• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.480 9 0
Witam po świętach ... :)
"Młoda szarańcza" (czytaj: moje wnuczki) zmieniła miejsce "żerowania" na inne i po uprzątnięciu powstałego bałaganu - wróciłem do swojego hobby.

Dojechał obiecany przez Krzyśka Koja wagon kryty który od razu trafił na "warsztat". Model z początkowego okresu produkcji PIKO (ma zapewne z 50 lat) okazał się prawdziwym wyzwaniem. Tworzywo stało się kruche i już przy rozbiórce modelu urwałem kilka elementów. W pudle wykonałem otwory okienne w które wkleiłem ramy okienne z pozostałych resztek budynku Auhagena. Szybki wkleję jak naniosę na model oznaczenia i pomaluję go lakierem bezbarwnym. Wnętrze wagonu pomalowałem na jasny kolor, w dachu zamontowałem kominek od "kozy" i rurę wydechową od motopompy. W jednej ścianie czołowej zamontowałem imitację kolan węży do wody oraz w obu zamontowałem wsporniki końca pociągu i imitację sprzęgów powietrznych.

Tendry zaczęte jeszcze przed świętami (razem z wagonem technicznym) zostały pomalowane farbą czerwoną RAL 3000 (miała być matowa a błyszczy się jak "psu ja...a"). Na tendrach oprócz skrzyń węglowych usunąłem też lampy i zbędne stopnie wejściowe. Pokrycie tendrów wykonałem z blachy miedzianej i na nie przykleiłem imitacje pomostów przejściowych oraz drabinki wejściowe. Wokół krawędzi tendrów wykonałem barierki ochronne, zamontowałem rury odpowietrzające zbiorniki a wzdłuż ram (ostoi) wykonałem imitację rurociągu podającego wodę do motopompy. Brakuje giętkich połączeń rurociągu pomiędzy tendrami i wagonem technicznym (tu muszę dokupić koszulkę termokurczliwą o mniejszej średnicy). Tradycyjnie dołożyłem wsporniki końca pociągu i sprzęgi powietrzne.

Dużo problemu sprawiło mi wykonanie imitacji armatki wodnej - to ze względu na niewielką wielkość elementu. Ale z pomocą różnych "śmieci" udało się coś "wyrzeźbić" ... ;) Podstawa armatki to zsyp wagonu samowyładowczego od ROCO. Głowica armatki to też jakiś element parowozu od ROCO (nawet nie wiem jak się nazywa), "lufę" wykonałem z rury spadowej (oczywiście modelu budynku) a pochwyt armatki z kierownicy motocyklowej KIBRI. Od siebie dołożyłem wygięty drucik ... ;)
Do wykonania wsporników węża zasilającego armatkę wodną wykorzystałem elementy lamp montowanych na ścianie budynku (też KIBRI).

I to tyle ... Zamieszczam fotki z okresu prac, te z efektu końcowego będą wieczorkiem (jak je obrobię).

Pozdrawiam :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.480 9 0
I obiecane fotki składu p-poż. Skład wymaga jeszcze dalszej "obróbki", muszę wykonać blachy pomostów na połączeniu tendrów, giętkie elementy łączenia rurociągów i zasilania armatki wodnej, połączenia tendrów i wagonu (bo te oryginalne w ogóle się nie nadają) oraz oznaczenia. Te zdeklarował się opracować Krzysiek Koj i jak tylko je otrzymam - zlecam wykonanie kalek. Na koniec pozostanie brudzenie i zabezpieczenie lakierem matowym (mam nadzieję, że modele już tak się nie będą błyszczeć ....) Na chwilę obecną - dalsze prace przy składzie przerywam.

W załączeniu fotki. Dwie pierwsze przedstawiają skład p-poż. MD Kluczbork. Właśnie na tym zestawie się wzorowałem. Do swojego składu dołożyłem parę innych elementów których tu nie ma - barierki ochronne, rury odpowietrzające i pomosty oraz kominki na wagonie sprzętowym. Krzysiek podesłał masę fotek unikalnego taboru p-poż. więc było w czym wybierać i na czym się wzorować.

