Być może się mylę, ale pociągi SE były oparte o wagony typu Y/B.
Z tych 103 wagonów Y/B 70 wyprodukowanych pierwotnie dla CSD, a przejętych przez DR i pomalowanych w żółto-kremowe barwy, część jeździło nawet w 1994r. Wydaje mi się, że 6 ich sztuk przejęło DB, ale tak jak piszę:
wydaje mi się. Musiałbym pogrzebać. Ale generalnie wagony tego typu w malowaniu SE były bardzo charakterystyczne do początku lat 80tych. Później, wraz z pojawianiem się nowych pociągów, nowych wagonów, nie stanowiły już większości.
A to co pokazuje ACME wygląda jak typ Z (X?). Chyba że później również i taki typ wagonu zaczął występować w tej kategorii pociągów (po 1980 roku) ?
To co ACME ofertuje to tzw. "langer Halberstadter", czyli nowy wypust wagonów produkowanych od 1983r. Ale produkowano je nie tylko w malowaniu SE.
@Andrzej Harassek - popraw mnie proszę jeśli się mylę, ale ich cechą charakterystyczną były brązowe dachy (przynajmniej po wyjeździe z fabryki pierwszych wagonów, bo później bywały chyba też dachy szare, tylko nie mam pewności czy w malowaniu SE się takie zdarzały. Dodatkowo miały oczywiście bardziej spłaszczony dach niż Y/B 70. Z grubsza można powiedzieć, że wagony tego typu były odpowiedzią DDRowskich producentów taboru na UICowski typ Z.
W składach SE jeździły nawet wagony serii Bmh. BRAWA wydała je swego czasu w tym malowaniu plus knajpę "Reko" serii WRge...
Już tu kiedyś pisałem - jako ciekawostkę przytoczę z pamięci. Ideą uruchomienia pociągów SE było umożliwienie partyjnym bonzom z prowincji przyjazdu do stolicy, narada i powrót tego samego dnia do domu na prowincję. Dlatego wszystkie pociągi SE startowały rano zawsze z prowincji i zjeżdżały się do Berlina, by po południu się rozjechać po całym kraju. Na stacjach początkowych stały w weekendy i często wynajmowali je zachodni, dewizowi MKole do swoich spec pociągów. Ale ja nie o tym. Gdzieś w początku 1980r. "jedynie słuszna" władza DDRu zdecydowała o znacznej rozbudowie stolicy. Planowano postawić nowe dzielnice blokowisk dla pół miliona ludzi. To z kolei spowodowało, że w Berlinie nagle zabrakło pracowników budowlanych. Firmy realizujace te inwestycje wpadły więc na pomysł, żeby ściągnąć ludzi do pracy "z prowincji" pociągami SE bo i tak wrócą oni do domu po robocie. Wykupiono więc niemal na pniu wszystkie miejsca (pociągi SE miały wtedy wszystkie miejsca rezerwowane) i tym sposobem zabrakło ich dla tych ludzi, dla których te pociągi w zamyśle powstały. No więc pragmatyczni Niemcy zatrudnieni na DR wpadli na pomysł dołączania wagonów o niższym standardzie, właśnie typu Bmh. Takie wagony dostarczały zakłady w Halberstadt i były to wagony tzw. wersji "dłuższej" ("langer"). Stąd od 1983r. zaczęły one także się pojawiać w pociągach SE. W nowo tworzonych połączeniach uruchamianych po 1986r. bywało tak, że nie było innych wagonów klasy 2 w składzie.
A propos modeli:
Brawa ma w ofercie 3 wagony SE tego rodzaju oznakowane jako Bmhe: (50632/Bf. Zwickau, 50633/Bf. Dreden i 50634/Bf. Dresden), które powstały na bazie wcześniej stworzonych form wagonów takich wagonów, ale w malowaniu całkowicie zielonym/oliwkowym jak kto woli: (46032/ Bf Halberstadt/szary dach; 46040/Bf. Stralsund, 46041/Bf. Magdeburg) oraz w malowaniu zielono-kremowym (50584/Bf. Schwerin i 50585/Bf. Eisenach). Te mam na półce, ale były jeszcze inne: zielone - 50580, 50581 (oba z szarym dachem), 50582 i 50583 (oba z dachem brązowym) zielono-kremowe 50793 i 50797 (oba z brązowym dachem). Mają też w ofercie wagony w wersji Bmhe w malowaniu zielonym 50637 i 50638.
Co ciekawe Tillig też ma taki wagon w ofercie 74945.
Co do "knajpy" - to tu ciekawostka - były to również wagony z Halberstadt tyle że tzw. "krótkie" (18,7m dł.), produkowane od 1973r. Wagony tego rodzaju jeździły w składach SE do samego końca, a nowobudowane "restauranty", długie Halberstadty, (były tylko w malowaniu czerwonym) nie były włączane do pociągów SE. Dlaczego? Nie mam pojęcia.
Modele tych wagonów faktycznie produkuje Brawa (45398) i ma w swojej ofercie także Tillig (501987), a bardzo dawno temu produkował je też Schicht (mam, ale w pudełku zastępczym i nie mam dla niego numeru).
Tyle na szybko ;-)
Zdroofka
Andrzej
p.s. Żeby nie było, że nie na temat - 7 wagonów ACME + WR + 3 Brawy i jest kompletny skład Ex171/176 "Berlin-Express" uruchomiony w 1985r. do Drezna albo startujący rok później Ex151/156 "Berliner Bar" do Erfurtu, czy startujący w 1990 Ex162/163 "Thomaner" do Lipska. Będzie w czym wybierać
Co ciekawe, jeśli dobrze pamiętam, wszystkie te pociągi startowały rano z Berlina, a nie z prowincji. Tak dla odmiany.
Zdroofka
Andrzej