• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Zdjęcia takich napędów (niestety, dośc małe) można znaleźć np. na stronie Repozytorium PKP
Super, że koledze @t_domagalski udało się znaleźć parę fotek. Trzeba tylko uważać, bo tam są zdjęcia zarówno elektrycznych napędów sygnałowych, jak i zwykłych mechanicznych (pędniowych), bo w różnych okręgach nastawczych są różne typy urządzeń srk.
Z mojej praktyki wynika, że tak montowano napędy najczęściej - ale nie znam statystyk. ;)
Przeglądając zdjęcia z Torunia na tej stronie znalazłem jedno, na którym, wprawdzie słabo, ale jednak widać napęd zwrotnicowy typu lekkiego A, w tym konkretnym wypadku przy wykolejnicy. Nie wiem tylko dlaczego wykolejnicę pomalowano na żółto, a nie na czerwono. Ale na zdjęciach widać też, że w Toruniu są zarówno stare napędy A, jak i nowsze ciężkie typu B - JEA29.

torun_wschodni_2_16 (1).jpg
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.624 8 0
Panowie, dziękuję za cenne informacje i wskazówki - dużo wyjaśniają.

W "Biblii" ("Elektromechaniczne urządzenia bezpieczeństwa ruchu pociągów") którą posiadam nie ma nic o napędach elektrycznych a są wyłącznie mechaniczne na pędnie drutowe (trybowe i kolankowe). Kształt skrzyni napędu z grubsza odpowiada wielkości i kształtowi dostępnych modeli pokryw napędowych. W skład takiego kompletu napędu wchodzi jeszcze skrzynka z kółkiem zwrotnym pędni - ten element świadomie pominąłem.

Niestety, nie znalazłem modelu pokryw napędów elektrycznych (prostokątnych). Pozostaje więc zastosować to co "wyrzeźbiłem" lub spróbować wykonać ten element z dwóch pokryw - nie wiem które rozwiązanie będzie lepsze.

Jeśli chodzi o napędy semaforów i tarcz, to mam to co oferuje producent :) Imitację napędu można uznać zarówno jako mechaniczną jak i elektromechaniczną (fotki w załączeniu) - tak jest uproszczona ...
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
W "Biblii" ("Elektromechaniczne urządzenia bezpieczeństwa ruchu pociągów") którą posiadam nie ma nic o napędach elektrycznych a są wyłącznie mechaniczne na pędnie drutowe (trybowe i kolankowe).
Bo to jest biblia tylko urządzeń mechanicznych (ręcznych i pędniowych), wbrew tytułowi książki. Generalnie są dwie, częściowo sprzeczne ze sobą klasyfikacje urządzeń sterowania. Stara, dzieląca urządzenia na elektromechaniczne (pędniowe, bo tam też jest trochę elementów elektrycznych) i elektryczne, dzielące się na dwie podgrupy: tzw. suwakowe i typowe przekaźnikowe (wtedy nie było jeszcze urządzeń komputerowych). Nowsza klasyfikacja, wprowadzona w latach 70. XX wieku, dzieli urządzenia ze względu na zasadę realizacji zależności i realizacji sterowania (nastawiania) urządzeń zewnętrznych W tej nowszej klasyfikacji rozróżnia się:
1) Urządzenia mechaniczne, gdzie zarówno zależności, jak i nastawianie zwrotnic i sygnałów odbywa się mechanicznie. W tej grupie rozróżnia się urządzenia ręczne (nastawianie zwrotnic i sygnałów na miejscu) i pędniowe (ześrodkowane), gdzie urządzenia nastawia się centralnie z nastawni za pomocą pędni. Ale w obu wypadkach zależności są realizowane na drodze mechanicznej (skrzynia zależności).
2) Urządzenia elektromechaniczne, gdzie zależności realizowane są mechanicznie (skrzynia zależności), ale nastawianie zwrotnic i sygnałów odbywa się elektrycznie. Są to urządzenia tzw. suwakowe i model takich właśnie urządzeń odwzorowuje kolega Krzysztof.
3) Urządzenia elektryczne, gdzie zarówno zależności, jak i nastawianie odbywa się elektrycznie. W tej grupie mamy urządzenia przekaźnikowe i komputerowe (oraz ich połączenia).

Przepraszam za mały odskok od zasadniczego tematu wątku, ale mam nadzieję, że te wyjaśnienia będą przydatne.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.624 8 0
Bo to jest biblia tylko urządzeń mechanicznych (ręcznych i pędniowych), wbrew tytułowi książki. Generalnie są dwie, częściowo sprzeczne ze sobą klasyfikacje urządzeń sterowania...

Przepraszam za mały odskok od zasadniczego tematu wątku, ale mam nadzieję, że te wyjaśnienia będą przydatne.
Dzięki Andrzeju !
Każda wiarygodna informacja jest wskazana (zwłaszcza dla osoby która niewiele w tym temacie wie ... ;) ).
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.624 8 0
Witam.
Dzisiaj krótko, tylko jedno pytanie ... ;)

Czy można kupić gotowy model wykolejnicy ? Jakieś "namiary", sugestie lub informacje - będę wdzięczny. Dodam, że interesuje mnie gotowy model do montażu na torze/szynie. Ponieważ zwrotnik oferuje KLUBA, stąd zadowoli mnie sama wykolejnica.

Za wszelki informacje - wielkie dzięki :)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.624 8 0
Zbyszku - wielkie dzięki !
Ciekawe, dlaczego ta strona mi nie "wyskoczyła" jak szukałem ... Model statyczny mi wystarczy, tylko nie wiem czy uda się wykonać wykolejnicę jako "otwartą" (nie ma żadnego info).
Oprócz wykolejnicy, w ofercie jest masę ciekawych pozycji które sobie zamówię. Są nawet imitacje napędów elektromechanicznych do rozjazdów ... ;)
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.240 30 1
Zbyszku - wielkie dzięki !
Ciekawe, dlaczego ta strona mi nie "wyskoczyła" jak szukałem ... Model statyczny mi wystarczy, tylko nie wiem czy uda się wykonać wykolejnicę jako "otwartą" (nie ma żadnego info).
Oprócz wykolejnicy, w ofercie jest masę ciekawych pozycji które sobie zamówię. Są nawet imitacje napędów elektromechanicznych do rozjazdów ... ;)
Można spróbować zrobić ją jako otwartą - trzeba kupić 2 szt. porozcinać odpowiednio i skleić potem w jedno jako otwartą.
Dzięki !
Ale Weinert oferuje model do samodzielnego złożenia ? (chyba ;)). Przeglądałem stronę i szczerze powiedziawszy - wykolejnicy nie znalazłem ...
Bo Weinert nie ma w ofercie modelu wykolejnicy
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
360 5 1
Weinert ma w swojej ofercie model elektrycznego napędu zwrotnicowego Siemensa S700. Wielkościowo odpowiada napędom typu "A" i tak samo jest montowany poprzecznie do toru. Jak słusznie zauważył Andrzej w realu za napędy "A" stosowano napędy JEA-29 z silnikami prądu stałego 136V, więc z powodzeniem można przy rozjazdach je zastosować zamiast szukania modeli napędów typu "A".
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.624 8 0
Weinert ma w swojej ofercie model elektrycznego napędu zwrotnicowego Siemensa S700. Wielkościowo odpowiada napędom typu "A" i tak samo jest montowany poprzecznie do toru. Jak słusznie zauważył Andrzej w realu za napędy "A" stosowano napędy JEA-29 z silnikami prądu stałego 136V, więc z powodzeniem można przy rozjazdach je zastosować zamiast szukania modeli napędów typu "A".
W ofercie producenta wykolejnicy są też takie imitacje napędów (fotka w załączeniu) - pytanie, czy takie Tomku mogą być ?
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
To z grubsza przypomina napęd typu B JEA29 (powinien być minimalnie dłuższy albo węższy, bo proporcje są nieco zaburzone, poza tym te łapy mocujące do podkładów są nieproporcjonalnie wielkie), ale od biedy mógłby być. Widziałem gdzieś w internecie trochę lepsze imitacje tych napędów, ale nie umiem tego znaleźć. W praktyce na stacjach z urządzeniami suwakowymi najczęściej była mieszanina napędów A i B, bo zwykle nie przeprowadzano kompleksowej wymiany starych napędów na nowe, a jedynie zastępowano pojedyncze egzemplarze typu A, których nie dało się już naprawić, nowymi typu B.
 

Podobne wątki