Fotki archiwalne podesłane przez Krzyśka, a "wyłowione" z netu przez Rysia Boduszka (i za Jego zgodą publikuję. Autora nie podam, bo nie wiem kto fotki wykonał). Można samodzielnie porównać czy model chociaż trochę przypomina oryginał. Ponieważ ja nie mam zbyt wygórowanych ambicji, z unikalnego składu który trafi na stan parowozowni Ostrów Wielkopolski - bardzo się cieszę :)

Przy okazji dziękuję wszystkim osobom za okazaną pomoc w realizacji tego nietypowego zamierzenia/projektu :)

Pozdrawiam !
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.480 9 0
Witam !
Dzisiaj zwracam się do Szanownych Kolegów którzy posiadają wiedzę związaną z sygnalizacją o pomoc. Zanim zacznę wiercić i demolować to co dotychczas udało mi się wykonać - proszę o opinię czy zaproponowane rozmieszczenie semaforów, tarcz zaporowych i manewrowych jest akceptowalne i zgodne z zasadami/przepisami.

Ponieważ zdecydowałem się na zastosowanie kolejnych karzełkowych tarcz manewrowych, muszę "w trybie pilnym" zmienić rozmieszczenie sygnalizacji. Związane jest to z trwającymi intensywnymi pracami budowy pulpitu kostkowego. Oprócz Tm, udało się dokupić semafor dwuramienny/dwustawny. Tu muszę pokombinować z napędem, bo tradycyjnie coś mu "dolega" ...

Za wszelkie konstruktywne uwagi będę wdzięczny :) W załączeniu zaktualizowany schemat torowy.

Na koniec, kolejny raz muszę pozytywnie wypowiedzieć się o producencie tarcz manewrowych - Modelarstwo Bogusław Oczoś. Dwa dni po złożeniu zamówienia, niedostępne elementy były w mojej skrzynce pocztowej. Jakość ich wykonania - super !

Pozdrawiam !
 

Załączniki

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
255 1 0
Większość tarcz zaporowych do wymiany na manewrowe.

Tarcza zaporowa zatrzymuje jazdę pociągową (spod semafora kształtowego) ale spod niej podajemy manewr. Czyli na żeberkach są bezzasadne.

Czyli do Tz jedziemy na semafor a od Tz jedziemy manewrem. Przy jeździe pociągowej (na semafor) pomijamy Tm i zatrzymujemy się dopiero pod kolejnym semaforem lub Tz.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.598 35 1
Większość tarcz zaporowych do wymiany na manewrowe.

Tarcza zaporowa zatrzymuje jazdę pociągową (spod semafora kształtowego) ale spod niej podajemy manewr. Czyli na żeberkach są bezzasadne.

Czyli do Tz jedziemy na semafor a od Tz jedziemy manewrem. Przy jeździe pociągowej (na semafor) pomijamy Tm i zatrzymujemy się dopiero pod kolejnym semaforem lub Tz.
Wyjazdy z lokomotywowni i wjazdy do lokomotywowni powinny być na Tz (tak było w czasach sygnalizacji kształtowej przynajmniej w Białymstoku). Dlatego układ torowy wydaje mi się usprawiedliwiać aktualne rozmieszczenie Tz. Co do Tm, to przydałyby się Tm za ostatnim rozjazdem. W obecnym układzie można podać Ms2 przy wyjeździe z toru głównego, ale żeby po ułożeniu przebiegu lokomotywa mogła ruszyć w kierunku parowozowni trzeba machać chorągiewką :). Szkoda, że tarcze mają okrągłe drzwiczki rewizyjne. W tamtych czasach raczej byłyby kwadratowe. Ale fajnie że tak jak kiedyś są nieco przysadziste. Czy jest szansa na porównanie tarczą od KLUBY?
Tu na zdjęciu Tz przed granicznikiem osłania wjazd do lokomotywowni od strony zachodniej.
przed granicznikiem.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.455 552 30
To wszystko, co wyżej napisał kolega @Tarka to generalnie prawda. Ale jest jedno ale: jak słusznie zauważył też kolega @bstok70, w dawnych systemach srk stosowano zasadę, że do sygnalizowania jazd lokomotyw w rejonie lokomotywowni używa się właśnie tarcz zaporowych, nawet tam, gdzie nie ma jazd pociągowych. Nie wiem, jakie było wtedy uzasadnienie stosowania Tz, a nie Tm, ale tak było. Być może przejęto to z kolei niemieckich, gdzie w sygnalizacji kształtowej nie było odpowiednika tarczy manewrowej. No i oczywiście dawniej nie było świetlnych tarcz manewrowych. Stosowanie tarcz manewrowych (kształtowych i świetlnych) zasadniczo powinno być związane organizacją przebiegów manewrowych i ich odpowiednim zabezpieczeniem. To z kolei wymaga dodatkowych elementów w mechanicznych skrzyniach zależności. Dlatego też dawniej, przy urządzeniach manewrowych zasadniczo zakładano jazdy manewrowe niezorganizowane, tylko na sygnały ręczne. Kształtowe tarcze manewrowe stosowano tylko w wyjątkowych wypadkach, gdy miejsce jej ustawienia było oddalone od nastawni i personel nastawni nie miał możliwości dawania sygnałów ręcznych.

