• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.319 504 30
rozrzucenie wszystkich budynków jest prawie idealne (zdjęcia lotnicze)
"Wojskowe" zdjęcia lotnicze nie satelitarne boobla
Ale do zobaczenia "rozrzucenia wszystkich budynków" chyba zdjęcia Google wystarczą? ;) A nawiasem mówiąc, kolega @JacaOstrow ma dostęp do "wojskowych zdjęć lotniczych", tylko nie może ich wrzucić na forum? To po co w ogóle o tym wspominać, żeby się pochwalić? Skoro i tak Google Maps wystarczą do tego, co nam jest potrzebne...
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.633 8 0
Kurcze, ale dyskusja się wywiązała ... ;)

Oj, Michał strasznie kombinujesz. Jest dobrze. Te żurawie są dla doboru wody dla pociągów przelotowych, a przecież obowiązuje ruch prawostronny. Pamiętaj, że założenie jest takie, że sąsiednia stacja jest duża i tam pociągi zaczynają lub kończą bieg więc tutaj dobór wody jest tylko awaryjny. Tutaj zatrzymywać się będą tylko lokalne pociągi pasażerskie, a wszystkie inne tylko "na przelot". To wynika wprost z układu torowego, więc nikt nie będzie robił planowych postojów dla doboru wody bo zablokuje linię. Taki dobór wody to min. 10 min postoju.
Kolega Tomasz wyjaśnił już wszystko :) Od samego początku miał to być tylko przystanek dla lokalnych pociągów dowożących pracowników do i z fabryki. W "realu" nic takiego nie ma (i nie było) choć budowę takiego przystanku swego czasu planowano.

Złożonych chyba z 1 wagonu...
Ale tak, tak, rozumiem... urok skali wymusił skróty.
Peron ma 139 cm długości, co po przeliczeniu daje nam prawie 121 m w "realu". Wskaźniki W4 ustawione są w pewnej odległości za końcami peronu (uwzględniają długość parowozu) co powoduje, że przy krawędzi peronu zmieści się co najmniej 9 trzyosiowych "boczniaków". Sądzę, że taki dziewięciowagonowy skład pociągu z III epoki będzie wyglądał całkiem realnie. "Kible" w tym okresie jeszcze w Ostrowie nie jeździły ... ;)


Zobacz załącznik 983443
Zaznaczyłem na zielono schemat sprzed dwóch stron :)
Dawno nieaktualny... Jakby dobrze się przyjrzeć, to na tym schemacie są tez semafory wjazdowe z torów niewłaściwych, co samo w sobie byłoby dość kuriozalne przy urządzeniach mechanicznych, a w dodatku ustawione nieprawidłowo, na międzytorzu. Aktualny schemat jest inny, ale zostawiam Krzysztofowi decyzję co do jego publikacji.
Zgadza się. Poprawiony/skorygowany schemat już zamieszczałem, ale zamieszczę go raz jeszcze. I jak to u mnie bywa - pewnie jeszcze się zmieni, bo uzgodniliśmy z Andrzejem pewne poprawki i czekam cierpliwie na efekt Jego przemyśleń ... :)

No i na koniec - makieta parowozowni nie jest wierną repliką tej prawdziwej ostrowskiej. Układ torów jest wymyślony (choć starałem się zachować podobieństwa) i jest wynikiem kompromisu - makieta miała umożliwiać zabawę w domu a nie wyłącznie na imprezach modelarskich. Stąd elementy zbędne "w realu", a wykonane na makiecie.

