• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Parowozownia Ostrów Wlkp - kolejne podejście ...

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Oczywiście - będę malował (patynował) zarówno szyny jak i podkłady (zresztą na pierwszej skrzynce częściowo są pomalowane). Wykończenia wymagają też rozjazdy (uzupełnienie tłucznia pod elementami napędów iglic) oraz montażu latarni i imitacji napędów elektrycznych.
Generalnie, prace wykończeniowe przesuwam "w czasie", bo najbardziej zależy mi na ułożeniu torów na wszystkich skrzynkach, ich elektryczne podłączenie oraz rozmieszczenie i zamontowanie budynków. Skrzynki w takim stanie, muszę przekazać "do dalszej obróbki" mojemu szwagrowi (sterowanie). Dopiero po ich "ucyfrowieniu", przyjdzie czas na wykańczanie, upiększanie i zazielenianie ... :)

Dziękuję też za miłe słowa (choć twierdzę, że przeceniacie moje umiejętności odtwarzanie "realu"). Mimo wszystko - są doskonałą zachętą do dalszego "dziubania".
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Witam !
Dzisiaj poproszę o pomoc osoby, które choć trochę znają zasady/przepisy dot. sygnalizacji. Otóż chciałbym się upewnić, czy mogę zastosować wskaźnik W15 do oznaczenia ustawienia kształtowej tarczy zaporowej ? W/g przepisów wspomniany wskaźnik stosuje się do oznaczania semaforów, sygnałów powtarzających oraz tarcz ostrzegawczych. Czy w moim przypadku jego zastosowanie nie będzie błędem ?

Ponieważ nie mam możliwości osadzenia tarczy po właściwej stronie toru (krawędź skrzynki) - mam dwa wyjścia: zamontowanie tarczy po niewłaściwej stronie toru (ze wskaźnikiem W15) lub rezygnację z kształtowej tarczy zaporowej i zastosowanie tarczy manewrowej świetlnej (tzw. "karzełka") po stronie właściwej (byłby jedynym "świetlnym" ... ;) )

Z góry dziękuję za pomoc :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
Niestety, nie. W 15 stosuje się wyłącznie do semaforów, sygnalizatorów powtarzających i tarcz ostrzegawczych. Tarczę zaporową ustawia się zawsze po prawej stronie toru, przepisy nie przewidują możliwości umieszczenia jej po lewej stronie razem ze wskaźnikiem W 15. Sprawdziłem w kilku powojennych wydaniach E 1 i wszędzie jest tak samo. Przy sygnalizacji świetlnej można byłoby zastosować świetlną tarczę zaporową, która obecnie (tak mniej więcej od 40 lat ;)) traktuje się jako semafor, wskazujący tylko dwa sygnały: "stój" i "jazda manewrowa dozwolona" - taki semafor teoretycznie można byłoby ustawić po lewej stronie. Ale na stacji, gdzie jest tylko sygnalizacja kształtowa, taki jeden semafor świetlny, podobnie, jak karzełkowa Tm, wyglądałby trochę sztucznie.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Szkoda ... W takim razie - będę miał problem.

Pokaż o jakim miejscu dokładnie piszesz? może coś wymyślimy ;)
OK. W załączeniu fragment układu torów (trochę nieaktualny, bo "rozjeżdża" się z tym rzeczywistym ... ;) ), ale wytłumaczę o co mi chodzi. Prawidłowe umiejscowienie tarczy naniosłem na fotce (czerwone kółko). Tarcza ma dotyczyć toru technologicznego biegnącego wzdłuż parowozowni. Ponieważ wypada na skraju skrzynki, nie mam szans na wykonanie otworu pod napęd tarczy (model Viessmanna, gdzie napęd jest większy niż sama tarcza). Otwór musiałbym wiercić w bocznej ściance modułu - co z pewnością osłabi samą konstrukcję skrzynki, bo średnica napędu jest taka sama jak grubość zastosowanej sklejki. Mogę też przerobić samą tarczę, likwidując fabryczny napęd a w to miejsce zamontować jakieś serwo i system dźwigni z prętów - tylko nie wiem, czy sobie poradzę (i czy coś z tego wogóle wyjdzie) ... ;)
Najprostszym rozwiązaniem, byłoby umiejscowienie tarczy po niewłaściwej stronie toru i postawienie wskaźnika W15. Ale Andrzej zabronił ... ;)
 

Załączniki

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.322 16 0
Krzyś, a może pomyśleć o demontowalnej na czas transportu tarczy z jakimś prostym podłączeniem elektrycznym. Tą boczną ściankę modułu po przewierceniu, można by wzmocnić jakimś wewnętrznym bajpasem w kształcie litery U.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Witam,
Krzysztofie z fotki wynika, że napęd ma lokalizację w ramie na rogu modułu. Rozważ wzmocnienie ramy za pomocą szprosu skośnego 45 stopni tak, aby napęd wypadł pomiędzy szprosem , a rogiem modułu..
Pozwoli to na zapewnienie sztywności osłabionej ramy. W sąsiedztwie napędu można ją wzmocnić dodatkową ścianką. Jest to róg modułu więc pierwszy zabieg powinien wystarczyć. Dzięki temu zachowasz prawidłową lokalizację tarczy zaporowej.
Pozdrawiam
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Krzyś, a może pomyśleć o demontowalnej na czas transportu tarczy z jakimś prostym podłączeniem elektrycznym. Tą boczną ściankę modułu po przewierceniu, można by wzmocnić jakimś wewnętrznym bajpasem w kształcie litery U.
Podstawa tarczy przypadłaby na samej krawędzi skrzynki, więc teoretycznie jej umiejscowienie nie powinno wpłynąć na ewentualne uszkodzenie podczas transportu. No i wzmocnienie ...

