• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.892 29 2
Takie były założenia, ale czy udało mi się taki "klimat" przedstawić ?
Ależ się Pan droczysz! :cool: Śledzę wątek z wypiekami na twarzy... klimat do mnie bardzo przemawia i zazdroszczę osiągniętych efektów. Twoja praca udowadnia również, że nie należy się nadmiernie sugerować innymi modelarzami, bo kiedy ma się marzenia i swój obraz miniaturowego świata należy to wprowadzać w życie! Oczywiście w granicach realizmu i rozsądku. Twój projekt utwierdza mnie w tym, co chcę zbudować... gratuluję i dalej siedzę w pierwszym rzędzie czerpiąc garściami inspirację z tych pięknych zdjęć. Ciekawi mnie, jak na odbiór całości wpłynie zieleń, bo pewnie jeszcze jej przybędzie. Klimat pierwsza liga! (y)
 

JacaOstrow

Aktywny użytkownik
Reakcje
239 5 2
Generalnie ma być III epoka (tabor w przeważającej części przedstawia IIIc). Czyli przed elektryfikacją ostrowskiego węzła kiedy to "królowały" parowozy i pojawiły się pierwsze "spalinówki" ... :)
Takie były założenia, ale czy udało mi się taki "klimat" przedstawić ?
Pozdrawiam !
Krzysztof chociaż to nie mój temat ale znajomi którzy drukowali na ploterze mapę z umiejscowionymi różnymi punktami dworca w Ostrowie mówili że będzie łatwiej epoke IV zrobić niż II.
Może i tak, byłoby lepiej "ale" chcę coś przypomnieć ostrowiakom co istniało wtedy a teraz tego nie ma i bardzo mało osób o tym wie.
- obecna ulica Dworcowa a Skorupki (obecnie kładka nad torami) przedtem przejście podziemne
- obecnie ulica Spichrzowa a z drugiej strony Młyńska dawniej droga Pleszewska oraz most Pleszewski
(ciekawa jest historia tego obiektu)
Pozostaje pytanie moduł czy zwykła makieta.....
bo materiały zebrane i ręce mnie świerzbią

(Będe budował stację Ostrów Wlkp z II epoki od pierwszego przecięcia lini Poznańskiej z linią Kaliską aż na wysokość wjazdu do Fabryki Wagon ze wszystkimi budynkami, przejazdami oraz mostami. Posiadam wszelką dostępną dokumentację techniczną oraz masę zdjęć)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
mówili że będzie łatwiej epoke IV zrobić niż II.
Może i tak, byłoby lepiej "ale" chcę coś przypomnieć ostrowiakom co istniało wtedy a teraz tego nie ma i bardzo mało osób o tym wie.
- obecna ulica Dworcowa a Skorupki (obecnie kładka nad torami) przedtem.......
- obecnie ulica Spichrzowa a z drugiej strony Młyńska dawniej droga Pleszewska oraz........
(ciekawa jest historia tego obiektu)
A można trochę jaśniej? Co ma epoka II z tym wszystkim wspólnego? Kolega @Młodzikowski wspominał o epoce IIIc. A poza tym, co "byłoby lepiej"? I co było "przedtem" i "oraz"?
 

JacaOstrow

Aktywny użytkownik
Reakcje
239 5 2
Panie Andrzeju proszę przeczytać początek mojego wpisu (
Krzysztof chociaż to nie mój temat) rozmawialem z Krzysztofem na pw w tamtym roku na temat dworca Ostrowskiego

