• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.109 9 0
Czy takie dźwigniki nie stały na szynach które stanowiły posadzkę?
Wszystko zależy jak wykonana jest posadzka. Generalnie konstrukcja tych dźwigników (zarówno wagonowych jak i do lokomotyw) nie przewiduje mocowania do fundamentu. Oczywiście posadzka w miejscu ustawienia podnośników powinna mieć odpowiednią wytrzymałość oraz być w miarę równa.

Faktem jest, że stosowane jest też rozwiązanie polegające na montażu/zabetonowaniu w posadzce prowadnic/szyn, które przeważnie są wykonane z ceownika ("U"). Te "korytka" (dwa pod każdą kolumną) służą do przesuwania podnośników które z kolei są wyposażone w cztery stalowe rolki (w podstawach). Ale ten ruch odbywa się równolegle do toru/szyn i związany jest z częstą zmianą rozstawu kolumn w zależności od punktów podparcia pudła wagonu lub lokomotywy. Ogólnie ujmując - prowadnice nie są elementem fundamentu.

W oferowanych modelach podnośników, podpory ("szuflady") są wykonane w wersji wysuniętej (moim zdaniem mogłyby być trochę krótsze, mniej wysunięte). Aby postawić na nich loka lub wagon, kolumny należy rozsunąć. W realu kolumny są zdecydowanie bliżej toru, gdzie podstawy podnośników są prawie przy samej szynie. Pomimo tej drobnej niedogodności - modele są wykonane bardzo realistycznie i chyba nie ma lepszego zamiennika.

Na koniec moja mała sugestia dla producentów drobnych elementów na makiety kolejowe - brakuje modelu obrabiarki do kół tzw. "podtorówki". Obrabiarki służyły (i służą nadal) do reprofilacji kół lokomotyw bez konieczności ich demontażu. Chociaż ja już raczej nie mam szans na montaż takiej maszyny w swojej "szopie", to z pewnością znajdą się chętni którzy zaczęli lub mają w planach budowę parowozowni/lokomotywowni/warsztatów naprawczych ... :)
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki