• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.722 51 5
Krzysztof - imienniku. Nie wiem już co jest większe - Twój talent, Twoja naturalna skromność, czy zajebistość Twoich prac.
Prawdopodobnie idzie to na równym poziomie. :)

Bez wazeliny, szczerze. Jak chłop chłopu : GRATULUJĘ ! (Podejścia do tematu, kunsztu i wyniku)

SZYBKIEJ REKONWALESCENCJI !!!! & ZDRÓWKA!!!
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.868 8 0
Witam.
Gips już zdjęty, śruby na płytce sfinansowanej przez NFZ trzymają - więc w ramach rehabilitacji (z pomocą małżonki) dwie skrzynki "powędrowały" na ogródek ... ;) Powodem "wędrówki" było zakończenie klejenia budynków i innych obiektów fabrycznych na dwóch skrzynkach. Zajęło mi to prawie półtora roku (od 10.12.2021) ... Dla przypomnienia zamieszczam dwie fotki z początku prac przy tych modułach.

Oczywiście brakuje jeszcze wielu elementów (bram, estakad z rurociągami, szyldów i tabliczek informacyjnych) - te wykonam później. Aby zdążyć do TRAKO postanowiłem sobie "odpuścić" szczegóły i detale a skoncentrować się na elektryce - tak aby wogóle coś jeździło po makiecie. Nie wiem czy zdążę z "zieleniną" (trawą, krzewami i drzewkami), nie mam też żadnych modeli opraw oświetleniowych montowanych na słupach.

Generalnie - prac do wykonania zostało sporo. Sądzę, że część z nich uda mi się wykonać, część będę musiał sobie "odpuścić". Z jedną sprawną dłonią (w dodatku lewą, a ja praworęczny jestem ;) ) nie wszystko udaje się zrobić ...

Nie zanudzam, tradycyjnie kilka fotek dwóch skrzynek (takich z "ogólnym" widokiem, w kolejnym wpisie fotki detali).
Pozdrawiam.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.868 8 0
I kolejna porcja fotek ...
Muszę stwierdzić, że dopiero przyklejenie ceglanego ogrodzenia stworzyło "przemysłowy klimat" który sobie zakładałem. Patrząc z poziomu okien modelowych wagonów - przypomina mi się Śląsk, kiedy to w ramach "wycieczek po mięso i kiełbasę" - jeździło się do Katowic pociągiem z Ostrowa ... ;) Takie to były "czasy" (a teraz to nawet "prawdziwej" kiełbasy już nie ma) ...

Niektóre elementy wymagają jeszcze wykonania "patynki", niektóre "podmalowania" i zamaskowania śladów kleju. Muszę też usunąć nadmiar rozsypanej i przyklejonej ziemi - lewą ręką nie idzie mi to dobrze ... I to narazie wszystko - kolejna relacja wkrótce ...

Pozdrawiam.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.868 8 0
Dziękuję za słowa uznania - takie "dobre słowo" i pozytywne oceny są najlepszą zachętą do dalszych prac. A proszę mi wierzyć, że im dłużej trwa ta "walka" - tym zapał i chęci słabną ... No i kolejny raz uważam, że przeceniacie moje umiejętności.

Jeśli chodzi o wypełnienie międzytorza - to ziemia z mojego ogródka (a w zasadzie z kretowin) suszona i przesiana. Nawet jej nie płukałem, bo pewnie straciłaby swój naturalny kolor. Minusem takiej nie płukanej ziemi są brudne ręce (kiedy trzeba ingerować paluchami w zakroplonym klejem błotku).

I jeszcze jedna dodatkowa zaleta "prawdziwej" ziemi - pozbawiłem moją żonkę argumentu, że nie "grzebię" w ogrodzie tylko ciągle przy makiecie ... ;)
 
Ostatnio edytowane:

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.478 16 0
Krzyś jak Ty tą lewą mniej sprawną ręką osiągasz takie klimaty, to jak prawa wróci do normy, to jeszcze trudniej będzie można odróżnić orginał od modelu. Działaj, hale targowe i rzesza Twych przyjaciół na Ciebie czekają. W innych skromniejszych pomieszczeniach też Twoja makieta się zmieści.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.538 34 1
Wygląda to fantastycznie. Chciałbym tylko zapytać jak wagony będą wjeżdżać w głąb zakładu. Czy będą ciągnięte przez konie, czy raczej będzie lokomotywka zakładowa, która się tym zajmie? O ile w "starych" zakładach budowy maszyn odcinek torów był krótki, o tyle w tych nowych jest całkiem rozbudowany układ torowy.
 