(Jak przeszkadza mój wpis to proszę usunąć, i po kłopocie cały wpis przesłałem koledze na PW)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
Przeczytałem cały wpis od razu, a teraz drugi raz i dalej nie rozumiem. Wpis mi nie przeszkadza, ale jeżeli się coś pisze na publicznym forum, to wypadałoby pisać tak, by każdy mógł zrozumieć o czym mowa. A jeżeli rozmowa dotyczy spraw znanych tylko wąskiemu gronu, to lepiej skorzystać z prywatnych wiadomości.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
Krzysztofie! To oznacza tyle, że będziesz potrzebował pracowników (duża stacja, z dużym ruchem i dużą siecią bocznic). Wiem że @Artur już zgłaszał swoją kandydaturę ale to i tak może być za mało, także z Kolegą Gawrylukiem zgłaszamy się i my. Nie mogę się doczekać końca prac.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Krzysztof, wg mnie sprzęt niezbędny w tej fabryce. Auhagen 11468 , Przeciągarka wagonów , skala H0
Ta fabryka ( ciekawe co się w niej produkuje) musi mieć alternatywny system przetaczania wagonów, bo co będzie, jak Kof się zepsuje, albo zabraknie paliwa?
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Tylko koniecznie trzeba w tym zestawie ( Auhagen 11468) zmienić ten hak ordynarny wygięty z drutu, tyle kasy kosztuje ta bardzo ciekawa rzecz infrastruktury kolejowo- przemysłowej, a taką tandetę odwalili, ale to nie problem zamienić na odpowiedni hak, mam na myśli wielkość i kształt. Przypominam, że każdy wagon posiada po bokach czołownic zaczepy do przeciągania, zahaczanie za sprzęg to ostateczność.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.634 8 0
Tylko koniecznie trzeba w tym zestawie ( Auhagen 11468) zmienić ten hak ordynarny wygięty z drutu, tyle kasy kosztuje ta bardzo ciekawa rzecz infrastruktury kolejowo- przemysłowej, a taką tandetę odwalili, ale to nie problem zamienić na odpowiedni hak, mam na myśli wielkość i kształt. Przypominam, że każdy wagon posiada po bokach czołownic zaczepy do przeciągania, zahaczanie za sprzęg to ostateczność.
Szkoda, że dopiero teraz dowiedziałem się, że można kupić gotowy model przeciągarki. Podobne urządzenia były, a obecnie w nieco zmienionej konstrukcji (zasada działania i przeznaczenia wciąż ta sama) używane są do dnia dzisiejszego w firmie w której pracuję.
"Ordynarny hak" nie byłby problemem - faktycznie można go zmienić. W moim przypadku - raczej nie mam szans na zamontowanie przeciągarki na skrzynce. Zabudowa skrzynki budynkami i innymi elementami infrastruktury jest tak "zagęszczona", że nie będę w stanie wykonać/wyciąć otworu pod bęben nawijający linę holowniczą. A nie zdecyduję się na rozbieranie i ponowne klejenie zamontowanych już elementów - nie mam już czasu ... Pozostają lokomotywki manewrowe ...

Krzysztofie! To oznacza tyle, że będziesz potrzebował pracowników (duża stacja, z dużym ruchem i dużą siecią bocznic). Wiem że @Artur już zgłaszał swoją kandydaturę ale to i tak może być za mało, także z Kolegą Gawrylukiem zgłaszamy się i my. Nie mogę się doczekać końca prac.
Tak, będę potrzebował osób którym nie zależy na "śmiganiu" po szlaku z planowymi pociągami a które zadowolą się jazdami manewrowymi. To prawda, że Artur taką deklarację składał, ale będzie potrzebny kolejny maszynista do prac manewrowych na terenie parowozowni. Podstawianie wagonów z węglem, olejem napędowym, piaskiem oraz materiałami do napraw lokomotyw - ktoś to musi obsłużyć ... ;) Do tego jeszcze wywóz "szlaki" ... Nie wspominam o konieczności "wybijania" wagonów z tymi materiałami z pociągów zdawczych (oraz ich formowania).
Tak więc Drogi Michale - robotę masz "zaklepaną" :) A to z powodu Twojego zaangażowania i niespotykanego "zapału" ...
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.634 8 0
Dzień dobry.
Zapraszam na kolejną relację z postępów prac przy makiecie ... ;)

Na "warsztat" trafiły dwa fragmenty terenu za "szopą", które to sobie czekały niewykończone (z powodu braku dostępu) do czasu obrócenia skrzynek. Pojawiła się droga dojazdowa do parowozowni oraz fabryki (tu czekam na kolejne bramy od OSTBAHN-a). Parowozownia "doczekała się" ogrodzenia oraz rowerowni dla pracowników. Z drugiej strony "szopy" pojawiło się trafo - tu na wygrodzonym terenie muszę jeszcze wykonać imitację głównego przyłącza elektrycznego budynku.

Fabryka zaś wzbogaciła się o żuraw do rozładunku węgla oraz zasieki. Żurawik wymaga jeszcze "dopieszczenia" i wyposażenia w napęd (serwo) - ma imitować ruch obrotowy. Brakuje mi też podwieszanego czerpaka do węgla ...

I w zasadzie z czystym sumieniem mogę uznać, że zakończyłem "zabudowę" skrzynek (z jednym wyjątkiem o czym w kolejnym wpisie) swojej makiety. Tak jak pisałem wcześniej, brakuje "zieleniny", lamp oświetleniowych, drobnych elementów infrastruktury oraz wielu innych "dupereli" - te będę uzupełniał przez kolejne lata ... W końcu całe życie przede mną ... ;)

Dopiero po obróceniu skrzynki z budynkiem parowozowni wachlarzowej - widać jaka jest duża. Dotychczas była oglądana od strony obrotnicy i jakoś specjalnie nie "rzucała się w oczy". Jej szerokość to "tylko" 110 cm zaś z budynkiem administracyjnym - 120 cm.

