• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.634 8 0
Witam.
Dzisiaj bez fotek, bo nie będę prezentował układanych "kabelków" pod skrzynkami ... ;)
Ale mam pytanie do osób posiadających moduły/skrzynki i biorących udział we wspólnych imprezach modelarskich - jakie stosujecie połączenia pomiędzy modułami swoimi a innych uczestników ? Czy obowiązuje Norma którą swego czasu "wałkowaliśmy" na forum, czy raczej "wolna amerykanka" ?
Pozdrawiam.
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
291 8 1
A w sumie mógłby Kolega pokazać jak to wygląda od spodu. Pytam dlatego, że u mnie wygląda to koszmarnie. Zastanawia mnie jak Kolega mocuje przewody do skrzynek, jakie złączki na rozgałęzienia stosuje np. do oświetlenia obiektów. Będę budował następna makiete i chciałbym mieć na to jakiś sprawdzony pomysł. Jak na niektórych wystawach zaglądam pod skrzynki to nie każdy dba o to co pod spodem tak dobrze jak o to co na wierzchu... efekt u mnie taki że rozstawienie 4 modułów zawsze zaczyna się od zabawy w elektryka pt. "co dziś nie styka"
 

Scenika

Aktywny użytkownik
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
LGMK
Reakcje
693 7 0
Tak to wygląda u mnie na Włoszakowicach - To zwykłe kątowniki stalowe z otworami na wymiar - gniazda bananowe mają plastikowe obudowy i są sztywno przymocowane na dwóch krańcach skrzynki.

IMG_3528.jpeg
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.634 8 0
Elektrycznie na Fremo złącza bananowe - w wersji czerwonej i czarnej.
To w sumie dobra wiadomość, bo właśnie na takie rozwiązanie się zdecydowałem ... :)

A w sumie mógłby Kolega pokazać jak to wygląda od spodu. Pytam dlatego, że u mnie wygląda to koszmarnie. Zastanawia mnie jak Kolega mocuje przewody do skrzynek, jakie złączki na rozgałęzienia stosuje np. do oświetlenia obiektów. Będę budował następna makiete i chciałbym mieć na to jakiś sprawdzony pomysł. Jak na niektórych wystawach zaglądam pod skrzynki to nie każdy dba o to co pod spodem tak dobrze jak o to co na wierzchu... efekt u mnie taki że rozstawienie 4 modułów zawsze zaczyna się od zabawy w elektryka pt. "co dziś nie styka"
Jak uporam się z pierwszymi skrzynkami - to oczywiście zrobię fotki. W pierwszym etapie łączę i układam zasilanie torów - tu każdy nawet najkrótszy odcinek toru ma indywidualne zasilanie, pomimo łączenia odcinków torów między sobą złączkami. Tak więc - tych kabelków do połączenia jest sporo.
Wyprowadzam też zasilanie akcesoriów (napędów, oświetlenia i innych "dupereli") - samo łączenie z poszczególnymi odbiornikami pozostawiam szwagrowi, który wykonuje niezbędne elementy do sterowania cyfrowego i wszystko ma "złożyć do kupy" na "gotowo".

Tak to wygląda u mnie na Włoszakowicach - To zwykłe kątowniki stalowe z otworami na wymiar - gniazda bananowe mają plastikowe obudowy i są sztywno przymocowane na dwóch krańcach skrzynki.
Jak bym widział swoje skrzynki ... ;)
Gniazda "bananów" mocowałem na aluminiowym kątowniku (ale cztery - po dwa na zasilanie i akcesoria), kostki łączeniowe na różne średnice przewodów (nawet tego samego koloru co u Kolegi) i dodatkowo złączki WAGO. Same przewody aby za bardzo nie zwisały - zabezpieczone są przykręconą do deski opaską.

Do chwili obecnej ułożyłem zasilanie na dwóch skrzynkach "przejściowych" (tych z profilami znormalizowanymi). W sumie nic szczególnego na nich nie ma, a przewodów trochę się już uzbierało ...
Dlatego przeraża mnie myśl o konieczności wykonania instalacji na skrzynce z parowozownią - to będzie prawdziwe wyzwanie ... ;) 18 torów, jeden rozjazd z podświetlaną latarnią, dwie tarcze zaporowe, obrotnica z 26 pozycjami zatrzymania, moduł pętli, oświetlenie 10-ciu kanałów rewizyjnych (każdy osobno), oświetlenie 10-ciu torów w parowozowni (w poszczególnych nawach) - też każdy osobno, napędy 10-ciu bram, oświetlenie zewnętrzne budynków oraz wewnętrzne budynku administracyjnego (sześć wybranych pomieszczeń, każde osobno) oraz nieustalona liczba opraw oświetleniowych na słupach ... W hali parowozowni pewnie jeszcze coś "upchnę", jak choćby kilku "błyskających" spawaczy ... ;)
 

Scenika

Aktywny użytkownik
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
LGMK
Reakcje
693 7 0
Wago tez używam ale najlepsze są te oryginalne. Chińskie podróbki nie nadają się do niecnego, zwłaszcza do cienkich przewodów np. Od semaforów. Kibicuje - przewody to trudny element ale przy odrobinie staranności i przy odpowiednim zaplanowaniu sobie działań dacie radę ze szwagrem
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.634 8 0
Witam !
Od trzech tygodni układam "kabelki" pod skrzynkami i montuję gniazda - zajęcie żmudne i mało efektowne (stąd brak fotek) ...