Zastosowanie w urządzeniach mechanicznych świetlnych tarcz manewrowych też stosuje się raczej wyjątkowo i wymaga to urządzenia w jakiś sposób uzależnień pomiędzy stanem poszczególnych urządzeń i możliwością wyświetlenia sygnału zezwalającego na jazdę manewrową. W wypadku makiety kolegi Krzysztofa mamy hybrydę urządzeń mechanicznych i częściowej sygnalizacji świetlnej. Trudno mi podać pełną propozycję sygnalizacji, ale zwróciłem uwagę na pewne elementy. Przyjąłem zasadę, że zjazd z torów stacyjnych na tory parowozowni oraz wyjazdy z parowozowni na tory stacyjne będzie sygnalizowany tarczami zaporowymi. Wyjątkiem są Tm2, Tm3 i Tm4, które ustawiono przed semaforami wyjazdowymi. Na terenie parowozowni jazdy będą niezorganizowane, na sygnały ręczne. Z tego powodu należy usunąć Tm1, jako zbędną. Zamiast dwóch Tz przy torach 4 i 18 należałoby ustawić jedną bezpośrednio przed rozjazdem krzyżowym, bo inaczej jazda z toru 18 na tor 8 wymagałaby sygnału na Tz, podanego z nastawni.

Mam wątpliwość co do Tz ustawionej przy torze 4 przed rozjazdem, kierującym w bok, do parowozowni. Z jednej strony to właśnie jest uzasadnieniem jej istnienia, ale z drugiej strony pociąg wjeżdżający ze szlaku na tor 4 musi się przed tą tarczą zatrzymać, chyba że podanie semafora wjazdowego będzie związane z zamknięciem tej zwrotnicy na wprost i z podaniem również tej Tz. Ale wtedy konieczny jest albo semafor wyjazdowy albo tarcza zaporowa na końcu toru 4 z prawej strony.

Proponuję przeniesienie Tz na odcinek toru między anglikiem pod kładką a rozjazdem w torze 4, żeby nie blokować jazd po torze 20 i z toru 22 na tor 20. Te jazdy mogą odbywać się bez zgody nastawni, bo przebiegi pociągowe będą zabezpieczone odpowiednim położeniem prawej zwrotnicy anglika (pod kładką). Dlatego też usunąłem Tz na torze 20 i 22.

Ponadto przesunąłem niektóre sygnalizatory bliżej ukresów rozjazdów, można to też rozważyć w odniesieniu do semaforów wyjazdowych i Tm przed nimi.

Podana niżej propozycja nie jest idealna, ale nie umiem zaproponować niczego lepszego.

Schemat torowy MD Ostr — kopia.jpg


Szkoda, że tarcze mają okrągłe drzwiczki rewizyjne. W tamtych czasach raczej byłyby kwadratowe.
Ale tarcze świetlne zainstalowano w latach 70. XX wieku, a wtedy były już te aluminiowe z drzwiczkami owalnymi. ;)
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.659 19 9
Wyjazdy z lokomotywowni i wjazdy do lokomotywowni powinny być na Tz [...]
Tu na zdjęciu Tz przed granicznikiem osłania wjazd do lokomotywowni od strony zachodniej.
...jak słusznie zauważył też kolega @bstok70, w dawnych systemach srk stosowano zasadę, że do sygnalizowania jazd lokomotyw w rejonie lokomotywowni używa się właśnie tarcz zaporowych, nawet tam, gdzie nie ma jazd pociągowych. Nie wiem, jakie było wtedy uzasadnienie stosowania Tz, a nie Tm, ale tak było.
Może dlatego, że ze wszystkich sygnałów, sygnał tarczy zaporowej Z1 jest "najsilniejszy". Oznacza bowiem sygnał "Stój" dla każdego rodzaju taboru bez wyjątku. Sygnał Z1 (oraz analogiczne Z1wk, Z1wg, Z1o) chronił przed wjazdem w miejsca, gdzie istniała realna, fizyczna przeszkoda - koniec toru (kozioł oporowy), wykolejnica, czy chćby... dół obrotnicy.
Sygnału Z1 nie dało się "zignorować" jak sygnały S1, Sr1 lub Sm1.