Nie zanudzam, na zakończenie pierwszego wpisu - kilka marnych fotek wykonanych przy nie najlepszym oświetleniu.
Przy okazji przepraszam modelarzy "samochodowych" za brak "patyny" na pojazdach oraz brak tablic rejestracyjnych ... Modele wyciągnięte z pudełek "na szybko" do sesji ... Obiecuję, że się poprawię ... :)
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.634 8 0
I druga "porcja" fotek.

Ostatnie zdjęcie przedstawia moduł przejściowy, który będzie się znajdował zaraz za modułami z fabryką. I tu mam problem z zagospodarowaniem niewielkiego fragmentu terenu za nastawnią. W początkowych założeniach miał być magazyn z rampą - ale zrezygnowałem z tego rozwiązania, bo tor przy którym byłby usytuowany jest torem postojowym dla parowozów wjeżdżających/wyjeżdżających z parowozowni.

Kolejnym "pomysłem" było wykonanie magazynu oddziału torowego - skład szyn, podkładów i innych materiałów. Ale w Ostrowie ten oddział/sekcja jest zdecydowanie większy, więc mam wątpliwości. Może "podręczny" składzik dla potrzeb nastawni ? Tylko co pracownicy nastawni potrzebowali ?

I kolejna opcja - wykonanie stacji transformatorowej dla potrzeb fabryki (teren graniczy z ogrodzeniem fabrycznym). Taki gotowy produkt oferuje Faller (nr kat. 130 958) i po niewielkiej korekcie jego długości (skróceniu) - zmieściłby się na wolnym fragmencie skrzynki. Lokalizacja zasilania energetycznego też byłaby poprawna, ponieważ z drugiej strony płotu znajduje się sprężarkownia zakładowa - która to w "realu" generowała największy pobór prądu w momencie rozruchu urządzeń sprężarkowych.

Proszę o jakieś sugestie, ostatni fragment muszę w miarę szybko czymś "zabudować" ... ;)

I to wszystko, teraz czas na prace elektryczne pod skrzynkami ...
Pozdrawiam !
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Trafostacja za płotem, a jaka tu awantura była jak Kolega Artur z Piotrkowa taką pokazał, ciekawe Krzysiu czy i Tobie się dostanie.

Widzę że trzeba odwiedzić tak zacnego modelarza.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.244 30 1
Krzysiek skoro ten plac jest przy torze postojowym dla parowozów poruszających się z parowozowni to może zrobić tam betonowy zasiek.
Zasiek w którym składowany był złom (stare koła , ramy i inne żelastwo) którego przy tak dużej "szopie" nie brakowało :niepewny:
Za zasiekiem posadź w rzędzie kilka topoli i teren się trochę zagęści . Pozwoliłem sobie wykorzystać Twoje zdjęcie i zaznaczyć to o czym piszę.
SAM_7036.JPG
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.634 8 0
Trafostacja za płotem, a jaka tu awantura była jak Kolega Artur z Piotrkowa taką pokazał, ciekawe Krzysiu czy i Tobie się dostanie...
Pewnie się dostanie ... ;) Ale głównym powodem wygrodzenia tego niewielkiego terenu (a przy okazji i trafo), jest przyłącze energetyczne które będzie odtworzone przy ścianie budynku parowozowni. Chodziło o uniemożliwienie dostępu osób postronnych do urządzeń energetycznych aby ich nie "popieściło" ...
... Widzę że trzeba odwiedzić tak zacnego modelarza.
Zapraszam Pawełku, zapraszam - tu ciągle bez zmian ...
Nie zgadzam się zaś z tym "zacnym".
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.634 8 0
Krzysiek skoro ten plac jest przy torze postojowym dla parowozów poruszających się z parowozowni to może zrobić tam betonowy zasiek.
Zasiek w którym składowany był złom (stare koła , ramy i inne żelastwo) którego przy tak dużej "szopie" nie brakowało :niepewny: ...
No Zbyszku - pomysł całkiem fajny. O takim przeznaczeniu terenu nie pomyślałem ...
No i ma jeszcze jedną zaletę - nie wymaga znaczących nakładów finansowych ... Ściany betonowe mogę wykonać z płytki PCV, farbę do betonu Fallera mam a drzewka kupię później ... ;)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.505 34 1
I druga "porcja" fotek.
(...) Proszę o jakieś sugestie, ostatni fragment muszę w miarę szybko czymś "zabudować" ... ;)
Witam miło Mistrza! Chciałbym zapytać o pewien szczegół w odniesieniu do zagospodarowania terenu. Widzę, że nieco ewoluował projekt. Czy tor zakończony kozłem oporowym, to tor wyjazdowy z parowozowni, a ten dłuższy, przy którym ma być złomowisko jest jednym z torów lokomotywowni? Jednym słowem, mając na uwadze aktualne realia, który z torów należałby w obecnych czasach do PLK, a który do parowozowni? To może mieć znaczenie przy zagospodarowywaniu tego terenu.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.634 8 0
Witam miło Mistrza! Chciałbym zapytać o pewien szczegół w odniesieniu do zagospodarowania terenu. Widzę, że nieco ewoluował projekt. Czy tor zakończony kozłem oporowym, to tor wyjazdowy z parowozowni, a ten dłuższy, przy którym ma być złomowisko jest jednym z torów lokomotywowni? Jednym słowem, mając na uwadze aktualne realia, który z torów należałby w obecnych czasach do PLK, a który do parowozowni? To może mieć znaczenie przy zagospodarowywaniu tego terenu.
Drogi Michale - z tym "Mistrzem" to trochę przesadzasz. Nie jestem przyzwyczajony do takich wyróżnień, zawsze było odwrotnie ... :)