Dotychczas zamieszczałem fotki poszczególnych modułów lub fragmentów makiety. Dzisiaj musiałem złożyć wszystkie moduły "do kupy" w celu wykonania zdjęć całej makiety. To chyba jedna z niewielu takich okazji, kolejne pewnie będę mógł wykonać dopiero na imprezach ...

Jak zwykle fotki nie najlepszej jakości (marne światło i brak miejsca na uchwycenie całości), jednak coś tam widać.

Generalnie - makieta do małych nie należy. Dopiero po złożeniu w całość widać, że przesadziłem z jej długością. Potwierdziła to też moja ukochana "druga połowa" stwierdzając, że chyba mnie "porypało" ... No ale przecież - zawsze mogę przeprowadzić się do garażu ... ;)
Pozdrawiam.
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
Absolutnie imponujące i pięknie wykonane. Zauważyłem jednak jeden maluteńki mankamencik. Zgodnie ze schematem sygnalizacji Twoja stacja z pojedynczym peronem wyspowym ma możliwość wyprawiania pociągów z obu torów głównych zasadniczych w obu kierunkach. Pozwalają na to urządzenia srk. Natomiast wyjazd w kierunku wschodnim z toru lewego i w kierunku zachodnim z toru lewego, to będzie koszmarny stres dla maszynistów. Przyjadą swoimi parowymi smokami punktualnie na stację, pomocnik wyskoczy sprawdzić wszystkie panewki, otworzy klapy zbiorników wody w tendrze (wszak woda to najbardziej deficytowy towar w parowozie) a tu........ nie ma żurawia wodnego!!! Stoją one tylko przy prawych torach!
- Panie maszynisto! - krzyknie pomocnik - Musimy zgłosić wydłużenie postoju i potrzebę zjechania do szopy aby uzupełnić zapas wody. Chyba dzisiaj nie będą regulować zegarków w oparciu o nasze przybycie na stacje pośrednie.
- Do diaska! - krzyknie maszynista - Nie pozwala mi na to mój honor! A nie starczy nam do następnej stacji?
- Może jak wszyscy trzej nasiusiamy do tendra??? Będzie chyba wtedy "na styk".
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
360 5 1
Oj, Michał strasznie kombinujesz. Jest dobrze. Te żurawie są dla doboru wody dla pociągów przelotowych, a przecież obowiązuje ruch prawostronny. Pamiętaj, że założenie jest takie, że sąsiednia stacja jest duża i tam pociągi zaczynają lub kończą bieg więc tutaj dobór wody jest tylko awaryjny. Tutaj zatrzymywać się będą tylko lokalne pociągi pasażerskie, a wszystkie inne tylko "na przelot". To wynika wprost z układu torowego, więc nikt nie będzie robił planowych postojów dla doboru wody bo zablokuje linię. Taki dobór wody to min. 10 min postoju.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
Oj, Michał strasznie kombinujesz. Jest dobrze. Te żurawie są dla doboru wody dla pociągów przelotowych, a przecież obowiązuje ruch prawostronny. Pamiętaj, że założenie jest takie, że sąsiednia stacja jest duża i tam pociągi zaczynają lub kończą bieg więc tutaj dobór wody jest tylko awaryjny. Tutaj zatrzymywać się będą tylko lokalne pociągi pasażerskie, a wszystkie inne tylko "na przelot". To wynika wprost z układu torowego, więc nikt nie będzie robił planowych postojów dla doboru wody bo zablokuje linię. Taki dobór wody to min. 10 min postoju.
Mistrzu i Nauczycielu proszę wybaczyć, że ja, jako uczeń (i to nie najlepszy) ośmielam się bronić ale: zgodnie z tym czego mnie uczyłeś, w tamtych czasach na liniach dwutorowych, główne tory zasadnicze czyli 1 i 2 były zazwyczaj jednokierunkowe. I przy takim założeniu żurawie wodne ustawiane były w miejscu zatrzymania parowozu. Tutaj Krzysztof oba tory zrobił dwukierunkowymi (chociaż nie ma pełnego trapezu na wschodniej głowicy). Jaki mógłby być cel takiego regulaminu ruchowego jeśli nie to, żeby nie blokować stacji? Chyba, że - jak wspominasz - ideą była możliwość podsyłania parowozów luzem do stacji położonej gdzieś dalej jako jazda pociągowa? Wtedy oczywiście moja uwaga pasowałaby do obrazu stacji jak pięść do nosa, bo parowóz po wyjeździe z parowozowni na tor "niewłaściwy" byłby już i "napojony" i "nakarmiony" (i "natłuszczony"). Ale czy wtedy nie szkoda byłoby potencjału dwukierunkowości głównych torów stacyjnych? Czy mój Mistrz przyjąłby takie wyjaśnienie?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
w tamtych czasach na liniach dwutorowych, główne tory zasadnicze czyli 1 i 2 były zazwyczaj jednokierunkowe. I przy takim założeniu żurawie wodne ustawiane były w miejscu zatrzymania parowozu. Tutaj Krzysztof oba tory zrobił dwukierunkowymi
Stacja, zbudowana w dawnych czasach, oryginalnie miała tory główne zasadnicze jednokierunkowe i tak wtedy ustawiono żurawie wodne. Na jakiej podstawie kolega @bstok70 twierdzi, że oba tory będą dwukierunkowe? O ile dobrze rozumiem, Krzysztof zakłada sygnalizację kształtową z ruchem jednokierunkowym po torach 1 i 2. Dodatkowa połowa trapezu ma być wykorzystywana wyłącznie do jazd manewrowych. Nawiasem mówiąc, uważam, że ta dodatkowa połowa trapezu jest tam zbędna i sugerowałem jej usunięcie, ale Krzysztof zdecydował inaczej.
Złożonych chyba z 1 wagonu...
Bez przesady, w peronie zmieszczą się co najmniej 2 lub 3 wagony 4-osiowe, więc na lokalny pociąg wystarczy. Dalekobieżne na tej stacji nie stają.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
schemat sprzed dwóch stron
Dawno nieaktualny... Jakby dobrze się przyjrzeć, to na tym schemacie są tez semafory wjazdowe z torów niewłaściwych, co samo w sobie byłoby dość kuriozalne przy urządzeniach mechanicznych, a w dodatku ustawione nieprawidłowo, na międzytorzu. Aktualny schemat jest inny, ale zostawiam Krzysztofowi decyzję co do jego publikacji.
 

