrowie ostrowskim" sygnalizacji jest zdecydowanie więcej ... ;)

No i jeszcze taka refleksja mnie naszła - nie mam aspiracji zbudowania super makiety odzwierciedlającej rzeczywistość. Choć staram się zachować namiastki obowiązujących na kolei zasad - nadal będzie to tylko zabawka ... :) Muszę się spieszyć, bo zabraknie mi czasu na imprezy i wspólną zabawę.

Kolejny "rzut na taśmę" zaowocował montażem kolejnego zwrotnika oraz semafora wjazdowego na drugiej skrzynce przejściowej. Marne fotki w załączeniu ... ;)

Pozdrawiam !
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
Co do sygnalizacji świetlnej, jakiś czas temu tu na forum sam pytałem czy takie połączenie (sygnalizacji kształtowej ze świetlną) ma sens i istniało w realu. Osoby które wiedzą więcej w tym temacie - odradzały takie rozwiązanie.
To osoby, które wiedzą więcej w tym temacie najwyraźniej nie widziały takich połączeń w rzeczywistości - ja widziałem nie raz.

A przy okazji pytanie: do czego służy ta wielka szafa aparatowa przy semaforze wjazdowym?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.956 8 0
To osoby, które wiedzą więcej w tym temacie najwyraźniej nie widziały takich połączeń w rzeczywistości - ja widziałem nie raz...
Drogi Andrzeju, to właśnie z Tobą swego czasu dyskutowałem o możliwości zastosowania Tm świetlnej "(karzełka") ... Było to związane z problemem montażu kształtowej Tz na skraju skrzynki ... ;)

... A przy okazji pytanie: do czego służy ta wielka szafa aparatowa przy semaforze wjazdowym?
A jest za duża ? Sądzę, że podobne szafy do sterowania urządzeniami (rozjazdy, semafory, tarcze) były stosowane. Takie szafy będą zamontowane w rejonie zgrupowania rozjazdów/sygnalizacji (w międzytorzu) z jednej i drugiej strony stacji.
A dlaczego przy semaforach ? - kombinowałem jak tu zamaskować te nieszczęsne wkręty ... ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
Drogi Andrzeju, to właśnie z Tobą swego czasu dyskutowałem o możliwości zastosowania Tm świetlnej "(karzełka")
Nie pamiętam już tej rozmowy, ale chyba nie powiedziałem, że takie połączenie jest niemożliwe albo że nigdy nie występowało.
Sądzę, że podobne szafy do sterowania urządzeniami (rozjazdy, semafory, tarcze) były stosowane.
Nie pamiętam, czy przy urządzeniach suwakowych takie szafy były (przy przekaźnikach tak), ale na pewno nie przy semaforze wjazdowym, do którego dochodzi jeden kabel.
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
141 13 0
A dlaczego przy semaforach ? - kombinowałem jak tu zamaskować te nieszczęsne wkręty ...
Krzychu, spróbuj całą tę podstawę i okoliczny teren pokryć cienką warstwą pyłu ziemnego i zalej rzadkim wikolem, aby zamaskować przejście. Mankamentem jest ewentualne odskrobywanie przy awarii semafora, ale te nie zdarzają się często.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.956 8 0
Nie pamiętam już tej rozmowy, ale chyba nie powiedziałem, że takie połączenie jest niemożliwe albo że nigdy nie występowało...
Oczywiście Andrzeju - nigdy nie twierdziłeś (ani ja nigdzie tego nie napisałem), że taki "mix" nie występował. Sugerowałeś tylko, żeby jednak pozostać przy jednym rodzaju sygnalizacji (kształtowej) :)

Krzychu, spróbuj całą tę podstawę i okoliczny teren pokryć cienką warstwą pyłu ziemnego i zalej rzadkim wikolem, aby zamaskować przejście. Mankamentem jest ewentualne odskrobywanie przy awarii semafora, ale te nie zdarzają się często.
Grzesiu, chciałem tak zrobić ... O ile na jednej skrzynce takie zasypanie ziemią byłoby uzasadnione, to na tej drugiej gdzie semafor jest usytuowany na skarpie i betonowym fundamencie - byłoby trochę dziwne. Chyba, że faktycznie takie wypełnienia ziemią w realu miały miejsce.

