• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
535 9 0

browar łódź

Aktywny użytkownik
Reakcje
257 13 9
Pewnie dlatego, że DR nigdy nie miały wagonów restauracyjnych opartych o konstrukcję wagonu standardu Y. A przy okazji prośba do kolegi @browar łódź, ale także do wielu innych użytkowników, by wstawiać spację zawsze po przecinku i kropce, a nigdy przed. Spacje przydałyby się też przed i po wyrażeniu w nawiasie. ;)
Obiecuję poprawę i proszę o rozgrzeszenie.
 

browar łódź

Aktywny użytkownik
Reakcje
257 13 9
Wiem, laickie pytanie, ale muszę, bo mam braki w wiedzy ;)

Czy aby "bautzeny" nie są oparte o standard Y?
O takie na przykład:
https://www.roco.cc/rde/produkte/wagen/personenwagen/45515-speisewagen-bauart-bautzen.html

Co nie zmienia postaci rzeczy, że w malowaniu SE takie wagony nigdy nie występowały ;)

Zdroofka
Andrzej
Właśnie te wagony miałem na myśli. Wizualnie i konstrukcyjnie wydają się nowocześniejsze a przez co lepiej pasujące do takich pociągów uważanych za najwyższą kategorię DR.
A nie widziałem tez zdjęcia na którym było by widać np. ,,Bautzena'' w czerwonym malowaniu Mitropy.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.659 51 2
Jako ciekawoska - DR nie miało wagonów restauracyjnych typu Y, miały jednak podobne typu B (ciut dłuższe od wagonów pasażerskich). Model takiego wagonu wypuścił Rivarossi w kilku swoich zestawach. Ma długość modelową 287 mm. Bardzo fajny model.
IMG_0016.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
Czy aby "bautzeny" nie są oparte o standard Y?
O takie na przykład:
Nie, Bautzeny są można powiedzieć, na bazie standardu X lub Z, mają 26,40 m długości i z typem Y niewiele wspólnego.
DR nie miało wagonów restauracyjnych typu Y, miały jednak podobne typu B
To chyba nawet nie był typ B, raczej nie podchodził pod żaden standard. Była to dość stara konstrukcja, z przełomu lat 50. i 60. XX wieku.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.659 51 2
To chyba nawet nie był typ B, raczej nie podchodził pod żaden standard. Była to dość stara konstrukcja, z przełomu lat 50. i 60. XX wieku.
Według mojej wiedzy zostało zbudowanych 20 takich wagonów które weszły do eksploatacji w 1961 r. W momencie startu "Städteexpress" miały więc ok 15 lat.

Chętnie dowiedziałbym się więcej o tych wagonach, pozycja pod tytułem "Komfort auf Schienen" z 1970 niewiele mówi o tych wagonach.

Nie jestem znawcą, myślałem jednak zawsze, że ta konstrukcja to typowy przedstawiciel wagonów typu B.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.655 65 3
Kilka lat temu jak Rivarossi wypuścił swoje pierwsze zestawy wagonów typu B z wagonem restauracyjnym, to razem z Andrzejem przeanalizowaliśmy konstrukcję tego ostatniego. Z naszych analiz wynika że konstrukcja wagonu restauracyjnego wywodzi się z budowanej jakieś dwa lata wcześniej serii wagonów restauracyjnych dla PKP które zaś zdradzały swoje konstrukcyjne korzenie pochodzące od Schürzenwagen. W każdym razie rozplanowanie wagonów restauracyjnych PKP i DR było identyczne. Unowocześniono tylko konstrukcję pudła przez usunięcie fartuchów i przekonstruowano ściany czołowe. Profil dachu pozostawiono taki jaki był.
W czasach kiedy uruchomiono Stadte Express nie produkowano wagonów restauracyjnych standardu Y. Wtedy poratowano się produkowanymi w RAW Halberstadt wagonami opartymi na konstrukcji Rekowagen. System komunikacji Stadte Express raczej przewidywał czas podróży tylko kilka godzin i do kulinarnych potrzeb podróżnych takie wagony mogły wystarczyć. Natomiast podejrzewam że normalne duże wagony restauracyjne pozostawiono do obsługi pociągów na już istniejących najdłuższych trasach.
Wagony najnowszej konstrukcji standardu X powstawały dopiero w latach osiemdziesiątych a wagony restauracyjne do seryjnej produkcji raczej weszły w drugiej ich połowie.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Kilka lat temu jak Rivarossi wypuścił swoje pierwsze zestawy wagonów typu B z wagonem restauracyjnym, to razem z Andrzejem przeanalizowaliśmy konstrukcję tego ostatniego. Z naszych analiz wynika że konstrukcja wagonu restauracyjnego wywodzi się z budowanej jakieś dwa lata wcześniej serii wagonów restauracyjnych dla PKP które zaś zdradzały swoje konstrukcyjne korzenie pochodzące od Schürzenwagen. W każdym razie rozplanowanie wagonów restauracyjnych PKP i DR było identyczne. Unowocześniono tylko konstrukcję pudła przez usunięcie fartuchów i przekonstruowano ściany czołowe. Profil dachu pozostawiono taki jaki był.
W czasach kiedy uruchomiono Stadte Express nie produkowano wagonów restauracyjnych standardu Y. Wtedy poratowano się produkowanymi w RAW Halberstadt wagonami opartymi na konstrukcji Rekowagen. System komunikacji Stadte Express raczej przewidywał czas podróży tylko kilka godzin i do kulinarnych potrzeb podróżnych takie wagony mogły wystarczyć. Natomiast podejrzewam że normalne duże wagony restauracyjne pozostawiono do obsługi pociągów na już istniejących najdłuższych trasach.
Wagony najnowszej konstrukcji standardu X powstawały dopiero w latach osiemdziesiątych a wagony restauracyjne do seryjnej produkcji raczej weszły w drugiej ich połowie.
Jacku wagony restauracyjne standardu X oznaczone przez Mitropę jako WR84 powstały jako seria 25 sztuk w roku 1984. W pociągach Städteexpress znalazły się pod koniec lat 80-tych w pociągu Berlin-Rostock.
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
535 9 0
Kurde, panowie, trochę nierozważnie, ale chyba wsadziłem kij w mrowisko, czy coś... Ale tak to jest jak się pisze z telefonu, stojąc na światlłach, bez sprawdzenia źrodeł i wkleja linki bez weryfikacji tego co prezentują "bo obrazek jest podobny". Sorry.