Chciałbym również podać powód konieczności złożenia całej makiety "do kupy" i wykonania fotografii. Fotografie były potrzebne projektantowi stoiska wystawowego PTS na tegoroczne TRAKO. Jest szansa, że będzie okazja zaprezentować tabor który był budowany i modernizowany w ostrowskich zakładach. Ja natomiast cieszę się, że obecny Zarząd Spółki przywiązuje tak dużą wagę do historii firmy. Ale to już zupełnie inny temat ... :)
Pozdrawiam !
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
Zgadza się. Poprawiony/skorygowany schemat już zamieszczałem, ale zamieszczę go raz jeszcze. I jak to u mnie bywa - pewnie jeszcze się zmieni, bo uzgodniliśmy z Andrzejem pewne poprawki i czekam cierpliwie na efekt Jego przemyśleń ... :)
Dałbym już spokój ale Kolega Gawryluk wierci mi dziurę w brzuchu. A wszystko przez to, że wciąż dzięki uprzejmości Piotra (@Salsa ) pracujemy na Twoim poprzednim arcydziele. Teraz pełni ono na wystawie funkcję pokazową, a ruch dalekobieżny odbywa się po torach głównych z dala od gwizdawek parowozów i gwaru pracowników. Z Gawrylukiem tylko raz uczestniczyliśmy w imprezie w wersji MMO (mega maxi odlot), kiedy @KrzysioRut stworzył rozkład jazdy, w którym uwzględniono nie tylko podmianę lokomotyw w parowozowni ale i był czas na pełne obrządzanie lokomotyw. Mam więc pytanie do Ciebie: Czy na imprezach Twoja nowa parowozownia może być włączana w wersji MMO na przykład stojąc przy jednej ze stacji technicznych? Bo jeśli tak, to są pewne - moim zdaniem - nieprawidłowości w schemacie sygnalizacji. Ponieważ masz trapez tylko przy części zachodniej zakładam, że stacja techniczna lub inna korzystająca z Twojej parowozowni będzie od strony zachodniej. Uznajmy ją za początek linii kolejowej. Da nam to numerację torów od dołu do góry. Parowóz do obrządzania i szopy, oleje, węgiel, mazut oraz elementy wykorzystywane w fabryce będą wjeżdżać od zachodu na tor 4. Na jego końcu jest Tz i to jest OK. Ale jak wyprawisz parowóz, puste wagony czy produkty z fabryki do stacji technicznej? Wyjazd z toru 4 nie powinien odbywać się na wskazanie tarczy zaporowej, bo jazdy między "szufladą", a Ostrowem to jazdy pociągowe, a nie manewrowe. Będziesz miał tylko jeden tor 2 na wysyłanie składów i lokomotyw do stacji technicznej. Stąd wydaje mi się, że semafor wyjazdowy z toru 4 niesłusznie został zamieniony na Tz. O ile Drodzy Nauczyciele mają rację w odniesieniu do stacji realistycznych, o tyle w realiach H0, w razie pełnego zaangażowania parowozowni w zabawę i na przykład pokazy dla widzów, zakorkujesz się. Rozwiązaniem byłby trzeci tor komunikacyjny, na którym odbywałyby się jazdy manewrowe łączące parowozownię z obsługiwaną przez nią stacją techniczną. Ale to już się nie może stać (nie tylko z powodu zakończenia prac u Ciebie) ale i dlatego, że szuflady do tego nie są przystosowane. Ale rozbudowanie urządzeń srk i dorzucenie żurawi wodnych jeszcze jest możliwe (lub choćby uwzględnienie rozbudowy urządzeń srk) i mogłoby być dobrą opcją. Według mnie planowany ruch manewrowy znacząco przewyższa możliwości układu torowego Ostrowa. Można by to neutralizować większą ilością przebiegów.
Już z Gawrylukiem nie będziemy więcej gardłować ale musieliśmy o tym napisać choć raz, ponieważ będąc sezonowymi pracownikami pierwszego Ostrowa mamy możliwość przekonania się jak to funkcjonuje (do dziś!!) na Twojej stacji. Nawet na niej, mimo bogatszego układu torowego, trzeba się nieźle "nagimnastykować" by w miarę "po Bożemu" przyjąć, lub wyprawić zwłaszcza składy z paliwem lub do/z fabryki. Oczywiście się daje, ale chorągiewki i rozkazy "S" są na porządku dziennym.
IMG_20230513_133045.jpg

Czasem trzeba się było nawet wesprzeć dodatkowym sygnalizatorem, by pełni zapału do pracy maszyniści nie wpakowali się pod jakiś ekspres ;-)
Tz.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.319 504 30
Stąd wydaje mi się, że semafor wyjazdowy z toru 4 niesłusznie został zamieniony na Tz.
Dobrze Ci się, Michale, wydaje. Tor 4 będzie torem głównym dodatkowym i będzie miał semafory wyjazdowe w obu kierunkach. Koncepcja, żeby na stacji nie było w ogóle torów głównych dodatkowych jest z gruntu niewłaściwa, także, a może przede wszystkim w realu (niezależnie od tego, gdzie i jak ta makieta miałaby być włączona do większego układu). Krzysztof dał się przekonać, ale w poprzednim wpisie zamieścił swoją ostatnią wersję planu. Na tej wersji pracujemy z @Tomek K nad sygnalizacją, ale żeby nie wzbudzać za dużo emocji nie pokazujemy jej dopóki nie zostanie ostatecznie ustalona.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.633 8 0
... Mam więc pytanie do Ciebie: Czy na imprezach Twoja nowa parowozownia może być włączana w wersji MMO na przykład stojąc przy jednej ze stacji technicznych? ,,,

