W "Biblii" ("Elektromechaniczne urządzenia bezpieczeństwa ruchu pociągów") którą posiadam nie ma nic o napędach elektrycznych a są wyłącznie mechaniczne na pędnie drutowe (trybowe i kolankowe).
Bo to jest biblia tylko urządzeń mechanicznych (ręcznych i pędniowych), wbrew tytułowi książki. Generalnie są dwie, częściowo sprzeczne ze sobą klasyfikacje urządzeń sterowania. Stara, dzieląca urządzenia na elektromechaniczne (pędniowe, bo tam też jest trochę elementów elektrycznych) i elektryczne, dzielące się na dwie podgrupy: tzw. suwakowe i typowe przekaźnikowe (wtedy nie było jeszcze urządzeń komputerowych). Nowsza klasyfikacja, wprowadzona w latach 70. XX wieku, dzieli urządzenia ze względu na zasadę realizacji zależności i realizacji sterowania (nastawiania) urządzeń zewnętrznych W tej nowszej klasyfikacji rozróżnia się:
1) Urządzenia
mechaniczne, gdzie zarówno
zależności, jak i
nastawianie zwrotnic i sygnałów odbywa się
mechanicznie. W tej grupie rozróżnia się urządzenia ręczne (nastawianie zwrotnic i sygnałów na miejscu) i pędniowe (ześrodkowane), gdzie urządzenia nastawia się centralnie z nastawni za pomocą pędni. Ale w obu wypadkach zależności są realizowane na drodze mechanicznej (skrzynia zależności).
2) Urządzenia
elektromechaniczne, gdzie
zależności realizowane są
mechanicznie (skrzynia zależności), ale
nastawianie zwrotnic i sygnałów odbywa się
elektrycznie. Są to urządzenia tzw. suwakowe i model takich właśnie urządzeń odwzorowuje kolega Krzysztof.
3) Urządzenia
elektryczne, gdzie zarówno
zależności, jak i
nastawianie odbywa się
elektrycznie. W tej grupie mamy urządzenia przekaźnikowe i komputerowe (oraz ich połączenia).
Przepraszam za mały odskok od zasadniczego tematu wątku, ale mam nadzieję, że te wyjaśnienia będą przydatne.