Co do awaryjności napędów Viessmanna - to tu mam mieszane odczucia ... Wbrew pozorom, często się "zawieszają" i wymagają demontażu w celu ich "reanimacji" (właśnie czekam na uwzględnienie reklamacji jednego napędu Tz - tylko "brzęczy" ... ;) ). Jestem ciekaw, czy nowo zakupione semafory będą działać ...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.889 526 30
Znowu na mnie nakrzyczycie, ale ja nie kojarzę, żebym gdzieś w Polsce widział takie betonowe wielkie platformy pod semaforami. Zwykle stoją na wkopanych w ziemię pionowych fundamentach, a dookoła jest żwir, ziemia lub nawet rośnie trawa. Ja bym usunął tę szafę, a podstawę semafora zamaskowałbym naklejonym na niej małym arkuszem maty z imitacją ziemi lub trawy. W razie potrzeby ten arkusz można odkleić i dostać się do wkrętów. Same wkręty może dałoby się nieco głębiej wpuścić w płytę, żeby tak nie wystawały?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.956 8 0
Znowu na mnie nakrzyczycie, ale ja nie kojarzę, żebym gdzieś w Polsce widział takie betonowe wielkie platformy pod semaforami. Zwykle stoją na wkopanych w ziemię pionowych fundamentach, a dookoła jest żwir, ziemia lub nawet rośnie trawa...
Andrzeju, nikt nie będzie na Ciebie krzyczał ... Wszelkie sugestie/uwagi są mile widziane ... :)

Tak jak wspominałem, fundament/podstawę semafora na jednej skrzynce mogę zasypać ziemią/trawą. Wątpliwości mam do semafora na drugiej skrzynce (fotki w załączeniu), gdzie wykonany jest podest na skarpie nasypu. Nie mógł być mniejszy, bo podstawa semafora (do której mocowane są dwa osobne napędy) wymusiła taką a nie inną wielkość.

... Same wkręty może dałoby się nieco głębiej wpuścić w płytę, żeby tak nie wystawały?
Otwory w podstawie (pod wkręty) są delikatnie zagłębione. Grubość płytki podstawy jest niewielka i rozwiercenie otworów raczej nie spowoduje całkowitego zagłębienia i zrównania wkrętów z podstawą. Może uda się kupić wkręty z mniejszy łbem (na razie takich nie znalazłem).
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
Ja bym zainwestował i wymienił ramiona w semaforach z grubych plastikowych na metalowe. Są cieńsze i profilowane tak jak rzeczywiste i wyglądają duuużo lepiej. Tak zrobiłem w Świerkowie i teraz w Wyjazdowie.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.956 8 0
Ja bym zainwestował i wymienił ramiona w semaforach z grubych plastikowych na metalowe. Są cieńsze i profilowane tak jak rzeczywiste i wyglądają duuużo lepiej. Tak zrobiłem w Świerkowie i teraz w Wyjazdowie.
Tomku, to poproszę o jakieś "namiary" na ramiona i przy okazji info czy pasują do Viessmann-a, czy też trzeba coś przerabiać ... :)
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
141 13 0
Co do awaryjności napędów Viessmanna - to tu mam mieszane odczucia ... Wbrew pozorom, często się "zawieszają" i wymagają demontażu w celu ich "reanimacji"
Też mam ten problem z Viessmannem - już kilka razy wycinałem semafory z "ziemi". W ramach reanimacji wymieniam fabryczne napędy na MTB.

Wątpliwości mam do semafora na drugiej skrzynce (fotki w załączeniu), gdzie wykonany jest podest na skarpie nasypu.
Może zwyczajnie poszerz nasyp w tym miejscu. Jest tam trochę krzaków, więc powinny zamaskować to poszerzenie. Betonowy cokół wygląda fajnie, ale szpeci go podstawa semafora. Ewentualnie uformuj krzaki tak, żeby przysłaniały ten element.
 

Podobne wątki