Zastanawia mnie teraz, czy stosowanie Tz w lokomotywowniach miało związek z tym, że do lokomotywowni zjeżdżały lokomotywy "liniowe", których maszynistom mogło się jeszcze wydawać, że jadą jazdą pociągową. :D Sygnał Z1 definitywnie rozwiewał wtedy wszelkie wątpliwości. :ROFL:
Wiem, teza dość śmiała. Ale może po paru parowozach ugrzęźniętych w dole obrotnicy jeszcze w XIX w. ktoś przyjął taką zasadę, która nastepnie przez 100 lat była powielana jak tradycja...
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.455 552 30
Sygnał Z1 (oraz analogiczne Z1wk, Z1wg, Z1o) chronił przed wjazdem w miejsca, gdzie istniała realna, fizyczna przeszkoda - koniec toru (kozioł oporowy), wykolejnica, czy chćby... dół obrotnicy.
Nie tylko, Z 1 oznacza także koniec jazdy pociągowej, gdzie dalej można było jechać tylko na zasadzie jazdy manewrowej.
Sygnału Z1 nie dało się "zignorować" jak sygnały S1, Sr1 lub Sm1.
A to niby dlaczego nie dało się "zignorować"? Czyżby sygnał Z 1 ustawiał barykadę na torze? ;) A sygnału Sm1 nie znam, może kolega @t_domagalski wyjaśnić, co to takiego?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.480 9 0
Panowie - wielkie dzięki !!!! :)

Nie pozostaje nic innego jak odnieść się do uwag Andrzeja:

1. Tm1 wcześniej nie było - została zamontowana po zwróconej przez Michała @bstok70 uwadze, że jej nie ma (i który sam ją zasponsorował :) ).

2. Ustawienie jednej wspólnej Tz dla torów 4 i 18 przed "anglikiem" będzie raczej niemożliwe, a to ze względu na brak miejsca (ukres "anglika" na początku iglic rozjazdu).
Widoczna na schemacie Tz przy torze 18, w rzeczywistości usytuowana jest w połowie długości rozjazdu. Muszę schemat poprawić ... No i ten rozjazd sterowany jest z nastawni ...

3. Tor nr 4 - zapewne przejdzie do historii ... ;) W początkowych założeniach miał być torem manewrowym/technicznym dla lokomotyw, jednak po wielu sugestiach i namowach Kolegów aby zmienić przeznaczenie na tor główny dodatkowy osłonięty semaforami wyjazdowymi - wymyśliłem sobie rozwiązanie polubowne ...
Wyjazd lokomotyw po obsłudze w parowozowni do oczekujących składów (stacja przypisana do parowozowni znajduje się po stronie lewej) na wskazanie semafora. Na tym samym torze (nawet z wykorzystaniem "żeberka") mają też być doczepiane wagony do składów pociągów zbiorczych - wyjazd tylko w stronę lewą na wskazanie semafora.
Generalnie, zasadniczą funkcją/przeznaczeniem toru nr 4 pozostanie funkcja toru technicznego przez który będzie odbywał się wjazd na teren parowozowni (do punktu kontroli lokomotyw na torze nr 20) oraz dojazdu do bocznicy zakładowej. Nie przewiduję wyjazdu pociągów z toru 4 w prawą stronę.
Wskazane prze Ciebie Andrzeju proponowane miejsce przeniesienia Tz - też nie do końca uda się zrealizować. Tz (lub semafor, bo też takie rozwiązanie brałem pod uwagę) musiała by być ustawiona już przed kładką, bo w rzeczywistości rozjazd jest na wysokości "anglika".

4. Sygnalizatory są zdecydowanie bliżej ukresów - jak widać, schemat układu torów nie jest idealnym odzwierciedleniem rzeczywistego rozmieszczenia Rz na makiecie (mam na myśli odległości pomiędzy nimi).

5. Michale, porównanie z tarczą KLUBY jest możliwe, muszę tylko poczekać aż skrzynka z Twoją Tm wróci od szwagra. Tm jest już zamontowana i w trakcie podłączania "do sieci" ... ;) Chyba, że zadowolą Cię wyłącznie fotki Tm Pana B. Oczosia ...