Generalnie chciałem się upewnić, że wagonów restauracyjnych typy Y w DR aby przypadkiem nie było, a wkleiłem link do "długiego halberstadta" (tak, w skróconej skali 1:100, mam jednak taki model w 1:87 Roco 74806), który jest przecież typu Z. Mea culpa. Wybaczcie, choć widzę, że wywiązała się całkiem ciekawa wymiana zdań :)

Faktem jest, że wagonów tego typu: WRm (Bautzen), UIC 567, było 25 (+1 salonowy) i powstawały od 1984r. Z tego co wiem, były one tylko w czerwonym malowaniu Mitropy i nie jeździły w składach pociągów SE, ale jeśli ktoś ma jakieś inne, wiarygodne info na ten temat to chętnie zaktualizuję swoją wiedzę.

Zdroofka
Andrzej
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.368 137 19
Imponujący, nieprawdaż :D ? Też zrobił na mnie duże wrażenie :cenzura: - 19 wagonów i 3 "Jumbo" :gwizd: .
Tak :) . PIKO ma je z resztą nadal w ofercie. Wypuszczono oczywiście dużo więcej, również w zestawach po 3, ale od dobrych kilku lat w ofercie jest tylko pojedynczy model PIKO 54310:

Zobacz załącznik 940994

Ogólnie mam zanotowane, że jak do tej pory, z tym numerem katalogowym wydano w sumie 3 modele:
PIKO 54310 | 31 50 933 1034-2 Uaoos-y [|9331|] [ 6 | REV | Z | 29.04.92 ]
PIKO 54310-2 | 31 50 933 1021-9 Uaoos-y [|9331|] [ 6 | REV | Z | 24.07.87 ]
PIKO 54310-3 | 31 50 933 1026-8 Uaoos-y [|9331|] [ 6 | REV | Z | 11.08.87 ]

Całkiem przyzwoite modele ;) , zwłaszcza biorąc pod uwagę, od kiedy są produkowane :) . Hrabia DRACULA prezentował jeden w temacie o "Gags'ach".

Na koniec poniższa fotografia jako inspiracja do zestawienia składu na makiecie :podstepny: ...

- źródło: flickr.com/photos/42309484@N03/5059032684/
- autor: Werner Brutzer
- opis: "131 070 bei Wutha 24.02.90"

Zobacz załącznik 941005
W nawiązaniu do dyskusji o wagonach serii Uaoos-y prowadzonej pod koniec zeszłego roku - jakiś czas temu natrafiłem na poniższą fotografię:

- źródło: facebook.com/groups/1135295929878818/permalink/9458491330892528
- autor: Volker Fröhmer
- opis: "50 3672 mit dem Dg 54307 lässt einige Wagen in Fährbrücke und fährt nun weiter nach Aue am 23.10. 84."