JacaOstrow

Aktywny użytkownik
Reakcje
239 5 2
Bez przesady, w peronie zmieszczą się co najmniej 2 lub 3 wagony 4-osiowe, więc na lokalny pociąg wystarczy. Dalekobieżne na tej stacji nie stają.
To ja swoje dodam:
- od kiedy na stacji Ostrów Wielkopolski nie stoją dalekobieżne pociągi?
- porównując schemat parowozowni ze zdjęciami lotniczymi adekwatnie do lat, to peron umieszczony na nim jest za krótki aby mógłbyć peronem trzecim dworca w Ostrowie
- następna rzecz która mnie nurtuje to dlaczego wjazd na teren od strony północnej jest ukierunkowany północnyzachód a nie północny wschód (rozumiem będzie jeździło na wystawy trzeba to jakoś połączyć z innymi modułami które dziwnym trafem nie mają akurat prostych dojazdowych do lokomotywowni)*
- rozrzucenie wszystkich budynków jest prawie idealne (zdjęcia lotnicze) **

* - proste rozumowanie
** - aby wystawić te zdjęcia potrzebna jest zgoda monu bo to zdjęcia obiektów strategicznych a ustawa nie została zmieniona i troszkę można dostać za ich opublikowanie
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
- od kiedy na stacji Ostrów Wielkopolski nie stoją dalekobieżne pociągi?
A od kiedy to jest makieta stacji Ostrów Wielkopolski? Nie będę się cofał do początku wątku, ale kolega @Młodzikowski chyba już wyjaśniał, że jest to makieta parowozowni wzorowana na Parowozowni Ostrów Wlkp., a nie wierne odzwierciedlenie stacji i parowozowni w Ostrowie. Początkowo w ogóle nie miało tam być peronu, został dodany w trakcie rozwoju projektu. Sama parowozownia też tylko z grubsza (bo jednak ze sporymi uproszczeniami) odpowiada Parowozowni Ostrów Wlkp., w rzeczywistości są np. dwie obrotnice i hale wachlarzowe, a w modelu jest jedna. Została też dodana fabryka, której w realu nie ma, a sama stacja zupełnie nie odpowiada rzeczywistości.
aby wystawić te zdjęcia potrzebna jest zgoda monu bo to zdjęcia obiektów strategicznych a ustawa nie została zmieniona i troszkę można dostać za ich opublikowanie
Ciekawe, że Google Maps jakoś nie mają z tym problemu. Przy okazji: o jaką ustawę chodzi? I jeżeli już, to MON-u, nie monu...
 

JacaOstrow

Aktywny użytkownik
Reakcje
239 5 2
"Wojskowe" zdjęcia lotnicze nie satelitarne boobla, poczytaj sobie co jest przewidziane za wystawkę takowych zdjęć. Co jest a co było na lokomotywowni jest dostępne w archiwum w Poznaniu (cyfrowe kiedy nie chce się kartek przerzucać) boobel nie ma możliwości cofnięcia sie do lat 60 uw.
Stację masz na wschodniej stronie.
 
Ostatnio edytowane:

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.853 91 4
** - aby wystawić te zdjęcia potrzebna jest zgoda monu bo to zdjęcia obiektów strategicznych a ustawa nie została zmieniona i troszkę można dostać za ich opublikowanie[/QUOTE]

Jeśli już to obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, pod warunkiem że teren lokomotywowni jest ujęty w wykazie takowych.
 

Podobne wątki