6. Co do dodatkowych Tm za końcowymi rozjazdami - to może lepiej będzie całkowicie zrezygnować z Tm ustawionymi przed semaforami wyjazdowymi ?
Brak Tm za rozjazdami zrekompensuje bezpośrednia bliskość nastawni. "Machanie" chorągiewką (podawanie sygnałów) będzie widoczne ... ;)
 
Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.598 35 1
Na terenie parowozowni jazdy będą niezorganizowane, na sygnały ręczne. Z tego powodu należy usunąć Tm1, jako zbędną. Zamiast dwóch Tz przy torach 4 i 18 należałoby ustawić jedną bezpośrednio przed rozjazdem krzyżowym, bo inaczej jazda z toru 18 na tor 8 wymagałaby sygnału na Tz, podanego z nastawni. ;)
1. Tm1 wcześniej nie było - została zamontowana po zwróconej przez Michała @bstok70 uwadze, że jej nie ma ;)
Nadal tak uważam, bo wszystkie zwrotnice w tym okręgu są scentralizowane. To są tory stacyjne. Tm1 osłania wjazd na tor komunikacyjny. Chyba, że coś się zmieniło?
A tarcze manewrowe bym absolutnie zostawił - dają super klimat i ogromną wygodę przy prowadzeniu manewrów. Nadal uważam, że powinny być dodatkowo tarcze manewrowe w kierunku przeciwnym.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.480 9 0
... To są tory stacyjne. Tm1 osłania wjazd na tor komunikacyjny. Chyba, że coś się zmieniło ?
Nic się nie zmieniło ... :)
... A tarcze manewrowe bym absolutnie zostawił - dają super klimat i ogromną wygodę przy prowadzeniu manewrów. Nadal uważam, że powinny być dodatkowo tarcze manewrowe w kierunku przeciwnym.
To musiałbym dokupić co najmniej trzy kolejne (a najlepiej cztery). O ile jest to możliwe i wykonalne technicznie (mówię o ich montażu na skrzynkach), to gorzej byłoby z reakcją szwagra na wiadomość o kolejnych, dodatkowych elementach sygnalizacji ... ;)

A skoro już tak o tych dodatkowych Tm dywagujemy, to według Was Drodzy Koledzy, powinny być usytuowane zaraz za rozjazdami czy też przed semaforami wjazdowymi (to w tych dwóch przypadkach) ?
 
Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.598 35 1
W międzytorzu czy po stronie niewłaściwej (mam na myśli te dwie Tm) ? ;)
No oczywiście, że tak jak napisał AH! Cała idea tarczy karzełkowej, to możliwość ustawienia sygnalizatora w zawężonej, dolnej części skrajni. I jeśli dobrze pamiętam, to jest to wysokość mniej więcej trzech komór. Stąd nie ma karzełków czterokomorowych, bo by wchodziły w tę szerszą część skrajni.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.480 9 0
Dzięki Panowie !
Skoro jest takie "parcie" na te Tm - to nie pozostaje nic innego jak z problemem się zmierzyć ...

Muszę porozmawiać ze szwagrem czy jest w stanie na pulpicie "upchnąć" dodatkowe elementy, no i z producentem, czy kolejny raz ulegnie prośbom "natręta" i złoży jeszcze cztery sztuki ...

Gdybym długo na forum się nie udzielał, będzie to oznaczało, że szwagier stracił cierpliwość a ja trafiłem na SOR ... ;)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.480 9 0
Śpieszę z informacją, że rozmowa ze szwagrem przebiegła w atmosferze wzajemnego zrozumienia - czyli, udało się Go przekonać ... ;) Teraz czkam na info od producenta tarcz ...

Zamieszczam poprawiony/skorygowany schemat układu torowego i sygnalizacji. Szanownych Kolegów - proszę o weryfikację :)
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.480 9 0
Witam !
Przerwane chwilowo prace nad taborem, wykorzystałem na "szybki" montaż trzech Tm na makiecie. Głowica północna obsługiwana z nastawni OW2 otrzymała docelową sygnalizację. Teraz wszystko sobie spokojnie wysycha ... ;)

Producent Tm kolejny raz okazał cierpliwość i wyrozumiałość ... Do końca tygodnia mają dojechać kolejne cztery Tm na głowicę południową i tym samym rozdział "przebudowy i zmian" sygnalizacji na makiecie definitywnie zamykam. Już nikt na nic więcej mnie nie namówi ... ;)

W załączeniu parę fotek.
Pozdrawiam !
 

Załączniki

Podobne wątki