... Rozwiązaniem byłby trzeci tor komunikacyjny, na którym odbywałyby się jazdy manewrowe łączące parowozownię z obsługiwaną przez nią stacją techniczną. Ale to już się nie może stać (nie tylko z powodu zakończenia prac u Ciebie) ale i dlatego, że szuflady do tego nie są przystosowane...
Drogi Michale, nie widzę przeszkód aby parowozownia była w bezpośrednim sąsiedztwie stacji technicznej. Którą stroną byłaby połączona - będzie decyzją organizatora/osoby projektującej makietę. Osobiście bardziej "leży" mi strona o której piszesz ... :)

Najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby powstanie nowej, dużej stacji węzłowej zakończonej z jednej strony skrzynką przejściową pasującą do mojej. Jeśli byłaby taka potrzeba - jestem w stanie taką "specjalną" skrzynkę dla siebie wykonać. Zamiast istniejących skrzynek ze znormalizowanymi profilami przejściowymi - wstawiałbym tę "specjalną". I tu byłaby możliwość wykonania skrzynki 3 lub 4 torowej - w zależności z której strony makiety miałaby być montowana.

Można też przebudować makietę stacji już istniejącej (w sposób opisany powyżej) - ale czy znajdzie się osoba, która dobrowolnie zdecyduje się na ciągłe towarzystwo starego dziada ? ;)
 
Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
Drogi Michale, nie widzę przeszkód aby parowozownia była w bezpośrednim sąsiedztwie stacji technicznej. Którą stroną byłaby połączona - będzie decyzją organizatora/osoby projektującej makietę. Osobiście bardziej "leży" mi strona o której piszesz ... :)

Najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby powstanie nowej, dużej stacji węzłowej zakończonej z jednej strony skrzynką przejściową pasującą do mojej. Jeśli byłaby taka potrzeba - jestem w stanie taką "specjalną" skrzynkę dla siebie wykonać. Zamiast istniejących skrzynek ze znormalizowanymi profilami przejściowymi - wstawiałbym tę "specjalną". I tu byłaby możliwość wykonania skrzynki 3 lub 4 torowej - w zależności z której strony makiety miałaby być montowana.

Można też przebudować makietę stacji już istniejącej (w sposób opisany powyżej) - ale czy znajdzie się osoba, która dobrowolnie zdecyduje się na ciągłe towarzystwo starego dziada ? ;)
Tylko nie "Starego Dziada"!!! Tylko nie "Starego Dziada" !!!
Ja mam możliwość dobudowania trzeciego toru komunikacyjnego do mojej stacji i to bez dużej ingerencji w to, co jest. Tyle, że Białystok Ciebaczki jest osadzony w realiach V/VI epoki, no i jest w całości "pod drutem". Niemniej jeżeli ustalimy w jakiej odległości od dwutorowej magistrali będzie tor komunikacyjny, to w tej odległości będzie u mnie końcówka. Pytanie tylko czy zdecydowałbyś się na ciągłe towarzystwo ześwirowanego żółtodzioba?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.633 8 0
... Pytanie tylko czy zdecydowałbyś się na ciągłe towarzystwo ześwirowanego żółtodzioba?
Nie "ześwirowanego żółtodzioba" a "pełnego energii i zaangażowania miłośnika kolei" :) W końcu, to Ty jesteś moim "odkryciem" ... ;)

Michale - ja nie widzę żadnych przeszkód w łączeniu z Twoją makietą.

Ale Twoje pytanie dot. możliwości połączenia ostrowskiej "szopy" z inną makietą/stacją modułem wielotorowym, nasunęło mi pewien "szalony" pomysł. Mianowicie, wykonania krótkiej skrzynki (patrząc na schemat - to z lewej strony makiety) z czterema torami, gdzie nie byłoby żadnych nasypów, jedynie 4 mm korek pod torami. Rozmieszczenie torów od krawędzi skrzynki, rozstaw osi torów oraz otworów do śrub łączących moduły bym ustalił (jakiś rysunek też mogę wykonać) - i te podstawowe dane mógłbym podać do wiadomości osobom zainteresowanym "łączeniem" ... ;)
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Skoro żadna z niemieckich firm produkujących modele infrastruktury kolejowej typowo niemieckiej nie produkuje dokładnie takiego dźwigu portalowego dla obsługi wielkich składów węgla przy parowozowniach, to tym bardziej Krzychu Twoje wypociny jak to ująłeś, są warte posiadania dokładnie takiego obiektu, który był na stanie parowozowni w Twoim mieście. Ów dźwig portalowy - patrz prawy dolny róg strony prospektu Maschinenfabrik Deutschland
Kran004.jpeg