1984.10.23. - Fährbrücke - Dampflok 50 3672-8 mit dem Dg 54307 lässt einige Wagen am Bahnho...jpg


Jak widać, przedstawia mieszany pociąg towarowy, ale co bardzo ciekawe, w jego składzie znajdują się 2 lub 3 wagony właśnie serii Uaoos-y - konkretnie piąty i szósty, a być może również czwarty wagon w składzie. Jest to pierwsza fotografia, na którą trafiłem, przedstawiająca te wagony nie w zwartym wahadle jednolitych wagonów tej serii. Zastanawiam się, czy wagony mogły jechać ładowne lub wracać próżne jako normalny przejazd czy też włączono je w skład np. jako podsył.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7
Na PKP wtedy nazywało się to różnie - od pociągów zbiorowych do pociągów grupowych, w składach których można było odnaleźć wagony wszystkich typów. To był niewątpliwy urok kolei i jej różnorodność taborową a nie bezduszny, współczesny "intermodal"...
Natomiast pojedyncze wagony, tzw. "specjalne" mogły wracać w składzie np po naprawie...
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.368 137 19
Natomiast pojedyncze wagony, tzw. "specjalne" mogły wracać w składzie np po naprawie...
Tak, mam tego świadomość, natomiast wagony nie wyglądają na czyste (po naprawie), stąd też odrzuciłem tę opcję.

Kontynuując wątek ciekawie zestawionych pociągów DR - dzisiaj rano wypłynęły dwie poniższe fotografie:

- źródło: facebook.com/groups/1135295929878818/permalink/9659062584168734
- autor: Volker Fröhmer
- opis: "Am 31.03.1979 in Höhe S-Bahnhof Friedrichsfelde-Ost seht ihr 03 2002 mit einem Gex nach ?"

1979.03.31. - in Höhe S-Bahnhof Berlin Friedrichsfelde-Ost - Dampflok 03 2002-8 mit einem Gex...jpg

1979.03.31. - in Höhe S-Bahnhof Berlin Friedrichsfelde-Ost - Dampflok 03 2002-8 mit einem Gex...jpg


Autor sugeruje, że jest to jakiś Gex (ekspresowy pociąg towarowy) co w sumie też sugeruje wagon do przesyłek ekspresowych i wagon pocztowy. Pytanie co robi w nim skład wagonów pasażerskich? Zwykły podsył? Pierwszy wagon to rzecz jasna wagon sypialny standardu Y budowy niemieckiej należący do DR. Drugi wagon to... tutaj zagadka na razie nierozwiązana - może wagon DSB - to sugestia jednego z komentujących fotografię. Jeśli ktoś coś więcej wie, zapraszam do dzielenia się.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
Drugi wagon to... tutaj zagadka na razie nierozwiązana - może wagon DSB - to sugestia jednego z komentujących fotografię.
To możliwe, wagony DSB przyjeżdżały do Berlina. A czy fotka na forum jest w największej rozdzielczości, takiej jaka była na FB? Niestety, grupa na FB jest niedostępna dla niezalogowanych, a ja konta nie mam.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.368 137 19
To możliwe, wagony DSB przyjeżdżały do Berlina.
Tak, jak najbardziej. Był nawet cały (lub prawie cały?) pociąg zestawiony z wagonów DSB. W tym roku model tego pociągu proponuje firma A.C.M.E. - Ex 322/323 “Neptun” København - Berlin Stadtbahn - (Praha):

acme_55217_katalog.jpg acme_55217_original_foto_nettog.dk.jpg
- źródło: nettog.dk/produkter/283-passagervogne/22835-acme-55217/
A czy fotka na forum jest w największej rozdzielczości, takiej jaka była na FB?
Niestety tak. Spróbuję się skontaktować z autorem czy byłaby możliwość otrzymania fotografii w oryginalnym rozmiarze/jakości, ale obawiam się, że mimo iż facebook ma tendencję do obcinania jakości, to w tym przypadku może to być po prostu oryginalna rozdzielczość.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.326 93 9
Tak, jak najbardziej. Był nawet cały (lub prawie cały?) pociąg zestawiony z wagonów DSB. W tym roku model tego pociągu proponuje firma A.C.M.E. - Ex 322/323 “Neptun” København - Berlin Stadtbahn - (Praha):

Zobacz załącznik 984664 Zobacz załącznik 984665
- źródło: nettog.dk/produkter/283-passagervogne/22835-acme-55217/
Niestety tak. Spróbuję się skontaktować z autorem czy byłaby możliwość otrzymania fotografii w oryginalnym rozmiarze/jakości, ale obawiam się, że mimo iż facebook ma tendencję do obcinania jakości, to w tym przypadku może to być po prostu oryginalna rozdzielczość.
Mnie ciekawi jedno :love: Czy na kolejach innych zarządów były wczasy wagonowe?
acme_55217_original_foto_nettog.dk.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
Czy na kolejach innych zarządów były wczasy wagonowe?
Może i były, niekoniecznie w wagonach ustawionych na torach stacyjnych, ale np. w wydzielonych ośrodkach wczasowych. Ale nie mam wiedzy na ten temat. U nas istniały takie ośrodki wagonowe, nie zawsze tuż przy stacji. Jednak te wagony w Berlinie to raczej pociąg roboczy i ew. wagony mieszkalne lub magazynowo-warsztatowo-socjalne.
 

Podobne wątki