Jeśli chodzi o układ torowy, to w stosunku do pierwotnych założeń - zmienił się niewiele. W załączeniu schemat po poprawkach, ale "obowiązywał" w zasadzie od samego początku. Brakuje jednego dodatkowego toru od obrotnicy segmentowej który "urodził się" po przymiarkach budynków na skrzynce. Ale ten dodatkowy tor - znajduje się na terenie fabryki.

Wolny do "zagospodarowania" teren znajduje się na skrajnej skrzynce po prawej stronie w miejscu projektowanego magazynu z rampą. Aby można było wjechać/wyjechać z parowozowni - wszystkie lokomotywy muszą ten tor "zaliczyć". "Anglik" który jest wbudowany na torze dojazdowym do fabryki, nie jest podwójny a pojedynczy (nie ma możliwości wjechania z bocznicy zakładowej na tor prowadzący do obrotnicy - takie były założenia). Dodatkowym zabezpieczeniem toru zakładowego które muszę wykonać, będzie montaż wykolejnicy (bo otwierana brama raczej nie spełni tego zadania ;) ). Przy okazji dziękuję Panu Grzegorzowi Siódymowi (OSTBAHN) za przesyłkę z bramami - dojechała dzisiaj.

Jeśli chodzi o "podległość" poszczególnych torów. Według mnie, tor dojazdowy powinien podlegać PLK (choć w okresie który staram się odwzorować na makiecie, czyli epokę IIIc), PKP PLK chyba nie istniało ... Sądzę, że nie powinno być błędem przyjęcie początku bocznicy/torów podlegających gestii parowozowni od wspomnianego pojedynczego "anglika" w kierunku obrotnicy.

Czy taka "podległość" będzie miała wpływ na proponowane przez Zbyszka zagospodarowanie terenu/toru ?
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.322 504 30
PKP PLK chyba nie istniało ... Sądzę, że nie powinno być błędem przyjęcie początku bocznicy/torów podlegających gestii parowozowni od wspomnianego pojedynczego "anglika" w kierunku obrotnicy.
Oczywiście, że nie było PKP PLK, całość należała do PKP, parowozownia też. Podział na tory stacyjne i tory lokomotywowni miał znaczenie ze względu na podział odpowiedzialności za prowadzenie ruchu, a w związku z tym na sposób nastawiania zwrotnic i wyposażenie w urządzenia srk. Na rysunku wyżej są zaznaczone sygnalizatory, ale nie całkiem poprawnie - już kiedyś o tym rozmawialiśmy i chyba ustaliliśmy, jak powinno być.

W tym wspomnianym przez kolegę @Młodzikowski pojedynczym angliku, przynajmniej zwrotnica z prawej strony (kierująca na obrotnicę lub na tor stacyjny) musi być nastawiana z nastawni stacji, bo zapewnia ochronę boczną przy przebiegach na i z toru głównego dodatkowego stacji. Bardziej skomplikowana jest sprawa po lewej stronie, bo tam anglik podwójny wchodzi zarówno w drogi przebiegów pociągowych, jak i jazd wewnątrz parowozowni. Obie zwrotnice tego anglika muszą być nastawiane przez stację, a przy przejazdach w obrębie parowozowni, pracownicy parowozowni muszą to uzgadniać z nastawnią.
 

Podobne wątki