Dziś/jutro montowana jest maszynownia, zakładane liny, chwytak ...
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Dziś w Referacie załadowano takie monstrum, ładunek przekracza wszelkie skrajnie, nie wiem jak transportowcy sobie z tym poradzą, w każdym razie, kierunek Ostrów Młodzikowski. Pozostało Krzychu piętnaście dni na wykonanie portalu, myślę, że w terminie się zmieścimy, relacje wkrótce.
A.jpg

B.jpg

C.jpg

D.jpg

E.jpg
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.633 8 0
Super !!!
... kierunek Ostrów Młodzikowski. Pozostało Krzychu piętnaście dni na wykonanie portalu, myślę, że w terminie się zmieścimy ...
Z tym terminem, to może być mała "zadyma" ... ;) Wyjeżdżam w nocy z niedzieli na poniedziałek (17/18.09) i to jest raczej logiczne. Problemem jest to, że poprzedzający ten termin tydzień - jestem "poza chałupą" i wrócę w niedzielę 17.09.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
Dziś w Referacie załadowano takie monstrum, ładunek przekracza wszelkie skrajnie.....
Hoarcie! Artysto! To nie tylko piękna robota ale wspaniała jej prezentacja! Klimat genialny! A wagony! Skąd takie fajne wagony idealnie dopasowane do scenerii industrialnej? Super! Już kolejny raz odpowiednim skoncentrowaniem na temacie prezentacji stwarzasz bardzo realistyczne wrażenie dioramy. Na ale tak to jest z Artystami.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Super !!!

Z tym terminem, to może być mała "zadyma" ... ;) Wyjeżdżam w nocy z niedzieli na poniedziałek (17/18.09) i to jest raczej logiczne. Problemem jest to, że poprzedzający ten termin tydzień - jestem "poza chałupą" i wrócę w niedzielę 17.09.
Krzysiek, postaram się uniknąć zadymy, mamy kilka form namierzania się.:)

Hoarcie! Artysto! To nie tylko piękna robota ale wspaniała jej prezentacja! Klimat genialny! A wagony! Skąd takie fajne wagony idealnie dopasowane do scenerii industrialnej? Super! Już kolejny raz odpowiednim skoncentrowaniem na temacie prezentacji stwarzasz bardzo realistyczne wrażenie dioramy. Na ale tak to jest z Artystami.
Michał, temu wszystkiemu winny jest Krzysiek Artysta, po prostu i w ogóle dzięki za Twe słowa. Wagony należą do Referatu i tak : platforma z zagłębioną podłogą jest produkcji Fleischann Wagon Und Lokomotive Fabrik, a drugi wagon to platforma unrrowska (Tichy & Fleischann).:rolleyes:
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.633 8 0
Witam.
Prezentowane fotografie w zasadzie powinienem zamieścić w wątku dotyczącym targów TRAKO, ale takiego nie ma ... Fotki trafiają więc do wątku modelarskiego ... ;)

Zgodnie z zamierzeniami, udało się przekonać Dyrekcję do takiej formy prezentacji osiągnięć ostrowskiej firmy PTS Wagon (modele wagonów budowane i naprawiane w Ostrowie w przeszłości i obecnie). Udało się też dokończyć moduły w stopniu umożliwiającym ich prezentację. I chociaż "kabelkologia" to istna prowizorka - przez całą imprezę targową funkcjonowała bez zarzutu. Po makiecie jeździł tabor z lat 60 - tych jak i współczesny. Jak za "starych, dobrych czasów" - kominy fabryczne zatruwały atmosferę ... ;) Brakowało spawaczy, bo dojechały zbyt późno - ale będą ...

Poniżej kilka fotografii ze stoiska PTS Wagon. Czasami zastępowała mnie ta "piękniejsza część obsady" stoiska i wtedy oglądających było zdecydowanie więcej ... :)

Przy okazji chciałbym podziękować osobom które bezinteresownie udostępniły mi swoje modele współczesnego taboru (ja niestety takich nie posiadam).

Pozdrawiam.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Podobne wątki