JacaOstrow

Aktywny użytkownik
Reakcje
239 5 2
Chciałbym tylko zapytać jak wagony będą wjeżdżać w głąb zakładu. Czy będą ciągnięte przez konie, czy raczej będzie lokomotywka zakładowa, która się tym zajmie?
Postawiłbym na lokomotywkę. Z dostępnych dokumentów (archiwum w Berlinie oraz w Poznaniu) parowozownia Ostrów Wielkopolski od czasu powstania bardzo rozrosła się.
Krzysztof wspomniał na początku budowy że będzie obsługiwała lokomotywy parowe jak i spalinowe. Jedyne co pozostaje to pytanie w które lata wstrzelił się Krzysztof z obiektem który buduje.
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.041 6 0
Jest jeszcze trzecia możliwość przetaczania wagonów ( nie mam na myśli siły mięśni ludzkich), w wewnętrznej gęstwinie zabudowań fabrycznych, zwłaszcza z tak krótką obrotniczką.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.868 8 0
Wygląda to fantastycznie. Chciałbym tylko zapytać jak wagony będą wjeżdżać w głąb zakładu. Czy będą ciągnięte przez konie, czy raczej będzie lokomotywka zakładowa, która się tym zajmie? O ile w "starych" zakładach budowy maszyn odcinek torów był krótki, o tyle w tych nowych jest całkiem rozbudowany układ torowy.
Już wyjaśniam. Ponieważ po długich staraniach udało mi się zdobyć dwie lokomotywki spalinowe (Kof-a I i II) - od samego początku zakładałem, że to one będą jeździły po terenie zakładu. Jedna ma być na stanie parowozowni, druga typowo zakładowa. W założeniach manewry na terenie zakładu będą musiały wykonywać oba Kof-y wspólnie - ciągnąc lub popychając wagon.

Aby te założenia zrealizować, jedna z lokomotywek będzie musiała znajdować się na torze na który przetaczany wagon ma być podstawiony. Przy obrotnicy wagonowej jest specjalne żeberko na którym zmieści się lokomotywka (ten bez kozła oporowego. bo za mało miejsca a tylko z ogranicznikami zamontowanymi na szynach), po wstawieniu na obrotnicę wagonu i obrocie - oczekujący Kof popchnie wagon pod rampę magazynu.

Podobne czynności będzie trzeba wykonać na obrotnicy segmentowej - jedna lokomotywka wpycha, druga wyciąga. Oczywiście, średnica obrotnicy nie pozwala na obrót długich, czteroosiowych wagonów (dwuosiowe się mieszczą), ale umożliwia przejazd "na wprost". Z kolei na obrotnicy segmentowej zmieści się nawet czteroosiowy 401K (tu też przylutowałem na końcach szyn ograniczniki). Tak więc bez problemu będzie można podstawić czteroosiowe węglarki (oczywiście po jednym wagonie) do punktu rozładunku węgla przy kotłowni.

Generalnie manewry na terenie zakładu będą "upierdliwe" ale ile będzie "frajdy" z jeżdżenia ... ;)

Krzyś jak Ty tą lewą mniej sprawną ręką osiągasz takie klimaty, to jak prawa wróci do normy, to jeszcze trudniej będzie można odróżnić orginał od modelu. Działaj, hale targowe i rzesza Twych przyjaciół na Ciebie czekają. W innych skromniejszych pomieszczeniach też Twoja makieta się zmieści.
Darku, wszystkie główne budynki miałem sklejone wcześniej. Teraz udało się wykonać portiernie i dokończyć ogrodzenie. Samo przyklejanie do skrzynek i zasypanie ziemią - jakoś udało się wykonać lewą ... ;)
Co do imprez - też nie mogę się doczekać spotkań. Najgorsze jest to, że teraz nawet nie można nic zaplanować - nie wiadomo co się znowu człowiekowi przytrafi ... ;)

Postawiłbym na lokomotywkę. Z dostępnych dokumentów (archiwum w Berlinie oraz w Poznaniu) parowozownia Ostrów Wielkopolski od czasu powstania bardzo rozrosła się.
Krzysztof wspomniał na początku budowy że będzie obsługiwała lokomotywy parowe jak i spalinowe. Jedyne co pozostaje to pytanie w które lata wstrzelił się Krzysztof z obiektem który buduje.
Generalnie ma być III epoka (tabor w przeważającej części przedstawia IIIc). Czyli przed elektryfikacją ostrowskiego węzła kiedy to "królowały" parowozy i pojawiły się pierwsze "spalinówki" ... :)
Takie były założenia, ale czy udało mi się taki "klimat" przedstawić ?

Pozdrawiam !
 

Podobne wątki