... Rozważ wzmocnienie ramy za pomocą szprosu skośnego 45 stopni tak, aby napęd wypadł pomiędzy szprosem , a rogiem modułu..
Pozwoli to na zapewnienie sztywności osłabionej ramy. W sąsiedztwie napędu można ją wzmocnić dodatkową ścianką. Jest to róg modułu więc pierwszy zabieg powinien wystarczyć. Dzięki temu zachowasz prawidłową lokalizację tarczy zaporowej...
O tym nie pomyślałem ... Faktycznie, wzmocnienie od wewnętrznej strony samej bocznej ściany (bez wzmocnienia narożnika) powinno wystarczyć. Dokleję dodatkową płytę (i przykręcę wkrętami) od wewnątrz i wywiercę gniazdo pod napęd - to chyba najrozsądniejsze rozwiązanie. Chyba, że ...

Andrzeju, czy nie może być odstępstwa od "Przepisów ..." (w tym moim konkretnym przypadku: wskaźnik W15 + tarcza zaporowa) zatwierdzonego przez Dyrektora Okręgowego PKP ? ;) Tak czytam "Przepisy ..." i w niektórych przypadkach odstępstwa są dopuszczalne. W końcu - zawsze o taką zgodę mogę wystąpić :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.387 463 29
Tak czytam "Przepisy ..." i w niektórych przypadkach odstępstwa są dopuszczalne.
No właśnie, "w niektórych przypadkach", a konkretnie tam, gdzie przepisy to przewidują. W wypadku tarczy zaporowej takiego postanowienia w przepisach nie znalazłem. Poza tym, na Twojej makiecie nie widać niczego, co usprawiedliwiałoby takie odstępstwo...
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
W oczekiwaniu na wyschnięcie kleju pod wykonanym wzmocnieniem skrzynki oraz okazji, że zdemontowany moduł pozwolił na "penetrację" trudno dostępnych fragmentów makiety - przykleiłem ławeczki z popielnicą oraz kubły na śmieci. Brakuje "amatorów nikotyny" oraz "zieleniny" niskiej i średniej. Może w tej "oazie" wyrośnie jeszcze drzewo ... ;)
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Zgadzam się z Kolegą. Ale na dopieszczanie i patynkę przyjdzie czas jak zakończę montaż wszystkich torów i budynków. Wiem, że brakuje wielu elementów (które być powinny) - to wszystko zostawiam "na później" ... ;)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Piasek będzie "pobrudzony" jak zacznę "siać" trawę i sadzić krzewy. Wiem, że teraz wygląda to nieciekawie ("plastikowo"), ale tak jak wspominałem wcześniej - prace wykończeniowe zostawiam na "zaś".
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
Krzysztof, czy mógłbyś spróbować wetrzeć palcem ten "piasek"w powierzchnię na której jest wysypany, wtarcie spowodowało by zmiażdżenie tego odstającego grysu, a w ogóle to pytanie, czy myślałeś o wykorzystaniu ziemi, którą można spotkać na ziemniakach- to nie żart, ziemniaki na których jest pozostałość ziemi, bardzo drobnej, po przesianiu doskonale imituje prawdziwy grunt.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.219 8 0
Krzysztof, czy mógłbyś spróbować wetrzeć palcem ten "piasek"w powierzchnię na której jest wysypany, wtarcie spowodowało by zmiażdżenie tego odstającego grysu, a w ogóle to pytanie, czy myślałeś o wykorzystaniu ziemi, którą można spotkać na ziemniakach- to nie żart, ziemniaki na których jest pozostałość ziemi, bardzo drobnej, po przesianiu doskonale imituje prawdziwy grunt.
Będę kombinował - brudził, wcierał ... ale to później. "Prawdziwą ziemię" już stosuję - pochodzi z "prywatnych" kretowin ;) Suszę, przesiewam i kleję na skrzynki.
Jeśli chodzi o ścieżki - zależało mi aby były jaśniejsze od pozostałości i miały udawać alejki wykonane z zagęszczonego piachu.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.614 107 12
Będę kombinował - brudził, wcierał ... ale to później. "Prawdziwą ziemię" już stosuję - pochodzi z "prywatnych" kretowin ;) Suszę, przesiewam i kleję na skrzynki.
Jeśli chodzi o ścieżki - zależało mi aby były jaśniejsze od pozostałości i miały udawać alejki wykonane z zagęszczonego piachu.
Możesz tez spróbować..zestrzec te grudki papierem ściernym o dużej gradacji
 

Podobne wątki